gang van zaken rondom skiles in fiss-ladis

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Vorig jaar zijn we voor het eerst met onze zoon van toen 3,5 jaar in ladis geweest. Hij heeft heerlijk geskied (ochtend bambini-les en middag met ons) en we gaan dit jaar weer. Hij is nu ruim 4 en zal in principe hele dagen in een skiklasje gaan. We vragen ons echter het volgende af:

  • van hoe laat tot hoe laat zijn de skilessen in de voorjaarsvakantie en hoe lang lunchpauze is er dan?
  • kun je er ook voor kiezen om samen met je kind te lunchen?
  • lunchen alle groepen altijd in het kinderrestaurant in Bertha’s kinderland, of blijven ze juist meestal ergens in het gebied lunchen?
  • kun je ook 2 dagen skiles boeken, dan een dag niet en dan weer 2 dagen les? Zodat je toch ook nog wat tijd als gezin hebt op de skies?

niemand ervaring hiermee??

Skilessen in Fiss zijn van 10 tot 12 en van half 2 tot half 4. Je kunt zelf kiezen of je je kind wilt laten eten met de skiklas (=extra kosten) of dat je om 12 uur je kind ophaalt en dan bv samen gaat lunchen ergens in een restaurant.
Wij hebben altijd voor elkaar gekregen dat onze kids op de verzamelplaats in Fiss zelf konden beginnen en eindigen na de les en niet bij Berta kinderland. Dat scheelt een hoop gedoe.
Zou zelf effe de skischool mailen via
http://www.skischule-fiss-ladis.at/

Ik ken het in Serfaus, niet Fiss. Zal vergelijkbaar zijn denk ik.

Pin me niet vast op een kwartiertje. Sommige klasjes beginnen wat eerder of wat later.
In Serfaus is het als volgt: Ochtend les is van 10:30 tot 12:30.
Dan is er pauze van en om 14:00 tot 16:00 is er weer les.

Je kunt de kinderen -tegen extra betaling- laten overblijven. Dan heb je zelf dus meer tijd om te skien/ boarden. Wij doen dit niet. We pikken de kids op bij de school en leveren ze voor de middag les weer af.
Dit is altijd wel haasten, maar we willen de kids wel zien tussen de middag. Ik zie ze toch al zo weinig.

Wij boeken les tot en met donderdag voor de kids en dan hebben we vrijdag en zaterdag nog om als gezin erop uit te trekken. Ik weet niet of jou constructie kan. (2 dagen wel, 1 dag niet, 2 dagen wel). Anders kun je natuurlijk wel 5 dagen boeken en een dag niet laten gaan.
Van die dag met jullie op pad gaan leert je kind waarschijnlijk meer dan een dag met zijn klasje.

Even off topic @ducatif1
Heb je een F1?? Ik reed zelf een 748 en nu een monster 796. (en heb nog een pantah staan, waar ik even niets mee doe)

Ben zelf jarenlang in Fiss geweest. Op de vraag over de tijd en samen lunchen is al (goed) geantwoord.

  • lunchen alle groepen altijd in het kinderrestaurant in Bertha’s kinderland, of blijven ze juist meestal ergens in het gebied lunchen?
    De kinderen die les hebben in Kinderland lunchen daar ook. De oudere groepen die bij het dalstation starten eten bijna allemaal in de Möseralm, maar op de leeftijd van jouw kind (de oudste) zou ik dat niet zeker weten en zou je hier navraag naar moeten doen.

  • kun je ook 2 dagen skiles boeken, dan een dag niet en dan weer 2 dagen les? Zodat je toch ook nog wat tijd als gezin hebt op de skies?
    Nee, dit is niet mogelijk. Je kunt er wel voor kiezen om voor bijvoorbeeld met 3 dagen les te beginnen. Vanaf 3 dagen kun je "goedkoop" verlengen, per dag. (Je moet dan voordat de lesdagen zijn afgelopen verlengen, dan kost de dag extra hetzelfde als een verschil tussen een 3 en 4 daagse cursus).

Bovendien beginnen de lessen in het hoogseizoen een half uur eerder 's ochtends; 09:30

niemand ervaring hiermee??

Claudia op 7 feb. 2012 22:16

für Kinder (4 - 11 Jahre) mit MIttagsbetreuung

Sammelplatz Fiss, vom 25.12.2011 - 06.01.2012

& 19.02.2012 - 02.03.2012

Beginnzeit: 09.30 Uhr, 4 Stunden Skikurs, Pause individuell

Hoi Claudia, Hierboven zie je de (gewijzigde) lestijden staan voor de kinderklasjes in Fiss.
Vorig jaar heeft onze zoon (hij was toen 4 jaar oud) ook lessen gehad bij Berta,s kinderland en deze begonnen rond 10.00 u s,ochtends tot 12.00u s,middags. Wij hadden er voor gekozen om hem te laten overblijven tussen de middag. De kids eten dan met de leraar in groepsverband. Uiteraard kan je ook je zoon ophalen en met hem de middagpauze doorbrengen. Wij hebben hier vorig jaar bewust niet voor gekozen omdat onze zoon in het begin nogal last van heimwee had en het advies van de leraar was dan ook om niet teveel te komen kijken bij onze zoon daar de verleiding voor hem te groot zou zijn om bij z,n ouders te willen blijven.

Dit jaar (25 febr. tot 3 maart) gaan wij wederom naar Fiss en gaat onze inmiddels 5 jarige zoon weer skilessen volgen. Ook nu kiezen wij er weer voor om hem te laten overblijven tussen de middag (mede door de gewijzigde lestijden zoals boven vermeld).Omdat de skilessen wat vroeger afgelopen zijn kunnen we hierna zelf met de kleine nog wat skieen. De plek waar de kids eten is idd. bij het station van de sonnebahn (naast het grote restaurant)
Als je nog specifieke vragen heb kan je ze ook stellen aan onze vriendelijke landgenote Angelique de Haan via het mailadres van skischool Fiss/Ladis.

Succes en mogelijk tot ziens in Fiss.

Persoonlijk vind ik, maar dat zijn mijn woorden, het beter is voor kinderen tijdens les op wintersport, de kinderen gewoon de hele in een skiklas te laten skien zonder dat je ze 's middags ophaalt om te lunchen en dergelijke. De kinderen hebben namelijk erg veel plezier onderling als er maar geen ouders in de buurt zijn, vaak als ze de ouders zien slaat het om en willen ze de rest van de dag bij papa en mama zijn en dat gaat ten koste van de skiles waar zij heel veel van opsteken.

Op latere leeftijd als ze de techniek redelijk beheersen kun je ze altijd nog een paar dagen op les doen en later helemaal niet meer… Daar heb het meeste profeit van!

Persoonlijk vind ik, maar dat zijn mijn woorden, het beter is voor kinderen tijdens les op wintersport, de kinderen gewoon de hele in een skiklas te laten skien zonder dat je ze 's middags ophaalt om te lunchen en dergelijke. De kinderen hebben namelijk erg veel plezier onderling als er maar geen ouders in de buurt zijn, vaak als ze de ouders zien slaat het om en willen ze de rest van de dag bij papa en mama zijn en dat gaat ten koste van de skiles waar zij heel veel van opsteken.

Op latere leeftijd als ze de techniek redelijk beheersen kun je ze altijd nog een paar dagen op les doen en later helemaal niet meer… Daar heb het meeste profeit van!

Tim op 8 feb. 2012 00:14

@Tim Helemaal mee eens. Dit wordt ook aangeraden door de skileraren/leraressen.
Wij hebben dit vorig jaar ook meegemaakt op de eerste (proef)les van de 6 dagen skiles van onze zoon.

Natuurlijk word het aangeraden,hier verdiend de skischool geld aan.
Ook veel ouders vinden dit het beste want dan kunnen ze zelf de hele dag knallen.
Op school in Nederland gaan de meeste kinderen ook naar huis??

Even off topic @ducatif1 Heb je een F1?? Ik reed zelf een 748 en nu een monster 796. (en heb nog een pantah staan, waar ik even niets mee doe)

Ton_ op 7 feb. 2012 22:35

YEP een Ducati 750F1 ;-)

Wij haalden de kids altijd op tijdens de lunch pauze. Vonden we zelf ook leuk om hun verhalen te horen en samen effe eten. Ze kregen 3 of 4 dagen les en de laatste 2 dagen skieden we als gezin gezamelijk over de pistes. Met name na 2e en 3e jaar zie je gewoon de vorderingen als snelheid en wordt het alleen maar leuker om je kids samen te skien.

Natuurlijk word het aangeraden,hier verdiend de skischool geld aan.
Ook veel ouders vinden dit het beste want dan kunnen ze zelf de hele dag knallen.
Op school in Nederland gaan de meeste kinderen ook naar huis??

Peter op 8 feb. 2012 06:34

Slaat m.i. nergens op deze opmerkingen en nogal ‘‘kort door de bocht’’ geredeneerd.

Met name de skischool van Fiss en Serfaus staan bekend om hun goede aanpak/begeleiding v.w.b. het begeleiden van kinderen. Dit belang staat voor het commerciële belang. Dit is misschien niet overal zo (zeker in Frankrijk!!) maar in Fiss hebben ze een (goede) naam hoog te houden op dit gebied. Heb hier div. gesprekken over gehad met de skileraren en skischoolhouders.

In mijn vorige reactie gaf ik het onderwerp van heimwee van onze zoon al aan. De reactie van Tim heeft hier ook betrekking op.

Verder kan je een voor een kind alledaags vertrouwde school in je woonplaats niet vergelijken met een skiklasje in een ander land met een onbekende (ski)leraar of lerares en een groep compleet onbekende kinderen.

Eens met DucatiF1 (en ook met zijn keuze van motorfiets, maar dat is off-topic)

Zowel qua ophalen als samen met je kids skieen. Ik ben vorig jaar kerst een hele dag met mijn oudste (toen 8, hij met 4 keer 1 week ski ervaring) op pad geweest. Echt super leuk en flink op tempo gegaan. Rood, zwart, allemaal geen enkel probleem. Lekker samen gezeten, hij een cola ik een biertje. Echt leuk.
Dit jaar is hij begonnen met snowboarden (net als ik) maar ik hoop echt dat we aan het einde van een weekje Serfaus weer samen kunnen optrekken. Mijn middelste van 7 kan zeker met mij mee.
De jongste van 5 kan met mijn vrouw mee. Zij is ook niet zo’n snelheidsduivel.

@DucatiF1: zit je ook op t dutch ducati forum.Of ben je dan meer van de beneluxheads? En is je nick daar dezelfde en woon je dan in Apeldoorn en was je vroeger hoofdredacteur van Strada?
Want als je op al deze vragen ‘ja’ antwoordt, dan kennen wij elkaar IRL. ;-)

Ski nu ook samen met de opgroeiende pubers cq eigen kids. Gelukkig win ik het nog op alle afdalingen van de kids, maar er komt een dag…
Zelfs in het stuntpark doe ik mee, alleen de laatste keer ging ik wel op mijn muil. Maar met vallen en opstaan moet je het leren. TIP: Ga ook met je kids naar de Nightflow. Eerst effe lekker op de verlichte Moseralm afdaling skien van 18:00 uur t/m 19:00 uur en daarna in de Moseralm lekker genieten van het zeer uitgebreide buffet. Na het eten de skishow bekijken en dan rond 22:00 uur samen met de kids weer terug naar Fiss skien. Veel plezier. Ik moet weer wachten tot de Dutchweek. Maar das een ander topic straks ;-)
@Ton_ DucatiF1 was inderdaad hoofdredacteur Strada en zo. Weet nog steeds niet wie je bent

dank voor alle reacties. De reden dat we liefst zelf met onze zoon willen eten, is dat we hem nog vrij jong vinden om de hele dag druk in touw te zijn. Hij is 4,5 jaar. Als we zelf met hem eten kan hij tussendoor even relaxen. En zien we hem ook even. Ik denk dat hij het absoluut niet moeilijk vind om na het eten weer terug te gaan in de skiles…

Verder dubben we ook nog over het volgende: zoonlief skiet (in onze ogen) al heel aardig: hij skiet heel makkelijk blauwe en achter ons aan ook rode pistes. Daarbij kan hij prima remmen en op minder steile stukken houdt hij zijn skietjes al paralel. We twijfelen wat beter is: hem laten indelen in een groepje met andere kindjes van 4 jaar (die voor het eerst skieen ws) of in een hoger groepje, maar dan met oudere kindjes. Aan allebei zitten voor- en nadelen, maar we neigen toch het meest naar een skiklasje met leeftijdsgenoten. Wat vinden jullie beter? Of hoeven we daar helemaal niet over na te denken omdat de skischool deze afweging maakt?

Meestal is het zo dat alle kinderen die nog nooit geskied hebben vallen onder de beginners en bijv. op leeftijd worden ingedeeld.
Alle kinderen die al 1 keer of vaker hebben geskied vallen onder "gevorderd" en moeten meestal eerst voorskien. Aan de hand hiervan worden ze dan ingedeeld en dit gaat meestal op niveau. Indien er bijv. bij 1 niveau heel veel kinderen zijn kan er wel op leeftijd ingedeeld worden.

Als de kinderen al een keer les hebben gehad in Berta,s kinderland dan krijgen ze een zogenaamd leerpaspoort mee. Hier staat het niveau op vermeld waar de kinderen op zitten op de laatste dag van de skilessen. Aan de hand hiervan worden de kinderen de volgende keer ingedeeld in de juiste groepen qua niveau. Onze zoon had vorig jaar zijn eerste lessen en wordt nu ingedeeld in groep 3. Als je het leerpaspoort niet heb zal er de eerste dag worden gekeken wat het niveau van het kind is en kan er nog "geschoven" worden v.w.b.indeling in de juiste groep.

Ander vraagje! In december dit jaar 2015 zullen wij naar Fiss gaan. Ons dochtertje is dan net geen 3j oud. Namelijk 2J en 10maand. Is dit net nog een tikkeltje te jong of net oud genoeg om haar eens te laten meedoen aan een initiatie Bambini cursus. Namelijk zondag voor ongeveer 1,5uur. Nadien kan dan besloten worden in geval het meevalt haar een week cursus te laten volgen. Of toch ook gewoon de initiatie uit mijn hoofd zetten wegens net nog iets te jong en er voor zorgen dat ze er niet onmiddellijk een afkeer zou van krijgen?

tnx

onze dochter vorig jaar 2 jaar en 8 maand oud heeft 4 ochtenden 2 uurtjes in serfaus in een klasje gezeten. Ze vond het erg leuk! Dit was in het dorp zelf, ook geprobeerd boven in het kinderland, maar dat vond ze niet leuk!
Gewoon proberen!

dat kan daar bepaald worden bij het inschrijven in kinderland. Ik zou er gewoon op voorhand vanuit gaan dat het te jong is dan kan het alleen maar meevallen. Het is ook een beetje per kind afhankelijk, sommige kunnen met 5 jaar nog niet alleen gelaten worden door hun ouders en de ander vind het allemaal prima. vooral niet te veel willen op zo’n leeftijd

Vraagje nog hierover in dit oude topic : is er les in het nederlands mogelijk ? Ik heb contact opgenomen met de skischool in Fiss maar ze kunnen niets garanderen. Wat zijn jullie ervaringen ?

Vraagje nog hierover in dit oude topic : is er les in het nederlands mogelijk ? Ik heb contact opgenomen met de skischool in Fiss maar ze kunnen niets garanderen. Wat zijn jullie ervaringen ?

petersoetens op 8 jan 2018 16:24

Mijn ervaring is dat als ze dat daar niet kunnen garanderen wij dat hier ook niet kunnen.

Übung macht den meister!!!

SFL is zeer populair onder de Nederlanders. Vorig jaar in Serfaus veel Nederlandse skileraren. Zal in Fiss niet veel anders zijn. Aangezien de Nederlanders naast de Duitsers de belangrijkste groep zijn, zou ik me over skiles in het Nederlands niet al teveel zorgen maken. Ga er dan even vanuit dat je het hebt over skiles voor kinderen. Voor volwassen is het anders omdat het aantal groepen daarvoor veel kleiner is.

Onze kinderen hebben twee jaar les gehad in Fiss-Ladis. Eerste jaar (bambiniklasje) twee Duitstalige juffen die ook wat woordjes Nederlands spraken. Jaar daarna had het ene kind een Nederlandse leraar en het andere kind een Nederlandse lerares.

Er zijn in ieder geval genoeg Nederlanders die les geven in Fiss. Al je in de ochtend beneden staat bij de Moseralmbahn hoor je genoeg :)

Plaats een reactie