Van het kastje naar de muur 90 dagen verklaring Oostenrijk

Na vandaag een hoop uitzoekwerk en dankzij de hulp van mede forumers een hoop duidelijk geworden omtrent de nieuwe inreisregels in Oostenrijk

Conclusie, ik kan Oostenrijk in, en vanwege grote kans (recente besmetting) op een positieve PCR test, dien ik de door Oostenrijk opgestelde doktersverklaring te laten invullen.

Gelet op de van het kastje naar de muur, die ik jullie wil besparen hierbij mijn ervaring over deze zoektocht. Hopelijk scheelt dit jullie menig wachttijd aan de telefoon, want druk is het wel bij deze instanties.

Eerste instantie gebeld met de huisarts, deze mag naar eigen zeggen het formulier niet in vullen. Dit is bij wet geregeld omdat hij een behandelbeleid met mij heeft. Het moet door een onafhankelijke arts worden ingevuld. Helaas had de huisarts hier geen oplossing voor. Deze verwees mij naar de GGD.

GGD gesproken, kort samengevat, hier hebben wij geen protocol voor, dit zit ook niet in lijn der verwachting. We kunnen niks voor je doen, vraag maar na bui buitenlandse zaken.

Buitenlandse zaken gesproken: Ja we zien inderdaad dat het door een arts ondertekend moet worden. Hun eerste idee was ook de GGD. Nadat ik zei dat ik juist van de GGD kom gaven ze het aan dit ook niet te weten wie dit dan wel kan doen.

Reisverzekering gebeld. Had de vraag nog niet eerder gehad, maar hebben ook geen contacten of mogelijkheden hiervoor.

De vraag staat nu uit bij mijn zorgverzekering. Zodra ik reactie heb, laat ik dit weten.

Mochten anderen in de tussentijd wel al resultaat hebben, of andere opties welke niks kunnen betekenen al kunnen benoemen, dan scheelt dat weer “u bent de eerst volgende wachtende aan de lijn”

Met vriendelijke groet,
Marsmuziek

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 dec 2021 11:02

Probeer zo’n arts die rijbewijskeuringen doet. Gaat natuurlijk weer geld kosten, maar ik vermoed dat die het wel doen. Maar of dat ook op zeer korte termijn kan?

Maar wat een onzin over een onafhankelijke arts. Het betreft letterlijk een handtekening voor een tweetal feiten, a) heeft de besmetting in de afgelopen 90 Dagen plaatsgevonden, b) is het langer dan 14 dagen geleden

Huisartsen geven al minstens 15 jaar geen medische verklaringen af voor derden. Want ze willen nooit partij worden bij tegenstrijdige belangen. Die derden (bijv. Reisverzekeringen, onderwijsinstellingen etc.) blijven daar echter wel om vragen en geven niet thuis zonder doktersverklaring. Deze ruzie wordt over de rug van de patiënten uitgevochten i.p.v. dat ze gewoon eens onderling goede afspraken maken hoe het dan wel moet. En de patiënt / consument is weer de dupe.

Ik lees mee en ben heel benieuwd naar de uitkomst. Notabene buitenlandse zaken zelf schrijft het volgende op https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/… :

“U 2 keer bent gevaccineerd (of 1 keer met het Janssen-vaccin), en daarna hersteld van corona. U moet wel bij aankomst in Oostenrijk het herstelbewijs laten zien en een negatieve PCR-test die niet ouder is dan 48 uur. Het herstelbewijs mag niet ouder zijn dan 180 dagen. Let op: Als u door de recente besmetting nog positief test op corona moet u deze medische verklaring uitprinten, door een ARTS laten ondertekenen en meenemen. Let op: Deze verklaring kan niet in de Coronacheck-app getoond worden.”

Kan je eigen huisarts niet even een bevriende arts in de buurt vragen om de krabbel te zetten?

Zojuist langere tijd met mijn zorgverzekering gebeld.

Ze snappen het probleem, maar ook zij hebben geen oplossing.

Kan je eigen huisarts niet even een bevriende arts in de buurt vragen om de krabbel te zetten?

SPAM op 28 dec 2021 10:27

De huisarts, lees doktersassistente is van mening dat ze op dit moment liever hun tijd besteden aan mensen die ECHT zorg nodig hebben. Hetgeen ik uiteraard begrijp, echter een doorverwijzing c.q. advies met probeer deze weg eens zou erg gewaardeerd worden.

Ik snap dit ook heel goed van de huisartsen en doktersassistenten. We hebben in Nederland namelijk ook al een middel dat als herstelbewijs geldt. Namelijk in de Corona-app. (Moet je voor het internationale bewijs natuurlijk niet de pech hebben dat je met antigeen getest bent.) Ik weet alleen even niet of er de datum van je besmetting in staat.

Eigenlijk is het dan ook vreemd dat Oostenrijk dit blijkbaar niet voldoende vindt.

Dat snap ik ook zeer zeker, echter lost dat natuurlijk het probleem niet op.

De QR code toont ook de datum van testen aan cq besmetting. Qua informatie zou je zeggen staat alles erin. De zorgverzekeraar kwam zelf ook met de oplossing, kan je niet je QR code laten zien want daarmee toon je hetzelfde aan.

Echter heb ik weinig zin om 950 km te rijden om vervolgens te horen dat ik niet aan de eisen voldoe. Dus een eigen interpretatie geven aan de gewenste gegevens door met alleen een qr code te reizen, lijkt mij niet het meest handige.

Dat snap ik ook zeer zeker, echter lost dat natuurlijk het probleem niet op.

De QR code toont ook de datum van testen aan cq besmetting. Qua informatie zou je zeggen staat alles erin. De zorgverzekeraar kwam zelf ook met de oplossing, kan je niet je QR code laten zien want daarmee toon je hetzelfde aan.

Echter heb ik weinig zin om 950 km te rijden om vervolgens te horen dat ik niet aan de eisen voldoe. Dus een eigen interpretatie geven aan de gewenste gegevens door met alleen een qr code te reizen, lijkt mij niet het meest handige.

MarsMuziek op 28 dec 2021 12:16

Zolang je details van het herstelbewijs van je besmetting (datum test, soort test [moet PCR zijn]) kunt aantonen in combinatie met de aanduidingen van je twee opvolgende vaccinaties met de series 1/1 en 2/2, heb je voldoende bewijs.

Dat snap ik ook zeer zeker, echter lost dat natuurlijk het probleem niet op.

De QR code toont ook de datum van testen aan cq besmetting. Qua informatie zou je zeggen staat alles erin. De zorgverzekeraar kwam zelf ook met de oplossing, kan je niet je QR code laten zien want daarmee toon je hetzelfde aan.

Echter heb ik weinig zin om 950 km te rijden om vervolgens te horen dat ik niet aan de eisen voldoe. Dus een eigen interpretatie geven aan de gewenste gegevens door met alleen een qr code te reizen, lijkt mij niet het meest handige.

MarsMuziek op 28 dec 2021 12:16

Zolang je details van het herstelbewijs van je besmetting (datum test, soort test [moet PCR zijn]) kunt aantonen in combinatie met de aanduidingen van je twee opvolgende vaccinaties met de series 1/1 en 2/2, heb je voldoende bewijs. Het enige probleem dat jij nog moet “tackelen” is het feit dat je PCR test negatief moet zijn.

BatMuts op 28 dec 2021 12:30

Dat snap ik ook zeer zeker, echter lost dat natuurlijk het probleem niet op.

De QR code toont ook de datum van testen aan cq besmetting. Qua informatie zou je zeggen staat alles erin. De zorgverzekeraar kwam zelf ook met de oplossing, kan je niet je QR code laten zien want daarmee toon je hetzelfde aan.

Echter heb ik weinig zin om 950 km te rijden om vervolgens te horen dat ik niet aan de eisen voldoe. Dus een eigen interpretatie geven aan de gewenste gegevens door met alleen een qr code te reizen, lijkt mij niet het meest handige.

MarsMuziek op 28 dec 2021 12:16

Zolang je details van het herstelbewijs van je besmetting (datum test, soort test [moet PCR zijn]) kunt aantonen in combinatie met de aanduidingen van je twee opvolgende vaccinaties met de series 1/1 en 2/2, heb je voldoende bewijs. Het enige probleem dat jij nog moet “tackelen” is het feit dat je PCR test negatief moet zijn.

Zolang je details van het herstelbewijs van je besmetting (datum test, soort test [moet PCR zijn]) kunt aantonen in combinatie met de aanduidingen van je twee opvolgende vaccinaties met de series 1/1 en 2/2, heb je voldoende bewijs. Het enige probleem dat jij nog moet “tackelen” is het feit dat je PCR test negatief moet zijn.

BatMuts op 28 dec 2021 12:31

En dat is nou net het risico wat ik niet in de laatste 48 uur voor vertrek wil lopen.

Stel dat ik dan een positieve pcr uitslag krijg, moet ik dan hals overkop dit formulier gaan regelen.

Wat nu al schijnbaar erg veel moeite kost.

Wat dat betreft speel ik liever op safe door dat formulier ingevuld te hebben. Dan kan ik zonder PCR test afreizen naar Oostenrijk.

Zolang je details van het herstelbewijs van je besmetting (datum test, soort test [moet PCR zijn]) kunt aantonen in combinatie met de aanduidingen van je twee opvolgende vaccinaties met de series 1/1 en 2/2, heb je voldoende bewijs. Het enige probleem dat jij nog moet “tackelen” is het feit dat je PCR test negatief moet zijn.

BatMuts op 28 dec 2021 12:31

En dat is nou net het risico wat ik niet in de laatste 48 uur voor vertrek wil lopen.

Stel dat ik dan een positieve pcr uitslag krijg, moet ik dan hals overkop dit formulier gaan regelen.

Wat nu al schijnbaar erg veel moeite kost.

Wat dat betreft speel ik liever op safe door dat formulier ingevuld te hebben. Dan kan ik zonder PCR test afreizen naar Oostenrijk.

MarsMuziek op 28 dec 2021 12:39

Volgens mij is de enige optie die je rest de situatie uitleggen aan de AGES en hopen dat ze kunnen bevestigen dat een Nederlands herstelbewijs (met de aanwezigheid van datum) ook wordt gezien als bewijs van recente besmetting.

Zolang je details van het herstelbewijs van je besmetting (datum test, soort test [moet PCR zijn]) kunt aantonen in combinatie met de aanduidingen van je twee opvolgende vaccinaties met de series 1/1 en 2/2, heb je voldoende bewijs. Het enige probleem dat jij nog moet “tackelen” is het feit dat je PCR test negatief moet zijn.

BatMuts op 28 dec 2021 12:31

En dat is nou net het risico wat ik niet in de laatste 48 uur voor vertrek wil lopen.

Stel dat ik dan een positieve pcr uitslag krijg, moet ik dan hals overkop dit formulier gaan regelen.

Wat nu al schijnbaar erg veel moeite kost.

Wat dat betreft speel ik liever op safe door dat formulier ingevuld te hebben. Dan kan ik zonder PCR test afreizen naar Oostenrijk.

MarsMuziek op 28 dec 2021 12:39

Volgens mij is de enige optie die je rest de situatie uitleggen aan de AGES en hopen dat ze kunnen bevestigen dat een Nederlands herstelbewijs (met de aanwezigheid van datum) ook wordt gezien als bewijs van recente besmetting.

MB82 op 28 dec 2021 12:43

Precies dit. Weet niet hoelang geleden jouw positieve test heeft plaatsgevonden. Maar normaliter zou dat voldoende moeten zijn, aangezien ze overal op de hoogte zijn van het feit dat een besmetting nog lang kan leiden tot een positieve PCR-testuitslag.

Die van mij was begin vorige week en wil in week 3 gaan. Dus hier wordt het ook spannend.

Zolang je details van het herstelbewijs van je besmetting (datum test, soort test [moet PCR zijn]) kunt aantonen in combinatie met de aanduidingen van je twee opvolgende vaccinaties met de series 1/1 en 2/2, heb je voldoende bewijs. Het enige probleem dat jij nog moet “tackelen” is het feit dat je PCR test negatief moet zijn.

BatMuts op 28 dec 2021 12:31

En dat is nou net het risico wat ik niet in de laatste 48 uur voor vertrek wil lopen.

Stel dat ik dan een positieve pcr uitslag krijg, moet ik dan hals overkop dit formulier gaan regelen.

Wat nu al schijnbaar erg veel moeite kost.

Wat dat betreft speel ik liever op safe door dat formulier ingevuld te hebben. Dan kan ik zonder PCR test afreizen naar Oostenrijk.

MarsMuziek op 28 dec 2021 12:39

Wellicht een mogelijkheid om nu een PCR-test te doen? Ja, het kost even een paar tientjes op dit moment. Maar mocht die negatief zijn, dan bespaar je je een hoop administratie, een hoop stress op voorhand en kun je beginnen met het genieten van de voorpret.

of testen voor toegang. Dat is gratis.

Zolang je details van het herstelbewijs van je besmetting (datum test, soort test [moet PCR zijn]) kunt aantonen in combinatie met de aanduidingen van je twee opvolgende vaccinaties met de series 1/1 en 2/2, heb je voldoende bewijs. Het enige probleem dat jij nog moet “tackelen” is het feit dat je PCR test negatief moet zijn.

BatMuts op 28 dec 2021 12:31

En dat is nou net het risico wat ik niet in de laatste 48 uur voor vertrek wil lopen.

Stel dat ik dan een positieve pcr uitslag krijg, moet ik dan hals overkop dit formulier gaan regelen.

Wat nu al schijnbaar erg veel moeite kost.

Wat dat betreft speel ik liever op safe door dat formulier ingevuld te hebben. Dan kan ik zonder PCR test afreizen naar Oostenrijk.

MarsMuziek op 28 dec 2021 12:39

Wellicht een mogelijkheid om nu een PCR-test te doen? Ja, het kost even een paar tientjes op dit moment. Maar mocht die negatief zijn, dan bespaar je je een hoop administratie, een hoop stress op voorhand en kun je beginnen met het genieten van de voorpret.

BatMuts op 28 dec 2021 13:10

Overigens lijkt het verhaal dat de huisarts het niet mag onzin, het betreft hier een simpele verklaring waarvan zij de data uit de computer kunnen halen. Het is een simpele ja of nee.

Daarnaast is dit ook een stuk mentale gezondheid, alleen maar doorgaan in deze ellende leidt ook tot meer ziekenzorg, nu een simpele handtekening kan potentieel ook weer nieuwe problemen voorkomen.

*bericht bewerkt door marklit op 28 dec 2021 14:07

Overigens is het verhaal dat de huisarts het niet mag onzin, het betreft hier een simpele verklaring waarvan zij de data uit de computer kunnne halen. Het is een simpele ja of nee.

Daarnaast is dit ook een stuk mentale gezondheid, alleen maar doorgaan in deze ellende leidt ook tot meer ziekenzorg, nu een simpele handtekening kan potentieel ook weer nieuwe problemen voorkomen.

marklit op 28 dec 2021 14:04

Ik denk dat het ook heel erg per huisarts verschilt. Je kunt zelf met het ingevulde formulier en de Coronacheck app naar de huisarts gaan, waarbij ze door het 1 min. meekijken naar jouw informatie kunnen verifiëren dat jouw info juist is, waarna ze bij wijze van direct een stempel kunnen zetten.

Overigens is het verhaal dat de huisarts het niet mag onzin, het betreft hier een simpele verklaring waarvan zij de data uit de computer kunnne halen. Het is een simpele ja of nee.

Daarnaast is dit ook een stuk mentale gezondheid, alleen maar doorgaan in deze ellende leidt ook tot meer ziekenzorg, nu een simpele handtekening kan potentieel ook weer nieuwe problemen voorkomen.

marklit op 28 dec 2021 14:04

Ik denk dat ze vallen over de volgende zin:

There have been no symptoms for at least 48 hours.

Daar zit alsnog een waardeoordeel aan denk ik?

Tevens speelt de factor geen zin of geen tijd ook een grote rol verwacht ik. Dan is het antwoord “wij mogen dit niet invullen” natuurlijk een prettige uitweg.

Voor wat betreft mijn verdere speurtocht ben ik nu belandt bij de arbo en keuringsartsen.
Een hoop nee dat doen wij niet gehoord, maar nu 1 die verwacht dit wel te mogen doen. Zijn mening: in principe is het oordeel al door de GGD bevestigd middels de herstel verklaring, dus dan moet het niet zo een probleem te zijn dit door de arts te laten ondertekenen. Echter moest dit wel overlegt worden. Ik hou jullie op de hoogte

Klopt maar dat is altijd een lastig oordeel. Als ik met paracetamol en neusspray naar de arts ga dan kom ik erg ver. Daar zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in.

Overigens staat er ook nergens aangegeven hoe lang van te voren ik dat formulier moet laten invullen. Dus helemaal waterdicht is deze toch niet. De voornamelijke bedoeling van dit formulier is om aan te geven dat je de besmetting hebt gehad en dat deze niet ouder is als 90 dagen maar ook niet jonger als 14. Overigens mocht ik hem bij de huisarts komen brengen.

Wat ik alleen dus nu niet weet of ik dit nu al moet doen of vlak voordat ik wegga.

*bericht bewerkt door marklit op 28 dec 2021 14:37

Klopt maar dat is altijd een lastig oordeel. Als ik met paracetamol en neusspray naar de arts ga dan kom ik erg ver. Daar zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in.

Overigens staat er ook nergens aangegeven hoe lang van te voren ik dat formulier moet laten invullen. Dus helemaal waterdicht is deze toch niet. De voornamelijke bedoeling van dit formulier is om aan te geven dat je de besmetting hebt gehad en dat deze niet ouder is als 90 dagen maar ook niet jonger als 14. Overigens mocht ik hem bij de huisarts komen brengen.

Wat ik alleen dus nu niet weet of ik dit nu al moet doen of vlak voordat ik wegga.

marklit op 28 dec 2021 14:36

Ik mocht hem ook laten tekenen, heb gevraagd of het vlak voor ik wegga 14 januari kan. Ik kan de 12e langskomen.

Klopt maar dat is altijd een lastig oordeel. Als ik met paracetamol en neusspray naar de arts ga dan kom ik erg ver. Daar zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in.

Overigens staat er ook nergens aangegeven hoe lang van te voren ik dat formulier moet laten invullen. Dus helemaal waterdicht is deze toch niet. De voornamelijke bedoeling van dit formulier is om aan te geven dat je de besmetting hebt gehad en dat deze niet ouder is als 90 dagen maar ook niet jonger als 14. Overigens mocht ik hem bij de huisarts komen brengen.

Wat ik alleen dus nu niet weet of ik dit nu al moet doen of vlak voordat ik wegga.

marklit op 28 dec 2021 14:36

Ik mocht hem ook laten tekenen, heb gevraagd of het vlak voor ik wegga 14 januari kan. Ik kan de 12e langskomen.

EnilW1990 op 28 dec 2021 15:18

Mag deze verklaring dan ook niet ouder dan 48 uur zijn bij binnenkomst ?

Klopt maar dat is altijd een lastig oordeel. Als ik met paracetamol en neusspray naar de arts ga dan kom ik erg ver. Daar zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in.

Overigens staat er ook nergens aangegeven hoe lang van te voren ik dat formulier moet laten invullen. Dus helemaal waterdicht is deze toch niet. De voornamelijke bedoeling van dit formulier is om aan te geven dat je de besmetting hebt gehad en dat deze niet ouder is als 90 dagen maar ook niet jonger als 14. Overigens mocht ik hem bij de huisarts komen brengen.

Wat ik alleen dus nu niet weet of ik dit nu al moet doen of vlak voordat ik wegga.

marklit op 28 dec 2021 14:36

Ik mocht hem ook laten tekenen, heb gevraagd of het vlak voor ik wegga 14 januari kan. Ik kan de 12e langskomen.

EnilW1990 op 28 dec 2021 15:18

Mag deze verklaring dan ook niet ouder dan 48 uur zijn bij binnenkomst ?

MB82 op 28 dec 2021 15:41

Volgens mij gaat dit over de genezen verklaring. Deze mag ook ouder zijn dan 48 uur, aangezien de dokter reeds heeft aangetoond dat je bent hersteld van een recente besmetting.

of testen voor toegang. Dat is gratis.

Noblesse op 28 dec 2021 13:56

Nope, dat is een antigeentest en geen pcr. Én er wordt specifiek op de site aangegeven dat de test niet bedoeld is voor een buitenland reis. De gratis test is door de overheid gefinancierd om iedereen de mogelijkheid te geven naar NLse horeca of culturele activiteiten te gaan.

Het vervolg op mijn zoektocht.

Gesproken met de Oostenrijkse ambassade, zij accepteren de QR code niet omdat daar niet alle gegevens instaan zoals die in de wet zijn opgenomen.

Vandaag wederom diverse artsen gesproken waaronder huisartsen en keuringartsen, maar niemand wil zijn vingers eraan branden.

Wat mij overigens verbaasd, aangezien een hoop keuringsartsen volgens mij onder “spannendere” zaken hun krabbel zetten dan dit betreffende formulier. Onder andere of iemand een vliegtuig kan / mag besturen.

Mogelijk dat er op het forum een arts meeleest die mij kan duiden waarom dit zo een grote drempel is? (mag uiteraard ook in een privé bericht)

Al met al, nog geen stap verder tot nu toe

Kun je het probleem niet bij de ambassade neerleggen? Vraag hen bij welke arts je hun overheidsverklaring kunt laten ondertekenen omdat je zelf aantoonbaar geen arts kunt vinden en bewaar alle bewijzen als ze niet thuis geven.

Kun je het probleem niet bij de ambassade neerleggen? Vraag hen bij welke arts je hun overheidsverklaring kunt laten ondertekenen omdat je zelf aantoonbaar geen arts kunt vinden en bewaar alle bewijzen als ze niet thuis geven.

Willem7 op 29 dec 2021 18:46

Zij hebben daar geen contacten voor.

Ik werd doorverwezen naar 2 toeristenklinieken in NL. Echter ook zij tekenen niet

Inmiddels een bedrijf gevonden welke dit wil / kan ondertekenen.

De kosten €600

Mocht je interesse hebben (ik sla over), laat het dan even weten dan geef ik het bedrijf door.

Plaats een reactie