Twin-Tips

Hoi hoi,

Ben van plan om dit jaar eens wat anders te proberen dan altijd maar de carves. Nu wil ik twintips gaan proberen maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe gedragen ze zich op de normale piste. Zit namelijk niet de hele dag in het funpark. Snap dat het geen carves zijn maar als het "prima te doen" is weet ik genoeg :)

Gr. D

Ski al jaren op twintips (rossignol Scratch). Voorheen had ik twee paar skies, ook nog salamon Crosmaxx, maar doordat ik met twintips overal uit de voeten kan heb ik deze weggedaan.

In het begin moet je even wennen door andere stand op je skies, maar ik wil nu niet anders meer, zowel voor op de piste (korte bochten en carven), off piste en het funpark.

Is je binding centraal gemonteerd of meer naar achteren? Ik vond een centraal gemonteerde binding niet aangenaam skiën. Heb het wel maar een uurtje of twee geprobeerd. Skiet een naar achteren gemonteerde binding (freeride) op een twintip ongeveer hetzelfde als een traditionele ski?

Top, bedankt. Maar heb de nodige skijaartjes al in de benen dus zal wel goedkomen met het wennen :)

We zullen zien!

Word echt misselijk van al die luitjes die op twintips aan het skien zijn en nog niet eens normaal naar beneden komen (laat staan wat tricks doen) waar twintips voor bedoeld zijn…

Twin tips zijn niet alleen voor in het park hoor

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Als je een twintip niet alleen in het park gebruikt zou ik de bindingen ergens tussen midden en klassiek zetten anders heb je er echt minder lol van. Ook off piste skieen is dan een stuk minder fijn. Ik ski zelf de Seth van K2 op 2 cm voor het klassieke punt (en dus 4 cm achter center) Dan heb je een veelzijdige ski. Wil je echt veel in het park en switch rijden en landen dan toch maar center.

Ps twintips zijn ook gewoon carve ski’s. Sterker nog als het je lukt om nu nog een niet getailleerde ski te vinden die niet voor langlauf gebruikt wordt is het een wonder. Zelfs de maast klassieke toerski’s zijn tegenwoordig getaillerd.

@spam, bedankt. dus als je ook op de normale piste gaat gewoon de bindingen wat terug zetten? filmpjes komen na 3 maart op het forum :p

@sjakie, hater! :) nee snap dat je wel wat moet "kunnen" anders kun je beter op en vuilniszak van de piste :p

@spam, bedankt. dus als je ook op de normale piste gaat gewoon de bindingen wat terug zetten? filmpjes komen na 3 maart op het forum :p

Dennis op 13 feb. 2012 00:03

Yep. Er zijn nu ook van die Schizo bindingen die je in een klik kunt verplaatsen. Dan heb je het beste van beide. Anders idd gewoon ergens tussen klassiek en center monteren.

Heel aardige review over een combi die best wel eens zou kunnen passen:

http://homeboyski.com/2010/02/22/k2-extreme-179cm-and-marker…

Ah ok, ja ben van plan ze te huren maar dacht even kijken waar ik eventueel op moet letten etc…

Twin Tips zijn met een beetje techniek prima te gebruiken op de piste. Ik ski nu zelf op K2 Revivals, gewoon centraal gemonteerd en moet zeggen dat het me erg meevalt. Had verwacht dat het op de piste veel harder werken zou zijn dan op m’n carveski’s, vooral omdat ze centraal zijn gemonteerd, maar dat viel dus reuze mee. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ze ook prima presteren in het park en in de diepe sneeuw. :)

Heb inmiddels een paar gereserveerd en zal wel goedkomen, even wennen maar geen probleem. Heb de nodige skijaartjes al in de benen ;)

heb vorig jaar een dagje twintips gehuurd om te proberen.
eerlijk gezegd: vanwege de multi-inzetbaarheid wil ik niet anders meer.
met racecarves is het leuk hoor, lekker hard gaan en de man van de piste zijn. Maar met twintips kun je én een beetje stunten en aanklooien, wat springen, wat naast de piste of pistes afsnijden, e.d.
de bindingen op de huurski die ik had stonden mij ook iets te centraal, maar dat was puur gewenning.
eigenlijk vond ik het wel prettig zo, het afronden van bochten ging veel mooier voor mijn gevoel…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Voor piste en poeder zou ik de binding toch iets naar achteren plaatsen. Als je het park niet uitkomt center. Ski je echt fifty/fifty dan kan zo’n schizo binging een uitkomst zijn.

Er zijn wel uitzonderingen zoals extreem brede poederbakken die vrijwel symetrisch zijn, veer rocker en geen camber. Daar zet je de binding in alle situaties center. Maar die zijn eigenlijk niet voor de piste en vaak te breed voor het park, maw echt voor de poeder.

Heb een paar jaar de K2 extreme, erg fijne twintip gemaakt voor bijna alle soorten sneeuwcondities. Ski zelf een behoorlijk tempo en zo’n 70 procent (afhankelijk van verse sneeuw of niet) op de piste. Gedragen zich uitstekend op de piste, verwacht geen extreem korte carvevochten maar maak ze iets ruimer en ze gaan als op rails. In ruw terrein gaan ze met de nodige kracht overal doorheen (of overheen). Voor de echte diepe poeder is nog breder natuurlijk beter maar ik vind het een zeer geschikte allround twintip. Veelzijdiger dan mijn mijn vorige ski’s (atomic gs11 en salomon crossmax), zou niet meer willen ruilen.

Ik zelf heb de K2 Kung Fujas. Met deze ski kan je echt alle kanten op. Het is een echte twin tip met 102 mm onder de voet. Dus als je off piste wilt heb je een goede float. Op de piste gaan ze op hogere snelheid wel wat klapperen maar het is goed te doen.

102mm ondervoet voor de piste lijkt me echt veel te breed. Tuurlijk kom je er mee naar beneden, maar dynamisch of agressief skieen is er dan niet meer bij, ieder zijn meug natuurlijk…

kunt iemand mij een maattabel sturen voor twintip ski’s

Wat bedoel je met maattabel?
Lengte ski tov lengte skier? Dat is erg afhankelijk of er sprake is van rocker en hoe goed je kan skieen.
Beetje stelregel is dat je meer naar eigen lengte moet omdat je zowel de tip als de tail niet op de sneeuw hebt staan. Kun je beter skieen en heeft de ski rocker dan skiet het allemaal nog korter en kun je ook boven je lengte skieen. Dus ondergrens is -5 cm en bovengrens +5a+10 cm. Ski je korter dan wordt de ski algauw minder stabiel.

Hallo,

Ik heb de K2 Miss Conduct ski (twin tip, 2011-2012). Ik ski ongeveer 5 jaar (vanaf mijn 22e) en kan goed skieen. Op blauwe pistes en de meeste rode pistes kan ik paralel skien. Maar als de piste steiler worden, wordt dit minder netjes. Carven lukt me nog niet helemaal.

Ik heb vorig jaar de Miss Conduct ski’s gehuurd en ik vond ze super fijn! Ik had het gevoel dat ik overal makkelijk op kon skieen (ijs, diepe sneeuw etc.). Ik ski voornamelijk op de piste, zo af en to off piste. Nu heb ik een vraag over de lengte van mijn skis’s.

Ik ben zelf 178 cm en ik heb deze twin tips nu gekocht met de lengte 159 cm. Ik vind ze heel fijn skien en ik heb geen moeite met de bochten. Maar ik heb nu van een aantal mensen commentaar gehad op de lengte van deze ski’s. Dat ze te klein voor mij zijn omdat er nog een stuk af gaat doordat het twintips zijn. Maar is dat ook echt zo? Ik heb ze vorig jaar gekocht en ik twijfel nu ineens. Terwijl ik dat daarvoor niet deed en ik ze prima vond skien.

Wat vinden jullie?

Door de rocker zou je inderdaad een maatje groter nemen als normaal. Ik heb een paar weken terug de nieuwe Salomon BBR10 gekocht (wat een heerlijke latten trouwens…!) en heb ze 184cm genomen. Zelf ben ik 180cm.

Sportieve groet, Luuk

Als je nu geniet lekker blijven genieten. Koop je nieuwe kijk dan eens naar eigen lengte of een klein beetje minder. Zolang jij geen last hebt van deze korte ski’s: klapperen bij hoge snelheid, zoekend gedrag en te weinig remvermogen, is er nog niets aan de hand en passen ze prima bij jouw kunnen.

Ja, dat is idd ook zo. Bedankt!

You’re welcome. Btw dat was ik die Gast139

null

Ik heb een paar mooie twintips kunnen overnemen van iemand om te proberen of het iets voor mij is. Ik heb al ruim 20 jaar ski ervaring en wil deze ski’s als 2e paar gaan gebruiken. De ski’s zullen voornamelijk op de piste gebruikt worden en incidenteel in een park. Nu lees ik dat de ideale bevestiging van de bindingen achter het centrale punt zou zijn voor het skiën op de pistes. Het midden van m’n schoen is nu boven 3. Begrijp ik het goed dat ik deze naar achteren moet laten zetten naar 0?

Het zijn trouwens Volkl Ledge ski’s met marker bindingen.

Als ze toch al gemonteerd zijn zou ik het eerst zo proberen. Anders weet je als de bindingen verzet zijn ook niet of dit prettiger is of niet.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie