Grenscontroles Oostenrijk

Allen,

Na het nieuws van de extra corona maatregelen in Oostenrijk ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen van degene die op reis zijn gegaan met of zonder booster sinds 25 december jl.

Hoe zijn de controles bij de grens(waar) per auto, per trein en vliegtuig? Hoewel ik er vanuit ga dat het steekproefsgewijs gecontroleerd wordt zou er ook zomaar een politie fuik op de wissel dagen kunnen staan of een sweep door de trein bij de grensovergang.

Indien je over niet de juiste papieren beschikt word je dan linea recta teruggestuurd met een boete of wordt er met nadruk gezegd dat je in quarantaine moet bij je hotel? Want ik denk dat het hotel alleen maar op inkomsten zit te wachten en het niet uitmaakt of jij in quarantaine zit of niet, toch?

Ik zie de reacties graag tegemoet, ben benieuwd!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 jan 2022 17:17

Zelf ben ik in orde maar ik volg toch … stomweg in filestaan … als ik het kan vermijden dan graag :-)

Het hotel zit wel op inkomsten te wachten, maar niet op boetes. Check ook bij hun of ze er geen last mee krijgen. Hotels moeten meestal checkin/checkouts doorgeven ivm toeristenbelasting.

Op tweede kerstdag zijn volgens de Tiroler Tageszeitung een krappe 100-tal Britten op de luchthaven van Innsbruck terug naar huis gestuurd omdat ze niet aan de nieuwe toegangseisen voldeden. Er wordt daar in ieder geval pittig gecontroleerd en navenant gehandeld.

Life is what happens while you were checking your phone

Kijk, @redactie, dit is nou precies wat ik bedoel met (zoeken naar) sjoemelmogelijkheden. Dit topic heeft gezien de toelichting op de vraag geen enkel ander doel. In plaats van mijn berichten te verwijderen, kun je beter dit topic verwijderen of op slot gooien.

@DrPhil, je zou ook niet kunnen reageren indien je geen toevoeging hebt aan dit topic.
Hier wordt slechts gevraagd om ervaringen en niet naar ‘sjoemelmogelijkheden’ zoals jij insinueert. Heel jammer maar ik laat het gaan.
Het is toch benoemenswaardig lijkt me hoe er met de controles wordt omgegaan? Afijn, ik hoop dat jouw post mensen niet afschrikt hun ervaringen te delen, want daar draait een forum toch vooral om.

@DrPhil, je zou ook niet kunnen reageren indien je geen toevoeging hebt aan dit topic.
Hier wordt slechts gevraagd om ervaringen en niet naar ‘sjoemelmogelijkheden’ zoals jij insinueert. Heel jammer maar ik laat het gaan.
Het is toch benoemenswaardig lijkt me hoe er met de controles wordt omgegaan? Afijn, ik hoop dat jouw post mensen niet afschrikt hun ervaringen te delen, want daar draait een forum toch vooral om.

StevieB op 27 dec 2021 09:23

Uit de vraagstelling:
“ Indien je over niet de juiste papieren beschikt word je dan linea recta teruggestuurd met een boete of wordt er met nadruk gezegd dat je in quarantaine moet bij je hotel? Want ik denk dat het hotel alleen maar op inkomsten zit te wachten en het niet uitmaakt of jij in quarantaine zit of niet, toch?“

Waarom zou je dat willen weten als je gewoon aan de regels voldoet?
Dit is zoeken naar mogelijkheden om de regels te omzeilen omdat je er niet aan voldoet. Dat heeft volgens de Van Dale sjoemelen.

Als je zonder test en zonder booster naar Oostenrijk gaat, mag je van mij bij de eerste afdaling je skistok tijdens een val krijgen op een plek waar het daglicht niet komt….

Enorm egoïstisch om dat eventueel te doen. Je dupeert de hotelier, je medereiziger en andere skifanaten misschien wel qua gezondheid. Hou je gewoon aan de regels… ik ga graag in de file staan, om de papieren te laten zien dat ik volledig in orde ben, om zo een geweldige week met mijn kinderen in de sneeuw te hebben.

Met de auto geen controle op inreisregels.

Ben je gevaccineerd maar wil je toch aan de regels voldoen en geen quarantaine laat je dan voor €25,- boosteren bij een huisarts zoals bijvoorbeeld bij dr Breitfuß in Flachau.

Bij de lift is de (FFP2) mondkapjes controle vrij strikt.
In de horeca wordt de QR gecontroleerd. Deze QR wordt gekoppeld aan je skipas en geeft zodoende toegang tot de pistes.

Date your skis but marry your boots

Teleurgesteld in het stukje egoïsme van sommige wintersporters alhier om buiten de regelsom toch naar Oostenrijk af te reizen. Een (wederom) hard gelach voor mensen die zich wel gewoon aan de regels houden en daardoor hun ski vakantie hebben moeten annuleren.

Teleurgesteld in het stukje egoïsme van sommige wintersporters alhier om buiten de regelsom toch naar Oostenrijk af te reizen. Een (wederom) hard gelach voor mensen die zich wel gewoon aan de regels houden en daardoor hun ski vakantie hebben moeten annuleren.

Legionnaire911 op 27 dec 2021 09:38

Ik zie het probleem niet. Ze houden zich toch prima aan de regels?

Hier gaat ook alles conform de regels, en ja wellicht had ik dat iets anders moeten formuleren. Maar dat kwam vooral uit de gedachte dat ik had gehoord dat er werd gecontroleerd aan de grens en deze persoon een vermaning kreeg met daarbij een quarantaine verplichting. En deze mocht daarna zijn reis vervolgen. Dat vond ik dus dubieus.

Ik ben gewoon geboosterd, FFP2 kapje mee en lekker op wintersport. Geen rare fratsen van mijn kant. Ik ga pas over 2 weken maar ben alvast voorbereid, nu nog een negatieve PCR (fingers crossed).

Ik zie ook niet echt een probleem met de vraagstelling. Ook zonder corona toestanden sta ik niet graag in de file. Ik zou 200km omrijden om niet te moeten stil staan … Desalnietemin ben ik ook volledig orde. Ik heb geen controle stress, ik heb file stress :-D

Kijk, @redactie, dit is nou precies wat ik bedoel met (zoeken naar) sjoemelmogelijkheden. Dit topic heeft gezien de toelichting op de vraag geen enkel ander doel. In plaats van mijn berichten te verwijderen, kun je beter dit topic verwijderen of op slot gooien.

DrPhil op 27 dec 2021 09:18

Dit heb ook ik al een paar keer gemeld dat eigenlijk op DEZE manier wordt meegespeeld met fraudepogingen, maar zonder succes.😥 @DrPhil

Born to run. B.S.

@StevieB Gezien jouw reactie …Niet persoonlijk nemen dus.👌👍

Born to run. B.S.

Denk dat de vraagsteller zeker een correcte vraag stelt, een aantal jaar geleden waren wachttijden van enkele uren aan de Oostenrijkse grens ook geen uitzondering, dit nav massamigratie. Er zijn nogal wat verblijven waar je niet 's avonds laat of 's nachts zomaar kan aankomen. Mocht er nu ook massaal gecontroleerd worden dan zou ik dat zeker meenemen in de reistijd.

Hier gaat ook alles conform de regels, en ja wellicht had ik dat iets anders moeten formuleren. Maar dat kwam vooral uit de gedachte dat ik had gehoord dat er werd gecontroleerd aan de grens en deze persoon een vermaning kreeg met daarbij een quarantaine verplichting. En deze mocht daarna zijn reis vervolgen. Dat vond ik dus dubieus.

Ik ben gewoon geboosterd, FFP2 kapje mee en lekker op wintersport. Geen rare fratsen van mijn kant. Ik ga pas over 2 weken maar ben alvast voorbereid, nu nog een negatieve PCR (fingers crossed).

StevieB op 27 dec 2021 09:43

Meer dan terecht die toelichting. Bij de eerste weken van het Belgisch ‘reisverbod’ was het vorig jaar ook zo dat wanneer men aan de grens werd tegengehouden je de keuze had uit 250€ boete betalen en doorrijden of rechtsomkeer maken. Nadien is dat veranderd naar 250€ boete en verplicht rechtsomkeer maken. Dit soort rariteiten lijkt wel eigen aan covid-regels.

*bericht bewerkt door DavidW op 27 dec 2021 11:51

Zowel off topic als on topic…
Was niet in Oostenrijk maar Zwitserland, op dat moment PCR test nodig, bij mijn weten alleen om het land in te mogen, dus bij de accomodatie werd er niet naar gevraagd, wel naar QR code, ook restaurantjes, terasje en skipasburo. PCR werd vermoedelijk bij de grens (was met de auto) alleen steekproefsgewijs naar gekeken
Maar het was geen Zaterdagse wisselslag en ook niet net in vakantieperiode !
Zag bij de liften nergens bordjes met ffp2 kapjes verplichting, wel de gewone (medische) mondkapjes, maar daar werd duidelijk niet op gecontroleerd, zag veel mensen , ook bij de gondeltjes, die slechts een sjaal of kinband ofzo even tot over de neus trokken
In de rij voor de stoeltjesliften waren de mensen met mondkapjes ver in de minderheid, ik twijfelde daardoor ook of het eigenlijk wel moest, maar goed dat was buiten, het was niet druk en eerlijk gezegd leek het mij ook niet zo nodig
In de skibus hadden de meesten wel n mondkapje op en waren mensen met de niet officiële gezichtsbedekking in de minderheid
Moet er misschien ook nog bij zeggen dat Hasliberg misschien niet één van de geijkte toeristische wintersportplaatsen is

Kijk, @redactie, dit is nou precies wat ik bedoel met (zoeken naar) sjoemelmogelijkheden.

DrPhil op 27 dec 2021 09:18

Je kunt het ook “gedogen” noemen ipv sjoemelen. De communicatie over 15 16 en 17 jarigen vanuit de Oostenrijkse overheden was en is zo abominabel dat je mijns inziens mensen ook niet kwalijk kunt nemen dat ze dingen in eigen voordeel gaan interpreteren. Stel dat je braaf annuleert vanwege de nieuwe regels, vervolgens blijkt in de praktijk dat er toch e.e.a. wordt gedoogd en dat wordt dan weer gebruikt als argument om geen geld terug te hoeven geven want je had gewoon kunnen komen. Je kunt de Oostenrijkse overheid deze clusterf*ck meer verwijten dan de wintersporters. Ze kunnen ook bij de grens een boostertent neerzetten waar je tegen redelijke betaling een vaccinatie krijgt op vertoon van je negatieve pcr test. Dan is iedereen blij.

*bericht bewerkt door Willem7 op 27 dec 2021 12:33

Mensen, als je niet kunt voldoen aan de (bijzondere) maatregelen die Oostenrijk hanteert: de Alpenhoofdkam houdt niet op als je de grens oversteekt. Het is een stuk eenvoudiger om in Zwitserland iets te ondernemen.
https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

Grüezi!

zijn er ook mensen die, omdat ze geen prik bij ggd gehad hebben maar bij een andere instelling, nog geen qr hebben maar alleen een registratiekaart coronavaccinatie? Ben benieuwd hoe daar op gereageerd wordt op luchthaven wij vertrekken de 1e dus ik hoop en verwacht dan de qr wel te hebben

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Niet omdat we zonder aan de regels te voldoen de grens over willen, wel omdat ik benieuwd ben met hoeveel vertraging ik rekening moet houden.
Verder is de informatie die op de officiële websites staat verre van consistent, dus ben ook wel benieuwd welke regelgeving nou wordt gehanteerd aan de grens.
We zijn gewoon van plan om ons aan de regels te houden en reizen niet af wanneer we daar niet aan kunnen voldoen.

Gisteren bij Salzburg 0 controle aan de grens

Gang is alles

Als mensen problemen hebben met een topic stuur mij even een PM in plaats van hier te roepen dat een topic verwijderd moet worden. Dat is compleet off-topic en tegen de forumregels.

Verder laten we uitgaan van het goede in de mens en de vraagsteller. Als er veel gecontroleerd gaat worden kan dat files opleveren. En, sommige mensen vinden het juist fijn als er veel gecontroleerd wordt. Dus vul niet zomaar het ‘waarom’ in voor vraagstellers.

Click. Click. Peace

Voor de Oostenrijk gangers die over Salzburg rijden:

Bij de grens op de A8 kan streng gecontroleerd worden op de greenpass en booster papieren. Om files (en miss grenscontroles) te vermijden, kun je er bij Bad Reichenhall af. Pak de B20 naar Freilassing en ga bij de Saalachbrücke de grens over. Je komt dan net voorbij het vliegeld en het stadion de A1 op en gaat richting Villach.

Voor de mensen die vliegen op Salzburg:

Er wordt zeer streng gecontroleerd op 2G + booster. Nadat je het vliegtuig uitgestapt bent staat de douane en militaire politie klaar om je 2G en booster bewijs te scannen. Dit heeft tot lange wachtrijen geleidt omdat 2 militairen ± 120 passagiers moesten controleren.

Eenmaal in Oostenrijk:

Niets meer aan de hand. In Ski Amade werd niet veel gecontroleerd op mondkapjes dragen in de stoeltjesliften en gondels. Over heel de week (17-23 december) nauwelijks mondkapje over neus en mond gehad, ben 2x gevraagd de mondkap goed op te doen.

Iedereen (lees 80%) doet zijn mondkapje op bij het berg- en dalstation. Net voor- of na het station, doet bijna iedereen zijn mondkapje weer af. In de gondels is dat percentage lager.

Een bijkomend voordeel nu is dat het veel rustiger is, en mensen ook niet zo gejaagd zijn in de rijen van de liften. Iedereen gunt elkaar de ruimte en en zorgt voor een goede doorstroming.

Dat laatste zal wel afgelopen zijn wanneer die Gelbe Platte massaal arriveren.

Hup Willem II

2 militairen voor 120 mensen? Logisch dat het dan lang duurt natuurlijk.
En dan iedereen vaccinatie en booster QR tonen en laten scannen door de militairen … aan de andere kant 2 keer een QR code scannen duurt nu ook niet zo lang … maar ja, er wordt geduld gevraagd aan wij als vakantiegangers … Op zo een momenten durven we wel eens te vergeten waarom zo’n dingen gebeuren. De wereld is momenteel verre van ‘normaal’ …

Paar dagen met auto in Oostenrijk (Annaberg) geweest en daarna Italië. Met booster en PCR naar Oostenrijk. Geen controle aan de grens (Salzburg) maar was nog op vrijdag de 24e, dus voor Booster Plicht.

Voor skipassen moesten we wel QR laten zien en ook in één van de twee restaurants waar we gegeten hebben.

Pistes heerlijk rustig, maar natuurlijk een ramp voor de iedereen die afhankelijk is van het wintertoerisme. Mondkapjes op in lift, geen superstrenge controle, maar ook niet echt nodig, want nagenoeg iedereen had keurig het kapje op.

Daarna italië, Oostenrijk uit en via Kufstein weer grens over Oostenrijk in. Weer geen controle (26-12-2021).

In Kufstein antigeentest gedaan voor Italië. Dat was nog niet zo eenvoudig. Uiteindelijk gelukt via Tirol tested en een VPN tunnel omdat de software controleert op aanwezigheid in Oostenrijk.

Grens Italië geen controle. Je moet hier het vaccinatiebewijs via een app koppelen aan je skipas. Zonder koppeling gaat het poortje niet open. Op zich een mooi systeem. We hadden wel het probleem dat op een van de passen een verkeerde geboortedatum stond een daarom koppeling niet mogelijk was. Werd snel verholpen door speciale medewerkers die zich puur bezig hielden met de coronacontrole.

Pistes in Italië wel een stuk drukker dan in Oostenrijk.

Zolang je voldoet aan de regelgeving is het allemaal prima te doen. Hier een daar wat extra werk met formuliertjes en testen, maar ik ben blij dat we weer heerlijk kunnen genieten van de sneeuw.

ook iemand toevallig ervaring met de grensovergang bij lindau/bregenz?? ga daar 2 januari naartoe maar vraag me toch af wat ik moet verwachten qua controles.

Wij zijn maandagavond via de Fernpas Oostenrijk ingereden. Geen controles en ook geen files. Vervolgens gisterochtend Italië binnengereden en ook daar geen controles en files.
Zelf natuurlijk wel alles nestjes op orde, maar dus nergens gecontroleerd. Fijn, want scheelt idd weer files!

Mijn broer net gesproken. is vanmiddag rond 16.00 uur de grens bij Kiefersfelden over gegaan met 80 km/u

Niets van controles gezien, geen Nederlandse auto’s aan de kant. Niets aan het hand.

Wij zitten in Leogang
Geen controles bij de grens
2g in hotel
Alleen 2g is noodzakelijk om skipas te halen
Kijken alleen naar de qr code op telefoon
Wordt niet gecontroleerd met je id
Wij hebben pcr test gedaan maar nergens gecontroleerd

Plaats een reactie