Ervaringen emigreren naar Oostenrijk

Hi mede wintersport fanaten,

Mijn vrouw en ik (36 en 34) zitten er inmiddels zeer serieus over na te denken om binnen 3-5 jaar naar Oostenrijk te emigreren. Ons idee is om een appartement huis van 2-4 appartementen te verhuren, daarnaast hebben we reeds een appartement in Tirol in de verhuur via een verhuur organisatie.

Het primaire doel is om meer in de natuur te zijn en intensiever buiten leven te ervaren t.o.v. ons huidige leven. Daardoor moet de verhuur van de appartementen ook meer gezien worden als extra leuke bezigheid en een extra zakcentje en niet als hoofd inkomen wat eerder uit reeds opgebouwd vermogen/ inkomsten komt (geen ik-vertrek zonder backup dus:)).

We denken op dit moment het meest aan de regio Ski Amadé vanwege de centrale ligging en hoge concentratie skigebieden. Hierbij willen we graag centraal zitten, maar dit hoeft niet per sé in 1 van de grotere gebieden te zijn, goede voorbeelden bv zijn Ramsau am Dachstein, Filzmoos, Eben im Pongau, Radstadt etc. Een andere optie zou net aan de Karinthië kant zijn, maar wel centraal genoeg t.o.v meerdere skigebieden (bv Mauterndorf). Weer technisch en qua zomerseizoen een goede optie.
Naast skiën zullen we met name veel wandelen, langlaufen etc dus daar zullen we ook goed op letten. Het is voor ons mega belangrijk om goed centraal te zitten.

Ik ben vooral heel benieuwd naar ervaringen van anderen die deze stap hebben gemaakt:

  • waarom een bepaalde regio gekozen is;
  • hoe bevalt het, wat valt er tegen of juist mee;
  • wat zijn belangrijke overwegingen die ik volgens jullie moet mee wegen;
  • tips qua regio–> goede prijs/ kwaliteit, hier zitten enorme verschillen in in Oostenrijk.

Uiteraard zijn alle tips van mensen die niet geëmigreerd zijn maar via via voorbeelden hebben ook welkom.

ik zou vooral goed nadenken over het sociale aspect. Elke bergdorp is een van oudsher een zeer gesloten gemeenschap, en dat is in aanzienlijke mate ook nu nog zo.
Je kunt het enigszins vergelijken met onze oude vissersdorpen zoals Volendam, Urk. De inwoners hebben een zeer sterk bewustzijn t.a.v. ‘binnen’ en ‘buiten’.
Zelfs Oostenrijkers die zo’n dorp “ingetrouwd” zijn klagen op hun oude dag nog dat ze nooit voor volwaardige dorpsgenoten zijn aangezien.

*bericht bewerkt door Liezen op 05 feb 2023 12:08

Mooi plan! Geen ervaring / tips, maar wellicht dat bijv @Erien (heeft appartementen in Bad Kleinkircheim je van tips kan voorzien?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://instagram.com/tiny.house.edelsbach?igshid=YmMyMTA2M2…
Zijn twee Nederlanders die vrij recent in Oostenrijk zijn gaan wonen, wellicht hebben ze wat wijze raad voor je

Gang is alles

ik zou vooral goed nadenken over het sociale aspect. Elke bergdorp is een van oudsher een zeer gesloten gemeenschap, en dat is in aanzienlijke mate ook nu nog zo.
Je kunt het enigszins vergelijken met onze oude vissersdorpen zoals Volendam, Urk. De inwoners hebben een zeer sterk bewustzijn t.a.v. ‘binnen’ en ‘buiten’.
Zelfs Oostenrijkers die zo’n dorp “ingetrouwd” zijn klagen op hun oude dag nog dat ze nooit voor volwaardige dorpsgenoten zijn aangezien.

Liezen op 05 feb 2023 12:05

Dit… ik woon in de dolomieten en zelfde vibe… en ik heb t voordeel dat mijn vriendin van hier is…maw het integreren in lokale customs en de introductie zijn een stuk gemakkelijker. Onze zoon IS DIRECT een local (ingeschreven in de lokale paleo, ski club, etc etc)… terwijl ik dat nooit zal zijn. Niet erg hoor, maar wel iets om rekening mee te houden. Mss kan Rogier ook wel een duit in t zakje doen.

Belangrijk is de taal spreken… en moeite doen om t lokale dialect te verstaan, en actief deel te nemen aan t sociaal leven.

Bovenstaande is off topic natuurlijk, en helpt niet echt met t praktische maar dat praktische is relatief makkelijk, minder belangrijk als je een vakantie huis zoekt, ook niet als je verhuist naar een grote stad, maar naar een kleine gemeenschap…erg belangrijk.

Ik lees met interesse mee. Zeer benieuwd of mensen hier veel positieve of negatieve ervaringen mee hebben.

Ik vind het maken van onderscheid tussen welk prettig gevoel je in een land ervaart hoort bij het feit dat je vakantie hebt en wat hoort bij het land/de regio/mentaliteit enz enz

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Of je met open armen ontvangen wordt in een dorp zal erg van je eigen instelling afhangen, hoe goed ‘‘meng’’ je je gelijk daar en wat draag je bij.

Toen we afgelopen jaar 3 maanden in Oostenrijk zaten hebben we veel gesproken met de verschillende verhuurders. Ons beeld was ook deels zoals hierboven door Asterino en Liezen beschreven werd, in de praktijk bleek dat echter heel anders, zelfs in de wat kleinere dorpen.
Ik denk dat Oostenrijk hier een aardige slag in heeft geslagen en inmiddels in veel dorpen veel ‘‘buitenlanders’’ wonen. Waar wij zaten was bv van Nieuw Zeelanders, met daarnaast Canadezen en direct eromheen Oostenrijkers uit Wenen, Nederlanders en Duitsers🤣 Nou is dat uiteraard niet representatief en ook wellicht niet geheel gewenst, maar het gaf me er toch een iets andere kijk op. In de meer toeristische regio’s denk ik dus dat het een niet al te groot probleem inmiddels meer is en zijn ze gewend aan ‘‘buitenstaanders’’.

Overigens woon ik in een dorp in NL nadat ik in Amsterdam ben opgegroeid, ik ken dus het principe dat je nooit een ‘‘einheimische’’ zult worden.

Beetje met de andere buitenstaanders bier drinken en socializen is ook prima, maar het komt denk ik ook vaak voor dat die andere buitenstaanders meestal niet “to stay zijn” en je elke keer weer opnieuw moet beginnen met het opbouwen van een kennissenkring. Ikzelf zou daar geen zin meer in hebben

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Of je met open armen ontvangen wordt in een dorp zal erg van je eigen instelling afhangen, hoe goed ‘‘meng’’ je je gelijk daar en wat draag je bij.

Toen we afgelopen jaar 3 maanden in Oostenrijk zaten hebben we veel gesproken met de verschillende verhuurders. Ons beeld was ook deels zoals hierboven door Asterino en Liezen beschreven werd, in de praktijk bleek dat echter heel anders, zelfs in de wat kleinere dorpen.
Ik denk dat Oostenrijk hier een aardige slag in heeft geslagen en inmiddels in veel dorpen veel ‘‘buitenlanders’’ wonen. Waar wij zaten was bv van Nieuw Zeelanders, met daarnaast Canadezen en direct eromheen Oostenrijkers uit Wenen, Nederlanders en Duitsers🤣 Nou is dat uiteraard niet representatief en ook wellicht niet geheel gewenst, maar het gaf me er toch een iets andere kijk op. In de meer toeristische regio’s denk ik dus dat het een niet al te groot probleem inmiddels meer is en zijn ze gewend aan ‘‘buitenstaanders’’.

Overigens woon ik in een dorp in NL nadat ik in Amsterdam ben opgegroeid, ik ken dus het principe dat je nooit een ‘‘einheimische’’ zult worden.

Amelm op 05 feb 2023 19:38

Ik zou hier toch nog wat langer bij stilstaan, denk dat je nog te optimistisch bent op dit vlak. Groot verschil met drie maanden (dan ben je nog steeds de gast), of de rest van jouw (en hun) leven…

(overigens is het binnen zo’n dorp, onder de Einheimische zelf, ook bepaald niet altijd gezellig. Heel veel kinnesinne en oud, héél oud zeer)

En de zon laat het in de Noordalpen trouwens ook vaak, en lang afweten, zeker in het voorjaar. (er valt op veel plekken meer water dan in Nederland). Sombere boel kan het dan zijn.
(Mauterndorf of Karinthië is dan beter)

*bericht bewerkt door Liezen op 05 feb 2023 22:00

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Of je met open armen ontvangen wordt in een dorp zal erg van je eigen instelling afhangen, hoe goed ‘‘meng’’ je je gelijk daar en wat draag je bij.

Toen we afgelopen jaar 3 maanden in Oostenrijk zaten hebben we veel gesproken met de verschillende verhuurders. Ons beeld was ook deels zoals hierboven door Asterino en Liezen beschreven werd, in de praktijk bleek dat echter heel anders, zelfs in de wat kleinere dorpen.
Ik denk dat Oostenrijk hier een aardige slag in heeft geslagen en inmiddels in veel dorpen veel ‘‘buitenlanders’’ wonen. Waar wij zaten was bv van Nieuw Zeelanders, met daarnaast Canadezen en direct eromheen Oostenrijkers uit Wenen, Nederlanders en Duitsers🤣 Nou is dat uiteraard niet representatief en ook wellicht niet geheel gewenst, maar het gaf me er toch een iets andere kijk op. In de meer toeristische regio’s denk ik dus dat het een niet al te groot probleem inmiddels meer is en zijn ze gewend aan ‘‘buitenstaanders’’.

Overigens woon ik in een dorp in NL nadat ik in Amsterdam ben opgegroeid, ik ken dus het principe dat je nooit een ‘‘einheimische’’ zult worden.

Amelm op 05 feb 2023 19:38

Ik zou hier toch nog wat langer bij stilstaan, denk dat je nog te optimistisch bent op dit vlak. Groot verschil met drie maanden (dan ben je nog steeds de gast), of de rest van jouw (en hun) leven…

(overigens is het binnen zo’n dorp, onder de Einheimische zelf, ook bepaald niet altijd gezellig. Heel veel kinnesinne en oud, héél oud zeer)

En de zon laat het in de Noordalpen trouwens ook vaak, en lang afweten, zeker in het voorjaar. (er valt op veel plekken meer water dan in Nederland). Sombere boel kan het dan zijn.
(Mauterndorf of Karinthië is dan beter)

Liezen op 05 feb 2023 21:51

Hahaha heel herkenbaar. Herinner me nog goed dat ik zo een beetje aan 't rondneuzen was op de immo sites en in een klein dal niet zo ver van waar we nu zitten zag ik een MEGA gerenoveerd huis staan voor geen prijs. Ik super enthousiast naar de schoonvader/vriendin en die rolde over de grond van 't lachen. Blijkt dat dat huis in een vallei ligt die ze plaatselijk “klein siberie” noemen, omdat er in de winter geen zon valt, en zelfs in de zomer maar een paar uur, te smal, te hoge bergwanden.

Ook bij ons heb je in de herfst/winter heel veel dagen met inversie, dwz mist/bewolkt en ga je 300m hoger zit je boven de wolken in de zon. Kan gemakkelijk 6-8 graden schelen in temperatuur. En da’s Italie, weet je wel… dat met die 8 op de 10 dagen zon in de dolomieten ;-)

Mijn vriend en ik zijn van de zomer naar Klagenfurt verhuisd voor zijn baan. Geen moment spijt gehad. Prachtige stad met meer dan genoeg te doen in de omgeving. 's Zomers kun je heerlijk zwemmen in de Wörthersee en wandelen in de omgeving. 's Winters heb je meer dan genoeg keuze uit uitstekende skigebieden op ongeveer een uur rijden.
Enige nadeel aan Klagenfurt is dat het heel mistig kan zijn in de winter, maar daar heb ik tot nu toe weinig van gemerkt.

Waar je vooral aan moet denken is dat de zorgverzekering in Oostenrijk vrij duur is, vooral als je die zelf afsluit (standaard ben je via je werkgever verzekerd en gaat er een aanzienlijk deel van je salaris heen).
Ook is het vrij bureaucratisch aan het begin. Vrijwel alles moet in persoon afgehandeld worden (aanmelden, auto ommelden). Er gaat hier nog weinig online. Maar als je dat eenmaal geregeld hebt, ben je er ook weer van af.
Dat zijn ook wel echt de enige minpunten voor mij, voor de rest is het ontzettend genieten.

Wat ook erg fijn is: Karinthië heeft een organisatie die zich inzet voor internationals in de provincie. Ze organiseren verschillende informatieavonden en ook sociale activiteiten. Dus mochten de einheimischen je niet met open armen ontvangen, kun je altijd nog bij mede-internationals terecht.

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik en mijn man wonen nu 1.5 jaar in Oostenrijk in een klein dorp, minder dan 500 inwoners over 7 km. De mensen hier in het dorp zijn zooo vriendelijk. Ik voelde me zo welkom. Ik heb fantastisch contact met mijn ‘buren’, de chef van het dorp, de locale gasthof etc. Ik heb absoluut niet het gevoel dat ik buitenlandse ben. In spreek wel zeer goed Duits en ben zelf heel open en positief dus dat zal er vast aan bij dragen.

Voor vragen mag je altijd contacten via de site van de tiny house Edelsbach (instagram of via airbnb)

Thnx voor de tag van ons Tiny House die we hier verhuren 😍🙏 https://nl.airbnb.com/rooms/51609152?fbclid=PAAaZoVspE6B9JFZ…

aar je vooral aan moet denken is dat de zorgverzekering in Oostenrijk vrij duur is, vooral als je die zelf afsluit (standaard ben je via je werkgever verzekerd en gaat er een aanzienlijk deel van je salaris heen). Ook is het vrij bureaucratisch aan het begin. Vrijwel alles moet in persoon afgehandeld worden (aanmelden, auto ommelden). Er gaat hier nog weinig online. § Klagifornia op 06 feb 2023 21:46

Bedankt voor je bericht en leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
Klagenfurt lijkt me een heerlijke stad maar zelf houden we juist wel van het iets dorpsere en willen we echt tussen de skigebieden zitten. Alle meren daar spreken me wel aan, heerlijk divers daardoor.

Die zorgverzekering is een goede tip en had ik nog niet bij stilgestaan.

Wat betreft het bureaucratische; daar ben ik inderdaad achter gekomen toen we ons appartement kochten in Oostenrijk. Waar bij ons na de notaris alles klaar is, gaat het in Oostenrijk nog een jaar lang door met afrekeningen en afhandelingen🤣
Staat wel weer tegenover dat je bank echt ‘‘contact’’ wil onderhouden en je zelfs een persoonlijk aanspreekpunt hebt, waar je in NL gewoon een nummertje bent.

@RosaG ook bedankt voor jullie bericht! Erg goed om te lezen dat jullie daar met open armen ontvangen werden in een dorp van 500 pers.

Schitterend tiny house hebben jullie ervan gemaakt! Mijn vrouw neemt later via instagram (heb ik zelf niet) nog contact op met een paar kleine vraagjes. Dank hiervoor.

*bericht bewerkt door Amelm op 07 feb 2023 08:02

Ik ben weleens aan de praat geweest met een Oostenrijker en hij zei dat de landeigenaren de mooiste plekjes voor zichzelf of familie reserveren. Hebben die het niet nodig, dan doet de dorpstamtam zijn werk en komt er vanzelf een bekende in, het liefste uit het dorp of de familie (vaak een combinatie), en dan is er een voorkeur voor iemand uit hetzelfde dal.
Als niemand het wil hebben, dan gaan ze eens kijken of er een buitenlander zo gek is te krijgen.
Vaak is er dan wat met de ligging, want voor Oostenrijkers is locatie nog belangrijker dan voor een Amsterdamse makelaar.
Dat iets met de ligging kan van alles zijn, maar heeft vaak te maken met gebrek aan zon, teveel water van boven, (regen of lawines) of beneden (een bergbeek die buiten z’n oevers treedt doet dat altijd op dezelfde plek) of van onderen (ondergrondse stromen in de bergen).

Ik ben weleens aan de praat geweest met een Oostenrijker en hij zei dat de landeigenaren de mooiste plekjes voor zichzelf of familie reserveren. Hebben die het niet nodig, dan doet de dorpstamtam zijn werk en komt er vanzelf een bekende in, het liefste uit het dorp of de familie (vaak een combinatie), en dan is er een voorkeur voor iemand uit hetzelfde dal.
Als niemand het wil hebben, dan gaan ze eens kijken of er een buitenlander zo gek is te krijgen.
Vaak is er dan wat met de ligging, want voor Oostenrijkers is locatie nog belangrijker dan voor een Amsterdamse makelaar.
Dat iets met de ligging kan van alles zijn, maar heeft vaak te maken met gebrek aan zon, teveel water van boven, (regen of lawines) of beneden (een bergbeek die buiten z’n oevers treedt doet dat altijd op dezelfde plek) of van onderen (ondergrondse stromen in de bergen).

Superskier op 07 feb 2023 17:32

Bedankt voor je bericht en zal zeker deels een kern van waarheid inzitten (m.n. bij bouwgrond i.p.v. al bestaande huizen). Maar willen Oostenrijkers niet net als hier gewoon de beste prijs krijgen? Dus als ik een (paar) ton meer bied dan iemand uit dorp of dal gaat hij aan mijn neus voorbij. Wie weet bij extreem principiële mensen maar gok bij de rest niet.

Ik ben weleens aan de praat geweest met een Oostenrijker en hij zei dat de landeigenaren de mooiste plekjes voor zichzelf of familie reserveren. Hebben die het niet nodig, dan doet de dorpstamtam zijn werk en komt er vanzelf een bekende in, het liefste uit het dorp of de familie (vaak een combinatie), en dan is er een voorkeur voor iemand uit hetzelfde dal.
Als niemand het wil hebben, dan gaan ze eens kijken of er een buitenlander zo gek is te krijgen.
Vaak is er dan wat met de ligging, want voor Oostenrijkers is locatie nog belangrijker dan voor een Amsterdamse makelaar.
Dat iets met de ligging kan van alles zijn, maar heeft vaak te maken met gebrek aan zon, teveel water van boven, (regen of lawines) of beneden (een bergbeek die buiten z’n oevers treedt doet dat altijd op dezelfde plek) of van onderen (ondergrondse stromen in de bergen).

Superskier op 07 feb 2023 17:32

Bedankt voor je bericht en zal zeker deels een kern van waarheid inzitten (m.n. bij bouwgrond i.p.v. al bestaande huizen). Maar willen Oostenrijkers niet net als hier gewoon de beste prijs krijgen? Dus als ik een (paar) ton meer bied dan iemand uit dorp of dal gaat hij aan mijn neus voorbij. Wie weet bij extreem principiële mensen maar gok bij de rest niet.

Amelm op 07 feb 2023 19:13

Paar ton meer?

@Superskier (paar tussen haakjes) dit is niet helemaal de kant waar ik mee heen wil met het topic overigens.
Het aanbod wat ik online kan vinden is wellicht inderdaad duurder dan je vooraf zou verwachten maar ik heb keuze uit voldoende potentieel geschikte locaties met de parameters die ik gebruik. De komende jaren wanneer de zoektocht intensiever en serieuzer wordt zal ik ook via lokale mensen en makelaars de zoektocht intensiveren.

*bericht bewerkt door Amelm op 07 feb 2023 20:04

Ik weet niet hoe het zit, ik vertel je enkel wat die Oostenrijker me toen vertelde. Ik denk dat er zeker een kern van waarheid inzit, ongeacht of het om bouwgrond of huizen gaat.

Misschien dat het in zeer toeristische dorpen anders gaat. Aan de andere kant: als je in gesprek raakt met Oostenrijkers zelf, dan hoor je bijvoorbeeld dat ze het niet tof vinden als hun gemeenschap om zeep geholpen wordt door mensen die enkel halen en niks brengen. Je zult je dus echt moeten invechten en bewijzen als je voor vol wilt worden aangezien.

Ik begreep toen dat het echt lastig is om als buitenstaander erin te komen. Ik kom al jaren met grote regelmaat in hetzelfde alpendorp en het valt mij op dat je constant dezelfde achternamen ziet, bij restaurants, bouwbedrijven, hoteliers en taxichauffeur,Er komt dus echt niet zo gemakkelijk vernieuwing binnen.

Smijten met geld en het nichtje van der Rudi of de zus van unsere Tanja overbieden maakt je niet per sé geliefd.

Is inderdaad sowieso een heel erg hot-topic in Oostenrijk, de verkoop van grond/onroerend goed aan buitenstaanders (kunnen ook Oostenrijkers zijn)
En inderdaad staat het niet in een goed daglicht. En dus mogelijk van invloed op je beleving daar.
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=64608…

*bericht bewerkt door Liezen op 07 feb 2023 22:36

Taal spreken, hard werken en respect tonen voor de lokale bevolking en lokale gebruiken. Dan komt het vrijwel overal goed.
Met geld smijten helpt meestal niet in positieve zin.

…altijd fijn… Dat Neerlandse volksaardje… Stel je toch eens voor dat iemand ergens gewoon zomaar “een paar ton” teveel voor kan betalen… (Daar zitten verkopers echt niet op te wachten hahaha).

Ik zou juist zeggen: volg je droom en kijk niet te veel naar de prijs, want het is het meer dan waard.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Taal spreken, hard werken en respect tonen voor de lokale bevolking en lokale gebruiken. Dan komt het vrijwel overal goed.

paolie op 07 feb 2023 22:55

Vooral dit inderdaad👌 Je goed gelijk mengen en laten zien dat je ook echt iets komt ‘‘brengen’’ voor de gemeenschap en daar bent om iets op te bouwen. Daarnaast zal veel met karakter, openheid en inzet te maken hebben. Voordeel is dat ik sowieso al veel meer op heb met de meeste Oostenrijkse tradities dan de Nederlandse.

Ik heb inmiddels in Oostenrijk flink wat mensen gesproken die uit andere landen of regio’s (Wenen) in een ski regio kwamen wonen. Over het algemeen behoorlijk positieve berichten en een gemengde gemeenschap waarbij er inmiddels behoorlijk wat ‘‘buitenstaanders’’ tussen wonen. Maarja, is dit inmiddels niet bijna overal zo? Meer dan de helft van mijn vriendengroep bestaat uit expats uit Brazilië, Honduras, Indonesië, Spanje etc.
En nee ik vind globalisering op deze manier niet per se een goede ontwikkeling en creëert enkel maar een eeuwige stroom aan reis bewegingen. Maar als de mogelijkheden er toch zijn, waarom dan niet gaan wonen op de plek wat je het lekkerste plekje aarde vindt om te wonen om daardoor juist minder te hoeven reizen.

isschien dat het in zeer toeristische dorpen anders gaat. Aan de andere kant: als je in gesprek raakt met Oostenrijkers zelf, dan hoor je bijvoorbeeld dat ze het niet tof vinden als hun gemeenschap om zeep geholpen wordt door mensen die enkel halen en niks brengen. Je zult je dus echt moeten invechten en bewijzen als je voor vol wilt worden aangezien. § Superskier op 07 feb 2023 22:31

Dit klopt denk ik wel ja en geldt in meer of mindere mate op de meeste plekken zo. Ik erken overigens dat de alpen dorpen een stuk hechter/ traditioneler zijn dan een stad maar hard werken, de taal goed spreken en mee doen aan lokale dorps activiteiten helpt een hoop. Vooral niet je eigen mensen mee brengen voor verbouwingen etc maar gelijk goed alle lokale mensen en connecties inzetten waar mogelijk.

Smijten met geld en het nichtje van der Rudi of de zus van unsere Tanja overbieden maakt je niet per sé geliefd.

Superskier op 07 feb 2023 22:31

Dit klopt ook vast wel maar als iets op de (openbare) markt komt dan mag je bieden toch? Ik neem aan dat als een interne invulling van het nichtje van Rudi de oplossing was dat het uberhaupt nooit op de markt komt, dan is mijn eventuele overbieden (werkt overigens meestal in Oostenrijk niet eens zo) niet relevant. Mijn opmerking over overbieden was wellicht niet helemaal slim en ook niet zo bedoeld, aanpassen gaat helaas niet meer.

Ik merk juist dat een hoop van de afkeer is richting mensen die daar een 2e woning kopen die niet verhuurd wordt. Dit zorgt voor leegstand en spookdorpen waar winkels, horeca en andere faciliteiten niet goed kunnen functioneren. Wanneer je appartementen verhuurd en je klanten af en toe tips geeft (en dus restaurants, skischolen en outdoor kantoortjes benadert) dan zien ze dat je ook wat ‘‘brengt’’ voor de gemeenschap.

Overigens wil ik ook op een andere manier nog actief (qua ander werk) betrokken zijn bij een skigebied bijvoorbeeld.

*bericht bewerkt door Amelm op 08 feb 2023 08:10

wij spraken vorig jaar eerder toevallig met wat locals in Sölden die niet in de skibusiness zaten en die vertelden dat het dorp weinig echte bewoners heeft. Het probleem zal niet zijn dat er geen eigendom te krijgen is. Net zoals in veel gebieden in bv Frankrijk of Italië en zelfs in Nederland trekken de jonge mensen weg uit deze gebieden. Ik zou er vooral op letten dat ik niet in zo een ‘uitgestorven’ gebied terecht kwam. Vooral ook voor de kinderen, de scholen en verenigingen die anders echt op sterven na dood zijn. Je moet niet zelden een uur rijden naar een kleine stad met alle voorzieningen.

Plaats een reactie