Rellen Gerlos

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gerlos

Voor een artikel in onze krant van morgen zoek Nederlandse wintersportgangers die in Gerlos zijn geweest maar daar geen tweede keer naar toe willen vanwege het gedrag van dronken medelanders. Dit naar aanleiding van de zwaar uit de hand gelopen ruzie tussen twee groepen jongeren uit Uden en Eindhoven, vorige week. Een rel die voor de plaatselijke aurotiteiten de spreekwoordelijke druppel was die hun tolerantie-emmer deed overlopen en die hen noodzaakt tot de inzet van privébewakers vanaf volgende Voorjaarsvakantie (zie het AD van vandaag).

Bij voorbaat dank en ik hoor graag van jullie! (ik roep vooral Flip en sjonnie op die al reageerden in de rubriek ervaringen/Gerlos).

Grt. Caspar Naber/verslaggever Algemeen Dagblad (c.naber@ad.nl/0646-124087)

@Caspar, Is dit in het kader (on)verschillige verslaglegging?

Besteden jullie dan ook aandacht aan het gepaste tegengeluid die wintersporters.nl heeft gegeven op deze tendentieuze nieuwsvorming?

Zie: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2531/Ons-verschrik…

Het spijt me, maar voor een "kwaliteitskrant" begint jullie berichtgeving meer en meer van "story-achtige" kwaliteit te worden.

Dit neemt niet weg dat deze jongeren die zo "gezellig" aan het feestvieren waren gewoon hard aangepakt moeten worden voor hun gedrag. Het is duidelijk dit soort gedrag niet getolereerd mag worden. Maar om nu te stellen dat alle narigheid door onze feestvierende (jeugdige) landgenoten wordt veroorzaakt (zoals jullie vandaag in het artikel stellen) gaat imho veel te ver!

If you snooze, you loose!

ik kom al jaren in gerlos en alhoewel ik dit gedrag verafschuw wil ik toch even het een en ander aanhalen.
als je kijkt naar de apres ski in gerlos, (Little Londen, CinCin & Luigi’s Turbobar) ik heb los van deze situatie maar 1 keer meegemaakt dat ze een moment de muziek moesten stopzetten en een paar vechtende mensen buiten moesten zetten. ( in grofweg 6 jaar dat ik in gerlos op stap ga) als je dit vergelijkt met een stapavond in eindhoven (stratumseind) daar maak je dit soms wel 3x op een avond mee.
en iedereen die naar gerlos gaat weet dat er veel gefeest word, waar dit gebeurd zijn dus helaas ook vechtpartijen. maar naar mijn ervaring veel minder in vergelijking met nederland.

misschien onder het motto bij een ander gedraag je je toch netter?

ik hoor graag jullie mening

@Jeff volkomen eens… en wat te denken van Rellende Fransen en Duitsers. Daar hoor je niemand over…zelfs de Oostenrijkers niet, en de Nederlandse media al helemaal niet.

Ieder jaar zijn er ook in frankrijk massale vechtpartijen. Vorig jaar hebben 500 studenten la joue du loup bijna afgebroken en in L2A is het tijdens de opening ook vaak raak.

Er gaan jaarlijks 10 duizenden nederlanders op wintersport en er waren 40 mensen bij deze rellen betrokken. Keur het absoluut niet goed en zelfs sterk af!!
Maar overdrijven blijft voor de media handel en sensatie.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@caspar Ik ben het volkomen met de bovenstaande reacties eens.

Om eerlijk te zijn vind ik het van een bedroevend niveau dat het AD(wat ik toch altijd als kwaliteitskrant zag) op deze wijze aan nieuws-, of zal ik zeggen, aan ”sensatiegaring” doet.

Diept triest dat de Nederlands nieuwsmedia zich meer zorgen maakt over de sensatiewaarde als de nieuwswaarde van een stuk.

Dank voor jullie reacties! Natuurlijk ligt het veel genuanceerder en is de rel van vorige week een uitzonderlijk incident maar de burgemeester en politie in Gerlos stellen vast dat vandalisme en dronkemansruzies in de Voorjaarsvakantie (Kerst is geen probleem want duurder) met het jaar toenemen en dat de betrokkenen bijna altijd Nederlanders zijn. Dat komt mede omdat er verhoudingsgewijs meer Nederlanders verblijven dan andere nationaliteiten die eveneens bekendstaan om overlast onder invloed van alcohol/drugs (deze nuance is helaas gesneuveld in mijn artikel in de krant).Vanzelfsprekend moet je vaststellen dat de meeste Nederlanders die Gerlos bezoeken zich wel gedragen. Maar zoals altijd moeten de goeden nu weer lijden onder de slechten.

Ik vraag me eigenlijk ook af of Caspar zelf al eens in Gerlos is geweest en zich kan verplaatsen in de situatie daar. Uiteraard keur ik het gedrag van deze medelanders niet goed en vind ik het vreselijk dat wij Nederlanders zo in het nieuws komen (al dan niet dankzij onze eigen sensatiebeluste media).

Gerlos is relatief afgelegen klein dorpje waar hoofdzakelijk grote groepen Nederlanders, in de leeftijdscategorie 16 t/m 25, komen.

Het is algemeen bekend dat deze leeftijdscategorie meer alcohol nuttigt als andere leeftijdscategorieën.

In Gerlos zijn er eigenlijk maar twee gelegenheden waar geaprès-skied wordt; de Cin cin en little londen. De kans is dus vrij groot dat als je de ene dag iemand in de Cin cin tegenkomt, dat je deze de volgende dag weer in de Little Londen tegenkomt.

Gerlos bestaat feitelijk maar uit één straat ( de Gerlosstraße) , dus ook buiten de horecagelegenheden is de kans bijzonder groot dat je elkaar eenmaal buiten tegenkomt.

Kortom… als er dus een incident tussen twee personen ontstaat, dan kan dit -mede door de aanwezigheid van groepen- vrij eenvoudig escaleren tot een groter incident.

Ik ben zelf vaker in Gerlos geweest, ik heb zelf nooit incidenten meegemaakt. Ik heb me er prima vermaakt en het is een prachtig gebied om te skiën.

Gerlos is niet mijn favoriete wintersport bestemming, maar dat komt omdat er naar mijn mening te veel (Nederlandse) toeristen op te klein oppervlak aanwezig zijn.
Overigens vertrek ik a.s. vrijdag weer richting Zillertal. Ik zal zeker een dagje richting Gerlos gaan om daar te gaan skiën en na afloop van een mooie tocht te gaan apresskiën in de Cin Cin.

Ik nodig Caspar uit om een dagje mee te komen skien en uiteraard te gaan apresskien ;-)

Of het AD al dan niet een kwaliteitskrant is lijkt mij weer een andere discussie, ik geef er geen euro aan uit in ieder geval.

@Casper

Goed dat jullie inzien dat alles een stuk genuanceerder ligt. Ik hoop dan ook dat dit ook duidelijk zal worden in jullie stuk van morgen.

Echter:

Maar zoals altijd moeten de goeden nu weer lijden onder de slechten.

Caspar op 29 feb. 2012 12:08

Dit is wat mij betreft precies de oorzaak van het probleem: er bestaat namelijk nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en dat je daarop aangesproken kunt worden.
Door de goede onder de kwade te laten lijden neem je een stuk (zo niet alles) van deze eigen verantwoordelijkheid weg en leg je de verantwoording bij anderen.

Doordat er nu regulering op een groep komt, wordt de verantwoordelijkheid niet/minder bij het individu en de groep gelegd, maar meer bij de handhaver en opsteller van deze regels. De redenatie is dan vaak dat, als fout gaat, de regels en/of handhaving dan niet streng genoeg waren, zonder dat het individu die over de schreef gaat op zijn eigen verantwoordelijkheid wordt aangesproken…

If you snooze, you loose!

De keren (4x) dat ik er was gingen we als groep liever naar de turbobar. Misschien door de gemiddelde leeftijd(40)? Voor ons hoeft de cincin niet. Heb je wel eens in de toiletten gekeken wat daar gebeurd?? Nah, ik heb genoeg gezien. Maar citeer wel anoniem omdat ik er verder niks mee te maken wil hebben. Helemaal niks!
Maar als mn maten morgen zeggen: ga mee skien, alleen wel in gerlos! Het zij dan zo! Het is ook wat je er zelf mee doet ter plaatse. En skien blijft skien, daar ga je toch voor?

Sorry, maar het AD is een krant die slechts een paar stappen verwijderd is van het niveau van de Engelse tabloids. Enkel sensationeel nieuws, schreeuwende koppen, en onder het artikel honderden reacties van PVV-achtige reaguurders.

De meeste artikelen op AD-online staan vol taalfouten (zowel schrijf- als stijlfouten). Een fatsoenlijke bureauredactie bestaat daar niet meer. Veel artikelen zijn slecht vertaalde internationale persberichten.

Probleem van de wintersport is dat door programma’s als Oh Oh Tirol er mensen naar de sneeuw gaan die het skiën eigenlijk niets interesseert. Men kan in de voetbalsport op dezelfde manier het soort “fans” zien die er enkel naar toe gaan om rotzooi te schoppen met de fans van de tegenstander en er “gezellig” racistische liedjes te zingen.

Sensatiejournalistiek, iets anders kan ik het niet noemen. Kan deze oproep niet gewoon worden verwijderd?

Waarom richt de oostenrijkse burger vader, en politie zich niet op de dicotheken zelf?? Waarom tot 02:00 zuipen als je een dag later weer moet winter SPORTEN.

Heb echt sterk het idee dat de oostenrijkers het zelf gecrëerd hebben. Oh Oh Tirol heeft ook toestemming gehad van regio Tirol!!
Je mag wel jezelf de hele dag volzuipen maar als er iets gebeurt is het de schuld van de hollanders… Waarom lopen er dan in bijv. Hinterglemm alleen maar nederlandse DJ’s enz…rond. Ze lokken zelf de jeugd hun dorpen in.

Ze willen wel het geld maar niet de last. Dat snap ik wel (wie wil dat niet)maar dat is nergens mogelijk. Hier in nl is het ook vaak raak.

Wil je het uitroeien dan zou ik zeggen alle apreski tenten om 20.uur dicht. Maar daar benadeel je weer de mensen mee die zich wel kunnen gedragen. Misschien toch de marketing niet meer richten op de oh oh tirol jongeren? maar dan kost het weer geld en is de cirkel rond.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Beste heer of mevrouw Terwisga!

Dank voor uw reactie maar langs deze weg wil ik u er toch even op wijzen dat de redactie van de AD-site niet dezelfde is als die van de krant. Wij werken volledig zelfstandig en zelfs op een andere plek dan de collega’s van de site. Taalfouten zouden zowel bij ons als op de site niet mogen voorkomen maar helemaal uitsluiten kun je dit nooit. Dergelijke fouten staan mijns inziens los van het nieuws en over de definitie van sensatiejourmalistiek valt te twisten. Mijn oproep op dit forum is bedoeld om te kijken hoe er wordt gereageerd en welke reacties steek houden c.q. invalshoeken bevatten waar wij aandacht aan moeten besteden.

Grt. Caspar

Caspar, voordat je ergens wat wil vragen in het kader van een onderzoek, lees dan eerst even het plaatselijke forumbeleid door:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/35938

Doe maar de groetjes terug!

Ik hoop dat er een slotje op dit topic komt. Sensatiebelustte mensen heb ik helaas de afgelopen weken al genoeg gezien en gehoord.

@Martijnski,

Hulde voor je reactie. Dat vind ik een "behulpzaam" waard ;-)

If you snooze, you loose!

Blijkbaar is dit topic ook weer een storm in een glas water geweest, aangezien het AD tot op heden het artikel nog niet heeft geplaatst (of ik moet wat gemist hebben)…

If you snooze, you loose!

Alleen het onderwerp van dit topic is al tendentieus. Er zijn helemaal geen sprake geweest van rellen, gewoon een opstootje tussen 2 groepen. Uiteindelijk niet eens meer dan 20 man bij betrokken.

Dieptriest van die mensen zoals Blijstra die menen boven de meute te moeten staan en op intellectuele wijze problemen proberen te nuanceren middels verkleinende belerende woorden. Het was maar een opstootje, …maar ondertussen zit er wel een hoteleigenaar met een totaal gesloopte hotel lobby en heeft een hotel medewerker een flink gat in zijn hoofd door de plank met een spijker.

Het is gewoon een feit dat vele Nederlanders op vakantie in het buitenland zich ronduit asociaal gedragen. Zal wel onze VOC mentaliteit zijn :-)

Lijkt er trouwens op (volgens de tv) dat de hotel waar de veldslag plaatsvond, niets met de ruziezoekers te maken had, maar dat één groep erin vluchtte.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dat komt mede omdat er verhoudingsgewijs meer Nederlanders verblijven dan andere nationaliteiten die eveneens bekendstaan om overlast onder invloed van alcohol/drugs (deze nuance is helaas gesneuveld in mijn artikel in de krant).

Één van de belangrijkste factoren is gesneuveld…
Weggelaten zul je bedoelen …
Sorry, maar dat zegt iets over de eindredactie. Begrijpelijk, want dan zou het artikel in eens een stuk minder tendentieus zijn en daar gaat het toch om?
Aso Nederlanders, je komt ze overal tegen, net als aso Duitsers, Fransen, Engelsen, Oostblokkers etc. etc. Om die reden ga ik niet naar dit soort gebieden, maar tast ik wat dieper in de buidel en ga naar het buurland

Het is zeer veelzeggend dat hoteliers en ski-scholen klachten van klanten ineens minder tot niet serieus nemen zodra ze horen dat het om Nederlanders gaat. Ik heb me er plaatsvervangend over geschaamd als ik er toevallig naast stond, schandalig hoe men klachten loopt te verzinnen.

Zodra menig landgenoot de grens over is, vooral in groepsverband, houdt men zich al niet meer aan regels en omgangsvormen "want het is vakantie". Dit betreft niet alleen groepen losgeslagen jongeren, maar ook de welgestelde yuppen en gezinnen. Nederlanders kennen erg weinig omgangsvormen in vergelijking met de buurlanden en voor zover we omgangsvormen kennen, gebruiken we ze zeer spaarzaam.

Het feit dat we als klein landje zo’n naam in het buitenland weten op te bouwen, is erg triest. Dat andere nationaliteiten zoals Russen ook een slechte naam hebben gekregen, doet daar niets aan af.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik sluit me volledig bij de vorige spreker aan.
Een ander, veel gehoord, excuus is: "Je hebt er toch geen last van".
Alsof een ander kan bepalen of ik last heb van zijn/haar gedrag …

@ Constant : dit heb je mooi omschreven!

Plaats een reactie