Wielrentopic

dank je @rogier, hoeven we niet te schrikken straks ;)

T is wel leuk gedaan!

*bericht bewerkt door evr66 op 01 apr 2020 14:27

Edwin van Riel

@Pino rij jij met wattage meter op je buiten-racefiets?

Click. Click. Peace

@Pino rij jij met wattage meter op je buiten-racefiets?

Rogier op 1 apr 2020 14:27

Ja, al jaren. Gezien mijn snelheid en leeftijd wordt de Powertap vaak gezien als motortje. Ook op de (XC-)MTB

Op de MTB zou ik het echt niet boeiend vinden, erg vaak loop ik toch hele stukken omhoog (onfietsbaar), en naar beneden is het al helemaal niet boeiend. Maar op de racer vind ik het wel steeds interesanter lijken ;-) aan de andere kant hoeveel meer plezier hala ik door mijn wattages te kennen uit mijn fietstochtje?

Enne je weet met vals spelen op de fiets, waar rook is… ;-) zou je toch stiekem een motortje hebben?

*bericht bewerkt door Rogier op 01 apr 2020 14:40

Click. Click. Peace

In de marathons is vermogen handig om tempo te helpen bepalen. Daardoor zou je op het laatst prettiger kunnen rijden (theorie). Ik gebruik ze vooral als trainingsanalyse. Je ziet wat je echt doet en dat geeft richtlijnen om te « trainen ». Het zijn vooral onvermogenmeters.
Enne … voor de prijs van een E-MTB kan ik een hoop shuttles en mogelijk helikoptervluchten betalen.

*bericht bewerkt door Pino op 01 apr 2020 15:34

In de marathons is vermogen handig om tempo te helpen bepalen. Daardoor zou je op het laatst prettiger kunnen rijden (theorie). Ik gebruik ze vooral als trainingsanalyse. Je ziet wat je echt doet en dat geeft richtlijnen om te « trainen ». Het zijn vooral onvermogenmeters.
Enne … voor de prijs van een E-MTB kan ik een hoop shuttles en mogelijk helikoptervluchten betalen.

Pino op 1 apr 2020 15:31

Voor mij zou een e-mtb al afvallen omdat die dingen niet te tillen zijn, en ik heb te vaak de fiets op mijn schouders… ;-)

Click. Click. Peace

Daar hebben we nog een heel lichte 26 inch fiets voor. Scheelt altijd nog war gewicht. Maar voorkeur gaat toch naar zelf omhoog fietsen.

Maar een lichte 26 inch komt dan vaak weer slecht overeen met de paden die omlaag gefietst moeten worden als er getild wordt. En zo is er altijd een excuus om weer over een extra fiets na te denken ;-)

Click. Click. Peace

Met 150mm kan de fiets meer dan ik.

Dubbel (mod, kan ie weg?)

*bericht bewerkt door Pino op 01 apr 2020 18:00

Maar een lichte 26 inch komt dan vaak weer slecht overeen met de paden die omlaag gefietst moeten worden als er getild wordt. En zo is er altijd een excuus om weer over een extra fiets na te denken ;-)

Rogier op 1 apr 2020 17:06

ik zie een overeenkomst met de sneeuw ;)

Ff kort rondje gedaan, best lekker zo na het werk eigenlijk

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/3b733e6d94504399532629d8...

*bericht bewerkt door evr66 op 01 apr 2020 18:03

Edwin van Riel

Op de MTB zou ik het echt niet boeiend vinden, erg vaak loop ik toch hele stukken omhoog (onfietsbaar), en naar beneden is het al helemaal niet boeiend. Maar op de racer vind ik het wel steeds interesanter lijken ;-) aan de andere kant hoeveel meer plezier hala ik door mijn wattages te kennen uit mijn fietstochtje?

Enne je weet met vals spelen op de fiets, waar rook is… ;-) zou je toch stiekem een motortje hebben?

Rogier op 1 apr 2020 14:38

Mijn Sigma Rox 11 GPS fietscomputer berekend een virtueel wattage uitgaande van allerlei gewichten, acceleraties, snelheid/schouderbreedte van de rijder/… .
Niet 100% accuraat natuurlijk, maar goed genoeg om te zien of je veel harder getrapt hebt dan enkele dagen eerder.
Veel goedkoper dan een echte powermeter en je hebt ineens minder kans om een verkeerde afslag te nemen onderweg.

Glide on!

Met zo´n Rox rij ik wel 600 watt! (Bij westenwind)

*bericht bewerkt door Pino op 01 apr 2020 19:17

Ik kreeg bij mijn Saris M2 een 30-day trial voor Rouvy. Ff een account aangemaakt en kreeg ook nog een 14-day trial. Kortom, anderhalve maand uitproberen.

Ik heb even rond gekeken en een klein stukje van een workout gedaan. Zag er wel heel goed uit en de interactie met de trainer ging vele malen beter dan met Zwift.

Dit is helemaal mooi, btw 😎
https://youtu.be/MY6aLdwNgdg

*bericht bewerkt door Alex op 01 apr 2020 21:23

When life gets too complicated.... SKI

Maar een lichte 26 inch komt dan vaak weer slecht overeen met de paden die omlaag gefietst moeten worden als er getild wordt. En zo is er altijd een excuus om weer over een extra fiets na te denken ;-)

Rogier op 1 apr 2020 17:06

ik zie een overeenkomst met de sneeuw ;)

Ff kort rondje gedaan, best lekker zo na het werk eigenlijk

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/3b733e6d94504399532629d8...

evr66 op 1 apr 2020 18:01

Is dat wel verantwoord met zoveel man bij elkaar fietsen? :P

Übung macht den meister!!!

Met zo´n Rox rij ik wel 600 watt! (Bij westenwind)

Pino op 1 apr 2020 19:03

Het werkt best als je op-en-af dezelfde route fiets (of een rondje in meestal open terrein).
Het is duidelijk niet nauwkeurig als je wil weten woe had je tegen de wind in hebt moeten trappen.
Nu bij de meeste beklimmingen die ik tot nu toe gedaan heb, had ik meestal het geluk dat er nauwelijks wind was en dan valt zo’n pseudo wattage waarschijnlijk wel mee (had deze fietscomputer toen nog niet).
En als je het echt nauwkeurig moet weten en het geld ervoor over hebt, mag je natuurlijk een echte power-crank of power-pedalen kopen (die je dan ook voor Zwift kunt gebruiken)

Glide on!

Maar een lichte 26 inch komt dan vaak weer slecht overeen met de paden die omlaag gefietst moeten worden als er getild wordt. En zo is er altijd een excuus om weer over een extra fiets na te denken ;-)

Rogier op 1 apr 2020 17:06

ik zie een overeenkomst met de sneeuw ;)

Ff kort rondje gedaan, best lekker zo na het werk eigenlijk

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/3b733e6d94504399532629d8...

evr66 op 1 apr 2020 18:01

Is dat wel verantwoord met zoveel man bij elkaar fietsen? :P

RFKANGOO op 1 apr 2020 21:31

ja hoor, datum op de pc 3 maanden teruggezet, dan mag het gewoon close en zonder mondkapjes ;)

Edwin van Riel

@alex wat ging er dan precies met Rouvy zo veel meter dan met Zwift?

Zit nog in m’n Zwift trial dus kan nog alle kanten op ;)

Edwin van Riel

Zo te zien kun je met een link van GCN een maand lang gratis uitproberen. Na de Haute Route van dit weekend ga ik het eens uitproberen. Een vriend had wat last van haperingen. Het internet lijkt wat zwaar belast nu.

@alex wat ging er dan precies met Rouvy zo veel meter dan met Zwift?

evr66 op 2 apr 2020 09:00

Dit: https://forums.zwift.com/t/saris-m2-resistance-control-runni…

Op het Rouvy platform heb ik hier nog geen last van gehad. Overigens, wil ik hier niet mee pretenderen dat het aan Zwift ligt.

*bericht bewerkt door Alex op 02 apr 2020 10:53

When life gets too complicated.... SKI

Zo te zien kun je met een link van GCN een maand lang gratis uitproberen.

Pino op 2 apr 2020 09:15

Die actie is helaas al verlopen. Je krijgt sowieso een 14-day trial.

When life gets too complicated.... SKI

@alex wat ging er dan precies met Rouvy zo veel meter dan met Zwift?

evr66 op 2 apr 2020 09:00

Dit: https://forums.zwift.com/t/saris-m2-resistance-control-runni…

Op het Rouvy platform heb ik hier nog geen last van gehad. Overigens, wil ik hier niet mee pretenderen dat het aan Zwift ligt.

Alex op 2 apr 2020 10:50

Ah, da’s irritant. Met de tacx geen last gehad van dat soort dingen. Het spul reageert gewoon wanneer je dat verwacht.

Edwin van Riel

@alex wat ging er dan precies met Rouvy zo veel meter dan met Zwift?

evr66 op 2 apr 2020 09:00

Dit: https://forums.zwift.com/t/saris-m2-resistance-control-runni…

Op het Rouvy platform heb ik hier nog geen last van gehad. Overigens, wil ik hier niet mee pretenderen dat het aan Zwift ligt.

Alex op 2 apr 2020 10:50

Ik ben ook het een en ander uit aan het zoeken voor mijn volgende setup.

In het algemeen lijkt Zwift slechts een zeer beperkt aantal trainers (en vooral zeer beperkt aantal indoor trainers) volledig te ondersteunen in interactive modus (automatische aanpassing van de weerstand door de app).
Van wat ik heb kunnen terugvinden ondersteunt Rouvy meer toestellen en Kinomap nog iets meer.

Ik denk dat het er iets mee te maken heeft dat Zwift enkel Bluetooth 4.0 (of ANT+) ondersteund, waar de andere apps ook bluetooth 2.0 of zelfs wired-USB voor oudere indoor trainers ondersteunen.

*bericht bewerkt door Vivace op 02 apr 2020 11:06

Glide on!

ja hoor, datum op de pc 3 maanden teruggezet, dan mag het gewoon close en zonder mondkapjes ;)

evr66 op 2 apr 2020 07:46

Ook belangrijk bij indoor training (weeral commentaar uit België):
https://twitter.com/vanranstmarc/status/1244913618581422085…

null

*bericht bewerkt door Vivace op 02 apr 2020 11:10

Glide on!

@alex wat ging er dan precies met Rouvy zo veel meter dan met Zwift?

evr66 op 2 apr 2020 09:00

Dit: https://forums.zwift.com/t/saris-m2-resistance-control-runni…

Op het Rouvy platform heb ik hier nog geen last van gehad. Overigens, wil ik hier niet mee pretenderen dat het aan Zwift ligt.

Alex op 2 apr 2020 10:50

Ik ben ook het een en ander uit aan het zoeken voor mijn volgende setup.

In het algemeen lijkt Zwift slechts een zeer beperkt aantal trainers (en vooral zeer beperkt aantal indoor trainers) volledig te ondersteunen in interactive modus (automatische aanpassing van de weerstand door de app).
Van wat ik heb kunnen terugvinden ondersteunt Rouvy meer toestellen en Kinomap nog iets meer.

Ik denk dat het er iets mee te maken heeft dat Zwift enkel Bluetooth 4.0 (of ANT+) ondersteund, waar de andere apps ook bluetooth 2.0 of zelfs wired-USB voor oudere indoor trainers ondersteunen.

Vivace op 2 apr 2020 11:06

Klopt, ik gebruik BT 5.0 naar mijn laptop met W10, gaat perfect. Moet alleen even opletten dat ik de Garmin connect app niet aan heb staan, dus die nu maar op handmatig starten gezet.

Edwin van Riel

https://sporza.be/nl/2020/04/01/13-profrenners-rijden-ronde-…

Laatste 32km van De Ronde worden zondag virtueel gereden met het vertrouwde livecommentaar:
https://sporza.be/nl/2020/04/01/13-profrenners-rijden-ronde-…

ben echt wel eens benieuwd wat dit qua beleving geeft, het deelnemersvel is in mijn ogen best interessant en divers.

In het algemeen lijkt Zwift slechts een zeer beperkt aantal trainers (en vooral zeer beperkt aantal indoor trainers) volledig te ondersteunen in interactive modus (automatische aanpassing van de weerstand door de app).
Dat heeft niet zozeer iets met Zwift te maken, maar meer met het feit of een trainer FE-C compatible is. Je kunt dit vinden in dit overzicht: https://support.zwift.com/en_us/supported-trainers-BkPlq7gr…

Ik denk dat het er iets mee te maken heeft dat Zwift enkel Bluetooth 4.0 (of ANT+) ondersteund, waar de andere apps ook bluetooth 2.0 of zelfs wired-USB voor oudere indoor trainers ondersteunen.

Vivace op 2 apr 2020 11:06

Het aansturen (commando’s) van trainers door Zwift is generiek. Iedere trainer wordt dus op dezelfde manier aangestuurd.

Quote van DC Rainmaker met uitleg over ANT+ FE-C:
ANT+ FE-C, with the FE-C standing for ‘Fitness Equipment Control’, is really about control. It’s about having one device (an app, bike computer or something else) control another fitness device (i.e. a trainer). It allows you to set wattage levels (or resistance levels) so that you can have the trainer respond to a given program. The most common uses of this are re-riding courses from outside (i.e. Alpe d’Huez), riding a specific structured workout (often known as ‘Erg’ mode), and then setting a specific resistance or incline level (i.e. 5% incline)

When life gets too complicated.... SKI

Nu we het ook over andere programma's dan zwift hebben

A.s zondag word de ronde van vlaanderen op bkool gereden: Deze kan je nu ook 30 dagen uitproberen vanwege de crisis.

Dan heb ik afgelopen week RGTcycling uitgeprobeerd, is gratis voor de wegen die ze hebben. Rondje paterberg gedaan best wel geinig. Momenteel is de paid feature ook gratis kan je gpx naar hun mailen en dan maken ze er een rit van (nog niet geprobeerd). Wel handig om je voor te bereiden op een fondo of iets.

En dan is er ook Rouvy inderdaad moet ik nog proberen. dacht dat je het nu ook een maand gratis kon proberen vanwege de corona crisis. De ronde van zwitserland word hierop gereden digitaal. Ook wel interresant dus.

*bericht bewerkt door RalphMeertens op 02 apr 2020 17:10

Het aansturen (commando’s) van trainers door Zwift is generiek. Iedere trainer wordt dus op dezelfde manier aangestuurd.

Quote van DC Rainmaker met uitleg over ANT+ FE-C:
ANT+ FE-C, with the FE-C standing for ‘Fitness Equipment Control’, is really about control. It’s about having one device (an app, bike computer or something else) control another fitness device (i.e. a trainer). It allows you to set wattage levels (or resistance levels) so that you can have the trainer respond to a given program. The most common uses of this are re-riding courses from outside (i.e. Alpe d’Huez), riding a specific structured workout (often known as ‘Erg’ mode), and then setting a specific resistance or incline level (i.e. 5% incline)

Alex op 2 apr 2020 15:01

= mijn punt, Zwift ondersteund maar een aantal protocollen hiervoor (ANT+ FE-C en USB4.0 volgens mij), andere programmas ondersteunen vaak meerdere protocollen (ook met automatische aanpassing van de weerstand vanuit de app).

Er zijn blijkbaar wel een aantal enthousiatelingen die brug-oplossingen gemaakt hebben b.v. http://ergo.ub-online.de/
Deze techneut plaatst een extra Android toestel tussen de trainer en Zwift om de communicatie te vertalen.

Glide on!

Vanmiddag een korte 30min recovery workout gedaan op Rouvy. Dat voelde best wel goed. Daarna wilde ik even testen of de resistance control goed werkte. Ik had een korte (3,25km/ avg 6%, max 15%) augmented klim gepakt. Ik kan zeggen dat dat heel goed werkte. De aanpassingen werden geleidelijk doorgegeven en voelde best wel realistisch.

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie