2013 nieuw gebied?

Beste forum leden,

Ik ben zojuist terug gekomen uit Serfaus en het was weer gezellig!
We zijn nu voor de 4e keer daar geweest en het is mooi geweest. Opzoek naar iets nieuws en nieuwe uitdagingen.
We zijn met een groep van 15 personen waarvan we allemaal erg ervaren skiërs zijn. Skiën per dag 40 à 50 km en gemiddelde snelheden van 60 à 70km/h.
8 personen van de leeftijd van 45+
6 personen van de leeftijd 20+
1 persoon van 12.
Apres skiën doen we maar 1 à 2 keer in de week en de overige dagen gewoon met zijn allen biertjes drinken in het appartement. We houden van lekker eten op de pistes en niet alleen friet en spaghetti.
Ski gebied van meer dan 200km piste met dalafdaling mogelijk ipv gondel naar beneden.
Apres ski is niet de hoofdrol van de vakantie maar 2 of 3 leuke tentjes is leuk! Het moet een gezellig dorpje zijn.
Met de bus of auto naar de pistes kan niet, we willen graag in het centrum zitten of dicht bij de ski lift.

Ischgl, saalbach, solden staan op ons lijstje. Waar welke is beter leuker gezelliger? Welke gebieden zijn nog meer aan te raden in Oostenrijk? We willen volgend jaar in tussenperiode gaan dus niet met kerst of carnaval maar een week in de laatste 3 weken van januari.

Wat dacht je van een plaatsje in de Trois Vallees, Frankrijk! Overvloed aan lange mooie pistes waar je als ervaren skier je ei wel kwijt kunt. Meribel? Les Menuires, of zelfs Saint Martin de Belleville. Of gewoon die hard in Val Thorens. Zeker buiten het seizoen is het daar heel goed te doen.

Overigens gemiddelde van 60 a 70 km/u? Dan staan jullie maar weinig stil haha… blazen jullie constant met 140 van de piste af? :)

Misschien moet je deze discussie even volgen:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/58245

Hier stelt Jacqueline bijna dezelfde vraag als dat jij dat hebt gedaan, alleen zij gaat niet met zo’n grote groep ;-)

If you snooze, you loose!

Ja heb het topic gezien van j.
Frankrijk wordt hem niet, die keus hebben we al kunnen maken. Ik zou het zelf graag willen, al eens in val thorens en chatel geweest en het is cht geweldig. Maar jammer genoeg is Frankrijk geen optie.

Wagrain! Direct toegang tot 2 grote skigebieden. 5 minuten met de bus, en je staat in Kleinarl, en je kunt doorskien tot en met Zauchensee. Apres ski is daar ook. Ook een gezellige plaats. Ook een stuk goedkoper als bijv. Ischgl.

Je stelt:
"Met de bus of auto naar de pistes kan niet, we willen graag in het centrum zitten of dicht bij de ski lift."
Daarmee leg je jezelf wel een behoorlijke beperking op, zeker in Oostenrijk, en kom je bijna vanzelf in Frankrijk uit.
Anders is de Sportwelt Amade(Flachau, Wagrain, Zauchensee) zeker te overwegen.
Alternatief dat wel aan je eisen voldoet, maar niet in Oostenrijk, is het Val Gardena gebied in Italië.

Ischgl, solden zijn toch prima ski gebieden zonder auto?

Saalbach ook toch?

Skiën per dag 40 à 50 km en gemiddelde snelheden van 60 à 70km/h…

Dus jullie zijn na drie kwartier wel uitgeskied?

Goed oplettend heren en fijn voor de letterlijke vertaling.
Als wij uit de lift stappen en we kiezen een piste dan gaan we omlaag en de meeste stukken zijn gemiddeld 60 à 70.
Elke piste worden top snelheden van 80 à 90 gehaald en er zitten pieken van 120.

Nu weer verder over de ski dorpjes!

Misschien is Italie ook een optie. En dan het skigebied Alta badia, dorpje Corvara. Je kan hier hele leuke tochten maken, waaronder de Sella Ronda. Er is ook nog een hele leuke tocht ergens naar een top van een berg. De terugtocht is met de paardentaxi… Leuke tip voor accomodatie is Pension Angelo, heerlijk eten (door de eigenaar iedere avond met veel passie gekookt). Groot genoeg voor jullie groep. Ben er vorig jaar met 16 personen geweest, en dan waren er nog andere gasten. Het eten op de piste is hier niet te vergelijken met Oostenrijk, werkelijk fantastisch(ook de spare-ribs).

Hoi Sassert. Nooit in Saalbach geweest, dus daar kan ik niet over oordelen. Solden voldoet niet aan je eisen, want het heeft ‘slechts’ ± 150km. Echter, bedenkt wel dat het hoogteverschil vrij fors is in Solden en dat er weinig pistes naast elkaar lopen zoals bij veel andere gebieden.

Solden verslaat Ischgl wat betreft uitzichten, echter zijn het wat mij betreft allebei topgebieden en kan je geen verkeerde beslissing nemen.

Overweeg ook zeker Val Gardena/Dolomiti Superski, wat mij betreft verslaan de Dolomieten Ischgl en Solden. Kijkend op de kaart zul je zien dat het helemaal zo ver nog niet is.

Goed oplettend heren en fijn voor de letterlijke vertaling. Als wij uit de lift stappen en we kiezen een piste dan gaan we omlaag en de meeste stukken zijn gemiddeld 60 à 70. Elke piste worden top snelheden van 80 à 90 gehaald en er zitten pieken van 120. Nu weer verder over de ski dorpjes!

sassert op 28 feb. 2012 12:40

Knap hoor die 120 km pu… immer gerade aus van de Harakiri af ofzo?

Op een gemiddelde piste haal je dat echt niet hoor zoals jij stelt, 60/70 prima 80/90 gaat ook nog maar ver boven de 100 moet je echt wel een goede piste voor hebben die er superstrak bij ligt.

Ik ski vanaf mijn 4e en ben nu 37 en ga minimaal 4 weken per jaar op wintersport maar de dagen dat ik de 120 kmpu haal zijn maar op 1 hand te tellen!

@Sassert, Kaltenbach, klinkt misschien een beetje saai maar is echt prima te doen hoor, leuk skigebied met doorgang naar Hoch Fugen, rond de 170 km pistens, erg goede restaurants op de piste zoals Wedelhutte en Kristalhutte, minder druk dan Solden of Ischgl en goedkoper dat de 2!

Als je toch uit Solden of Ischgl kiest zou ik voor Ischgl kiezen, solden vind/vond ik een overschat gebied!

Hè wij zijn toch op zoek naar meer aan een gesloten pistes en zie dat de dolomiti superski allemaal los zit. Het is namelijk geen doen om met 15 personen elke dag in de auto te stappen.

Val gerdena komt dan meer in de buurt. 175 km piste.
Alta badia is maar 130km.

Serfaus Fiss Ladis… 205km piste, normale apres ski en er zijn voldoende dalafdalingen. Bovendien sneeuwzeker en zeer moderne liften.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Jeroen. Moet ik je alle foto’s sturen van de skitrack? 120km Zijn pieken en komen minder voor (3x) allemaal van de zwarte.
Als je een beetje een snelle skiër bent en mooie lange pistes tik je de 90 toch al snel aan. 60 en 70 per piste haal je gemakkelijk bij weinig drukte en lange pistes

Ga mezelf overigens niet verdedigen hoe hard ik wel of niet ga ik meld het alleen zodat mensen een indruk hebben dat ik niet tevreden ben met alleen blauwe pistes.

Thijmmen haha ben ik net 4 jaar geweest! Erg mooi gebied, vooral het stuk bij de masner, maar tijd voor iets nieuws.

Westendorf? Zit je tussen 2 grote gebieden in. Binnen 3 minuten met de bus in Kitzbühel!

Als je naar Fiss bent geweest zal Westendorf tegen vallen denk ik. Ligt te laag voor echte goede sneeuwcondities denk ik :)
Ik zou gaan voor Obergurgl. Is alleen maar 110km piste, toch genoeg voor een weekje? ;)

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Ik zit idd ook te twijfelen tussen Saalbach-Hinterglemm, Ischgl en Sölden. Na 3 jaar Serfaus willen ook wij iets anders. Heb me nu eerst op Hinterglemm gestort…maar…het valt me allemaal zo tegen vergeleken bij de accommodaties in Serfaus.

Appartementen zijn op 1 hand te tellen en je hebt gewoon geen goed idee waar “je moet zitten”. Van Saalbach las ik dat je met je ski’s van de ene gondel door het dorp heen naar weer andere gondel moet lopen ??? Lijkt me niet echt handig.

Hmmm…waarom waren we Serfaus ook alweer zat ? ;-)

@Thijmen, dat van die sneeuwkwaliteit zal wel meevallen hoor als je de derde week van Januari gaat is het daar prima, ik ga al minimaal 20 jaar elke jaar de eerste 2 weken van Januari naar het Wilder Kaiser en heb er nog nooit slechte sneeuw gehad… (ok een enkele dag misschien)

60/70 toppen/meerdere malen "aantikken" per piste is wat anders dan een gemiddelde afdalingssnelheid…

En ik hoef hopenlijk niet uit te leggen dat de nauwkeurigheid van GPS trackers nog wel eens te wensen overlaat? Ik heb wat dat betrefd ook wel eens 130 km/uur geboard…

@sassert. Val gardena!!

Je hoeft echt niet steeds met de bus of auto… kan natuurlijk wel, maar aan de selle ronda bijv. liggen ook weer dorpen genoeg die je kunt ontdekken zoals Alta badia enz…

veel mooie tochten te doen vanuit val gardena… ok een aantal zal ook een busrit inzitten maar veel tochten zijn zonder bus en of auto te doen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Sassert: Val Gardena is direct aaneengesloten in een gebied van rond de 575 km piste als ik het goed heb. Voor de rest van Dolomiti Superski moet je inderdaad een stukje met de auto of iets dergelijks en is leuk voor de tweede keer dat je naar dat gebied gaat.

Westendorf? Zit je tussen 2 grote gebieden in. Binnen 3 minuten met de bus in Kitzbühel!

sassert op 28 feb. 2012 13:56

In 3 minuten ga je dat niet redden hoor, minimaal 15 min. met de auto!

60/70 toppen/meerdere malen "aantikken" per piste is wat anders dan een gemiddelde afdalingssnelheid… En ik hoef hopenlijk niet uit te leggen dat de nauwkeurigheid van GPS trackers nog wel eens te wensen overlaat? Ik heb wat dat betrefd ook wel eens 130 km/uur geboard…

Teun487 op 28 feb. 2012 14:28

Je haalt me de woorden uit de mond Teun, 60/70 gaat prima maar zelfs dan moet je al redelijk door kunnen skieen, 90 … tja half lege piste?
120 … wedstrijdskiers halen dat zelfs niet altijd dus vraag ik me af hoe en waar je dat dan voor elkaar hebt gekregen, recht naar beneden op de Harakiri in Mayrhofen haalde ik 115 …

Ik zou zeggen Saalbach/Hinterglemm.
Ik kom hier al jaren en is echt een super skiegebied.!

Jacquelien
Als je van Hinterglemm naar Saalbach wil skieen via de zuidhellingen dan moet je idd even door het dorp (is overigens maar een heel klein stukje)
Als je via de andere kant gaat is dit niet nodig.
Dus ik zou zeggen probeer dit skiegebied zeker eens uit!

Okee, dank je Iris. Ben inmiddels druk zoekende naar een leuk appartement in Hinterglemm. Of is Saalbach leuker ? Waar ga jij altijd naartoe ? Nog een tip voor leuk, gunstig gelegen appartement ?

Nou heb zojuist alle 15 mensen een mail gestuurd met het volgende:
Ischgl
Saalbach
Flachau
Val Gardena

Mijn voorkeur gaat toch uit naar Ischgl (al eens geweest met alleen mijn vriend en de tocht naar Samnaun vind ik erg leuk, hopelijk wil de rest van de familie dit ook).
Saalbach toch een duidelijke 2e keus.

Val Gardena gaat het niet worden in 2013 ben ik bang, maar sowieso in de toekomst! Thanks voor de tip hiervoor.

@ Jeroen en Teun misschien zijn jullie minder snel dan andere mensen… :D

Okee, dank je Iris. Ben inmiddels druk zoekende naar een leuk appartement in Hinterglemm. Of is Saalbach leuker ? Waar ga jij altijd naartoe ? Nog een tip voor leuk, gunstig gelegen appartement ?

Jacquelien op 28 feb. 2012 15:35

Heb hier de ski atlas liggen en Saalbach schijnt leuker en chiquer te zijn. Hinterglemm meer voor de NLers en het apres skien.

Ongetwijfeld. Ik geloof je alleen niet.

Plaats een reactie