Cabine van kabellift stort neer in Italië: “9 doden,”

Cabine van kabellift stort neer in Italië: “9 doden, 2 kinderen naar ziekenhuis gebracht”

In het Italiaanse Stresa, aan het Lago Maggiore, is een cabine van een kabellift naar beneden gestort. Er zouden zeker negen doden en twee zwaargewonden zijn. Dat melden Italiaanse media.

TTR 23-05-21, 14:11Laatste update: 15:14Bron: Belga, Rai

Dempen opheffen

00:31

00:21 / 00:42

Het ongeval waarbij een cabine van een kabelbaan loskwam op de berg Mottarone, vond rond 13 uur plaats in Stresa, in de provincie Verbania regio Piemonte. De hulpdiensten melden dat er negen doden en twee zwaargewonde slachtoffers zijn. Twee kinderen werden naar verluidt naar het Regina Margherita ziekenhuis in Turijn overgebracht. De nationaliteit van de slachtoffers is nog niet bekend.

Het ongeval zou veroorzaakt zijn door een “defect aan een touw” in het hoogste deel van de route dat vanaf het Lago Maggiore een hoogte van 1.491 meter bereikt. De cabines hebben een capaciteit voor veertig mensen. Tijdens het ongeval waren elf mensen aan boord. De cabine stortte neer in een bosrijk gebied, waardoor de reddingsoperatie niet eenvoudig verloopt. De brandweer van Verbania is ter plekke. Er worden ook verschillende helikopters ingezet.

“De cabine van de kabelbaan viel van een relatief hoog punt en belandde in de buurt van een groot bos. Het ziet ernaar uit dat de cabine helemaal verwoest is, wat aanduid dat de val duidelijk significant was”, zegt Walter Milan van het reddingsteam aan Rainews 24.

De kabelbaan, die op 1 augustus 1970 voor het eerst werd ingehuldigd, werd op 24 april opnieuw geopend na een versoepeling van de coronamaatregelen. Tussen 2014 en 2016 kreeg de kabelbaan een grondige onderhoudsbeurt. De kabels werden onderzocht door middel van röntgenonderzoek om de dichtheid ervan te verifiëren. Ook de cabines werden uiteengehaald om na te kijken en er werden in de cabines camera’s geïnstalleerd.

De kabelbaan in kwestie brengt passagiers vanaf het Maggioremeer tot een hoogte van 1.492 meter in een rit die ongeveer 20 minuten duurt. Het is een populaire bestemming voor toeristen, zowel in de zomer als in de winter.

Echt verschrikkelijk, de nachtmerrie van iedereen die bang is voor kabelbanen. Hopen dat die 2 kinderen het nog overleven, al zullen die zeer waarschijnlijk getraumatiseerd zijn en hun ouders kwijt zijn:(

Goede uitgebreide beschrijving hierboven, een stuk meer dan in het Nederlandse nieuws. Onder andere over die uitgebreide inspectie van de kabels met röntgenapparatuur in 2014-2016. Weet iemand hoe vaak dit normaal moet gebeuren en welke inspecties er verder verplicht zijn net voordat een kabelbaan weer start met draaien?

Vreselijk. 🙁

Bla, bla, bla.

Ik dacht ook onmiddelijk aan die 2 kinderen (los van alle andere nabestaanden natuurlijk).

Aan de andere kant vind ik het toch straf dat dit anno 2021 nog kan.
Bij minder kritische toepassingen moet alles tegenwoordig al failsafe uitgevoerd worden zodat een enkel falen geen dodelijke afloop kan hebben. Bij een kabelbaan zou zowat alles behalve een straaljager die de kabels ramt moeten afgezkerd zijn.

Glide on!

Verschrikkelijk, het dodental is helaas al opgelopen naar 14. Ook 1 van de kinderen is helaas in het ziekenhuis overleden.

Born to Ride

Heftig . Las net dat jongen van 5 enige overlevenden is …

Erg triest allemaal, laten we hopen dat het een zeer noodlottig ongeval was en geen sabotage zoals de laatste jaren een aantal keren bij liften is gebeurd, wat toen gelukkig niet tot slachtoffers heeft geleid.

Born to Ride

Zeer triest. Hopelijk brengt een grondig onderzoek opheldering over de oorzaak hiervan. Ik neem zo’n liften zonder nadenken als ik ga skiën, maar dit zet toch aan het denken. Ik zal er nu geen schrik van krijgen, maar het doet toch wel iets. Het ergste is dat de jongen nu alleen achterblijft. Geen woorden voor…

Dit lijkt me een heel spijtige wending in het verhaal te worden… ☹
‘Drie arrestaties na dodelijk ongeval met kabelbaan in Italië: er zou bewust geknoeid zijn met noodremsysteem’: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/26/arrestaties-na-ongev…

Tsjonge, bewust het noodremsysteem blokkeren omdat herstelling van het remsysteem te lang zou duren.

Stukje vertaling uit de link hieronder: "Volgens het parket was de noodrem van de kabelbaan bewust gedeactiveerd. Tussen de remschoenen is een beugel aangebracht om te voorkomen dat de remschoenen sluiten. Dit om een ​​storing te voorkomen die de gondel herhaaldelijk tot stilstand had gebracht. Een reparatie zou tot een lange stilstand hebben geleid. "
https://www.stol.it/artikel/chronik/seilbahnunglueck-ermittl…

What the fuck!

Bla, bla, bla.

Dit lijkt me een heel spijtige wending in het verhaal te worden… ☹
‘Drie arrestaties na dodelijk ongeval met kabelbaan in Italië: er zou bewust geknoeid zijn met noodremsysteem’: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/26/arrestaties-na-ongev…

wimaerts1979 op 26 mei 2021 06:59

Omg, ik las het ook net.
Als dat allemaal klopt:

  1. bewust een veiligheid uitgeschakeld
  2. leiding was op de hoogte en heeft niet onmiddelijk de boel stilgelegd
    En dat door mensen die betaald worden om verantwoordelijkheid te nemen!

Nu, ik weet hoe je aangekeken wordt wanneer je een machine laat stilleggen omdat er een veiligheid ontbreekt. Je moet dan al best sterk in je schoenen staan om dat gedaan te krijgen (tot binnenstappen bij de directie als dat moet) en zonder backup van de ceo sta je dan nog steeds nergens.

Glide on!

Is inderdaad een moeilijke situatie. Kiezen tussen veiligheid en je baan. Maar dit had natuurlijk nooit mogen voorkomen.

En het lange uit de running zijn verhalen kan ik ook niet helemaal goed rijmen met Corona. Dat was toch tijd zat om dit op te lossen. Of zou het euvel van daarna zijn?

Hoe dan ook; nog erger dit alles. Want nu is het niet alleen een noodlottig ongeval, maar zijn er nog veel meer verliezers.

Is er iemand die weet of de trekkabel (de kabel die in dit geval afscheurde) vaak scheurt?
Ik kan me inbeelden dat deze voorvallen zelden de actualiteit halen omdat normaal gesproken de draagkabel in combinatie met de automatische noodrem ongelukken voorkomt.

Drama natuurlijk . Ik was 2 jaar geleden met mijn gezin ook hierin geweest.
Vond het toen ook al een ouderwetse kabel baan.
Ik hoop in de toekomst dat ze de veiligheidsvoorschriften beter handhaven.
Om dit soort ongelukken te voorkomen.

Is er iemand die weet of de trekkabel (de kabel die in dit geval afscheurde) vaak scheurt?
Ik kan me inbeelden dat deze voorvallen zelden de actualiteit halen omdat normaal gesproken de draagkabel in combinatie met de automatische noodrem ongelukken voorkomt.

Mathijs! op 26 mei 2021 18:47

Ik neem aan dat dit toch echt niet zo vaak gebeurd.

Uiteindelijk moeten er dan mensen gered worden uit een lift die op dat moment ergens hangt te bungelen aan een kabel boven een ravijn.
Dat wordt toch vaak wel opgepikt door de media, zeker media geïnteresseerd in bergen en bergsport.

Ook lijkt het me niet iets dat je als operator vaak wilt zien gebeuren, kan me voorstellen dat een trekkabel vervangen iets kostelijker is dan even met een vrachtwagen een nieuwe rol kabel te laten afleveren.

Als ik dit artikel lees dat in foto’s van 2014 al te zien is dat de bewuste beugels al zijn aangebracht is het nog schrikbarender… https://www.tubantia.nl/buitenland/kabelbaandrama-italie-noo…
Stukje uit de link:
'Na het drama met de cabine, waarbij veertien inzittenden omkwamen en een 5-jarige jongen als enige overleefde, bekeek de Zwitser zijn beeldmateriaal van de kabelbaan nog eens. ,Ik ontdekte dat de zogenoemde ‘vorken’(forchettone in het Italiaans) op de gondelwielen al te zien zijn op beelden die ik in 2014,2016 en 2018 van de kabelbaan maakte’’, zegt hij tegen ZDF.

De Duitse publieke omroep legde de foto’s en video’s voor aan een de Zwitserse kabelbaandeskundige professor Gabor Oplatka. Hij stond jarenlang aan het hoofd van de afdeling kabelbaantechnologie van de Technische Universiteit in Zürich (ETH). Hij komt tot dezelfde conclusie. ,Onmiskenbaar is dat (de klemmen, red.) al langer gebruikt en hebben ze tot nu toe geluk gehad omdat kabelbreuk relatief zeldzaam is’’, zegt de technisch specialist.’

Let's go ski!

@Reussie
Dankje voor de info. Begrijp ook niet waarom de redactie er niks over meld. Is toch vrij belangrijk nieuws.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

@Reussie
Dankje voor de info. Begrijp ook niet waarom de redactie er niks over meld. Is toch vrij belangrijk nieuws.

Snowball op 03 jun 2021 06:12

Het staat met dit topic al uitgebreid op het forum, en we houden zeker wel in de gaten als er meer (achtergond) nieuws over te melden is horen jullie het van ons.

Click. Click. Peace

@Reussie
Dankje voor de info. Begrijp ook niet waarom de redactie er niks over meld. Is toch vrij belangrijk nieuws.

Snowball op 03 jun 2021 06:12

Het staat met dit topic al uitgebreid op het forum, en we houden zeker wel in de gaten als er meer (achtergond) nieuws over te melden is horen jullie het van ons.

Rogier op 03 jun 2021 10:00

Ik heb tot nu toe nog geen enkele melding van de redactie gezien omtrent dit niews.
En nu zeg jij dat als er meer (achtergrond) nieuws is dat we het van jullie horen…
Vind jij je post zelf wel geloofwaardig? @rogier

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

@Reussie
Dankje voor de info. Begrijp ook niet waarom de redactie er niks over meld. Is toch vrij belangrijk nieuws.

Snowball op 03 jun 2021 06:12

Het staat met dit topic al uitgebreid op het forum, en we houden zeker wel in de gaten als er meer (achtergond) nieuws over te melden is horen jullie het van ons.

Rogier op 03 jun 2021 10:00

Ik heb tot nu toe nog geen enkele melding van de redactie gezien omtrent dit niews.
En nu zeg jij dat als er meer (achtergrond) nieuws is dat we het van jullie horen…
Vind jij je post zelf wel geloofwaardig? @rogier

Snowball op 04 jun 2021 05:47

Zonder in disucussie willen te gaan wil ik mijn antwoord wel even verduidelijken. We hebben niets geplaatst omdat het ongeluk hier al gemeld is op het forum. Verder hebben wij nog geen achtergrond informatie, dat heb ik nergens gezegd, als we hier wel meer over kunnen vertellen dan zullen wij er een artikel over maken.
Laten we hier verder on-topic blijven.

Click. Click. Peace

Nou,ik nog wel een on-topic vraagje hierover: Moet dit soort installaties niet regelmatig (bv jaarlijks) gekeurd worden of zo?

Edwin van Riel

Die verplichte keuringen vindt op regelmatige basis plaats en dwingen exploitanten en fabrikanten om aan strenge normeringen te voldoen. Zoals het nu in de media naar buiten komt, is er sprake van een bewuste manipulatie van een veiligheidssysteem. Daar kan geen keuring tegenop.

Tijdens de keuringen zijn de klemmen om de noodrem te deactiveren voor 99.9% gedemonteerd geweest, zodat alles op orde leek. Dat is inderdaad bewuste manipulatie. Dat dit al jarenlang gepraktiseerd wordt is ook al op andere fora Alpinforum.com, Funivie.org etc. uitvoerig besproken. Er kan me niemand vertellen dat de meeste verantwoordelijken er zogenaamd niks vanaf wisten, dat moet iedereen die daar gewerkt heeft, geweten hebben. Dit is de boel bewust belazeren om zo geld te kunnen besparen voor een dure reparatie, omdat de noodrem vaak “per ongeluk” geactiveerd werd.

Natuurlijk blijft de vraag waarom überhaupt de trekkabel gescheurd is, wat in principe niet zomaar gebeurd. Echter tast men daarin nog teveel in het donker, zodat het nog te vroeg is om vermoedens publiek te maken. Mogelijk heeft de manipulatie er indirect iets mee van doen, maar het kan ook gewoon enorme grote pech zijn geweest. En ja, voor die gevallen is er dan een noodrem… Niet voor niets zijn kabelbanen eigenlijk het veiligste transportmiddel.

Tijdens de keuringen zijn de klemmen om de noodrem te deactiveren voor 99.9% gedemonteerd geweest, zodat alles op orde leek. Dat is inderdaad bewuste manipulatie. Dat dit al jarenlang gepraktiseerd wordt is ook al op andere fora Alpinforum.com, Funivie.org etc. uitvoerig besproken. Er kan me niemand vertellen dat de meeste verantwoordelijken er zogenaamd niks vanaf wisten, dat moet iedereen die daar gewerkt heeft, geweten hebben. Dit is de boel bewust belazeren om zo geld te kunnen besparen voor een dure reparatie, omdat de noodrem vaak “per ongeluk” geactiveerd werd.

Natuurlijk blijft de vraag waarom überhaupt de trekkabel gescheurd is, wat in principe niet zomaar gebeurd. Echter tast men daarin nog teveel in het donker, zodat het nog te vroeg is om vermoedens publiek te maken. Mogelijk heeft de manipulatie er indirect iets mee van doen, maar het kan ook gewoon enorme grote pech zijn geweest. En ja, voor die gevallen is er dan een noodrem… Niet voor niets zijn kabelbanen eigenlijk het veiligste transportmiddel.

Frans op 04 jun 2021 16:21

Laten we hopen dat het in ieder geval geen sabotage van de kabel is zoals dus eerder bij andere liften is gedaan. Dan komt het wat mij betreft onder het kopje terrorisme.

Born to Ride

Inmiddels zijn er ook bewegende beelden van: https://www.ad.nl/buitenland/schokkende-beelden-tonen-hoe-it…

Bizar

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Geeft wel een schokkend en helder beeld van wat er gebeurd is. Vond het al apart dat de cabine van de bovenste kabel kon raken, maar dat is zo wel verdomd helder geworden.

Let's go ski!

Pfff, wat een beelden, je zal er in zitten ;(

Edwin van Riel

Plaats een reactie