Welke Ski te nemen

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik schoenen bij Wim Jaquet gekocht. Daar heb ik ook advies ingewonnen betreft ski’s. Ik heb 2 jaar geleden ontzettend prettig op gehuurde ski’s geskied. Dit waren de Salomon X-Wing Tornado. Wat ik erg fijn vond aan de ski is dat hij goed reageerde op wat hogere snelheid en in de bochten hard snijdt. Ik weet niet of ik dat gevoel zo goed uitleg…

De verkoper bij Wim Jaquet raadde mij onderandere de Salomon 24h aan. Het moeilijke aan ski’s kopen is dat je ze pas in de sneeuw echt kan testen en je rustig 500 euro verder bent.

Naast de 24h gaf hij ook de volgende ski’s op:

Salomon 24h
Head i.magnum
Fischer Progressor 900
Fischer Superior / Superior c-line

Heeft iemand ervaring met deze ski’s?

Wat mij ook opvalt is dat er erg veel verschillende series bij de 24h zijn.
Ik heb nu mijn oog laten vallen op een goede aanbieding: http://www.wimjaquetsports.nl/collectie/73/wintersport/skien…

Mijn vraag; wat zijn jullie ervaringen met de bovengenoemde ski’s.
Is het misschien verstandiger om nog 1 jaar de top serie te huren en goed te testen?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Dank!

Altijd lastig met zoveel keus. Kun je niet afspreken dat je een setje meeneemt en als ze echt niet bevallen deze weer terugbrengt en alleen de huurprijs betaald? Ik weet dat sommige winkels dit wel eens doen.

Ik zou nu nog niets kopen en pas op vakantie ter plekke een afspraak maken zoals Snowfever voorstelt.

Andere tip: Duijvenstein in Landgraaf heeft veel demo materiaal dat je de hal in kunt nemen. Nog steeds anders dan in het eggie, maar qua gevoel beter dan blind kopen.
Zo heb ik mijn board ook gekocht.

Laatste tip; veel merken hebben demo dagen in de andere hallen in Nederland. Dan kun je -meestal gratis- materiaal testen. Even met de importeur bellen of googlen om te zien waar en wanneer.

Succes.

PS: een goede verkoper weet overigens echt wel wat goed bij je past hoor. Jaren geleden een board gekocht bij TopSurf, voor mijn gevoel veel te lang. Verkoper hield ‘voet bij stuk’ en gaf mij de garantie dat ik het na de vakantie terug mocht brengen als het echt niet beviel.
Jongen, wat had die man gelijk. Dat was echt een zaaaaaalig boardje.

Ha Ton en Snowfever,

Dank, ik heb wel vertrouwen in de verkoper die ik sprak. Hij leek mij echt te begrijpen en had goede verhalen waarom ik het één fijner zou vinden dan het ander. Die demo dagen is zeker een goede optie, maar ik vertrek over 3 weken al. Het zou mooi zijn als ik een deal met Wim Jaquet kon sluiten over inderdaad de huurprijs wanneer het niet bevalt…

Ter plekken ski’s kopen is niet iets dat ik ga doen, in de bergen betaal je (in mijn ogen) echt de volle mep…

Bij Wim Jaquet zit je wel aan het goede adres, ik ben al in aardig wat speciaalzaken geweest. Ik vind dat je hier echt het juiste advies krijgt! Dus inderdaad een dealtje sluiten? Mocht het niet bevallen, dat je dan 1/3e van de koopprijs betaalt? En waarschijnlijk bevalt het natuurlijk gewoon!

Serfaus

Ski zelf op de Fischer Superior…

Heerlijk skitje waar ze vol op kan raggen!
Goed in korte bochten, en stabiel in lange bochten.
Verder in papsneeuw nog aardig goed te handelen.
Verder in Ischgl met kerst een dag een BAK verse sneeuw, in de tiefschnee ook heerlijk mee geskiet!

Alle ski’s die je noemt zijn prima ski’s, sterker nog de betere ski’s.

Let wel op idd zoals je zelf al zegt binnen de range zitten een aantal modellen die op elkaar lijken. Zorg dat de aanbieding in prijs is en niet een instapmodel die qua prijs lager ligt.

@Karlijn, ook ik ben erg te spreken over de hulp die je daar krijgt.
@William thanks
@SPAM Bedoel je daarmee dat iedere ski die ik hierboven noem in dezelfde range zit en goed is voor wat ik wil? En dat ik dus moet kijken of er toevallig een goede aanbieding is op 1 van de skis?

Ik zie nu dat er fikse aanbiedingen zijn! Toen ik een maand geleden mijn schoenen kocht gingen ze nog voor de normale prijs!

http://www.wimjaquetsports.nl/collectie/73/wintersport/skien…

http://www.wimjaquetsports.nl/collectie/73/wintersport/skien…

http://www.wimjaquetsports.nl/collectie/73/wintersport/skien…

Als ik dit zo zie gaat mijn interesse heel erg uit naar de Head. De verkoper was daar erg enthousiast over. Deze ski verplaatst schijnbaar ook de stijfheid binnen de ski op de verschillende fase in de bocht…

Even tussen neus en lippen door, ik ben een goede amateur skiër die houdt van een beetje door skiën. Mijn techniek is niet perfect maar ik kom overal vanaf…
Dank voor jullie reacties! Dat helpt!

Of ze helemaal aan je wensen voldoen kan ik niet beoordelen. Je geeft weinig info over je ski wensen. Maar wat je aan info geeft en de ski die je lekker vond skieen zeggen mij wel dat er in dit rijtje geen slechte ski tussen staat. Als je ze alle 4 een halve dag in de sneeuw zou kunnen testen is er vast 1 die er uitspringt voor jou maar ik kan je ook zeggen dat er niet 1 ski tussen zit die helemaal niet past. Let alleen op dat (zoals jezelf al aangaf) je geen ski meekrijgt die in een lager segment zit. Een aantal ski’s komen namelijk uit een serie die onderling nogal kan verschillen. Ben je wat zwaarder, ski je wat actiever, ga je voor snelheid etc dan moet je dus niet het zwakke zusje uit de range nemen. De range kun je prima bekijken op de sites van de merken en noteer dan even welke modellen er zijn en in welke volgorde van sportiviteit ze staan.

Aan de andere kant bij deze zaak is de kans kleiner dan bij vele anderen als ze je bedonderen. Als je maar goed aangeeft wat je wil.

Je moet alleen wel even goed naar de lengte kijken. Ik weet niet welke lengte je geskied hebt en hoe lang en zwaar je bent maar van dezelfde ski kunnen verschillende maten erg verschillen. Ga je iss voor snelheid, controle en doorleren en niet alleen voor palenrammen dan neem de ski’s niet te kort. IK weet dat Oostenrijkers en Nederlanders liefst slalom latten van -20 onder lichaamslengte nemen maar dat zijn net zo veelzijdige ski’s als ultrabrede poederbakken.

Ha Spam,

Thanks! Ik heb de i.magnum van 170 cm bij Wim Jaquet gereserveerd. Ik ben zelf 1.81m en weeg ongeveer 77.

Je mag daar zelfs tegen de huurprijs (90 euro) de ski’s terug brengen.

Het schijnt dat de 24h en de i.magnum nagenoeg hetzelfde skien, de i.magnum is net wat voordeliger. Ik ben erg benieuwd!

Ik had ietwat hetzelfde probleem.
Ook met Salomon.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/54854

Belg

Fijn skietje. gezien de radius zou ik zelf de 177 overwegen. Blijft dan nog een heel erg wendbare ski maar geeft iets meer stabiliteit en met jouw lengte kun je het hebben.
Maar dat zou mijn keuze zijn. 170 is niet heel erg fout hoor:-) je moet alleen niet korter nemen. Dan wordt het snel een ski die jouw progressie niet bijhoudt.

Ik heb zelf ooit ook een head gehad met die i technologie. Of het fabel is of niet maar ik had echt het gevoel dat bij lage snelheden de ski wat soepeler was en bij hoge snelheden stijver. Lach me niet uit, ik kan het niet echt verklaren maar het was wel mijn ervaring.

Ik lach je niet uit ;) het schijnt zo te zijn dat 't ding zoiets doet. Ook de binding zit er “los” op zodat hij nog beter vormt in bochten geloof ik. Al met al wonderbaarlijk wat ze in die latten stoppen.
De jongen aan de telefoon gaf juist aan dat ik voor de 165 of 170 zou moeten gaan, met de 170 als punt waar jij op de 177 doelt.
Ik laat mij in de winkel nog even verder voorlichten, als hij er nog is in een maatje groter kan ik die altijd nog overwegen. Jullie maken beide hetzelfde punt, ik moet ze eens even naast mij houden zodat ik de lengte goed kan inschatten.

Thanks!

@Jaap,

Als ze je bevielen, waarom koop je de Salomon X-Wing Tornado TI dan niet gewoon? Zelf heb ik ze een paar maanden geleden gekocht voor ongeveer 450 euro omdat het een uitlopend model is.

Hoewel ik ze niet vooraf had getest voldeden ze absoluut aan mijn verwachtingen (voornamelijk op de piste gebruikt). Er zijn m.i. geen innovaties die de meerprijs van een recenter model rechtvaardigen.

Plaats een reactie