Flinke lawine in fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fiss

Ik hoop dat je vannacht gewoon goed slaapt @fissboarder. Je zult wel geschrokken zijn van meerdere reacties hier. Shit happens.

Ik heb een hele serie reacties onzichtbaar gemaakt!

Laten we het bij opbouwende kritiek houden. Het heeft in deze discussie absoluut geen zin om met verwijten te gaan gooien, daar heeft niemand wat aan, en zo leer je ook meer.

En veel van die verwijten zijn heel eenvoudig om te zitten in opbouwende en goed onderbouwde kritiek, waar iedereen wat van kan leren!

Click. Click. Peace

Ik zit sinds woensdag in Fiss, heb de condities voelen veranderen en wil daar toch wel wat over kwijt.

Ten eerste denk ik dat @fissboarder an sich niet veel aan te rekenen is. De kamikaze route (dus niet de directissima PISTE, waar de 1e lawine overheen ging) was alle dagen open. Dat betekent dat iedereen er over heen kan en mag, zonder 3- eenheid, binnen kort bereik van de routepaaltjes. Het is dan de verantwoordelijkheid van het gebied/lawinedienst om zulke hellingen dicht te gooien bij veranderende omstandigheden. Dat het niet handig is om die route te doen gezien de warmte is wat anders, maar ik denk dat de bergbanen hier hele grote steken hebben laten vallen. Hun route, hun verantwoordelijkheid. En ik denk dat de bergbanen hier zelf enorm van zijn geschrokken en de gevaren hebben onderschat, want gisteren hebben ze die hele wand er uit laten knallen.
Ten tweede denk ik dat het handelen daarna van fissboarder niet goed is, maar zeker op het moment zelf kan ik me enige paniek en dus irrationeel handelen goed voorstellen. Makkelijk om door ons achteraf op een leunstoel te roepen wat hij allemaal fout gedaan heeft. Ben oprecht positief verrast dat je je verhaal hier deelt. @fissboarder : Les geleerd voor de volgende keer (en nog steeds niet te laat om je te melden, ook voor je eigen gevoel)

Verder enorm blij dat dit met een sisser afgelopen is. Stay safe!

Powder, powder everywhere!

oeioeioei @fissboarder wat heb jij een enorm geluk gehad dat je dit kunt navertellen. Als de niet aan de rand van die lawines had gezeten had je er makkelijk onder kunnen komen. En zonder pieps en met een enorme lawinekegel is het bijna onbegonnen werk mensen er tijdig weer onderuit te krijgen. Onwetend ben je op het slechts mogelijke moment van die skiroute afgegaan. Wat me niet helemaal duidelijk is is of je op het moment dat de lawine afging je nog op de skiroute zat.

Gezien de twee flinke lawines lijkt me wel duidelijk dat die hele helling lawinegevaarlijk was, zeker zo laat in de middag. Ik snap dan ook niet dat het skigebied ervoor gekozen heeft om die skiroute gewoon open te laten, terwijl duidelijk was vanuit het Lawinebericht gezien de expositie en de steilheid dat er lawinegevaar was op die helling. Het lijkt me dan ook dat het skigebied hier een groot deel van de verantwoordelijkheid draagt.

@fissboarder petje af dat je hier je verhaal komt doen! Dit is een goed leermoment voor iedereen die dit forum frequenteert, en misschien creert jou post wel meer awareness bij andere lezers van dit forum en kan zo toekomstige ongevallen/incidenten helpen vermijden. Dus nogmaals chapeau!

@Rogier erg goed dat je reacties filtert. Het is enorm gemakkelijk om beslissingen/fouten te bekritiseren nadat het incident is gebeurd. Op die manier strelen mensen alleen hun eigen ego en voorkom je dat andere wintersporters (zoals fissboarders) durven posten wanneer ze een fout hebben gemaakt. Psychologische veiligheid en een “just culture” zijn erg belangrijk.

Ik heb zelf totaal geen kaas gegeten van off piste skieen (buiten een paar keer met gids ski touring), dus ik weerhoud me van verdere commentaar, maar heb wel al veel geleerd van sommige opmerkingen/posts.

Verwijden idd no go, vragen en opmerkingen lijken me op zijn plaats, zo geeft fissboarder ook aan in zijn post. Belangrijkste is dat we er allemaal van leren, ervaren in off piste met onze 3x3 of wat dan ook, en de minder bewuste die denken dat als alles open is (als dat zo was) elke x route zonder gevaar is (naast lawine ook andere gevaren…) te skien/boarden. Laten we duidelijk zijn, elke meter naast de piste, ook een x route vraagt een andere mindset dan cruising the piste… naast lawines heb ik t dan over verliezen ski, crashen op een steen, vallen in een geul of threehole. T is waanzinnig tof dit te doen maar wel goed te weten dat dit een andere benadering vraagt dan tussen de paaltjes van de piste skien. Moet iedereen die gaat skien dan een rugzak vol shit op zijn rug knopen… nee… gaat minder om de gear dan om de kennis… wat had fissboarder aan een schep en zonde zonder buddie die m uit kon graven. T gaat niet om gear, t gaat om awairness… weet wat je doet, weet waar je bent en weet wat de risico’s zijn. Kennis is your best friend. En ja we maken allemaal fouten, op de piste en ernaast. Delen, sharing is caring… laten we met elkaar leren dit bewust te maken, en waar moelijk te voorkomen… voor mijn rust, voor onze rust en voor de rust van de mensen die we kennen die bij elk van dit soort berichten zeggen dat t gene we doen roepen; levensgevaarlijk…
Is t niet, maar de opinie is weer tegen.

Ik woon en werk in Fiss. De schrik zat er goed in bij me vrijdagmiddag. 17 jaar geleden een soort gelijk incident meegemaakt toen zat ik zelf in het reddingsteam. Er ging toen een lawine over de 60 heen. Godzijdank om 12.15u toen de meeste gasten aan het lunchen waren en is er destijds niemand onder gekomen. Er is hier toch echt een grove inschattingsfout gemaakt door de bergbanen om in ieder geval de Kamikaze skiroute open te houden afgelopen vrijdag. De 0-grandengrens lag die dag boven 2600m. Dag ervoor heeft het er zelfs geregend en de Saharazand heeft de toplaag nog zwaarder gemaakt.

Vind het ontzettend goed van je @fissboarder om je verhaal hier te delen, hoop dat je er niet te veel last van blijft hebben. Al waren er slachtoffers gevallen, de schuld en verantwoordelijk liggen in dit geval niet bij jou. De bergbanen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de gasten van het skigebied. Neem aan dat je jouw verhaal ook met de politie in Ried gedeeld heb daar het waardevolle info is voor het onderzoek.

Helaas is dit erg slechte reclame voor het prachtige gebied. Gisteren was ik vrij en het ik het hele gebied van Noordzijde tot de Masner gedaan. Elk wandje waar ook maar iets af zou kunnen gaan en al dan niet op een piste terecht zou kunnen komen is veiliggesteld (lawine laten afgaan). Is een bijzonder schouwspel.

MichielVries

Daarnaast wil ik ook reageren op de belerende toon van een aantal van jullie jegens @fissboarder (@rogier). Hij heeft een ontzettende traumatische ervaring gehad en heeft in paniek gehandeld. Een hart onder de riem steken lijkt me hier meer op zijn plaats!

Ik kom en werk al jaren in Fiss en heb ook een aantal vrienden bij de bergbanen. Ze zijn allemaal zeer aangeslagen door wat er gebeurt is en niemand maar dan ook helemaal niemand legt de schuld neer bij de snowboarder. De skiroute had onder deze omstandigheden absoluut niet open mogen zijn en daar zijn ze zich hier dan ook volledig van bewust.

Voordat je iemand wil wijzen op zijn of haar tekortkomingen dan wel fouten op basis van een filmpje en een persbericht informeer je dan eerst volledig.
@fissboarder Het enige wat ik je mee wil geven is, voor zo’n 1000 euro heb je een volledige uitrusting waar je met een ‘veilig’ gevoel mee off-piste kunt boarden. Deze uitrusting is tevens te huur voor 35 euro per dag bij intersport onderaan de lift in Fiss. Maar nogmaals, een door de bergbanen geopende skiroute is hun verantwoordelijkheid.

MichielVries

Helemaal mee eens Michiel. De betreffende persoon zit ermee en voelt zich ontzettend schuldig. Komt er wel open en bloot mee naar buiten en dan zijn er een hele hoop mensen die hem idd op belerende toon aanspreken. In mijn optiek heeft Fissboarder wellicht niet het meest veilige gedaan, maar om nou te zeggen dat hij onverantwoord bezig was (door de ogen van een wintersporter): NEE. Dat blijkt ook uit de woorden van Michiel.

Wintersporten in de bergen bevat nu eenmaal risico’s. Soms maak je nu eenmaal keuzes die verkeerd kunnen uitpakken, dat hoort erbij. Zolang je de keuzes weloverwogen maakt verklein je de risico’s, maar helemaal veilig zal het nooit zijn.
@fissboarder: Laat je niet van de wijs brengen door sommigen hier. Je hebt achteraf wellicht een verkeerde keuze gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat je fout zat. Gelukkig is alles goed afgelopen en ik hoop dat je volgend jaar gewoon weer in de sneeuw staat!

Edit: Uiteraard is het wel goed om het hier allemaal te bespreken wat hij anders had kunnen doen. Hoe meer mensen weten hoe te handelen in dit soort situaties des te beter. Maar ik denk dat 80% van de wintersporters had kunnen overkomen (die goed genoeg zijn voor een skiroute).

*bericht bewerkt door aartstyle op 21 mrt 2022 08:28

Nou, nog heel even: skiroute had inderdaad afgesloten kunnen/moeten(?) zijn, da’s pakkie-an Bergbahnen inderdaad. Hiernaast geeft TS zelf aan ook al eea offpiste gedaan te hebben eerder in de week (dus ook zonder benodigde materiaal en vooral kennis).

Inmiddels is @fissboarder druk bezig met de online variant van de Snowsafety cursus (onder meer op aangeven van Pascal en mij) dus dat gaat helemaal goed komen! Dat geeft in ieder geval alvast een beetje basis ;)

Edwin van Riel

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn op dit forum die nog nooit spontaan een stukje naast de piste of onder een lift hebben meegenomen zonder off-pisteuitrusting.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn op dit forum die nog nooit spontaan een stukje naast de piste of onder een lift hebben meegenomen zonder off-pisteuitrusting.

paolie op 21 mrt 2022 10:57

Ik hoop toch eigenlijk dat dit er relatief steeds minder worden. 30 jaar terug wisten we niet beter, maar er is nu zo veel meer gemakkelijk toegankelijke kennis (en materiaal) voorhanden…

Edwin van Riel

Indrukwekkend verhaal en ook goed dat je het deelt!
Gelukkig voor mij zijn de buitenproportionele reacties al weggehaald en voor iedereen is het natuurlijk altijd heel makkelijk om achteraf te zien wat er fout is gegaan maar op moment zelve…?
Ik heb in Solden wel een paar keer offpiste les gehad en het was heel leerzaam en ik kan het echt iedereen aanraden.
Wat mij toen juist opviel is dat er zoveel variabelen zijn waarvan je kunt zeggen het is niet veilig en doe het niet…
En juist die variabelen zijn toch altijd wel aanwezig en probeer daar maar eens een juiste inschatting van te maken…
Persoonlijk hou ik het met die wetenschap wel bij de piste en hoop op een lekkere laag verse sneeuw er op.
En zoals eerder in een andere post aangegeven is, zondig ik ook wel eens door een randje mee te pakken maar dan wel op een zo’n veilig mogelijke plek.
Maar voor de rest vind ik persoonlijk het risico te hoog.
Al vind het ook wel onwijs gaaf om te zien en lijkt het gevoel me geweldig.
Zolang het goed gaat…

*bericht bewerkt door Ilja1974 op 21 mrt 2022 14:03

inmiddels hebben ze die helling helemaal schoongeveegd

null

Edwin van Riel

Stevig verhaal. Dank aan @fissboarder voor de eerlijke toelichting. Goed leermoment voor eenieder.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn op dit forum die nog nooit spontaan een stukje naast de piste of onder een lift hebben meegenomen zonder off-pisteuitrusting.

paolie op 21 mrt 2022 10:57

Ik hoop toch eigenlijk dat dit er relatief steeds minder worden. 30 jaar terug wisten we niet beter, maar er is nu zo veel meer gemakkelijk toegankelijke kennis (en materiaal) voorhanden…

evr66 op 21 mrt 2022 11:10

Stukje naast de piste hoeft geen probleem te zijn als je tenminste wel de juiste kennis hebt. Dat is zoveel belangrijker dan materiaal. Dat materiaal komt in de regel pas aan bod als je risicoanalyse niet toereikend was.
Ik heb zelf ook wel (solo) backcountry momenten gehad waarvan ik dacht: hier moet ik nu echt niet zijn. Inmiddels ben ik daardoor sterk risicomijdend geworden en laat ik het echte offpiste skiën voor wat het is.
Maar goed, dan nog kan het op een skiroute nog steeds mis gaan. Die kans is klein, maar door het qua kennis hetzelfde te benaderen als normale offpiste kun je je eigen inschatting maken. Materiaal zou daarbij geen noodzaak hoeven zijn.

@hessel vandaar dat het materiaal tussen haakjes stond in mijn reactie 😉

En die momentjes van “shit wat doe ik nu hier?” Inderdaad, kalm er uit en vooral van leren 😉

Edwin van Riel

@fissboarder Het enige wat ik je mee wil geven is, voor zo’n 1000 euro heb je een volledige uitrusting waar je met een ‘veilig’ gevoel mee off-piste kunt boarden. Deze uitrusting is tevens te huur voor 35 euro per dag bij intersport onderaan de lift in Fiss. Maar nogmaals, een door de bergbanen geopende skiroute is hun verantwoordelijkheid.

MichielVries op 21 mrt 2022 07:59

En daar gaat het dus mis. Voor die 1000 euro koop je geen uitrusting waarmee je met een veilig gevoel offpiste kan gaan. Je koopt een uitrusting waarmee je anderen kan redden of zelf gered kan worden als het mis gaat. Echter zonder enige vorm van uitleg of les hoe hier mee te werken heb je er helemaal niks aan.

Übung macht den meister!!!

Precies dat, kennis/training op #1

Edwin van Riel

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ondanks de schrik op dat moment, en de zenuwen tot het verlossende krantenbericht gaat het goed met mij. Ik wist welke reacties ik kon verwachten toen ik mijn verhaal postte. Zoals gezegd heb heb ik me ingeschreven voor een cursus en ben aan het studeren.

Hier nog een filmpje dat ik in de tweede lawine terechtkom. Is van afstand opgenomen met een telefoon en behoorlijk ingezoomd.

null

Complimenten, accepteer dat er wat mis gaat maar doe er vervolgens iets aan. Top!

Nu je deel 1 online al bekeken hebt, ben ik nog wel even nieuwsgierig hoe je dit afzet tegen jouw ervaring deze week😉 hoe kijk je daar nu (achteraf, altijd gemakkelijk) tegen aan?

Edwin van Riel

Gelukkig heb je geluk gehad!

Totales Vollidiot

1 opmerking nog. Erg houden in overgangen van veel>weinig sneeuw (overgang convex naar concaaf). Je ziet dat ie loskomt terwijl je precies die rug rijdt. Gevoelsmatig een veiliger plek dan de geul, maar het tegendeel is vaak waar en vergroot juist het risico.

*bericht bewerkt door evr66 op 22 mrt 2022 10:05

Edwin van Riel

Ik wil iedereen hier nogmaals even bedanken, even een update / laatste woord

Denk dat het me veel heeft geholpen om hier mijn verhaal te kunnen delen en alle terechte reacties te ontvangen. Ik ben vrij stoicijns dus voelt niet als een trauma en kon er snel om lachen (doe ik om alles) maar heb nog regelmatig teruggedacht, wat als…?

En dan met name ‘wat als ik iemand anders had verwond/gedood’. Ik zei wel eens grappend als ik in de sneeuw sterf, sterf ik gelukkig en hoop ik dat niemand zich druk maakt, en dat meen ik nog steeds. Maar het idee dat ik iemand anders iets zou aandoen, dat vind ik veel heftiger…

Heb de eerste module van WePowder bijna afgerond, nog genoeg meer te leren (volgend jaar cursus). Met afsluitweek Val Thorens in vooruitschiet over een week net een 3-eenheid en airbag aangeschaft.

Nu is die airbag wel echt een investering in eigen geluk. Na alle mensen die ik na dit ongeval heb gesproken ben ik verbaasd hoeveel mensen ik ken die (indirect) iemand kennen die zijn overleden door een lawine, dat lot wil ik niet nogmaals tarten.

Maar ik hecht denk ik meer waarde aan dat ik nu een schep en sonde kan meenemen om iemand te kunnen helpen. Dat heeft me echt nog wel het meest bezig gehouden, dat ik toch niet omhoog ben gelopen om te gaan helpen.

Waarom ben ik niet gaan helpen? Op het moment had ik daar mijn redenaties voor, eentje daarvan was “ik heb geen zin om hiervoor veroordeeld te worden en/of schade te moeten gaan betalen”

Als je 6 sneeuwkanonnen omver gekegeld ziet worden, en de helikopters al hoort aankomen, en weet dat de dag ervoor een buurman 1200,- moest aftikken om met skidoo naar dal gebracht moest worden - ik zag de eurotekens al gaan.

Nogmaals ben hier niet om iets goed te praten, ik heb me achteraf (zoals suggestie op dit forum) gemeld bij politie van Reid via mail (niks teruggehoord).

Ik wil alleen aankaarten dat mijn handelen deels resultaat is van gebrek aan kennis die naar mijn mening misschien wel iedere pistegebruiker moet hebben, niet pas als je cursus volgt.

Wat moet je doen als je een lawine bent gestart? De FIS code of conduct (die altijd achterop ski kaarten staat) is niet heel uitgebreid over dit soort dingen (anders dan verplicht helpen bij een ongeluk)

WePowder academy start met de les dat alles off-piste je eigen verantwoordelijkheid is. Dus als ik buiten piste een lawine start die iemand op de piste verwond, dan ben ik verantwoordelijk. Als freerider neem je dus als je off-piste gaat niet alleen verantwoordelijkheid over jezelf, maar ook over anderen als je dus een lawine verzoorzaakt.

In mijn geval startte ik de lawine echter op een piste, ben ik dan verantwoordelijk? Mensen in deze thread lijken te zeggen dat de bergbaan hiervoor verantwoordelijk is. Had ik anders gereageerd als ik dit wist?

T lijkt mij dat er best een kans is voor betere informatie voorziening richting de “gewone” skieer. De toerist die af een toe een stukje naast de piste meepakt of een ski-route doet. En ook de mensen die op een piste zijn waar een lawine overheen komt.

Ik zit vaak genoeg in gondels waar een kans is om een “wat te doen bij” scenario uit te leggen, de regels voor gewone skieers/snowboarders op de piste zijn eigenlijk best uitgebreid leer ik nu, maar worden (naar mijn weten) niet duidelijk gecommuniceerd anders dan het beperkte setje FIS regels.

Maargoed het is een sport net zoals andere, daar kan je veel over leren als je het opzoekt of les neemt. Bij de meeste sporten zijn alle spelregels alleen duidelijk en makkelijk te vinden, bij wintersport lijkt dat net even anders en met name in de rechtzaal bepaalt.

Al met al een enorme ervaring rijker, en er zijn heel veel scenarios hoe dit veel slechter had kunnen uitpakken en dolblij dat het op deze manier is gegaan… Ik weet zeker dat ik volgende keer veiliger ben voor mezelf en anderen…

Kijk, het begin (bewustwording) is er, mooi!!

Welke cursus ga je doen? Kan bv lawine 1 in Davos zeer zeker aanraden.

Vwb pieper/schep/sonde: prima aanschaf, maar: ook deze hebben pas waarde als je er flink mee geoefend hebt, dus laten we zeggen niet voor volgende week.

Aanrader bv het “pieperfest” in wijk aan zee (sep) als start. Nuttig voor de basics en je levert niet direct een ski dag in 😉

Edwin van Riel

Prachtige update fissboarder, een nare ervaring die je niet vergeet, maar waar je veel hebt geleerd ook over jezelf. Waarom je niet te hulp bent geschoten is helder, ik kan me voorstellen dat je terugkijkend daar veel last van hebt, maar de volgende keer sta je er wel. Kleine troost, de meerderheid van de mensen doet in the heat of the moment niet wat ze vooraf dachten of achteraf zouden hebben gewild😊. Je post roept echter ook een vraag bij mij op, die jij na je cursus mssch kunt beantwoorden: ik ski altijd op de piste, maar pak ook de skiroutes mee. Door je bovenstaande verhaal vraag ik mij nu alleen af welke status skiroutes hebben: gelden die als off piste ( dus eigen verantwoordelijkheid) of gelden skiroutes als piste (omdat er een bordje bij staat)? Ik heb skiroutes altijd geïnterpreteerd als ongeprepareerde pistes, maar dus wel als officieel goedgekeurde skiweg. Ik hoor t graag☺️

Anne Marie

Prachtige update fissboarder, een nare ervaring die je niet vergeet, maar waar je veel hebt geleerd ook over jezelf. Waarom je niet te hulp bent geschoten is helder, ik kan me voorstellen dat je terugkijkend daar veel last van hebt, maar de volgende keer sta je er wel. Kleine troost, de meerderheid van de mensen doet in the heat of the moment niet wat ze vooraf dachten of achteraf zouden hebben gewild😊. Je post roept echter ook een vraag bij mij op, die jij na je cursus mssch kunt beantwoorden: ik ski altijd op de piste, maar pak ook de skiroutes mee. Door je bovenstaande verhaal vraag ik mij nu alleen af welke status skiroutes hebben: gelden die als off piste ( dus eigen verantwoordelijkheid) of gelden skiroutes als piste (omdat er een bordje bij staat)? Ik heb skiroutes altijd geïnterpreteerd als ongeprepareerde pistes, maar dus wel als officieel goedgekeurde skiweg. Ik hoor t graag☺️

AMie op 22 apr 2022 08:27

Geopende (!) skiroutes zijn in principe even (lawine)veilig als geopende pistes. Mits je je aan de voorwaarden houd natuurlijk, dwz max 25 meter afstand tot de paaltjes. Wel loop je meer risico van bv stenen en andere onvoorziene dingen, alhoewel echte nare punten meestal wel gemarkeerd zijn.

*bericht bewerkt door evr66 op 22 apr 2022 10:45

Edwin van Riel

Ah, thx. Betekent dit dan automatisch dat op geopende skiroutes de verantwoordelijkheid eveneens ligt bij het bergbaanbeheer?

Anne Marie

@amie: de verantwoordelijkheid waarvoor bedoel je precies? Het blijft een sport in de vrije natuur met altijd resterenbde risico’s. Bijkomend puntje is bijvoorbeeld dat skiroutes (vaak) niet gecontroleerd worden op achtergebleven skiers aan het einde van de dag, gaan afzettingen hebben voor bv bomen of (kleine) afgrondjes enz. Zo zijn er nog wel wat verschillen tov de pistes. En dan zijn er ook nog de zgn “varianten”, regelmatig verward met skiiroutes. Deze zijn NIET gecontroleerd op bv lawine-veiligheid.

Dit stukje is aardig om te lezen: https://wepowder.com/nl/forum/topic/182637

Edwin van Riel

Goed om te lezen dat je je gemeld hebt @fissboarder. Dat is in het algemeen goed (dat zou iedereen moeten doen bij een ongeluk namelijk), je pakt je eigen verantwoordelijkheid én ik denk dat je daardoor serieus minder wakker ligt.

Verder heb je helemaal gelijk dat de regels van wintersport moeilijk zijn, vaak voor interpretatie open staan, per gebied / land anders zijn en dan ook nog eens voornamelijk pas duidelijk worden als een zaak voor de rechter komt. Neemt niet weg dat iedereen zich inderdaad wat beter zou mogen inlezen… Voor zowel piste- en offpiste regels.

Vroeger deed ik ook wel eens dingen waar ik achteraf niet trots op ben, dus dat je nu op cursus gaat is alleen maar goed! Kennis en ervaring zijn hier zoooo belangrijk. Als je hierdoor alleen al maar 2 extra vrienden de ogen opent, is het al mooi. Wat @evr66 zegt, 3-eenheid is mooi, maar daar moet je wel mee oefenen voordat het echt nuttig is. Daarnaast denk ik dat het nog belangrijker is om vooral kennis op te doen qua sneeuw, weer en terrein zodat je die 3-eenheid hopelijk nooit ‘echt’ hoeft te gebruiken.

Iemand zei ooit: ‘De beste freerider, is een oude freerider’ ;)

TL;DR, goed opgepakt en thanks voor de reactie.

Powder, powder everywhere!

Ohja, wintersporters heeft óók een artikel over skiroutes geschreven; https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/332314/wat-is-een-…. SFL had hier ook een filmpje over op YT, maar die kan ik niet meer vinden.

Powder, powder everywhere!

Plaats een reactie