Skiës opbergen

Tja helaas de laatste week van het jaar gehad, dus spullen weer opruimen, wat zijn nu de beste condities om je Skiës op te bergen?

Don

Droog en goed in de wax, derest maakt niet veel uit

Wel de kanten vrijmaken van wax. Anders kunnen de kanten onder de wax gaan roesten!

Ik heb de kanten vroeger altijd met zuur vrije vaseline ingevet, momenteel doe ik het met een waxine kaarsvet.
Geen problemen tot nu toe.

Waxen heeft geen zin… die is komend seizoen toch niet meer vers.

Waxen heeft geen zin… die is komend seizoen toch niet meer vers.

op 4 mrt. 2012 17:15

Dan weet jij nog niet waarvoor je moet waxen voor het opbergen…
Ik wil niet vervelend doen maar reageer niet als je er geen verstand van hebt. Je waxt namelijk om een beschermlaag op de ski te brengen.

Waar wil je ze tegen beschermen dan??? Stof?

Naar mijn dunken is het beste om de skies altijd in een plastic zak te doen en op de kop te zetten. Zo houd je de skies mooi stofvrij en de punten mooi gebogen.

Als je camber ski’s hebt, dat wil zeggen dat ze onder de voet naar boven zijn geweld, dan leg je ze best ondersteboven op 2 horizontale stokken. De binding hangt dan naar onder en het camber blijft beter op spanning dan dat je de bindingen naar boven hebt.

Naar mijn dunken is het beste om de skies altijd in een plastic zak te doen en op de kop te zetten. Zo houd je de skies mooi stofvrij en de punten mooi gebogen.

Treklift op 4 mrt. 2012 19:39

Ben je bang dat je tips recht trekken?
Gewoon op zijn kant leggen en als je helemaal zeker wil zijn niet in elkaar klikken. In een plastic zak zou ik niet doen. Als er vocht in de zak zit heb je alsnog roest. Gewoon in een niet te vochtige ruimte los op zij kant, maw op de zolder.

Waar wil je ze tegen beschermen dan??? Stof?

op 4 mrt. 2012 19:24

Tegen het uitdrogen van het belag. Erg belangrijk! En ook van stof vervuild je belag ja.

Geen idee wat de beste condities zijn kan je alleen vertellen wat ik doe.
Maak ze na de vakantie schoen met een vochtige doek (vuil tussen de bindingen weg etc). Droog ze met een doek en laat ze nog even na drogen.
Daarna in de skitas op hun zij op zolder.
In november komen ze weer te voorschijn en krijgen ze weer hun jaarlijkse onderhoudsbeurt in de Skishop.

Tot nu toe gaat dit altijd goed en heb nog nooit de opmerking gekregen van de Skishop dat ze slecht behandeld zijn.
Moet toegeven dat ik de onderkant wel altijd controleer op krassen en uitdroging en ik geloof best dat een lekker wax beurt beter is maar tot nu toe is mijn ervaring dat het niet echt nodig is.
Ligt er denk ik ook aan hoe vaak je gaat, sneeuwcondities en hoe de onderkant na het seizoen er aan toe is.

Maar wat is nou eigenlijk de conclusie, eerst waxen en dan opbergen. Of opbergen en dan vlak voor het volgende seizoen waxen?

Beide. Waxen, opbergen, waxen…

Ik heb ze sinds kort aan de muur hangen. Heb ze tegen het stof met eenvoudige spuitwax behandeld. Voor ik wegga haal ik dat er allemaal af en worden ze serieus gewaxt.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Even een praktische vraag. Voor ons zit de skivakantie er alweer op en de ski’s gaan terug naar hun plaatsje op de zolder. Wat is het beste voor de ski’s? Ze allemaal apart rechtop tegen de muur zetten (achterkant op de grond, tips tegen de muur), ze per paar neerleggen of nog iets anders? Ik heb ook wel eens gehoord dat het beter voor je bindingen is om je ‘skirem’ met een elastiekje vast te zetten zo de veren te ontlasten. Is iemand hier bekend mee?

Als de stoppers naar beneden staan is de veer het minste belast. Rechtop tegen de muur is prima. Ik heb ze zelf in de schuur ondersteboven los van elkaar horizontaal hangen aan het plafond.

In ieder geval gewaxed opbergen (is tegen het uitdrogen van het belag) en niet in elkaar geschoven.
Ook even opletten met je schoenen. De schnallen vastmaken (om enige spanning op de schoen te houden) en als je ze in een tas laat zitten: tas niet helemaal dicht doen. Anders gaat het wel heel erg broeien en stinken na een paar maanden.

Skies moet je niet opbergen, die moeten altijd klaarstaan :-)
Doe je het toch, zie overig komentaar

Staand tegen elkaar maar met de snijkanten tegen de muur(niet met de tip)! Als je je ski’s goed schoon en droog maakt en even lekker laat waxen(en slijpen) dan kun je ze nog een weekje verder laten drogen in de skitas met de rits open. Daarna kan die gewoon dicht. Die van mijn man staan zo ook een jaar op zolder en er stinkt niets. Mijn eigen ski"s en snowboard staan altijd klaar voor gebruik uiteraard!

Maar voor het opbergen alleen waxen, of ook netjes schrapen en het profiel borstelen?

Lekker in de wax laten staan. Kunnen ze niet uitdrogen ook.

Plaats een reactie