Wielrentopic

Zolang je geen wedstrijden rijdt, heb je er een fraaie fiets aan.

@Alex

Kijk de volgende filmpjes maar en maak een besluit.

https://www.youtube.com/results?search_query=gcn+gravel+bike…

Übung macht den meister!!!

Volgen jullie ook het kanaal van Bureau Sport?

https://www.youtube.com/channel/UCcjdJz1HBSb260XkDcbpvkQ…

Übung macht den meister!!!

Laat je niet afschrikken door de discussie, @alex. De kans dat je problemen krijgt met een carbon fiets is verwaarloosbaar klein. Koop wel een momentsleutel.
Een gravelbike is meestal wat zwaarder. Hét grote voordeel van een gravelbike is dat je met bredere banden kunt rijden.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 jul 2020 12:38

@Alex ik heb met exact dezelfde overweging als jou gekozen voor een gravelbike. Ik fiets niet veel lange afstanden en de veelzijdigheid van een gravelbike sprak mij meer aan dan die van een racefiets. Ik moet helaas nog wel wachten tot de fiets binnen is voordat ik er inhoudelijk iets van kan zeggen. Ik vind die titanium fiets van planet x erg vet. Heb zelf even getwijfeld over de ranger one.
Iets waar je wel op moet letten is dat als je veel op de weg zal fietsen, je het beste kan kiezen voor een 2x11 ipv 1x11 groep. En bij voorkeur een GRX derailleur, daar zit een clutch in welke de ketting strak op zijn plek houd en daardoor niet constant tegen de achterbrug slaat op onverharde paden. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de Stevens Vapor Disc omdat ik deze voordelig kon verkrijgen.

De customer service van planetX zou wel ondermaats zijn (van horen zeggen).

Ik denk dat mijn voorkeur in jouw geval zou uitgaan naar bv een Trek Domane. Een koersfiets (of racefiets zoals jullie Nederlands dat noemen), maar toch met de mogelijkheid om tot 32mm banden te monteren. Via het www of sommige gekende zaken worden Trek’s vaak met grote kortingen aangeboden (lees: ± 20 procent).

Hou er wel rekening mee dat bredere banden vaak (duidelijk) minder hard kunnen worden opgepompt. Een gravelbike rij je sowieso met minder druk in je banden, anders heeft het weinig zin onverhard. Maar daardoor is hij op het asfalt minder snel.

Een raadsel.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/33a1327d635c4693ccd669b2...
Deze band heb ik vorige week bij Mantel gekocht.
https://cdn.wintersport.nl/forum/27/a243c3f6a85ba46cddc2b1ca...
Dit is dezelfde band op de site van de fabrikant.
Zoek de verschillen.

9 bar in een gravelband is voor de wegnichten die denken dat harder beter is.

9 bar in een 36 gravelband kan helemaal niet…

Iets waar je wel op moet letten is dat als je veel op de weg zal fietsen, je het beste kan kiezen voor een 2x11 ipv 1x11 groep. En bij voorkeur een GRX derailleur, daar zit een clutch in welke de ketting strak op zijn plek houd en daardoor niet constant tegen de achterbrug slaat op onverharde paden.

sjorsdk op 6 jul 2020 13:39

Op de PlanetX fiets zit de GRX810 groep (of een SRAM groep). Je kunt kiezen voor 1x of 2x. Bij 1x heb je 42T voor en dat zou voor op de weg prima kunnen. Ik heb op mijn huidige fiets een triple zitten en daar kan ik met 39x14 35 per uur fietsen.

When life gets too complicated.... SKI

Een raadsel.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/33a1327d635c4693ccd669b2...
Deze band heb ik vorige week bij Mantel gekocht.
https://cdn.wintersport.nl/forum/27/a243c3f6a85ba46cddc2b1ca...
Dit is dezelfde band op de site van de fabrikant.
Zoek de verschillen.

DrPhil op 6 jul 2020 21:03

Wow een spaakloze velg. 😁

Übung macht den meister!!!

Hou er wel rekening mee dat bredere banden vaak (duidelijk) minder hard kunnen worden opgepompt. Een gravelbike rij je sowieso met minder druk in je banden, anders heeft het weinig zin onverhard. Maar daardoor is hij op het asfalt minder snel.

DrPhil op 6 jul 2020 17:38

Dat laatste schijnt niet helemaal waar te zijn. Een “iets” bredere band met minder druk zou net zo snel moeten zijn.
Ben zelf van een 23band naar een 25band gegaan. Beide op 8 bar en merk er weinig van behalve dat ik meer comfort heb. En met mijn 90+kg Kan ik ook niet veel lager in druk ben ik bang.

Übung macht den meister!!!

Oei, ik weet niet eens wat er onder ligt, alleen dat-ie lek gaat als je hem te hard rijdt ;) (te zacht ook trouwens ;) )

Edit: 23 dus. Volgende setje maar eens 25 proberen nav de opmerking van @rfkangoo. Dit is misschien een beetje mager (de band dus, niet mijn postuur ;) ;) ;) )

*bericht bewerkt door evr66 op 07 jul 2020 09:43

Edwin van Riel

Hou er wel rekening mee dat bredere banden vaak (duidelijk) minder hard kunnen worden opgepompt. Een gravelbike rij je sowieso met minder druk in je banden, anders heeft het weinig zin onverhard. Maar daardoor is hij op het asfalt minder snel.

DrPhil op 6 jul 2020 17:38

Dat laatste schijnt niet helemaal waar te zijn. Een "iets" bredere band met minder druk zou net zo snel moeten zijn.
Ben zelf van een 23band naar een 25band gegaan. Beide op 8 bar en merk er weinig van behalve dat ik meer comfort heb. En met mijn 90+kg Kan ik ook niet veel lager in druk ben ik bang.

RFKANGOO op 7 jul 2020 08:30

Ja, voor 23-25-28 maakt het sowieso niet veel uit. Die kun je allemaal tot >8 bar oppompen. 8 bar is prima. En idd, een brede band met vergelijkbare druk rolt beter.

Maar >30 breedte is de max toegelaten druk vaak maar 6 of minder. Hoe breder de band, hoe lager het wordt. Als zo’n brede band tubeless ready is, wordt het vaak nog minder. Dus een gravelband van bv 33 (zeg max 6 bar) zal daardoor duidelijk minder snel dan een band van 28, die je >8 bar kunt oppompen. En bij tubelessready is het vaak zelfs maar bv Max 4 bar. Iets om op te letten dus.

Wat mijn raadsel betreft. Het plaatje van de fabrikant klopt: de 36 uitvoering is max 5,5 bar. De 33-versie is max. 6 bar. (Geen idee hoe het kan dat op mijn band 9 staat.)

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 jul 2020 10:19

Wat mijn raadsel betreft. Het plaatje van de fabrikant klopt: de 36 uitvoering is max 5,5 bar. De 33-versie is max. 6 bar. (Geen idee hoe het kan dat op mijn band 9 staat.)

DrPhil op 7 jul 2020 10:09

Misschien een oud en nieuwer type? Aangepast omdat er een foutje in de opdruk stond?

Übung macht den meister!!!

Ik vermoed het idd. Maar hij is nog gewoon op voorraad bij Mantel met die opdruk. Heb de fabrikant gemaild.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/9a1957a501b9db671ab47329...
Mijn ligfietswiel. Wel tubular. Op 14 bar stuiter je echt van je fiets 😆
NB. De vlekken zijn lijmresten.

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 jul 2020 10:48

Wow een spaakloze velg. 😁

RFKANGOO op 7 jul 2020 08:25

Neen, het is de gravel versie van deze:

null

Alleen goed mikken als je jumpt hoe de spaken staan bij de landing

Glide on!

Edit: 23 dus. Volgende setje maar eens 25 proberen nav de opmerking van @rfkangoo. Dit is misschien een beetje mager (de band dus, niet mijn postuur ;) ;) ;) )

evr66 op 7 jul 2020 09:16

Ik heb 25mm erop zitten en pomp ze op tot 7 bar. Dat fietst een stuk comfortabeler.

When life gets too complicated.... SKI

Harder = beter geldt eigenlijk alleen op een houten wielerbaan of een gladde kanonharde ondergrond. In het echte leven absolute 20ste eeuw mystiek.

Ze zeggen toch eigen gewicht delen door 10. (bij een 23 band) En dan kijken wat er maximaal in de band mag. Daarom rij ik op 8 bar.

Übung macht den meister!!!

23mm is zo 2017 😋 (maar het sommetje kan ik wel bevestigen)

*bericht bewerkt door Pino op 07 jul 2020 20:58

23mm is zo 2017 😋 (maar het sommetje kan ik wel bevestigen)

Pino op 7 jul 2020 20:57

Even los van het sommetje speelt de binnenbreedte van de velg ook een rol.

When life gets too complicated.... SKI

Daarom rijdt ik sinds kort ook 25. Ook op 8 bar.

Übung macht den meister!!!

Daarom rijdt ik sinds kort ook 25. Ook op 8 bar.

RFKANGOO op 7 jul 2020 22:17

Dat is best nog veel gezien het feit dat ik zwaarder ben dan jij.

When life gets too complicated.... SKI

Daarom rijdt ik sinds kort ook 25. Ook op 8 bar.

RFKANGOO op 7 jul 2020 22:17

Dat is best nog veel gezien het feit dat ik zwaarder ben dan jij.

Alex op 8 jul 2020 09:35

Misschien moet je ze ook eens wat harder oppompen dan hahaha. Ik vind het echt prima rijden zo. Nou rij ik ook veelal op goed geasfalteerde paden.

Übung macht den meister!!!

Misschien moet je ze ook eens wat harder oppompen dan hahaha. Ik vind het echt prima rijden zo. Nou rij ik ook veelal op goed geasfalteerde paden.

RFKANGOO op 8 jul 2020 10:11

Ik rijd ook altijd op goed geasfalteerde paden, maar meer bar erin heeft niet zoveel toegevoegde waarde.

When life gets too complicated.... SKI

Het is ook een beetje verschillend wat ze op diverse websites adviseren. Maar bij de meeste kom je toch wel tussen de 7,5 en 8 bar uit. En 8 is volgens mij ook wat er max. in mag. (Zo uit m’n hoofd)
@Alex Wat weeg jij en hoeveel druk rij je en welke banden gebruik je als ik vragen mag?

Übung macht den meister!!!

@Alex Wat weeg jij en hoeveel druk rij je en welke banden gebruik je als ik vragen mag?

RFKANGOO op 8 jul 2020 12:55

Ik ben 181cm/ 103kg en rijd met 7 bar in de vanden… Ik heb nu de Schwalbe ONE EVO HS462A 25mm. Wielen: Fulcrum Racing Zero (https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/rac…).

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie