Wielrentopic

In navolging van het voetbaltopic (want ik heb helemaal niets met voetbal) dacht ik laat ik eens een topic beginnen over een andere sport waar ik wel wat mee heb (naast skiën dan): wielrennen.

Wie van jullie fietst er zelf, en wie mag er graag klassiekers en koersen kijken? Laat ik dan ook meteen beginnen met de vraag wie gaat dit weekend ‘Paris Roubaix’ winnen? Zou het Boonen lukken om zijn favorieten rol waar te maken?

Hier alvast een fotootje van de Tour De France die ik vorige jaar bijna vanuit mijn huis heb gemaakt:

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 08 nov 2020 19:37

Click. Click. Peace

Ik probeer zoveel mogelijk wielrennen op tv te kijken, maar in deze periode met al de klassiekers lukt dat vaak niet door andere bezigheden. Met de tour de france daarentegen, heb ik veel meer tijd om te kijken en probeer ik elke etappe te kijken. Vandaar dat ik ook meer heb met de tour dan met de klassiekers.

Ik gok op Chavanel voor zondag :)

Haha, das inderdaad een interessanter topic als het voetbaltopic. Zelf een absoluut wielerliefhebber, vooral MTB, maar de koersfiets komt toch ook regelmatig van stal en dan liefst op een colletje in de alpen.

Uiteraard wordt er ook elk jaar uitgekeken naar RVV en PR, en probeer ik ze ook zelf te rijden, juist dit jaar niet toegekomen. Dit jaar zelfs de grootste stommiteit begaan door de doop van mijn zoontje op deze hoogdag te plannen ;-)

Voor zondag wil ik me best aansluiten bij Niels, maar vergeet de schaduw (Pippo Pozato) niet, die gaat revanche willen nemen. Natuurlijk moest Tommeke weer met het hoogste chavot gaan lopen kan ik natuurlijk zeker mee leven, maar een Chavanel zou natuurlijk wel eens een prachtige prestatie zijn voor een geweldig coureur.

better to be off piste, then to be pisted off

Mijn interesse ligt meer bij het ATB’en.
Naar de diverse ronden en tours op professioneel vlak vind ik het wel leuk om te kijken, helemaal de tour de france natuurlijk, maar niets meer dan dat.
Toevallig dat we dit jaar op een camping staan tussen het einpunt van etappe 10 en het startpunt van etappe 11. Daar ga ik natuurlijk wel even kijken :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Op de 2 februari van dit jaar had Ricardo al een soortgelijk topic geopend:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/53009

Sinds mijn antwoord op dit topic heb ik niet meer in sportieve zin van de fiets gebruik gemaakt, daarom is mijn antwoord nog steeds hetzelfde:

Na mijn schaatsverenigingsjaren, ben ik veel gaan fietsen/wielrennen. Eerst vele tochten van 150 tot 200 km naar familie. Of een zondag heen en weer naar België. Daarna als junior en liefhebber met licentie.

Tijdens militaire dienst, toen ik al gestopt was met wielrennen met licentie, ben ik 1 maand door Amerika en Canada gefietst.

Doordat op de eerste dag in New York al mijn spullen, tent en racefiets waren gestolen, moest eerst een nieuwe fiets en kleding kopen. Vervolgens ben ik zonder tent op pad gegaan en fieste ik kriskras door Amerika van jeugdherberg naar jeugdherberg. Op de terugweg naar New York ging ik op een dag in de Adirondack Mountains zo lekker, dat ik rond 2 uur al meer dan 200 km had afgelegd.

Ik was in de plaats Amsterdam aangekomen en vroeg daar bij de vvv of de route naar New York vlak was. Dat was het volgens de vvv. Maar na 15 kilometer werd het toch al flink klimmen en niet lang daarna begon het grote afzien in de Catskill Mountains. De jeugdherberg bereikte ik toen pas om 12 uur 's nachts na een dagtocht van 400 km.

Dat jaar daarop nog een grote rondrit door Europa gemaakt, maar sindsdien nooit meer echt lange afstanden gefietst.

Totdat ik 3 jaar geleden in de zomervakantie een mountainbike huurde in Oostenrijk en de beklimming richting de Großglockner via de Hochalpenstraße heb gedaan. De klim was loeizwaar en ik ben vaak afgestapt. Maar de afdaling was als vanouds, oerend hard scheurend voorbij het autoverkeer en motoren bijhoudend.

Ik wielren ook graag en mag graag naar de tour kijken. Met overige koersen heb ik minder. Ik heb een paar jaar geleden in 2 dagen col d’ornon, alpe d’huez, la berarde en les deux alpes gereden vanuit le bourg d’oisans. fantastische ervaring, maar verder geen bergervaring. verder beperkt het zich tot de vaste zondagochtenrondjes bij ons in het brabantse, en een paar keer per jaar een dag beesten in het mergelland.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

heb wel een leuk linkje naar mijn sports-tracker account toen ik 2 zomers geleden nabij de alp d’huez was: http://goo.gl/vfvpZ

Ik had de mountainkbike gebruikt en voelde bovenaan de alp dat elke nop op mijn band zorgde voor weerstand. Het zou een stuk comfortabeler zijn geweest als ik een racefiets had. Mja, de back-country is daarmee niet te rijden, en daar ging het mij om.
Deze trip maakte ik over het parcours van de Megavalanche, een freeride-competitie die toen gaande was. Ik had echter niet door dat het startschot al gegeven was bovenop de pic blanc, en toen ik op mijn XC-fietsje voorbij kwam fietsen werd het publiek al zenuwachtig: iemand met witte benen, alleen een helm op en in een strak lycra racepak komt in rustig tempo het pad afzetten. Dat kan noooooit de koppositie zijn!
Toch werd ik onder groot gejuich onthaald en aangemoedigd, wat weer aanzette tot een hogere snelheid.
Alleen bij die ene bocht waar het pad loodrecht de berg afging vond ik het welletjes, en ben een wandelpad ingeslagen die mij tot skistation Oz leidde. Vanaf daar pure rust. Heerlijk!

Deze zomer gaan we weer de alpen in, en dus gaat mijn bijna nieuwe XC mee. Dit keer zal ik mij wat beter kleden, en zal zorgen voor een DH-/FR-broek en, wat al die Freeride dudes hebben, nep-tatoos op mijn kuiten :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

haha, bestaan er dan ook nep tattoos van kettingbladen? Dat hebben ‘de echte’ toch?

Vorig jaar ook plaatjes geschoten van wat freeriders op hun fietsen was erg gaaf en indrukwekkend…

Click. Click. Peace

Gaaf om lezen dat er meer fietsliefhebbers zitten op dit forum. En helemaal bijzonder om te lezen dat Paul E 400km op 1 dag heeft gedaan; held!

Ik fiets ook erg graag zelf. Vooral in het laaggebergte (Zuid-Limburg en de Ardennen), ik ben nu aan het trainen voor de Amstel Gold Race.

In de Alpen fiets ik helaas als een natte krant, vraag dat maar aan Rogier :). Maar ik doe het wel graag. Heb o.a. La Marmotte en de Engadin radmarathon gedaan. De mooiste beklimming voor mij is absoluut de Stelvio, ik kijk nu nog een beetje scheel ;).

Voor Parijs Roubaix gok ik op Tommeke. Maar ik hoop stiekem op Boom.

ik fiets zelf niet (meer), maar kijk wel heel fanatiek ;) zojuist Joaquim Rodriguez zien winnen in de Ronde van het Baskenland.

Running against the wind

Ik hoopte voor zondag eigenlijk leukemans maar is niet zeker of hij meedoet.
Vandaag ook baskenland gezien wout poels 8e vandaag als hij iets langer gewacht had was hij hoger geeindigd denk ik.

Leuk topic !

Ik heb gekoerst van men 12 tot men 16. Eerst aspiranten, dan nieuwelingen en tenslotte nog 1 jaar junioren. Nu ben ik er mee gestopt, was te tijdrovend, maar rijd ik nog wel altijd als hobby. Zo heb ik afgelopen zaterdag nog de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen gefietst (weliswaar de verkorte versie van 140KM )

Voor zondag vrees ik (en hoop ik tegelijk) dat er niets te doen valt aan de bom van Balen. Liefst zou ik Kris Boeckmans zien winnen, gewoon omdat we in hetzelfde dorp wonen en ik hem wel eens tegenkom op training. Sptijtig voor de Nederlanders dat Langeveld out is, die had wel kans gemaakt.

In de Alpen fiets ik helaas als een natte krant, vraag dat maar aan Rogier :). Maar ik doe het wel graag. Heb o.a. La Marmotte en de Engadin radmarathon gedaan. De mooiste beklimming voor mij is absoluut de Stelvio, ik kijk nu nog een beetje scheel ;).

@martijn: als je de marmotte of de engadin tot een goed einde brengt ben je naar mijn inziens toch geen slechte fietser. Ik heb de marmotte ook tot een einde gebracht, weliswaar was ik de galibier nog aan het beklimmen toen de eerste mensen binnen kwamen op Alpe D’Huez. Stelvio is absoluut een machtige klim, maar ik vond de Sella Ronda toch een van de mooiste tochten die ikk deed. Probeer me tevergeefs reeds de laatste 2 jaar in te schrijven voor de Maratona dles Dolomiti, volgend jaar nog maar eens!

better to be off piste, then to be pisted off

Mooi: (de meeste van jullie hebben dit waarschijnlijk al gezien, ik moest op uitzendinggemist wachten ;-) ) http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1246951…

Click. Click. Peace

Ik hem inderdaad nog niet gezien rogier maar ga hem zeker nog een keer herbekijken.
En dr dre wat boeckmans betreft ben ik met je eens is een zeer groot talent en rijdt een heel goed 1e jaar bij vacansoleil dcm net als bertjan lindeman trouwens.
Bij vacansoleil hebben ze wel een neusje voor talent.

inderdaad, alleen met Stijn Devolder hebben ze een ferme miskoop gedaan.

Zelf fietsen is niet m’n grote hobby. Ik kijk wel graag naar de grote wielerrondes en met name de bergetappes.

Als je me nu vraagt wie bij welke ploeg fietst moet ik je teleurstellen. Na de Giro weet ik meer :)

Wel zou ik ooit nog een keer de Alpe d’Huez of Mont Ventoux willen opfietsen. Misschien meer lopen dan fietsen maar het lijkt me te gek om eens gedaan te hebben.

inderdaad, alleen met Stijn Devolder hebben ze een ferme miskoop gedaan.

dr dre op 6 apr. 2012 19:49

En met ricco n paar jaar geleden!

En mosqeura.
Maar het beleid zoals ze nu voeren ziet het er goed uit.

Mollema wordt 3e in de ronde van het baskenland netjes.
Samuel sanchez 1 en joaquin rodrigeuz 2

Gaaf, mooi resultaat en een zeer goede tijdrit… Nederland heeft eindelijk goede ronde renners. Zou het er ooit uit gaan komen in de Giro of Tour?

Click. Click. Peace

Dar denk ik wel rogier alleen moeten wij als wielerfans geduld hebben.
2 jaar geleden werdt gesink 6e in de tour.
Vorig jaar had hij een rotjaar met val in de tour en het verwerken van de dood van zijn vader.
En vorig jaar mollema ook al 4e in de vuelta.
En kruiswijk 9e in de giro.
En lieuwe westra die 2e wordt in parijs nice.
Ben benieuwd hoe hij het gaat doen in de tour nadat hij 5 kilo is afgevallen en aardig kan klimmen,Tijdrijden was hij al goed in.
En dan heb je nog het toptalent wilco kelderman.
Ook een klassementstopper in wording.

Wel zou ik ooit nog een keer de Alpe d’Huez of Mont Ventoux willen opfietsen. Misschien meer lopen dan fietsen maar het lijkt me te gek om eens gedaan te hebben.

Martijnski op 6 apr. 2012 21:42

ik kan je geruststellen: heb zelf 2 keer de ‘hollandse alp’ beklommen op de ATB en ondanks dat het flink aanpoten is, is 'ie eigenlijk best wel te doen. Je gaat pas kapot als je ook echt snel die berg op wil.
ergo: er zijn genoeg Franse racefietsers die alpe 'd huez niet eens kennen! Vandaar dat ik schreef: “de hollandse alp”…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Sowieso zijn heleboel bij Nederlanders bekende bergen helemaal niet zo bekend in Frankrijk of andere landen en andersom. Heeft zeker te maken met wie waar heeft gewonnen in de grote rondes.
Zelf vind ik vaak onbekendere hellingen mooier dan veel bekendere namen. Hier in de buurt een paar hele steile en onbekende klimmetjes die niet onderdoen voor de meest heftige cols. Dat heb je op heel veel plekken in de Alpen…

Click. Click. Peace

Ik ben ook een volger van het wielrennen, natuurlijk fan van tom boonen omdat hij in de buurt woont :)

De Tour volg ik elke dag, de giro en de vuelta iets minder omdat ze tijdens school zijn.

Pronostiek voor vandaag: Tom Boonen!

Boonen alleen weg, Boonen for president :D

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Maar lars boom ook lekker bezig nu

Mooi zeg Tom Boonen! WOW een plezier om te zien. En Lars rijd ook goed mee zeg. Maar wat kan je tegen een Boonen in deze vorm doen? Jammer dat cancellara er niet is, dat zou een strijd zijn geweest zeg…

Click. Click. Peace

Jammer voor Lars…

Click. Click. Peace

Boonen heeft ze kapotgemaakt! :)

Wie denken jullie dat de Amstel Gold Race gaat winnen?
En ook maar de vraag, hoe lang gaat onze ‘eigen’ Martijn er zaterdag over doen?

Zou een Nederlander eens echt kans maken? Zal lastig worden denk ik…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie