Eigen sneeuwkanon maken

Allereerst: dit is zoals ik het doe, het kan anders maar daar houd ik geen rekening mee. Dit kanon maakt niet veel sneeuw, je moet hem behoorlijk lang laten draaien tot er een leuke hoeveelheid sneeuw ligt. Een boom/struik zal wel snel wit worden!

In Nederland heb je genoeg winters waarbij je soms nachtvorst hebt en er nooit sneeuw ligt, in deze guide leg ik uit hoe je een eenvoudig sneeuwkanon kunt bouwen. In het afgelopen weblogbericht (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2465/Maak-je-eigen…) was te zien dat iemand een eigen sneeuwkanon gemaakt had. Dat kanon zit erg ingewikkeld in elkaar en het maakt veel sneeuw (niet iedereen heeft zo veel sneeuw nodig, want niet veel mensen willen er op skiën). Ook gebruikt dat sneeuwkanon veel meer energie en water. Mijn sneeuwkanon gebruikt GEEN hogedrukspuit, omdat het een low-pressure-gun is; volgend jaar ga ik er één maken waar je dat wel voor nodig hebt.

In het begin wilde ik sneeuw maken met een plantenspuiter, maar dan kwam er alleen maar ijs uit. Daarna even gaan kijken hoe het nou precies werkte op internet, ik kwam erachter dat je er perslucht voor nodig had (dus een compressor). Afgelopen jaar heb ik een compressor gekocht (hoeft niet per se duur te zijn, een simpele is al genoeg; zometeen hier meer over).
Eerst leg ik even uit wat je nodig hebt, hoe de buizen in elkaar moeten zitten, hoe je hem moet gebruiken en tot slot het resultaat.

  1. Wat heb je nodig om sneeuw te maken?

-Om sneeuw te kunnen maken heb je als eerst een compressor nodig. Veel mensen denken dat je dan gelijk een dure moet kopen, maar als je let op aanbiedingen/op internet koopt hoeft de compressor hooguit €110,- te kosten.
Wel moet de compressor een luchttank hebben en minimaal 100 liter lucht per minuut eruit blazen. Ik heb de volgende compressor (kostte 90 euro in de aanbieding bij de Gamma en blaast 188 liter per minuut):

null

-Daarnaast heb je een luchtslang nodig, om de perslucht vanuit de compressor naar het kanon te brengen, deze hangt van je merk af. Een eenvoudige luchtslang voldoet.
-Om water toe te voegen heb je voor dit kanon een tuinslang nodig (de rest gebruikt allemaal een hogedrukspuit, maakt meer sneeuw, maar niet iedereen zit te wachten op enorme energie/waterkosten). Een tuinslang van Gardena raad ik aan, betere kwaliteit en dat heb je nodig als het vriest.
-Het water kun je natuurlijk regelen bij de kraan, maar dat is erg onhandig. Daarom is het makkelijk om een verdeelkraantje van Gardena te kopen, zodat je niet heen en weer moet lopen. Ik heb de volgende:

null

Het belangrijkste is eigenlijk het metalen eindstuk, hier wordt de mist gevormd die als sneeuw op de grond terecht komt. Ik zal de onderdelen allemaal even kort noemen (alles is met knelfittingen):
-Een cv-buis (1meter is genoeg), diameter 15mm,
-Een t-stuk met knelfitting, diameter 15mm
-Een bocht met knelfitting, diameter 15mm
-Een eindknop met knelfitting, diameter 15mm. In de eindknop moet een gat geboord worden van 2mm, hierdoor wordt het water met de perslucht geperst, zodat er een dunne mist gevormd wordt. Het gat mag niet groter zijn, wel kleiner. Kleiner levert wel minder sneeuw op.
-Aansluiting van de luchtslang op het sneeuwkanon, eenvoudig te kopen op internet of in de Gamma. Dit vergt wel techniek met aansluiten, hierover straks meer.
-Aansluiting van de waterslang op het sneeuwkanon, gebruik hiervoor een stuk tuinslang.Alle benodigdheden op een plaatje: alles is 15mm, zodat het allemaal op elkaar aansluit

null

Boven: bocht en t-stuk; Onder: eindknop en compressor aansluiting

  1. In elkaar zetten van de onderdelen

De buizen in elkaar zetten is niet moeilijk. Zaag van de cv-buis een paar stukken (3 van ongeveer 15 centimeter en 1 van ongeveer 5/7 centimeter. Vervolgens moet je alle stukken in elkaar klemmen met de knelfittingen, hierdoor is het water- en luchtdicht. Boor een gat van maximaal 2mm in de eindknop en sluit een stuk
Daarna moet je het stuk tuinslang pakken en verwarmen zodat het soepel wordt (even boven het gasfornuis houden of iets dergelijks). Eventueel kun je het nog beveiligen met een slangenklemmer (te kopen bij een tuincentrum), heb ik wel gedaan, zodat je zeker weet dat het vast blijft zitten.
Zoals ik al zei is het moeilijkste de snelkoppeling van de luchtslang aan de buis te bevestigen. Je kunt hem er natuurlijk inslaan of iets dergelijks (geen ervaring mee, maar denk wel dat het kan), maar ik ben naar een loodgieter gegaan en die hebben schroefdraad in de buis gemaakt, zodat ik hem erin kon draaien. Hierdoor weet je zeker dat er geen lucht kan ontsnappen en dat het goed vast zit. Is je eigen keuze.
Als het goed is komt het er nu zo uit te zien:

null

Links het hele “kanon”, rechts steeds de koppelingen tussen de buizen.

Het is erg handig om het kanon op een stok te bevestigen, zoals je ziet op mijn plaatjes. Hierdoor hoef je hem niet steeds vast te houden en je kunt hem stevig neerzetten. Ik heb een oude bezemsteel gebruikt, die past precies in een houder.
“Je mag het sneeuwkanon nooit naar boven richten, het best kun je hem een beetje naar beneden richten, dan kan er nooit water terug in je luchtslang gaan (hierdoor bevriest je luchtslang, dus geen lucht meer).

Alles kost totaal maximaal 25 euro, excl. compressor.

  1. Hoe moet je hem gebruiken?

Het gebruiken van het sneeuwkanon is niet zo makkelijk als je denkt. Het is niet alleen de compressor en het water aanzetten, maar je moet nog meer doen:

  • Allereerst moet je het sneeuwkanon neerzetten. Zorg ervoor dat hij een klein beetje naar beneden richt. Doe dat met een stok of iets dergelijks :). Ook moet je hem stevig neerzetten, bijvoorbeeld in de grond steken of in een parasolhouder.
  • Vervolgens moet je alle slangen uitrollen, dus de lucht- en waterslang.
  • Sluit je compressor aan en zorg dat de luchtslang aan zowel de compressor als aan het sneeuwkanon zit.
  • Bevestig het waterkraantje van Gardena aan de waterslang (die van je sneeuwkanon). Hierna moet je de waterslang hieraan koppelen. Zorg dat het kraantje dichtstaat.
  • Zet je compressor aan en wacht tot er een constante luchtstroom uit je sneeuwkanon komt, in het begin moet er eerst nog lucht in de compressor komen.
  • Als er het maximale aan lucht uit je sneeuwkanon komt moet je voorzichtig het kraantje aan het sneeuwkanon opendraaien, tot er een mooie en constante dunne mist uitkomt. Dit is niet zo makkelijk als je denkt, er komt al snel te veel water in de luchtstroom. Ik moet beide kranen (waterkraan en kraan aan het sneeuwkanon) maar een klein tikkie opendraaien. Hangt natuurlijk van je waterdruk af.

Het sneeuwkanon zal alleen werken als het koud genoeg is. Daarnaast is het ook van belang dat je de luchtvochtigheid weet. Dit kun je natuurlijk zelf meten als je toevallig een luchtvochtigheidsmeter hebt, maar je kunt het ook zien op http://www.weerplaza.nl. Ga dan naar actueel en vervolgens naar relatieve luchtvochtigheid.
De temperatuur moet bij een hoge luchtvochtigheid (70% of meer) zeker wel -2 zijn. Liever -3 of lager, want dan heb je betere kwaliteit. Bij een erg lage luchtvochtigheid (40% of lager) kun je al sneeuw maken als de temperatuur maar net onder nul zit.
Hoe lager de temperatuur, hoe meer sneeuw je maakt. Daarnaast is de wind van belang, ik raad een maximale wind aan van kracht 3, het liefst lager, want dan waait de mist niet overal heen. Het mooiste is natuurlijk als het neerkomt op de plek waar je het wilt hebben :)

Als het sneeuwkanon uitzet, moet je eerst de waterkranen dichtdraaien en al het water uit het kanon laten blazen. Zet daarna de compressor uit en berg alles goed op, zodat het niet kan bevriezen.

  1. Het resultaat

Het leukste is natuurlijk het resultaat, alles wordt langzaamaan wit. Een leuk effect is om hem in een struik/boom te richten. Tijdens de afgelopen vorstperiode heb ik mijn kanon goed kunnen testen en eventueel nog kunnen bijwerken, ik heb ook een paar foto’s gemaakt:

Veel succes als je er wilt maken, als er iets niet duidelijk is kun je het vragen en zal ik toevoegen in deze guide :)

Een paar foto’s:

null

null

null

null

null

null

null

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Top Thijmen! Erg leuk om te lezen :)

Hoe lang heeft het kanon staan blazen voordat je dat laagje in je tuin had?

Held! :)

Die struik is zo gedaan, max. 10 minuten. De rest duurt wel even. Erg lag natuurlijk ook een klein beetje natuurlijke sneeuw. Hij heeft in totaal iets van 6uur aangestaan :)

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Je mag hem dan wel lang aan laten staan om een schans in je achtertuin te laten besneeuwen, voordat er op gesnowboard / geskied kan worden… Voor de rest top natuurlijk Thijmen!

Mijne is daar ook niet voor bedoeld, je kunt dan beter een andere maken. Volgend jaar maak ik daar een guide over :)
Maar die gebruikt veel meer water & stroom, dus maar net wat je wilt.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Erg mooie uitleg om Tee gun te maken. (Zo worden ze officieel genoemd)

Mooi om te zien dat andere nederlanders zich hier ook mee bezig houden. (Ik ben die Sander die het sneeuwkanon van de weblog gebouwd heeft.)

Ik weet niet of je al een keer geprobeerd hebt om een sm4 te maken. (Diegene met een hogedrukreiniger). Maar aan stroom & waterverbruik vallen ze op zich nog wel mee. Ik kan eventueel wel een handleiding schrijven hoe zoiets precies in elkaar zit, mocht iemand hier interesse in hebben.
Al is het wel het beste om eerst zoiets te maken wat Thijmen hier uitgelegd heeft, hierdoor krijg je alvast gevoel in het afstellen en dergelijke.

Hey thijmen leuk man.
Echt gaaf om dit zo te zien toppie.

Leuk resultaat:) Mijn dochter houdt erg van knutselen en sneeuw. En een compressor staat hier klaar. Dus wie weet…volgend jaar;)

Ik ben alleen bang dat de buren massaal in opstand komen als de compressor een avond lang staat te brullen.

Goed gedaan Thijmen. :) Spijtig dat het nu niet meer vriest…

Volgend jaar ga ik zelf proberen een ramp te maken of zoiets met zo’n sneeuwkanon van Thijmen :)

@paul, als je de compressor in de schuur ofzo zet maakt het alleen voor jezelf herrie. Ik liep naar de andere kant van de tuin en hoorde het amper :)
@matthijs, succes :)

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Haha geniaal dit! Ik ben er een aan het maken. De aansluiting van de compressor kun je gewoon erin slaan met tape.

Cool! :D

Go with the snow!

Misschien ook maar eens maken dan :P hebben een zware compressor op krachtstroom hier thuis dus die blaast wel, en aan leidingen en koppelstukken ook geen gebrek :D

-Het water kun je natuurlijk regelen bij de kraan, maar dat is erg onhandig. Daarom is het makkelijk om een verdeelkraantje van Gardena te kopen, zodat je niet heen en weer moet lopen. Ik heb de volgende:

null

Thijmen op 15 feb. 2012 19:48

Mooi gerief hebben ze daar bij Gardena zeg :P

Is het noodzakelijk om een compressor te gebruiken wij hebben hebben er een hogedruk spuit opgezet met een fijne norzel , krijgen een fijne nevel .

Volgens mij heeft die compressor aansluiting een normaal draadeinde wat bijv een wasmachine kraan ook heeft. Met een knelkoppeling/muurplaat voor een wasmachinekraan moet het denk ik ook wel lukken (scheelt weer een draad eind tappen en de buis)

Maar wel tof gedaan, een kijken of ik binnenkort tijd heb.
@Sander die van jouw is ook echt geweldig mocht je tijd en zin hebben voor een korte How To …graag lijkt mij echt leuk

Is het noodzakelijk om een compressor te gebruiken wij hebben hebben er een hogedruk spuit opgezet met een fijne norzel , krijgen een fijne nevel .

Patrick op 19 dec. 2012 17:01

Met alleen de hogedrukspuit gaat het niet werken; ookal is het heel koud. Er komt dan alleen ijs op de grond.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

het is patrick en mij nu wel duidelijk hoe we een tee gun moeten maken (zijn samen aan t prutsen), we haalden eerst 2 dingen door elkaar, maar een sm4 dus incl hogedrukspuit, daar snap ik niks van, ik vind de uitleg op snowguns.com ook niet echt duidelijk, dus sander wij houden ons aanbevolen voor een duidelijke uitleg.

Even een oud topic nieuw leven in blazen. Ik ben geïnteresseerd geraakt in het zelf sneeuw maken, dus ik zat wat op internet rond te zoeken. Nu kom ik geregeld iets tegen wat ik niet snap. Zie de volgende afbeelding:

null

De informatie die hier bij hoort:
The air line uses a garden hose fitting (1) to reduce freeze-ups, and a check valve (2) to protect the compressor. The water line’s fitting (3) depends on your high-pressure hose.
The gauge (4) displays overall pressure. The ball valve (5) lets pressurized water mix with air for the nucleation nozzle (6), which must be at least 4" from the bulk water nozzles (7).

De vraag: Wie kan mij vertellen waarom er 2 verschillende nozzles gebruikt worden, en wat is dan het verschil tussen de 2? In mijn opzicht probeer je gewoon onder hoge druk een nevel uit te stoten, die vervolgens bevriest en neerslaat. In de volgende afbeelding zie je echter dat er een duidelijk verschil is tussen de uitstoot uit de 2 nozzles.

null

De bron van deze informatie: http://makezine.com/projects/combo-snow-gun/
Echter heb ik er zo meerdere gezien, die gebruik maken van 2 nozzles.

Maar hoe krijg ik nou een beetje een deftige berg achter in mijn tuin?

Dat is de volgende stap :) gezien er bij de topicstarter maar heel weinig water gebruikt word, kun je in mijn opzicht meerdere spuitnozzles gebruiken. Experimenteren met de hoeveelheid zodat je verhouding lucht/water goed blijft

Plaats een reactie