lawine Grand domaine

Gister kreeg ik van een local deze foto. Het is de lift naar La Lauziere die is weg gevaagt door een lawine. Er zijn geen gewonden omdat de lift al buiten dienst was ivm gevaar. Zoals je kan zien zal deze lift ook voorlopig niet opengaan…

null

Redelijk steil, op het zuiden gericht, veel sneeuw en superhoge temperaturen. Het moest er van komen…

Er zijn blijkbaar wel nog mensen van de lift moeten gered worden:

http://alpes.france3.fr/info/avalanche-une-coulee-bloque-un-…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

bedankt voor de link! kon er zelf niet zoveel over vinden maar mijn frans is niet zo best;) idd lift was wel open… is gelukkig voor die mensen goed afgelopen! Denk dat je er niet echt prettig zit.

en een betere foto van de schade…

null

Dat ziet er uit zeg. Je zou de liftbediende zijn en de lawine aan zien komen. Heb je net de laatste gasten de lift ingeholpen.

Ik heb nog niet vaak gezien en gehoord dat een lift zo zwaar beschadigd wordt door een lawine. Hoe vaak komt dit voor? Bestaan er gegevens over weggevaagde liften?

De lift was in bedrijf, maar de zwarte piste, waar de lawine ook overheen ging, was gelukkig wegens lawinegevaar gesloten. Die piste vanaf de Col du Madeleine vind ik overigens één van de mooiste in het hele Mauriennedal. Hij heeft een paar behoorlijk steile stukken, die inderdaad middenop de dag pal op de zon liggen.

Met tientallen mensen in die lift had het ongeval ook een stuk slechter kunnen aflopen. Mijn indruk is dat er dit seizoen te veel lawine-ongelukken gebeuren die eigenlijk niet zouden mogen.
Verschillende slachtoffers door lawines die op de piste belanden, en ook dit ongeval past in die categorie.
De instanties die erover gaan zouden m.i. deelgebieden/liften bij te veel lawinegevaar eerder moeten sluiten.

en hierbij een filmpje van hoe het gebeurde. Het is heel bizar hoe traag die lawine is maar door de grote en de kracht duwt hij de lift weg
http://videos.tf1.fr/jt-we/un-telesiege-detruit-par-une-aval…

en een betere foto van de schade…

null

Sander op 3 mrt. 2012 13:08

Voordeel is dat er waarschijnlijk een nieuwere komt :)

Gelukkig niet juist iemand op de laatste vertrekkende stoeltjes!

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

"Gelukkig niet juist iemand op de laatste vertrekkende stoeltjes!"

Op zich een wonder, want die liuft was best redelijk bezet.

Indrukwekkend hoeveel kracht er wel niet in zo’n sneeuwmassa zit. Vind het wel vreemd dat die mensen rustig staan te kijken, ik had op zijn minst meer afstand genomen. ;)

Zonde, jammer dat dit natuurgeweld toch bestaat, en gelukkig niemand gewond. Gisteren in Sölden aan de zuidhellingen ook een aantal lawine geweest omdat de sneeuwlaag te zwaar was geworden. Dat was aan de kant van de Gletsjerstraße, waar zoon restaurant zit. Deze had ook geluk dat die niet bedolven was want precies op die plek was ook een flink pak sneeuw los gekomen…

Zaterdag nog meer kleinere lawines op dezelfde helling gezien. Het gedeelte van het gebied rond deze lift is helemaal afgesloten… Ben benieuwd wat ze met de lift gaan doen…

Pfff… Ik ga volgende week naar francois de longchamps, moet er toch niet aan denken in die lift te hebben gezeten!

Ik lees in de reacties hierboven: veel sneeuw, piste hele dag in de zon… Verder geven de weerberichten voor de komende dagen lichte sneeuwval maar vanaf het moment dat ik er ben overdag 12 -16 graden.

Weet iemand wat over de pistecondities daar? Is er nog goed te skieen met 16 graden en zon?!

kleine update… Inmiddels zijn ze druk bezig met de laaste werkzaamheden aan de lift en zal deze komend seizoen weer open zijn!

null

Plaats een reactie