Wielrentopic

Dat wordt inderdaad een dure bidon…

Gelukkig volstaat een zadeltje van €30 wel voor op de indoor fiets.

Mijn gemiddelde wattage waar ik op mik voor alles tussen 1,5 uur en 3 uur is 220W, en da’s ook 85,5% van m’n FTP :).

Om me mentaal engaged te houden zit ik echter constant uit te rekenen wat m’n avergae speed is, welke tijd daarmee haalbaar is, hoe snel ik dan die volgende klim moet oprijden,…

Gewoon 3 uur naar het scherm staren lukt me echt niet.

Tweede scherm met film of domme serie. Voor de klim vanaf Bedoin heb ik de WK tot van Annemiek van Vleuten klaarstaan.

Tweede scherm met film of domme serie. Voor de klim vanaf Bedoin heb ik de WK tot van Annemiek van Vleuten klaarstaan.

Pino op 2 mei 2020 18:49

Heb ik allemaal al geprobeerd. (Heb zo onder andere de 24h van Le Mans integraal gekeken :)

Film kan ik me niet genoeg voor concentreren terwijl ik aan het afzien ben.

M’n huidige techniek: luide muziek + constant dingen narekenen op momenten dat ik niet aan het sterven ben werkt nog het best :)

https://www.strava.com/activities/3396599511

Challenge Provence afgemaakt. Was een leuke afwisseling, woensdag koers!

https://www.strava.com/activities/3396599511

Challenge Provence afgemaakt. Was een leuke afwisseling, woensdag koers!

Pino op 4 mei 2020 17:00

Nice, ik heb nog 3 dagen voor 4 ritten, komt wel goed.

De rit van gisteren startte met een afdaling, gevolgd door 20km relatief makkelijk klimmen.
Aangezien ik relatief fris aan de voet kwam heb ik dan proberen te oefenen op m’n pacing voor een FTP-test (20min average.)

Dat viel niet tegen:

null

Die 3 W die ik nu nog mis om m’n doel van 4W/kg te halen kan ik zeker makkelijk vinden als ik dit nogmaals zou proberen op vlakker/gelijkmatiger terrein waar ik me niet misschakel. (En als ik er fris aan zou beginnen ipv. na dagen met serieuze efforts.

https://www.strava.com/activities/3398226437/

Ik ga in ieder geval een pak fitter uit de corona-lockdown komen.

@forzam, eens ff gekeken op intervals, maar je bent flink bezig geweest oioioi ;) Goed hoor!

Edwin van Riel

@forzam hoe werkt dat eigenlijk, gaat intervals.icu die eftp vanzelf herberekenen bij voldoende tijdsduur en vermogen of moet je zelf een bepaald segment daarvoor markeren?

Edwin van Riel

@forzam hoe werkt dat eigenlijk, gaat intervals.icu die eftp vanzelf herberekenen bij voldoende tijdsduur en vermogen of moet je zelf een bepaald segment daarvoor markeren?

evr66 op 5 mei 2020 09:20

Net zoals Zwift gaat hij dat zelf detecteren op basis van elke rit, je moet de power-curve maar eens bekijken.

Als je dus gemiddeld over 20 min een nieuw hoogste vermogen trapt zal hij dus je FTP updaten. (net zoals Zwift dat doet, daar ging mijn FTP vaak omhoog na een race met een helse start en een langere beklimming waarna ik dan recupereerde in de afdaling.)

OK, dan trap ik inderdaad niet hard genoeg dus hahaha.

En die workouts in mijn schema hebben geen intervals van 20 minuten of meer, hmmm, maar eens ff een andere doen dan tussendoor.

*bericht bewerkt door evr66 op 05 mei 2020 10:54

Edwin van Riel

null

Gebruik de vermogenscurve om een inschatting te krijgen van de inspanning die je moet doen. In het plaatje de curve van mijn Ventoux van gisteren. Bedoeling was door het bos (ongeveer een uur) hard te gaan (voor mijn doen).
Om je FTP te verbeteren zoek je dan een lange regelmatige klim en ga daarop hard. Op Watopia bijvoorbeeld Epic KOM.

Tnx, eens kijken wanneer dat in te passen is.

En eens rommelen met ftp setting wellicht. Heb nu het gevoel dat-ie wat te licht staat. Voor ik begon zo’n short ftp gedaan in Zwift en die waarde (218) verder maar aangehouden. Stellen jullie dat bij gedurende een schema of begin je met een waarde en maak je daar het hele schema mee vol? Heb het idee dat het inmiddels allemaal wat te gemakkelijk gaat. Bias wel iets omhoog gezet. Maar dan nog, ik zat gisteren de halve training op mijn gemak met een klant te bellen. Dat lijkt me iets aan de relaxte kant ;)

Nou ja, al doende leert men ;)

Edwin van Riel

Toen ik een 12 weken FTP plan volgde, had ik in veel trainingen heel veel moeite om sommige intervals vol te maken. Lukte vaak maar net. Dat een paar weken achter elkaar. Nu herstel ik wel langzamer dan de meesten (leeftijd), maar vond ze wel knap uitgedokterd. Mijn doelstellingen liggen toch in de langere ritten dan in korte wedstrijde, daarom volg ik ze niet de hele tijd. Zorg voor mijn eigen mix van hard/kort, rust en langzaam/lang.

Zwift is leuk… maar echt fietsen is toch wel zoveel mooier!

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/74aafd6c2c000797a5849059...
https://cdn.wintersport.nl/forum/27/8f6190214310910d47272c5d...
https://cdn.wintersport.nl/forum/27/d968da2355a2d0ed9b1d8a3e...

Click. Click. Peace

Bah, en dat alles helemaal voor jou alleen 😢

Bah, en dat alles helemaal voor jou alleen 😢

Pino op 12 mei 2020 22:11

@Rogier deelt toch een beetje via de fotos.

next level = Rogier een berg op laten rijden met een Xplova fietscomputer/action cam en dan de forumleden dezelfde rit 'savonds na laten rijden.

*bericht bewerkt door Vivace op 13 mei 2020 15:12

Glide on!

Je wil gewoon stiekem achter Sandra aan rijden ;-) Dat begrijp ik wel.

Click. Click. Peace

hahaha @Rogier inderdaad, maar gun die jongens ook een pretje ;)

Edwin van Riel

@forzam hoe werkt dat eigenlijk, gaat intervals.icu die eftp vanzelf herberekenen bij voldoende tijdsduur en vermogen of moet je zelf een bepaald segment daarvoor markeren?

evr66 op 5 mei 2020 09:20

Net zoals Zwift gaat hij dat zelf detecteren op basis van elke rit, je moet de power-curve maar eens bekijken.

Als je dus gemiddeld over 20 min een nieuw hoogste vermogen trapt zal hij dus je FTP updaten. (net zoals Zwift dat doet, daar ging mijn FTP vaak omhoog na een race met een helse start en een langere beklimming waarna ik dan recupereerde in de afdaling.)

FORZAM op 5 mei 2020 09:45

Klopt inderdaad, zal volgende keer een stukje uitkiezen waar ik wat minder hoef te schakelen, maar was al een aardige verbetering ;)

Edwin van Riel

Toen ik een 12 weken FTP plan volgde, had ik in veel trainingen heel veel moeite om sommige intervals vol te maken. Lukte vaak maar net. Dat een paar weken achter elkaar. Nu herstel ik wel langzamer dan de meesten (leeftijd), maar vond ze wel knap uitgedokterd.

Pino op 5 mei 2020 11:58

Nu ik een paar weken bezig ben herken ik dit ook wel. Vandaag een workout met intervallen op 100% FTP (220 in mijn geval) gedaan en dat voelde aan het einde wel zwaar, maar wel goed te doen. Nu herstel ik zelf ook iets minder snel vanwege iets hogere leeftijd en een gebrek aan atletische lichaamsbouw 😎

When life gets too complicated.... SKI

Eerste trainingspak zit er eind deze week op. Eens kijken wat het hierna wordt ;)

Edwin van Riel

@forzam : bleek dit nu uiteindelijk mogelijk in de Tacx app? “Kan je in die software een trainingsplan volgen met de film-routes in ERG mode?”

Edwin van Riel

@forzam : bleek dit nu uiteindelijk mogelijk in de Tacx app? “Kan je in die software een trainingsplan volgen met de film-routes in ERG mode?”

evr66 op 14 mei 2020 11:41

Ja, dit kan, maar dan met een gigantische overlay aan data op het scherm waardoor je amper nog iets van de film ziet.
Bijkomend zit er dan geen “GPS” data in de export, en zie je dus op bvb. strava enkel de tijd en wattages en dergelijke.

Mijn conclusie is dat je als je de Tacx software wil gebruiken voor trainingsplannen, je een andere bron van entertainment moet zoeken als je niet gewoon naar cijfers wil zitten kijken.

ok, duidelijk, dank je!

Edwin van Riel

@forzam : bleek dit nu uiteindelijk mogelijk in de Tacx app? “Kan je in die software een trainingsplan volgen met de film-routes in ERG mode?”

evr66 op 14 mei 2020 11:41

Met de Rouvy AR tool kan dat volgens mij wel. Zal morgenochtend eens kijken. Ik had nog een 30-day trial die nu door mijn zoon wordt gebruikt 😎

When life gets too complicated.... SKI

Zaterdag heeft de Tacx Flow waarmee ik gestart ben en die ondertussen door m’n vrouw gebruikt werd het begeven.

Aangezien zij nu ook terug goed aan de gang gegaan is maar even doorde zure appel gebeten en een Flux S besteld.
(Als we moeten gaan wisselen van fietsen op trainers gaat de motivatie om nog snel een workout te doen gegarandeerd naar beneden…)

Dan ineens ook nog maar nieuwe cassettes en kettingen voor de fietsen en een hoop gereedschap om alles zelf te kunnen vervangen, en ik merk toch weer dat dit geen goedkope hobby is.

Langs de andere kant:
Gisteren m’n eerste 200km rit gedaan naar de kust, en dat geeft dan weer ongelofelijk veel voldoening!
Anderhalf jaar geleden had ik nog nooit langer dan 60km gefietst!

null

https://strava.app.link/icZ30j9iA6

Ik ben wel benieuwd naar je wattage-verschillen tussen beide hometrainers…

Click. Click. Peace

Zaterdag heeft de Tacx Flow waarmee ik gestart ben en die ondertussen door m’n vrouw gebruikt werd het begeven.

Aangezien zij nu ook terug goed aan de gang gegaan is maar even doorde zure appel gebeten en een Flux S besteld.
(Als we moeten gaan wisselen van fietsen op trainers gaat de motivatie om nog snel een workout te doen gegarandeerd naar beneden…)

Dan ineens ook nog maar nieuwe cassettes en kettingen voor de fietsen en een hoop gereedschap om alles zelf te kunnen vervangen, en ik merk toch weer dat dit geen goedkope hobby is.

Langs de andere kant:
Gisteren m’n eerste 200km rit gedaan naar de kust, en dat geeft dan weer ongelofelijk veel voldoening!
Anderhalf jaar geleden had ik nog nooit langer dan 60km gefietst!

null

https://strava.app.link/icZ30j9iA6

FORZAM op 18 mei 2020 11:29

En nog met een aardig tempo ook. Ik ben al blij met de helft. Gisteren 110km gefietst en dan ben ik er ook wel klaar mee.

Übung macht den meister!!!

Ik ben wel benieuwd naar je wattage-verschillen tussen beide hometrainers…

Rogier op 18 mei 2020 15:02

Ik heb de overstap van Flow naar Flux al een keer achter de rug, en een tijdje bijgehouden wat ik opmerkte, en dat komt redelijk goed overeen met de DCRainmaker review:
https://www.dcrainmaker.com/2020/04/tacx-flow-budget-smart-t…

  • Met de flow kwam zelfs een lichtgewicht als ik reeds geregeld tegen een "plafond" aan.
  • Vooral bij hogere snelheden leek er bij de Flow soms iets niet te kloppen…
  • In ERG-modus reageert de Flux natuurlijk veel sneller en in een grotere "Range" op wattageverschillen.

Over de pure correctheid van de vermogenswaarden kan ik me niet uitspreken, aangezien ik (nog) geen powermeter op de fiets heb, maar daar kan ik gevoelsmatig alleen maar zeggen dat ik de conclusie dat de Flow netjes binnen de 5% accuracy zit maar beamen.

Tussen de Flux & Flux S mag ik toch hopen dat er geen verschil zal zitten… (Enkel voor de S gegaan omdat deze ook de langere derailleur van m'n nieuwe buitenfiets ondersteunt, biedt toch weer wat meer mogelijkheden in de toekomst.)

*bericht bewerkt door FORZAM op 18 mei 2020 15:34

Dat is niet helemaal het antwoord op de vraag. Velen zien hun vermogen op een Tacx direct drive trainer aanzienlijk afnemen. Zo ging mijn FTP van 230 naar 200 Watt (grofweg). Vermogen op een Flux is waarschijnlijk correct.

Dubbel

*bericht bewerkt door Pino op 18 mei 2020 15:41

Plaats een reactie