geschikt eind maart?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

Is dit gebied geschikt om eind maart 2008 te boeken (sneeuwzeker??)

De boomgrens ligt in de zuid franse alpen 200à400 m hoger dan aan de noordkant. Dit wil zeggen de de lente ±2 weken eerder begint.
De dalafdalingen zijn vanaf half/eind maart meestal gesloten (kunstsneeuw), omdat ze relatief laag liggen (1400 m). De natuurlijke sneeuwgrens ligt tussen de 1600 en 2000 m. Het is eigelijk pas in april dat de sneeuw echt volledig wegsmelt!

Nu is het wel zo dat de Zuid franse alpen dit jaar een droomstart hebben gehad. Er ligt nu al 240 cm sneeuw op het hoogste punt(2800m) en 120 cm in het dal (1400m)! Ik zou het er zeker op wagen, zeker met zoeen grondlaag.
Wat ook belanrijk is (de meeste vergeten dit in het voorjaar) de sneeuwkwaliteit of de beruchte papsneeuw.
Op de noordhellingen boven de 2300 m is deze op een warme dag pas goed.

PS Ik ben 2 jaar geleden in Les 2 Alpes geweest (8-15 april).
Er lag toen nog veel sneeuw, enkele dalafdalingen op natuursneeuw waren zelfs nog open (normaal in april zelden open).
We hadden ook enkele warme dagen: vorstgrens rond 3000m.
De sneeuw bleef toen goed op de noordhellingen vanaf 2400/2500 m.

Ja hoor! Ik ga ook eind maart hierheen en gok er wel op dat het te doen is. Met name richting Monetier les Bains is er laat in het seizoen nog wel kans op sneeuw, aangezien daar de meeste pistes wat hoger liggen.
Verder ga ik al twee jaar eind maart naar wat lagere Franse gebieden en tot nu was de piste kwaliteit altijd wel goed tot redelijk.

Plaats een reactie