houdbaarheid waxlaag

Na mijn laatste skisafari in februari verleden jaar direct mijn ski’s laten onderhouden voor de skitocht in maart…die niet doorging. Straks is die waxlaag twee jaar oud. Vraag: kan ik er gewoon een week op gaan skiën of moet ik de onderhoudsbeurt opnieuw laten doen?

Is je belag wat wit uitgeslagen? Dan is het tijd voor een verse waxlaag. Is dat niet het geval dan kun je nog wel uit de voeten en hoef je niet opnieuw te waxen, je zou dan bijv. na een dag of 3 skien op locatie je ski’s kunnen laten waxen zodat je de 2e helft van je vakantie weer lekker naar beneden glijd.

Precies wat @Sheila schrijft. Wax is niet niets van aan uit, het word gewoon langzaamaan minder.
Aan de andere kant, te veel waxen kan niet, dus het beste is om nu weer te waxen. 1 waxen is eigenlijk nog niet echt veel, dus dit lijkt me een uitgelezen gelegenheid om de bases van je skies is een beetje te verwennen met voldoende wax.
Hoe meer wax er in zit (als gevold van meerdere herhaalde wx lagen), hoe langer het werkt.

Je kunt tegenwoordig ook harde wax in spuitbussen kopen. Dat is dus dezelfde wax die je normaal opstrijkt. NIET de vloeibare wax die in spuitbussen of potjes zit, dat spul houd maar ongeveer 1 afdaling vol.

De nieuwe spuitbus hard wax hoef je alleen te borstelen. Dit is dus ideaal voor op vakantie, als “touch up”
https://www.swixsport.com/us/ski-wax/glide-wax/hs8-liq.-red-…

Aan het eind van het seizoen doe je wel wax op de base, maar schraap je het niet af, dan blijft de base goed in conditie en droogt niet uit. (En je ook stof is dan geen probleem).


… NIET de vloeibare wax die in spuitbussen of potjes zit, dat spul houd maar ongeveer 1 afdaling vol.

De nieuwe spuitbus hard wax hoef je alleen te borstelen. Dit is dus ideaal voor op vakantie, als “touch up”
https://www.swixsport.com/us/ski-wax/glide-wax/hs8-liq.-red-…

Slim op 27 nov 2021 16:07

Verwarrend: de spuitbussen die in het filmpje te zien zijn zeggen duidelijk: high speed liquid -> vloeibare wax dus.

Zelf had ik begrepen dat tijdens het normale waxen de temperatuur van het waxijzer er net voor dient dat de poriën van de base zich open zetten en dat de gesmoten was er dan in kan sijpelen.
Nu zal die liquid wax waarschijnlijk vloeibaarder zijn om te beginnen, maar dan nog kan je fysisch niet even diep in de base gaan als deze niet verhit zou zijn.
@Sjon zoals @Sheila al gezegd heeft: als de base niet wit is uitgeslagen, is alles nog perfect in orde.
Anders kan je tijdens je vakantie altijd nog even bij een shop binnenspringen om er daar voor of na de skidag of zelfs tijdens jouw lunchpause nog even een extra thermische laag op aan te brengen.

Glide on!

Ik dank jullie hartelijk voor de gegeven adviezen. Nu eerst nog afwachten of we de sneeuw weer mogen opzoeken

@Vivace je hebt helemaal gelijk. Zowel de omschrijving van Swix als mijn tekst maken het er niet duidelijker op.
Wat in die spuitbussen zit is dezelfde was die je in een blok koopt (Hs10 in mijn voorbeeld). Er zit alleen een oplosmiddel bij.
Toko heeft hetzelfde. Het werkt even goed als strijken maar wat minder langdurig.
SWix F4 en andere “crème” achtige potjes (paste wax) of spuitbussen die al jaren op de markt zijn is iets anders.

Ik denk dat het makkelijkste is om te kijken of ze er bij zeggen dat het parafine was is (dat doet Toko), en/of de naam hetzelfde is als de strijk was. (Zoals Swix).

Voor zover ik kan beoordelen op basis van eigen ervaring en die van m’n klanten:

Hotwaxen met harde wax en een strijkijzer is de enige juiste manier van waxen. In productie straten is het infrarood waxen het beste alternatief. Alle andere sponsjes, spuitbussen, lapjes, potjes smeersels en wat dies meer zij vind ik paardenmiddelen.

Waarom: Door de wartme/hitte van strijkijzer gaan de poriën van het belag openstaan en zal de hete vloeibaar geworden harde wax IN het belag worden toegelaten. Daarna dient het belag met daarin de wax goed af te koelen en zit de wax als het ware opgesloten IN het belag.
Daarna de laag wax die OP het belag zit er goed af krabben en daarna polijsten met juiste tool.

Eind van het seizoen belag repareren (indien nodig), kanten slijpen en goed in de hotwax zetten. Hierdoor voorkom je uitdrogen en zijn de kanten beschermd tegen roesten (wel droog opbergen in droge ruimte).
Vlak voordat je naar de sneeuw gaat, kun je dan de de laag wax die OP het belag zit er goed af krabben en daarna polijsten met juiste tool.
Indien de temperatuur significant hoger of lager is kun je vooraf het afkrabben specifieke wax voor de desbetreffende verwachte temperatuur in de bergen nogmaals aanbrengen zoals boven beschreven, gevolgd door afkoelen, afschrapen en polijsten.

Vraag vanuit deze kant: Onder welke condities zul je sneller weer moeten waxen?

  1. Bij oude geprepareerde sneeuw
  2. Bij sluch
  3. Bij verse fluffy poedersneeuw
Tukker(ik)

@Tukker
antwoord op je vraag Volgorde sneller waxen: Ik denk 2, 1 en dan 3.
Ben geen pro waxer dus wellicht zit ik verkeerd maar hoe meer wrijving en dus warmte hoe sneller de wax uit je ski’s getrokken wordt.

@Tukker
antwoord op je vraag Volgorde sneller waxen: Ik denk 2, 1 en dan 3.
Ben geen pro waxer dus wellicht zit ik verkeerd maar hoe meer wrijving en dus warmte hoe sneller de wax uit je ski’s getrokken wordt.

Sheila op 29 nov 2021 11:28

Dank voor je snelle reactie met onderbouwing. Ik wacht even andere reacties af om te kijken hoe de meningen wellicht verschillen.

Tukker(ik)

Plaats een reactie