Wielrentopic

Ik heb niets met de ploegleiding aldaar.
Niets tegen de renners zelf. Maar nu al concluderen dat ze als ploeg fungeren na een TTT is nogal zinloos.

Winst opzichzelf is voor mij geen graadmeter. Het reilen en zeilen van een ploeg en de individuele renner vindt ik belangrijker.
Al de ploegen in het lijstje laatst dat ik plaatste heb ik hoger zitten dan TJV.

Birdheart op 7 jul 2019 21:56

Dat is niet alleen na de ttt maar het hele seizoen waarin ze subliem presteren. Ploegen die slecht functioneren zullen nooit zoveel goede resultaten boeken. Bij slecht functionerende ploegen presteren goede renners ondermaats en worden renners zelden beter. Katusha was zo'n team, Tony Martin presteerde daar matig. Hij bloeit nu helemaal op, dat gebeurt gewoon niet bij een slecht team. Je noemde oa ineos, een team dat juist absoluut niet transparant is en veel in opspraak is…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 jul 2019 22:13

Born to Ride

Nu is kathusha ook wel een schoolvoorbeeld van een ploeg waar het niet of nooit gelopen heeft.
Dat een ploeg in opspraak is zegt niets over het functioneren als ploeg opzich.
En dat er veel gezegd wordt door journalisten zegt niet dat ze het juist hadden. Er werd zoveel onzin over de situatie froome gesproken. Dat vele dat geloofden en ze het daardoor ook onmogelijk goed konden doen. Wat de zaak wiggens betreft hebben ze echt wel pak boter op hun hoofd. Daar zit niets geloofswaardigs meer aan.
Maar als ploeg geniet ik ervan. Individueel zit er dan weer weinig interessants tussen om te volgen. Juist omdat ze zo gedrild worden als ploeg.
Precies het omgekeerde telt voor mij bij jumbo. Als ploeg niet de meest interessanste om te volgen, individueel zit er heel veel interessants bij om te volgen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Nu is kathusha ook wel een schoolvoorbeeld van een ploeg waar het niet of nooit gelopen heeft.
Dat een ploeg in opspraak is zegt niets over het functioneren als ploeg opzich.
En dat er veel gezegd wordt door journalisten zegt niet dat ze het juist hadden. Er werd zoveel onzin over de situatie froome gesproken. Dat vele dat geloofden en ze het daardoor ook onmogelijk goed konden doen. Wat de zaak wiggens betreft hebben ze echt wel pak boter op hun hoofd. Daar zit niets geloofswaardigs meer aan.
Maar als ploeg geniet ik ervan. Individueel zit er dan weer weinig interessants tussen om te volgen. Juist omdat ze zo gedrild worden als ploeg.
Precies het omgekeerde telt voor mij bij jumbo. Als ploeg niet de meest interessanste om te volgen, individueel zit er heel veel interessants bij om te volgen.

Birdheart op 7 jul 2019 22:41

Toch is het ook lang niet altijd een ploeg. Froome vs wiggens liet duidelijk zien dat er weinig teamgeest zat/zit. Je krijgt daar een contract waarbij je 2x zoveel of meer kan verdienen dan bij welke andere ploeg dan ook. Daarvoor moet je gewoon precies tot op de seconde een bepaald wattage rijden en je als een robot gedragen. Doe je dat niet dan wordt je gewoon niet meer opgesteld en is het einde contract. Het ziet er teamachtig uit maar het zijn pure individuen. Doordat je er minimaal 2x zoveel verdient als bij welk ander team dan ook is het ook totaal niet te vergelijken met enig ander team. Poels heeft zich recent er ook weer over uitgesproken, hij kan een vrije rol als kopman krijgen bij bijna ieder willekeurig team, maar dan moet hij financieel gewoon een grote stap terug doen.

Born to Ride

Met enkel geld koop je geen team.
Je koopt dan individuen, die normaal nooit samen zouden rijden. Daar zijn ze te goed voor.
Dat je dus de top zich kan laten opofferen voor 1 persoon is heel knap. Froome zou nu al 5 tour de France achter zijn naam hebben staan als zich niet aan de stal orders had gehouden. Dat opgeven is best knap.
Misschien over een paar jaar dat ze hem toch nog die van wiggens teruggeven.

Zoals ik zei ze rijden wel als ploeg.
Ze zijn geen hecht team, das wat anders.

*bericht bewerkt door Birdheart op 08 jul 2019 07:21

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

En canyon en Mathieu hebben een sponsor contract afgesloten onderling. En nu katusha dreigt te verdwijnen, samen met alpecine. En de laatste wel door willen, is de kans bestaande dat canyon de licentie overneemt, van katusha. En samen met corendon circus een nieuwe wt ploeg gaan vormen. Ook omdat ze een vernieuwd contact hebben met corendon circus. Dit strookt met het verhaal dat mvdp en de gebroeders roodhooft eerder verspreiden, dat er wat in het vat zit, en het waarschijnlijk rap zal plaatsvinden de overstap. Met een hint naar volgend jaar en anders na de olympische spelen.

Birdheart op 3 jul 2019 09:08

https://www.indeleiderstrui.nl/nieuws/algemeen-nieuws/237401…

https://www.wielerflits.nl/nieuws/toekomst-katusha-alpecin-i…

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Met enkel geld koop je geen team.
Je koopt dan individuen, die normaal nooit samen zouden rijden. Daar zijn ze te goed voor.
Dat je dus de top zich kan laten opofferen voor 1 persoon is heel knap. Froome zou nu al 5 tour de France achter zijn naam hebben staan als zich niet aan de stal orders had gehouden. Dat opgeven is best knap.
Misschien over een paar jaar dat ze hem toch nog die van wiggens teruggeven.

Zoals ik zei ze rijden wel als ploeg.
Ze zijn geen hecht team, das wat anders.

Birdheart op 8 jul 2019 07:11

Maar dan snap ik helemaal niet meer waarom je Ineos wel een ploeg vind en Jumbo-Visma niet. Maar het begint een beetje eindeloze discussie te worden haha. Ik wil alleen nog 1 ding weten, die uitspraak over Groenewegen dat hij er tot het eind bij zou zitten, kan je die voor me vinden? Ik heb geprobeert alle interviews van jumbo visma te kijken/luisteren maar ik heb het nergens kunnen vinden. Alleen dus dat ze zeiden dat hij anders een belangrijke motor zou zijn.

Born to Ride

@Matthias123 zonder gekheid, het bericht met filmpje o.a. op wielerflits en op indeleiderstrui stond ook een fragment is weg. Althans ik heb al de berichten geopend en vind niet eens de verwijzing naar dat hij een grote motor zou spelen. Dus of ik ben scheel/kijk er domweg overheen. Of het is weg. Kan der ook niet op komen via geschiedenis. Dan wordt ik omgeleid naar een artikel van vandaag.

Het grote verschil zit hem denk ik in wat we verstaan onder de term ploeg en team. Ben het vaak ook niet oneens met je uitleg, maar zou andere termen gebruiken. En wanneer iets persoonlijk interessant is om te volgen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Jumbo-Visma zal twee scenario’s gehad hebben voor de ploegentijdrit: een scenario met geel voor Dylan en een zonder geel. In het scenario zonder geel zouden ze als ploeg de meest perfecte ploegentijdrit rijden. Daarin zou voor Dylan nauwelijks een rol zijn weggelegd. Dat scenario is nu ook uitgevoerd. In het scenario mét gele trui, zal je als ploeg toch minstens een poging moeten wagen om die trui ook te verdedigen. In dat scenario zouden ze dus waarschijnlijk proberen Dylan er zo lang mogelijk bij te houden, maar natuurlijk niet ten koste van alles, want het klassement gaat voor.
Dat ze serieus gezegd zouden hebben dat Dylan een belangrijke motor zou zijn voor de ploegentijdrit, kan ik mij nauwelijks voorstellen.

Jumbo-Visma zal twee scenario’s gehad hebben voor de ploegentijdrit: een scenario met geel voor Dylan en een zonder geel. In het scenario zonder geel zouden ze als ploeg de meest perfecte ploegentijdrit rijden. Daarin zou voor Dylan nauwelijks een rol zijn weggelegd. Dat scenario is nu ook uitgevoerd. In het scenario mét gele trui, zal je als ploeg toch minstens een poging moeten wagen om die trui ook te verdedigen. In dat scenario zouden ze dus waarschijnlijk proberen Dylan er zo lang mogelijk bij te houden, maar natuurlijk niet ten koste van alles, want het klassement gaat voor.
Dat ze serieus gezegd zouden hebben dat Dylan een belangrijke motor zou zijn voor de ploegentijdrit, kan ik mij nauwelijks voorstellen.

paolie op 8 jul 2019 10:12

Mathieu Heijboer gaf aan dat Dylan ook een belangrijke motor zou zijn geweest. Hij zou het tijdens het eerste deel van de ttt een aantal zeer snelle stukken op kop rijden omdat hij intrinsiek de hoogste snelheid heeft. Dat kan op de snelle stukken net een paar km/h verschil maken en dus tijdswinst betekenen. Dat hij dat niet tot het eind zou kunnen doen neemt niet weg dat hij niet een belangrijke functie zou hebben.

Born to Ride

@Matthias123 zonder gekheid, het bericht met filmpje o.a. op wielerflits en op indeleiderstrui stond ook een fragment is weg. Althans ik heb al de berichten geopend en vind niet eens de verwijzing naar dat hij een grote motor zou spelen. Dus of ik ben scheel/kijk er domweg overheen. Of het is weg. Kan der ook niet op komen via geschiedenis. Dan wordt ik omgeleid naar een artikel van vandaag.

Het is een complot! ;-)

Click. Click. Peace

@Birdheart vergeet je niet een klein beetje dat Dylan met 60 km/u op de grond is geklapt en dat de schade daarvan pas echt duidelijk is als hij gaat fietsen… (en al helemaal in tijdrit, daar kun je je nergens verschuilen). Ik kan me best voorstellen dat ie 'ietsjes' minder presteert dan anders. En het feit dat ie maar 4:30 verliest in z'n eentje geeft aan dat ie best hard kan pedelen… (Want is z'n eentje maar 2:30 langzamer is dan Wanty met het hele team)

Verder wordt er zoveel gevraagd aan de ploegleiders, 1000 keer dezelfde vraag met een andere komma, duizend keer een ander antwoord met een ander woordje, en daarna duizend keer een andere edit of artikel… Ik denk dat het lastig is om daaruit een echt idee te hebben. Alhoewel ik meer respect heb voor Jumbo Visma, dan voor heel veel andere teams. Het voelt veel opener, prettiger en het team ziet er nu uit als een groep vrienden. Het handje op de schouder van Dylan terwijl er fietsers met 60 km/u om hen heen knallen is veelzeggend… Net als de eerste opmerking van Theunissen nadat ie gewonnen heeft: 'Kut dat Dylan gevallen is'…

En tel daarbij op dat dit soort media-optredens ook belangrijk zijn mbt hoe andere teams naar hen kijken etc…

*bericht bewerkt door Rogier op 08 jul 2019 10:50

Click. Click. Peace

Ik denk dat Birdheart geen bidonnetje van ze heeft gekregen :-)

Straf van Alaphilippe! 👍👍
Die zou wel eens een heel tijdje in het geel kunnen blijven… 🤔

Bla, bla, bla.

@Birdheart vergeet je niet een klein beetje dat Dylan met 60 km/u op de grond is geklapt en dat de schade daarvan pas echt duidelijk is als hij gaat fietsen… [/post]

Nee, heb dat toch ook niet ontkent? Dat dit meespeelt. Wel dat de teksten niet juist zijn.

Ik denk dat Birdheart geen bidonnetje van ze heeft gekregen :-)

Pino op 8 jul 2019 10:58

Wil liever terug een rabo bidonnetje.

Maar wat een heerlijke koers vandaag, aanvaller wint. Hopelijk een tour vol ongebruikelijkheden.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart vergeet je niet een klein beetje dat Dylan met 60 km/u op de grond is geklapt en dat de schade daarvan pas echt duidelijk is als hij gaat fietsen… [/post]

Nee, heb dat toch ook niet ontkent? Dat dit meespeelt. Wel dat de teksten niet juist zijn.

Ik denk dat Birdheart geen bidonnetje van ze heeft gekregen :-)

Pino op 8 jul 2019 10:58

Wil liever terug een rabo bidonnetje.

Maar wat een heerlijke koers vandaag, aanvaller wint. Hopelijk een tour vol ongebruikelijkheden.

Birdheart op 8 jul 2019 20:40

Mwa ik verlang niet bepaald terug naar de rabo. Leipheimer en menchov waren nu niet bepaald de meest aantrekkelijke renners…

Born to Ride

Associeer jij levi leipheimer met de raboploeg?
Ik weet dat hij daar reed maar associeer hem meer met gerolsteiner astana discovery en bovenal met 7voudig tour winnaar Lance Armstrong en diens loopbaan.

Het verlies van de raboploeg uit de WT, is voor het Nederlandse wielrennen niet goed geweest. Wat dat betreft was het hebben van een vaconsoleil wel een kleine redding in die paar jaar met belkin blanco enzo. Maar ze deden zoveel meer dan de meeste sponsors nu, ze zaten ervan af de jeugd bij, ze sponserde het vrouwen wielrennen, wedstrijden, maar ook kleine wedstrijdjes op scholen, dikke banden races om zo de jeugd (vanaf groep 3) te motiveren. Ze deden over de hele linie mee.
En met het wegvallen verloor de wielrennerij een van de trouwste sponsoren uit de geschiedenis van het wielrennen. Het was ondenkbaar dat ze niet meer meededen. Hoop stiekem dat ze nog eens terugkomen als sponsor van een Nederlands WT team.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik zie vancansoleil eerder als een schande dan een zegen voor het Nederlandse wielrennen. Die ploeg was echt een ongeorganiseerde chaos, waar veel renners eerder slechter dan beter werden. Rabobank als sponsor was goed voor het wielrennen, de rabo wt ploeg had een heel hoog doofpot gehalte op doping gebied wat ze dus uiteindelijk ook de das om heeft gedaan. Ook al deed iedere ploeg in de periode aan doping, toch wil ik daar absoluut niet meer naar terug. Wat ik ook een grote pre vind van Jumbo Visma is dat ze ook echt Nederlandse kopmannen hebben die ook gewoon echt veel kunnen winnen. Bij de Rabo leunden ze wat dat betreft eigenlijk altijd op buitenlanders. Maar als je om de reden van sponsoring van het Nederlandse wielrennen terug wilt naar de Rabo denk ik dat je bij Jumbo Visma ook goed zit. Jumbo sponsort ook steeds meer in het wielrennen, ook in kleine rondjes. Ze komen ook met een opleidingsploeg wat ook weer super is voor het Nederlandse wielrennen, zeker wanneer ze dat met dezelfde visie doen als in de WT. Ik denk dat Jumbo sowieso verreweg de grootste sponsor is van de Nederlandse sport in het algemeen.

Born to Ride

Ik zei redding niet zegen 😉 want de ploegen waarin rabo uitmonden waren het niveau wt onwaardig. En dan is het hebben van een bredere spreiding voor de sport wel fijn. Zo vergooi je niet al het potentieel.
En dat missen we nu ook in Nederland, minimimal een tweede basis(pro conti) team. Dat goed werk aflevert waar renners de kans krijgen kunnen groeien. We hebben roompot charles maar dat is ook meer een ramp dan zegen. Het jaar zonder boogerd streden ze in ieder geval goed zichtbaar mee.
Hopelijk gaat corendon circus inderdaad verder met alpecine en canyon. Dat zou echt een zegen zijn voor het Nederlandse wielrennen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik zei redding niet zegen 😉 want de ploegen waarin rabo uitmonden waren het niveau wt onwaardig. En dan is het hebben van een bredere spreiding voor de sport wel fijn. Zo vergooi je niet al het potentieel.
En dat missen we nu ook in Nederland, minimimal een tweede basis(pro conti) team. Dat goed werk aflevert waar renners de kans krijgen kunnen groeien. We hebben roompot charles maar dat is ook meer een ramp dan zegen. Het jaar zonder boogerd streden ze in ieder geval goed zichtbaar mee.
Hopelijk gaat corendon circus inderdaad verder met alpecine en canyon. Dat zou echt een zegen zijn voor het Nederlandse wielrennen.

Birdheart op 9 jul 2019 07:52

Je bedoelt zoiets: ;)
https://www.wielerflits.nl/nieuws/jumbo-visma-lanceert-oplei…

Born to Ride

Zoiets ja, dit is een opleidingsploeg gelieerd aan een wt ploeg. Een initiatief waar je hoe dan ook alleen maar voor kan zijn.
Maar het liefst is er ook een pro conti team dat zijn eigen ding kan doen, om zo de vijver breder te maken.
Elke ploeg heeft zijn eigen cultuur en voorkeuren. En hoe meer verschillende smaken er zijn hoe groter de kans is op al het talent tot volle glore kan komen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Er zijn zoveel ploegen die ups en downs hebben. Een paar jaar geleden was sunweb de bomb en moet je nu eens kijken… Ik vind het ontzettend knap dat Rabo-Belkin-Blanco van een ingestorte topploeg is terug komen naar een absolute topploeg die stoere beslissingen durft te maken die nu lijken uit te betalen.

Natuurlijk zou een extra Nederlandse ploeg geweldig zijn. Maar ik heb liever één goede ploeg dan een 2 a la Vacancesoleil…

Click. Click. Peace

@Rogier vergeet bij vacansoleil niet wat het, het wielrennen gebracht heeft.
Wout poels, ooit een potentiële ronderenner komt er vandaan.
We raakten allemaal geïnspireerd door de sprinter en (anti) held kenny van hummel. Met zijn krampachtige strijd tegen beter weten in, maakte hij het de moeite waard om te blijven hangen op de buis, om te zien of hij het haalt. Een strijd die internationale aandacht kreeg.
Johny hoogerland was daar ineens.
De broertjes van poppel zouden daar hun sprint carrière starten.
Ze hebben ook niet onverdienstelijk rond gereden. 68 overwinningen.

Een hoop jonge renners zullen toch geïnspireerd zijn geraakt door deze renners en daarom nu wielrenner zijn.

*bericht bewerkt door Birdheart op 09 jul 2019 13:31

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Net als dat ik Wanty ook een erg leuk team vindt… ;-) Als een rode lantaarn en een prikkeldraad incident je team moet redden, dan weet ik niet hoeveel dat team de wielersport heeft gebracht. (Ik chargeer)

Enne kijk eens wat Rabo ons heeft gebracht: Mollema, Gesink, Dumoulin (komt bij hun opleiding vandaan, en is meer dan een potentieel ronderenner ;-) namelijk zelfs een winnaar), Ten Dam, Dekker, Boogert, Groenewegen, Kruijswijk en zo kan ik nog wel heel lang doorgaan. Ik denk dat er meer jongens en meisjes zijn gaan fietsen van een van bovenstaande namen dan van heel Vacancesoleil samen…

Ik heb natuurlijk helemaal niets tegen Vacancesoleil, maar je anti-gevoel tegen Jumbo kan ik slecht plaatsen als je op deze manier argumenten zoekt voor een leuke maar erg onhandige ploeg…

Click. Click. Peace

@Rogier. Je hebt hem door, maar hij weet van geen ophouden.

Hen48

Ik moet altijd aan mosselen denken als ik Jumbo-Visma lees of hoor. :p

Bla, bla, bla.

@Birdheart ben jij toevallig sooike op wielerflits?

Born to Ride

Mosselen op laag water zoeken?

@Rogier, was absoluut geen argument tegen jumbo of voor vacansoleil. Enkel dat er zelfs bij die ploeg goede punten te vinden zijn. Dat ze het wielrennen in Nederland iig bezig hebben gehouden in de periode tussen rabo en jumbo als wt ploeg. En ze waren aanvankelijk een frisse wind, met veel strijdgevoel.
@Matthias123 nope ben sooike niet.
En dat jumbo goed op weg is ontken ik ook niet. (Zal je ook niet vinden in mijn comments). Wel dat er te snel victorie gekraaid wordt, laat ze alstublieft eerst bewijzen dat ze een team zijn, met de daarbij horende juiste begeleiding. Dat is niet in 1 of 2 seizoenen te beoordelen. Nu is er succes, komt dat puur door een jonge frisse blik en dat altijd wel vruchten afwerpt, of omdat ze het juiste recept hebben? Het lijkt er wel op, want renners schijnen die kant op te willen. Maar dat was ook zo bij sunweb… zo’n hecht team lijkt het daar nu toch niet te zijn geweest.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie