Skigebieden waar je geen passen kan doorgeven

In navolging op https://www.wintersport.nl/forum/topic/54782?page=2…

Ik geloofde niet veel van het verhaal, maar heb afgelopen week toch maar eens goed opgelet in Schladming… En het klopt !

Telkens je beneden vertrekt wordt er een foto genomen en ziet de liftbediende een foto van jou (die van de vorige keer dat je passeerde zal dat dan zijn) op zijn scherm verschijnen. Zo kunnen ze exact zien wie de skipas al gebruikt heeft !

Ik stel voor om de skigebieden die dit doen op te sommen in een lijst, een gewaarschuwd man is er immers 2 waard.

Oostenrijk

  • Schladming-Dachstein (of heel amedé ?)
  • Wilder Kaiser Brixental

Italië

  • Dolimiti superski ?

Kan me herinneren dat we in Zwitserland pasfoto’s op onze passen hadden. En die kwamen in beeld op het moment dat je door het poortje ging. Mijn moeder had namelijk een keer de pas van mijn zusje in haar zak en werd gepakt.

Beetje ander systeem maar met hetzelfde doel en effect.

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik denk dat je sneller klaar bent met het samenstellen van een lijst van gebieden waar je passen wel door kunt geven.

Euuh, hallo?
Wie houdt zich daar nu mee bezig, met passen door te geven?

Euhm als er nu iemand niet skiet maar wel mee boven aan de gondel wil eten is het toch een makkelijke oplossing ? Of ouders met kinderen die afwisselen met skiën…

@Kris, er zijn genoeg mensen die niet elke dag skïën. Of slechts halve dagen. Bij voorbeeld doordat ze om de beurt op kinderen, oma of de hond passen.

Er zijn skigebieden die daaraan tegemoet komen door b.v. een niet al te hoge prijs voor dagpassen te vragen (zoals afgelopen weken in een ander topic hier aan de orde kwam).

Maar het aan mekaar doorgeven van de pas mag vrijwel nergens, en is in strijd met de voorwaarden. De pas is persoonlijk, op naam.
Doorgeven wordt in het algemeen beschouwd als een vorm van fraude.
In Nederland is dat met b.v. bus- of treinabonnementen, zwembadabonnementen etc. niet anders.

Ik weet dat in de Dolomiti superski pas bij meer dan 7 dagen een foto bij het kopen wordt gemaakt en je naam op de pas komt.
Voor kortere passen niet maar ik denk dat je die dan nog niet mag overdragen.
Wel raar dat men zo’n pas (zonder foto) persoonlijk noemt want je hoeft de pas niet zelf te halen. Iemand kan meerder passen halen voor anderen. Dus is ie m.i. niet persoonlijk.
Ik snap bset dat het commercieel gezien zo werkt, en meeste gebieden hebben familiekaarten/dagkaarten etc. om hierin te voorzien. Dus gewoon vantevoren checken via internet en daarop je ski gebied uitzoeken als je dat belangrijk vindt.
Even hypothetisch stel je geeft een pas door of iemand gaat eerder naar huis en je gebruit die pas en ze zeggen dat die pas niet van jou is. Wie kan mij garanderen dat die checks kloppen van die systemen? Wat als het fotosysteem nummers en foto’s doorelkaar haalt? Hoe hard kunnen ze het maken als je echt heel moeilijk doet?
Erger lijkt me als je niet hebt doorgegeven en dat dit je overkomt maar dat zal wel niet anders hadden we dat wel gehoord. Dus die systemen zijn wel safe denk ik.

Bij dolimiti moet een handtekening op de skipas zetten, dus das makkelijk na te kijken

@Ser, Als die pas persoonlijk is, staat dat ergens vermeld en is dat controleerbaar (foto, opgegeven naam en/of geboortedatum etc.). Of hij persoonlijk is afgehaald doet helemaal niet ter zake.
Ook hier geldt de fictie dat je "geacht wordt de regels te kennen". Dus frauderen, en doen alsof je het niet wist zou niet helpen.
Er lijkt me overigens ook niks onredelijks aan om te betalen voor iets dat je koopt.

In val Thorens lag een stapeltje passen voor ons klaar, boeide niet wie welke nam. Doorgeven gaat daar dus in ieder geval wel!

Wij doen dat eigenlijk heel vaak. (Salzburger Sportwelt)
Wij zijn met een flinke groep mensen altijd, 15 skiërs/boarders ongeveer. En ik doe soms samen met die van mijn vriend, vanwege oppassen op de kleine, en willen we samen naar boven koop ik of een dagpas of leen even van iemand die toch niet skiet.

Je moet gewoon zelf een skipas kopen. Het doorgeven bedoel je toch zeker dat je je pas een dag niet gebruikt en dan b.v. je vrouw gaat skieen?

Toch niet om goedkoper uit te zijn.

De toegangssystemen van SkiData kennen deze techniek al heel lang. Bij seizoensabonnementen worden vaak ook foto’s op de skipassen (digitaal) opgeslagen. In sommige skigebieden (vooral in Zwitserland) gebeurd dit al bij dagkaarten.

Zoals gezegd kan de liftbediende zien of jij wel degene bent, van wie de skipas is. Vooral wanneer een foto op de skipas opgeslagen wordt, kan dit makkelijk worden gecontroleerd. In de zomer wordt dit ook deels toegepast bij abonnementen van rodelbanen etc. die tevens ook via het SkiData systeem werken.

Met andere woorden: De skipas wordt steeds meer een autorisatie pas. Er wordt gecontroleerd of jij wel de persoon bent, die je zegt dat je bent. Er wordt dus niet alleen maar meer gekeken of je ‘kaart’ wel geldig is.

Lijkt mij toch een mooi broodje aap verhaal. Ik ben nog nooit op de foto gezet bij het kopen van een skipas. En als ze dat met een soort van verborgen camera, dus zonder toestemming, zouden doen, dan is dit in strijd met privacy wetgeving. Hoe dan ook heeft de liftmaatschappij dus geen enkel rechtmatig bewijs dat je de liftpas deelt en is dit dus gewoon mogelijk.

In Solden is het geen broodje aap verhaal, ik geloofde het ook nooit maar vanochtend bij de Giggijoch Gondel stond ik op de foto samen met een vergelijkbare foto die op de Gaislachkogelbahn was gemaakt, eerder deze week. Wel een leuk gezicht maar niet echt iets met privacy te maken. Maar ook staat er op mijn skipas mijn naam + geboortedatum.

Elke morgen als ik om 8u bij de Gaislachkogelbahn sta om door het poortje te gaan kijkt een mevrouw in het hokje continu naar de mensen die naar binnen komen of de passen wel overeenkomen met diegene waarvoor ze bedoelt zijn. Maar gisteravond was er een show boven op de gaislachmittel, en toen hebben mijn opa en oma ook passen van 1 van ons meegenomen, daar heeft niemand wat van gezegd.

@jaap dat snap ik wel. Maar ik bedoelde zoals hierboven vermeld dat er ook wel eens stapels passen klaarliggen en dan pak je er 1.
Maar op het moment dat je door een poort gaat wordt de foto gemaakt en is dat nummer op de pas aan jouw foto gekoppeld. Dan heb je niks getekend of nergens staat je naam. Hoe persoonlijk is zo’n pas dan?
Seizoenspassen en passen met foto’s/naam etc. zoals ik al zei is anders vind ik.
Ook met het oog op privacy is dit wel een punt van discussie voor sommige mensen. Vraag me af als je altijd met helm, goggle etc. door poorten gaat hoe safe/waterdicht het systeem is.
Ook zoals hierboven gemeld men kan wel zeggen dat je iets niet mag (doorgeven in dit geval) maar of dat ook rechtsgeldig is is een ander verhaal. Zelfde als die bordjes bij disco’s etc. waar je betaald met bonnetje je jas ophangt. Daar staat vaak op dat ze niet aansprakelijk zijn voor verlies. Maar dat zijn ze wel je betaald immers voor een dienst.
Het is namelijk niet zo dat er niet betaald is voor de toegang. Er is betaald en er gaat telkens maar 1 persoon de piste op dat dat telkens een ander is zou er niet toe hoeven doen. Er zijn evenveel mensen als passen op de piste en niet meer.
Commercieel gezien is dit natuurlijk niet wenselijk.
Wij kopen gewoon een pas en die gaat in de jas en die komt er pas uit als ik thuis ben, maar voor sommige mensen die maar een paar uur per dag/week skien geldt dit niet. Dus dan maar even zoeken waar je wel passen kan mixen is dan wel handig. Zeker voor opa’s/oma’s etc. en mensen met kinderen kan veel geld schelen namelijk.

@ser, de redenering dat er op zo’n pas steeds maar één persoon de piste op gaat (en dat er dus voor betaald is) is m.i. niet echt houdbaar als er sprake is van een op naam gestelde pas. Want dan heeft alleen die persoon het recht die pas te gebruiken.

Vergelijk het met b.v. een OV-abonnement in Nederland. Dat recht om erop te reizen heeft ook alleen degene op wiens naam hij staat. En op de dagen dat hij er geen gebruik van maakt kan hij hem ook niet aan een ander mee geven. Dat vinden we normaal.

Daarmee vergeleken vind ik dat systeem van persoonlijke liftpas wel verdedigbaar. Zeker als een gebied ook redelijk geprijsde regelingen heeft voor minder regelmatige gebruikers, zoals b.v. redelijk geprijsde dag- of halvedag-kaarten.

@jaap, ben ik met je eens hoor. Vraag me alleen af wat het zou doen in een rechtbank, zeker bij di epassen waar ze later een foto maken. Maar daar ga ik me echt niet mee bezig houden.
Later als ik met kind ga skieën zoek ik gewoon een gebied met van de mixpassen. Dat is een prima oplossing van de gebieden vind ik.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat men foto’s maakt bij het poortje. Gebieden waar ik de laatste jaren ben geweest:

  • Les Trois Vallee
  • Valfrejus
  • Valloire
  • La Rosiere
  • Les Deux Alpes
  • Portes du Soleil

Ik denk niet dat het forum bedoelt is om uit te zoeken hoe en waar fraude te plegen. Passen zijn niet overdraagbaar, staat er ook op vermeld. Hier Saalbach-Hinterglemm) word er wel degelijk op gecontroleerd. Zgn skiende brigades gaan doorlopend de liften af. Met een mobiel electronisch kastje worden er steekproefs gewijs controle uitgevoerd. Ook met foto/pas herkenning en leeftijd. Dat er foto,s worden gemaakt is wel degelijk waar.

Afgelopen week is een gast zijn pas verloren. Dit heeft hij gemeld aan de lift. Na controle van zijn pas.nr (bonnetje bewaren !) bleek hij inderdaad gefotografeerd te zijn ! Zijn pas is na verlies volgens de gegevens van de bergbahnen niet meer gebruikt en ontving kosteloos een nieuwe pas !

Gewoon kopen dus.

In les Quatre Vallees staat op je skipas je eigen foto, elke keer dat jij door het poortje bij de lift gaat verschijn je met je foto op het beeldscherm van de liftmeneer. Lijk je niet op de foto die op het beeldscherm staat, wordt je gevraagd om aan te tonen dat jij het wel bent. Als je dit niet lukt kost dit je geloof ik 400CHF.

Gewoon voor iedereen een pas kopen ook al is het duurder. Wij skieden toen de kinderen kleiner waren ook vaak om de beurt , maar kochten wel zelf een pas (Dagpas was goedkoper dan 2 weekpassen)
Ik vind dit heel normaal.
Bij de fitness en sportverenigingen mag je ook niet 1 pas kopen voor 2 of meer personen. En op mijn fitnesskaart staat echt geen foto !! Dus zou ik misschien kunnen frauderen en daar mijn man/ vriendin op kunnen laten gaan.

Mensen doe eens normaal, dit kun je niet maken!!

Door mensen die frauderen, worden oa. ook de passen als maar duurder. De goede lijden zoals gewoonlijk weer onder de slechte.
Als je wat mij betreft zo’n iemand pakt, laat ze het 10 voudige betalen!!

Te snel rijden mag ook niet, toch zeggen ze op de radio waar de flitsers staan… Waarom zouden we niet gewoon een lijstje mogen maken met gebieden waar ze deze prachtige techniek gebruiken… ? Aan eenieder vrij dan te beslissen wat ze met die info doen…

Oke dat is prima.
Maar als je gepakt wordt, moet je niet zeuren.
En dat moet je flink betalen, vind ik

Net alsof je te herkennen bent met een skibril, swawl, en muts/helm. Wordt ik elke dag aangehouden als ik iets anders aantrek? Nee

Bij de sportschool schrijf je je toch gewoon in met naam en alles?
Bij zo een skipas weten ze inprincipe niks van je. Dus dat het persoonlijk is vind ik sowieso onzin eigenlijk…

Jawel, bij abbonnementen van met onbeperkte toegang zijn bijna altijd op naam. Denk aan fitness, zwemmen, openbaar vervoer. Als het beperkt is, 10 beurten voor de bus bv, mag je het meestal wel doorgeven.

In dat geval is het geen persoonsgebonden kaart. Vergelijk ook de oude strippenkaart, of bij skiën de puntenkaart.

Twee Nederlanders die tegen de regels in met één pas de week proberen door te sjoemelen doet me toch erg denken aan dat Nederlandse gezin dat op het terras één glas fris met vier rietjes bestelt.

Mooie vergelijking Jaap !

Lijkt mij toch een mooi broodje aap verhaal. Ik ben nog nooit op de foto gezet bij het kopen van een skipas. En als ze dat met een soort van verborgen camera, dus zonder toestemming, zouden doen, dan is dit in strijd met privacy wetgeving. Hoe dan ook heeft de liftmaatschappij dus geen enkel rechtmatig bewijs dat je de liftpas deelt en is dit dus gewoon mogelijk.

op 1 mrt. 2012 21:00

1: Wie zegt er dat je op de foto gezet wordt, als je een pas koopt? Je wordt gefotografeerd op het moment dat je door het poortje loopt en dan is het heel simpel: De pas hoort bij degene die er als eerste mee door een poortje gaat.
2: Wie zegt er dat er sprake is van een verborgen camera? Vaak zijn die dingen gewoon zichtbaar opgesteld in geïntegreerd in de algemene bewakingscamera’s
3: In strijd met privacy wetgeving?
Het is misschien in strijd met de Nederlandse privacy wetgeving, maar dat zegt niets over die in andere landen.

Privacy is veelal geregeld in Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Plaats een reactie