hoevaak nu waxen en slijpen

Yep, ik heb altijd een stoffer en oude handdoeken in de auto om m’n ski’s en/of board af te drogen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik gooi thuis ff de tuinslamg erop voordat ik het een en ander droog en gesmeerd opberg, dan is zeker de vuiligheid eraf.
Indoor geeft zowiezo meer onderhoud, je base raakt vele maller sneller vuil door idd. de rommel in de sneeuw, en door de hardheid van indoor sneeuw moet je echt wat vaker gaan waxen met speciale wax.

Ik gebruik deze:

http://www.skiwax.nl/indoor-ski-wax-holmenkol-150g.html…

Lang geen activiteit hier maar toch een poging…
Moet ik mijn indoor wax verwijderen (met waxremover) voor de outdoor wax (rood) aan te brengen? De sneeuw is immers in zicht…

Lang geen activiteit hier maar toch een poging…
Moet ik mijn indoor wax verwijderen (met waxremover) voor de outdoor wax (rood) aan te brengen? De sneeuw is immers in zicht…

Gast749 op 27 nov. 2012 16:38

Even met wat nieuwe wax waxen, en dan warm eraf schrapen. Vervolgens kan je gewoon de nieuwe wax opbrengen

Lang geen activiteit hier maar toch een poging…

Moet ik mijn indoor wax verwijderen (met waxremover) voor de outdoor wax (rood) aan te brengen? De sneeuw is immers in zicht…

Gast749 op 27 nov. 2012 16:38

Even met wat nieuwe wax waxen, en dan warm eraf schrapen. Vervolgens kan je gewoon de nieuwe wax opbrengen

Jan op 27 nov. 2012 20:37

Dank u! En dan nu nog de vraag, welke wax? De rode voor temperaturen van -4 tot -14? Of gewoon de witte universele wax? We gaan begin maart richting Oostenrijk…

Maak niet uit welke wax je hiervoor gebruikt. Ik gebruik hiervoor de goedkoopste wax die er is. Meteen na het waxen alles er afschrapen, het liefst als de wax nog vloeibaar zou zijn.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

… Meteen na het waxen alles er afschrapen, het liefst als de wax nog vloeibaar zou zijn.

Greenfield op 28 nov. 2012 11:11

Ik weet niet hoe warm jij je wax op je ski’s/board laat smelten, maar bij mij wordt die toch vrij snel hard op het board ;-) Ligt er een beetje aan waarvoor je gaat waxen. Bij wedstrijden kan de waxlaag wel degelijk het verschil maken. Maar voor de gemiddelde wintersporter zal het verschil niet snel merkbaar zijn.

@Greenfield ik las dat je in een ander topic aangaf dat je nieuwe ski’s voor gebruik een keer of 2 even moet laten waxen. En aangezien ik zelf m’n ski’s ga waxen dit winter heb ik de vraag of je nu bij de eerste 2 keer elke keer de oudere wax eraf moet halen of dat je gewoon meteen een nieuw laagje wax er over heen kan doen zonder eerst de poriën los te borstelen?

Waarom 2x waxen als je het er in 1x goed op hebt zitten? Lijkt mij een beetje overbodig??

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Hoe meer onderhoud hou beter, dus regelmatig waxen is zeker aan te raden het is daarbij wel belangrijk dat je de juiste wax gebruikt. Voor Indoor zijn weer andere waxen beter als voor outdoor. Ik gebruik zelf altijd de waxen van Holmenkol. Voor Indoor is Indoor hot wax van Holmenkol geschikt. Dit is een zeer slijtvaste glijwax, speciaal voor de extreem agressieve kunstsneeuw in skihallen.
Fluor Wax is met name geschikt bij een hogere luchtvochtigheid / natte sneeuw.
Additiv High Fluor GW25 van Holmenkol is hier een goed voorbeeld van.
Bij recreatief gebruik zou ik adviseren om eerst de
Alphamix yellow World Cup te gebruiken om alle rotzooi uit het belag te halen en vervolgens een laag van Betamix RED World Cup Wax 2x 35 gram erop. Die kun je kopen bij holmenkol-online voor € 8,95. Dan kun je wel wat uurtjes plezier hebben in de sneeuw.

Ben je een reclamecampagne voor Holmenkol begonnen @Otto6?

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

"Wij van WC Eend adviseren…WC Eend". :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

iemand ervaring met deze wax lijkt niet duur??

sorry zie net dat ik een account moet hebben voor een link te plaatsen.

Ik heb met waxen de temperatuur wat hoog gehad en de wax rookte een beetje, deze wax er gewoon afschrapen en opnieuw waxen, of kan ik ze het beste warm afschrapen?

Een beetje? Dan geen paniek niks aan de hand. Een beetje veel? Dan idd opnieuw maar dan moet het echt heftig zijn geweest. Ik neem niet aan dat dit voor een wedstrijd is?

Sluit me bij Otto aan

Ik merk, helaas, dat er op de vraag van Tim dd. 28/11/2012 nog geen sluitend antwoord is gekomen want zit een beetje met dezelfde vraag.
Train slalom indoor en merk dat ik deze ski’s relatief vaak zou moeten waxen. Ik gebruik telkens wel 3 verschillende borstels en schraap alles er (te veel?) af waardoor het misschien komt dat ik vaker zou moeten waxen?
Voor mijn outdoor ski’s als het ware heb ik ze bij de vorige skiweek eerst eens laten waxen in de winkel, vervolgens na 3 dagen zelf gewaxt ter plekke (gele basiswax er op, afgeschraapt, dan rode er op, volgende morgen afgeschraapt en geborsteld) maar op het einde van de week merk ik dat het alweer nodig is om te waxen, zeker tegen m’n volgende skiweek weldra.
Ik weet dat je niet te veel kan waxen maar zo snel op elkaar lijkt me gewoon wat raar, niet?
oh ja, ik gebruik Holmenkol ;-) (meestal geel in combi met rood, gewone basiswax om warm schoon te maken, heel zelden de blauwe maar voor de slalomski’s wel regelmatig de indoor wax)
graag asap reactie, thx

Het probleem is dat je als gevorderde skier eerder zult merken dat je materiaal minder word. Ook is indoorsneeuw vuiler waardoor je eerder moet waxen. Ook word tijdens een slalom je ski zwaarder belast waardoor de wax eerder op is. Je zal merken dat bij de bindingen het belag wit uitslaat.
En hoe beter je schraapt, meer borstelt hoe sneller je ski is. Maar ook de wax is eerder op.
Ik merk indoor dat mijn slalomboard na 3 uur trainen al minder snel word. In de echte sneeuw doe ik gemiddeld 3 dagen met een board dus neem er altijd 2 mee zodat ik niet hoef te waxen tijdens de vakantie.

Übung macht den meister!!!

Dat droog maken ben ik ook erg van! Vooral als ik indoor geboard heb is het inderdaad ook daar drogen + thuis nog eens drogen. Maargoed; vaker waxen is dus geen probleem! Mooi!

Rene op 8 feb 2012 08:56

Beste manier van droogmaken?
Welke manieren meteen na het skien?
Hoe lang daarna waxen?
Hoe lang uiterlijk wachten met een nieuwe waxbeurt?

Dat droog maken ben ik ook erg van! Vooral als ik indoor geboard heb is het inderdaad ook daar drogen + thuis nog eens drogen. Maargoed; vaker waxen is dus geen probleem! Mooi!

Rene op 8 feb 2012 08:56

Beste manier van droogmaken?
Welke manieren meteen na het skien?
Hoe lang daarna waxen?
Hoe lang uiterlijk wachten met een nieuwe waxbeurt?

MauriceSki op 5 feb 2016 11:38

Droog maken doe ik in eerste instantie met een handdoek. Soms voorafgaand aan en wipedown met een vochtige doek. Daarna op een warme droge plek in huis leggen en vervolgens opbergen. Bij voorkeur in ieder geval niet in de tas laten zitten.

Waxen gebeurt vaak vlak voor een vakantie of voor een indoorsessie. Tocht gaat de voorkeur uit om het materiaal juist vlak na bijv. de vakantie te waxen. Het materiaal wordt dan met een gevoed belag opgeborgen, wat zorgt voor een goede bescherming tegen oa. uitdrogen. Ik zie er zelf het voordeel niet helemaal van om materiaal dan ongeschraapt op te bergen en het schrapen pas te doen vlak voor gebruik, wat sommige collega-wintersporters wel eens doen.

Waxen is pas nodig als je materiaal er om vraagt. Soms pas na 3 weken en soms al na 3 dagen. Slaat je belag (vooral langs de randen) wit of dof uit, dan kan het weer een waxbeurtje gebruiken. Vaker waxen heeft eigenlijk alleen maar voordelen, dus het is helemaal niet erg om al wat eerder te waxen. Mijn materiaal krijgt sowieso voor elke vakantie een verse laag, of het nou nodig is of niet. :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ikzelf maak de ski’s ook altijd meteen droog met de handdoek. Thuis nog dunnetjes over omdat er altijd wat sneeuw achter blijft.

Na de vakantie: slijpen, hotwaxen, basislagen. Vlak voor vertrek eindlaag.

Zorg dat de staalkanten goed droog zijn anders gaan ze roesten. Daarnaast als je de ski’s direct even lichtjes bijslijpt (de kanten uiteraard ) en waxt (ook wat wax uitpoetsen over de staalkanten) kun je ze mooi onderhouden opslaan zonder dat de kanten gaan roesten. En vlak voordat je ze gaat gebruiken nog ff waxen is natuurlijk nooit verkeerd :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik laat ze in ieder geval bij de lokale skiverhuur waxen en slijpen. In frankrijk kost waxen en slijpen 18 euro.

De skiset zit meestal niet verder dan 100 meter van je appartement. S’avond inleveren en volgende ochtend ophalen.

In Nederland moet ik ze dan wegbrengen en enige tijd later ophalen. Kost mij een hoop aan reistijd en kosten omdat er hier geen skiwinkel in de buurt zit.

@Chonn? Wax uitpoetsen over de staalkanten??? Ik heb geleerd dat juist NIET te doen om roestvorming te voorkomen!
Wat is jouw reden om wax uit te poetsen over de staalkanten?

mama on a mission in the snow

@Rachel-P heel simpel: als je inderdaad op een niet goed gedroogde staalkanten dikke wax laag erop laat zitten dan sluit je het vocht in dat wellicht nog niet is verdampt uit de poriën dat tot roest leidt. Maar ik neem aan dat niemand zo “dom” is om vochtige ski’s te waxen met vochtige staalkanten.

Mijn skies zijn goed droog (belag + kanten) en schoon (bij kamer temperatuur laten drogen). En ik heb het niet over je kanten insmeren met wax, ik poets de kanten nl. na het waxen en verwijderen van de wax met de schraper na met een droog doekje, dus ik heb het over een flinter dunne filmlaag die je uitpoetst…

Sommigen doen er soms zuurvrije vaseline op een doekje en smeren daarmee de kanten in, maar dat doe ik dus niet.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

leerzame filmpjes waarin alles besproken wordt ;-)

https://www.youtube.com/playlist?list=PL3iULOH9egqckrK0Z60fL…

Disturbing the peace since 1975

@Chonn altijd bereid tot het leren van iets nieuws. Wààrom wax uitpoetsen over je staalkanten dan? Wat is het nut daarvan? Waarom doe je dat?

mama on a mission in the snow

@Rachel-P, al dan niet bewust pakken je staalkanten altijd wel wax mee. Gewoon even met (hoekje van) schraper overheen en met doekje navegen. Ik plak overigens wel altijd tape aan zijkant van bindingen zodat hier niet per ongelijk wax bij kan komen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Rachel-P in principe wat @Peter30 schrijft. Bovendien zoals ik al zei: wax heeft ‘sealende’ eigenschappen dus een filmlaagje beschermt dus ook voor vocht van buiten. Laat ik voor op stellen. Ik ga geen EXTRA wax op de kanten smeren o.i.d.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie