Wielrentopic

Ik tel zo te zien 42 tanden op je grote blad. Dan heb je vermoedelijk 42-32-22 voor.

Ik ben erg tevreden van mijn Merida.
Single 12-speed NX Eagle achterop, met 10-50 tandjes achter en 32 vooraan. Zeker niet de lichtste (11.89kg zonder pedalen), maar wel een fijne fiets, en zeker voor die prijs (€1199 betaald uiteindelijk).

Doet alles prima in de bossen rond Leuven (België).
Ik vind het gek @Benn dat je 90% die voorvork gelocked hebt? Ritje vorige week was 65km en 750hm, maar daar is misschien slechts 30% gelocked mogelijk (en dan zal ik het nog niet telkens aan zetten).

Ik gebruik het persoonlijk enkel voor een zeldzame klim op een goede weg, in het bos op een klim zet ik het nooit aan

Het is o zo hard genieten.

Geeft precies de beperkingen van een gravelbike - de nieuwste hype - aan: geen vering.

DrPhil op 15 okt 2020 11:42

Daar heb ik ook nog heel kort aan zitten twijfelen. Maar idd. Op de MTB loop ik tegen het probleem aan dat ik geen vering heb. Dan moet ik geen gravelbike gaan kopen. Ik denk ook dat een gravelbike helemaal geen goede fiets is voor NL. Daar heb je meer aan in bijvoorbeeld Amerika of Australië waar je echt lange wegen hebt die onverhard zijn.

RFKANGOO op 15 okt 2020 12:27

Een 29" MTB met 29 x 2.25 banden die niet super hard staan veert zonder voorvering ook al niet onaardig (zeker als je een wegfiets gewoon bent).
Bij mij gaat de lockout van de voorvering er alleen af als er echt losse stenen of ruwe kasseien aankomen (of volledig onbekend terrein tijdens een afdaling).

Glide on!

@DrPhil even voor de duidelijkheid. Ik heb momenteel een racefiets en een mtb. Ik zat te denken om eventueel beide weg te doen en dit te vervangen door een gravelbike met eventueel een extra set wielen. Maar omdat ik toch net iets meer wil dan onverharde paden ga ik toch maar voor een mtb naast de racefiets.
Als dat juist is van de tandwielen dan rijd ik nu alles op een 32 blad van voren. Misschien dat ik met de nieuwe fiets iets meer zal moeten schakelen van voren. Misschien in de toekomst ombouwen naar een 1x. We gaan het wel zien.

Zal voor de aardigheid mijn huidige fiets eens wegen vanavond. Ben wel benieuwd eigenlijk.
@Vivace met mijn 26" x 2.1 banden heb ik wel erg weinig vering. En als ik dan toch voor een andere fiets ga kijken dan maar 1 met voorvering. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Übung macht den meister!!!

Geeft precies de beperkingen van een gravelbike - de nieuwste hype - aan: geen vering.

DrPhil op 15 okt 2020 11:42

Daar heb ik ook nog heel kort aan zitten twijfelen. Maar idd. Op de MTB loop ik tegen het probleem aan dat ik geen vering heb. Dan moet ik geen gravelbike gaan kopen. Ik denk ook dat een gravelbike helemaal geen goede fiets is voor NL. Daar heb je meer aan in bijvoorbeeld Amerika of Australië waar je echt lange wegen hebt die onverhard zijn.

RFKANGOO op 15 okt 2020 12:27

Een 29" MTB met 29 x 2.25 banden die niet super hard staan veert zonder voorvering ook al niet onaardig (zeker als je een wegfiets gewoon bent).
Bij mij gaat de lockout van de voorvering er alleen af als er echt losse stenen of ruwe kasseien aankomen (of volledig onbekend terrein tijdens een afdaling).

Vivace op 15 okt 2020 15:01

Zekers, maar dat is uit mijn hoofd 54-622. Een gravelbike is meestal 36-622. Die band is dus veel minder hoog. Een klein doch belangrijk verschil.
Verder rij je een mtb meestal op minder dan 2,5 bar. Zeg gemiddeld 1,5 tot 2 bar. Dan veert de band inderdaad flink. Een gravelbike voor bospaden etc zul je niet zo snel met zo weinig druk rijden. Dan zwabber je op de weg alle kanten op, plus het rolt voor geen meter.
Ik begrijp overigens niet dat mensen hun vering zo vaak uitzetten. Dan moet het wel heel beroerde vering zijn.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2020 17:12

Ik ben erg tevreden van mijn Merida.
Single 12-speed NX Eagle achterop, met 10-50 tandjes achter en 32 vooraan. Zeker niet de lichtste (11.89kg zonder pedalen), maar wel een fijne fiets, en zeker voor die prijs (€1199 betaald uiteindelijk).

Doet alles prima in de bossen rond Leuven (België).
Ik vind het gek @Benn dat je 90% die voorvork gelocked hebt? Ritje vorige week was 65km en 750hm, maar daar is misschien slechts 30% gelocked mogelijk (en dan zal ik het nog niet telkens aan zetten).

Ik gebruik het persoonlijk enkel voor een zeldzame klim op een goede weg, in het bos op een klim zet ik het nooit aan

Hendrik5 op 15 okt 2020 14:41

Een Merida 12 speed voor € 1199 met vering? Dat is niet veel. Klinkt zelfs als een super koopje. Welk type is dat?

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2020 17:36

Net mijn fietsen gewogen. De MTB weegt 13kg en de racefiets zonder ketting 9.3kg.

Vergeet ik te kijken welke tandwielen ik precies heb. 😊

Übung macht den meister!!!

Haha!

Ik ben erg tevreden van mijn Merida.
Single 12-speed NX Eagle achterop, met 10-50 tandjes achter en 32 vooraan. Zeker niet de lichtste (11.89kg zonder pedalen), maar wel een fijne fiets, en zeker voor die prijs (€1199 betaald uiteindelijk).

Doet alles prima in de bossen rond Leuven (België).
Ik vind het gek @Benn dat je 90% die voorvork gelocked hebt? Ritje vorige week was 65km en 750hm, maar daar is misschien slechts 30% gelocked mogelijk (en dan zal ik het nog niet telkens aan zetten).

Ik gebruik het persoonlijk enkel voor een zeldzame klim op een goede weg, in het bos op een klim zet ik het nooit aan

Hendrik5 op 15 okt 2020 14:41

Een Merida 12 speed voor € 1199 met vering? Dat is niet veel. Klinkt zelfs als een super koopje. Welk type is dat?

DrPhil op 15 okt 2020 17:15

@DrPhil
Big Nine NX-Edition in Silk Titan / Black. Vorig jaar gekocht begin september, zeg maar eindejaarskoopje (denk dat ie €1299 of €1399 kostte oorspronkelijk). Ondertussen rond de 1500 kilometer op gereden schat ik. 1.012,6km sowieso met de Garmin gps, maar heb die pas gekocht in april dus er zit rek op.

Ik poets/onderhoud wel uitzonderlijk goed, na elke rit. Niet enkel ketting. Het is hoe dan ook een investering, dus die probeer ik goed in orde te houden.
Kan misschien nog wel een upgrade vanaf met bv. lichtere wielen ofzo.
Enkel nog banden zoeken met een zwaarder profiel voor in de winter. Iemand tips?
@Vivace
Laat jij die aanstaan tijdens een afdaling, of lees ik dat nu verkeerd?
De mecanicien in de winkel vertelde mij dat het ‘not done’ is (oftewel je rijd het ding veel te snel aan stukken) om met voorvork lock AAN een afdaling te rijden.

Ik geef wel mij: wij zijn, hier in Vlaams-Brabant (België) CX rijders. Dus veel omhoog, veel omlaag, bospaadjes maar evengoed tussen de velden (met putten van tractors, regen, …), hollewegen, …
Ik merk op Strava dat er anderen zijn die ook “mtb” rijden, maar op 40km misschien 100hm tacklen. Daar zie ik de fun niet van in, om van die lange lanen in het bos af te schuimen en om de 10km een bochtje te nemen :D

Wie is jullie favoriet voor zondag?

*bericht bewerkt door Hendrik5 op 16 okt 2020 13:15

Het is o zo hard genieten.

Getverdrie … cyclocross Zonhoven ook afgelast.😥
Mooi in die enorme zandwinningsput. 3 km van hieruit.

favoriet voor zondag W v A.💪

*bericht bewerkt door dan58 op 16 okt 2020 13:59

Born to run. B.S.

@Vivace
Laat jij die aanstaan tijdens een afdaling, of lees ik dat nu verkeerd?
De mecanicien in de winkel vertelde mij dat het ‘not done’ is (oftewel je rijd het ding veel te snel aan stukken) om met voorvork lock AAN een afdaling te rijden.

Hendrik5 op 16 okt 2020 13:14

@Hendrik5
Tuurlijk niet: juist tijdens een afdaling gaat de lockout er af = maak ik voorvering mogelijk.
Omdat ik ook met een racefiets op de weg rij, heb ik wel sneller het gevoel dat je met de vering actief veel efficiëntieverlies hebt wanneer je op vermogen trapt (=op het vlakke of bergop).
Op vlakkere gravelpaden of tijdens sommige beklimmingen (waar het per definitie langzamer gaat) heb ik dan ook liever een stijve voorvork (= lockout aan).

Ik geef wel mij: wij zijn, hier in Vlaams-Brabant (België) CX rijders. Dus veel omhoog, veel omlaag, bospaadjes maar evengoed tussen de velden (met putten van tractors, regen, …), hollewegen, …
Ik merk op Strava dat er anderen zijn die ook “mtb” rijden, maar op 40km misschien 100hm tacklen. Daar zie ik de fun niet van in, om van die lange lanen in het bos af te schuimen en om de 10km een bochtje te nemen :D

Hendrik5 op 16 okt 2020 13:14

Oppassen met de benamingen:
CX = cyclocross (cfr Sven Nys, ook polulair in Vlaams-Brabant hoor) = vaak super technisch
XC = cross country MTB = meer op uithouding en kracht

Ik woon toevallig ook in het hageland en ben echt fan van de afwisselende XC veldroutes hier (favoriet = MTB routes van Bekkevoort waar ik dichtbij woon). Een kleine rit op de MTB betekend voor mij dan ook 27km/260hm-34km/360hm, een grotere rit 50km/550hm.
De meeste beklimmingen of afdalingen hiervan zijn wel niet heel erg technisch te noemen (heel weinig single-track stukken of ruwe steensecties.
Afdalingen met zeer grote stenen zoals in dit filmpje op 01:13 of 2:24 ben ik hier nog niet tegengekomen.

In de bossen rond Averbode en Herselt heb je meer technische parcours met boomstronken en single-track gedraai. Eens iets anders, maar ik mis hier ook het regelmatige klimwerk.

*bericht bewerkt door Vivace op 16 okt 2020 14:00

Glide on!

layout van de post loopt ferm mis (is aangemeld)

juiste tekst =

Ik woon toevallig ook in het hageland en ben echt fan van de afwisselende XC veldroutes hier (favoriet = MTB routes van Bekkevoort waar ik dichtbij woon). Een kleine rit op de MTB betekend voor mij dan ook 27km/260hm-34km/360hm, een grotere rit 50km/550hm.
De meeste beklimmingen of afdalingen hiervan zijn wel niet heel erg technisch te noemen (heel weinig single-track stukken of ruwe steensecties.
Afdalingen met zeer grote stenen zoals in dit filmpje op 01:13 of 2:24 ben ik hier nog niet tegengekomen.

In de bossen rond Averbode en Herselt heb je meer technische parcours met boomstronken en single-track gedraai. Eens iets anders, maar ik mis hier ook het regelmatige klimwerk.

*bericht bewerkt door Vivace op 16 okt 2020 14:08

Glide on!

Kelderman natuurlijk.
Is er dan nog een andere wedstrijd 😬

@Vivace

Het zal aan mijn vrijdagmiddag slaperigheid liggen dan :D

Uiteraard, XC! Schrijffoutje :D
Heb vanuit Leuven in mei een tocht van 86km gedaan.
Leuven naar Averbode via Aarschot, daar een dikke Apfelstrudel eten (jammer dat we de trappist links lieten liggen), en dan 40km terug.
Paar stukken vlakker/gravel erbij, maar ook wat singletrack (Aarschotste omgeving heeft hier leuke dingen voor).

Heverleebos en Meerdaalwoud biedt wat mij betreft één van de beste platformen aan voor dit soort mtb.
Als je bv. GMBN op YouTube af en toe volgt, die rijden alleen maar downhill en in bike parks met (grote) jumps. Jammer dat XC er zelden aan bod komt.

Ik trek zondag mijn TJV lycra en petje aan voor Wout van Aart.
Vrees nogal voor een gekke Julian Alaphil, maar denk dat ie wel is kan verschieten van hoe zwaar deze koers niet is.
Hoe dan ook, duimen voor een vette race!

Het is o zo hard genieten.

Voor diegenen die veel met de lockout van hun voorvork ‘aan’ rijden: kijk eens of je de druk van je vork kan aanpassen. Bij voorvorken met een luchtkamer kan je lucht bijpompen of aflaten. Je vertrekt van de druk die overeenkomt met je gewichten en gaat dan finetunen naargelang je wensen. Zelf lock ik mijn voorvork bijna nooit, behalve bij een beklimming op de baan waarbij je recht op de trappers loopt, of een occasionele sprint op de baan. Als je vork correct is afgesteld, heb je geen energieverlies unlocked, zelfs niet op de baan. In tegendeel, de vork zal de oneffenheden uitfilteren waardoor je vlotter je cadans kan houden.

Voor diegenen die op zoek zijn naar een ‘grove’ winterband: check eens of je velgen tubeless of tubeless-ready zijn. Indien dit het geval is, leg je banden dan ook tubeless (zonder binnenband) en durf met lage druk te rijden. Zelf rij ik zomer en winter met Specialized Fast Trak vooraan en Renegade achteraan en heb hierbij geen enkel probleem in de modder (Pajottenland, Henegouwen en Waals-Brabant).
Ik rij bij modderige omstandigheden op 1.5 bar vooraan en 1.3 bar achteraan voor 78kg. Werkt perfect (je moet natuurlijk wel niet lomp op je zadel blijven zitten als je een boordsteen oprijdt …)

Voor diegenen die veel met de lockout van hun voorvork ‘aan’ rijden: kijk eens of je de druk van je vork kan aanpassen. Bij voorvorken met een luchtkamer kan je lucht bijpompen of aflaten. Je vertrekt van de druk die overeenkomt met je gewichten en gaat dan finetunen naargelang je wensen. Zelf lock ik mijn voorvork bijna nooit, behalve bij een beklimming op de baan waarbij je recht op de trappers loopt, of een occasionele sprint op de baan. Als je vork correct is afgesteld, heb je geen energieverlies unlocked, zelfs niet op de baan. In tegendeel, de vork zal de oneffenheden uitfilteren waardoor je vlotter je cadans kan houden.

Voor diegenen die op zoek zijn naar een ‘grove’ winterband: check eens of je velgen tubeless of tubeless-ready zijn. Indien dit het geval is, leg je banden dan ook tubeless (zonder binnenband) en durf met lage druk te rijden. Zelf rij ik zomer en winter met Specialized Fast Trak vooraan en Renegade achteraan en heb hierbij geen enkel probleem in de modder (Pajottenland, Henegouwen en Waals-Brabant).
Ik rij bij modderige omstandigheden op 1.5 bar vooraan en 1.3 bar achteraan voor 78kg. Werkt perfect (je moet natuurlijk wel niet lomp op je zadel blijven zitten als je een boordsteen oprijdt …)

Klec op 16 okt 2020 15:45

Dan moeten we streekgenoten zijn 😉

Kan het opzich kwaad mocht je de voorvork locken en er toch mee gaan rijden op ruig terein? Stel je bent het na een rit op de weg vergeten uit te zetten en je duikt het bos in. Je merkt het natuurlijk snel genoeg maar zou toch zonde zijn als er daardoor iets stuk kan gaan.

Übung macht den meister!!!

Kan het opzich kwaad mocht je de voorvork locken en er toch mee gaan rijden op ruig terein? Stel je bent het na een rit op de weg vergeten uit te zetten en je duikt het bos in. Je merkt het natuurlijk snel genoeg maar zou toch zonde zijn als er daardoor iets stuk kan gaan.

RFKANGOO op 16 okt 2020 16:37

Er zijn wel eens keerringen door gesneuveld. Niet lastig te herstellen, wel vervelend.

Vrijwel elke vork met lockout heeft een blow-off ventiel. Dat zorgt ervoor dat hij bij een grote klap automatisch open gaat.

Hier mijn nieuwe (2ehands) aanwinst.

null

Übung macht den meister!!!

Ik heb het even nagezocht, maar een Rockshox SID SL is echt een mooie vork. En ultra lichtgewicht.
Vork is in mijn ogen belangrijker dan de groep. (XT ook prima natuurlijk!)

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 okt 2020 13:31

Ik heb het even nagezocht, maar een Rockshox SID SL is echt een mooie vork. En ultra lichtgewicht.
Vork is in mijn ogen belangrijker dan de groep. (XT ook prima natuurlijk!)

DrPhil op 17 okt 2020 13:30

Ik weet niet of alle derailleurs tegenwoordig zo’n clutch hebben maar dat zou dan toch wel een reden zijn om bijvoorbeeld minimaal voor XT te kiezen als die dat wel heeft.
Heb de hele fiets ook maar even gewogen en brengt 11.5kg op de weegschaal. 1,5 kilo lichter dan mijn vorige MTB en dat terwijl een geveerde voorvork zwaarder is dan 1 zonder.
Moet de vork nog wel even op gewicht afstellen en dan een beetje met de instellingen spelen. En ook met de banden druk. Ben gewend dat alles keihard is maar zachter schijnt beter te zijn. We gaan het wel zien.

Übung macht den meister!!!

Mooi ding Michel!

Edwin van Riel

Bedankt @evr66 ben er ook erg blij mee.
@DrPhil het valt me wel een beetje tegen dat je nog niks gezegd hebt over de ketting die op het plaatje veel te kort is. 😋
Maar geen paniek hoor. De verkoper had er netjes een nieuwe ketting op gelegd voordat ik langs kwam. 😊

Übung macht den meister!!!

Inderdaad. Waarom was die zo kort?
Overigens is 11,5 kg mét pedalen erg licht.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 okt 2020 20:17

@DrPhil

Naar 't schijnt wordt er vandaag ook in B. gefietst. 😉

Born to run. B.S.

@DrPhil

Naar 't schijnt wordt er vandaag ook in B. gefietst. 😉

dan58 op 18 okt 2020 09:44

En dat de BESTE maar zal winnen.

Übung macht den meister!!!

Oohw wacht. Die wint ook. 😁😁

Übung macht den meister!!!

Proficiat voor onze N. vriend.

Zelf spurt aangetrokken en dan nog winnen tegen WvA…dan ben je een VERDIENDE winnaar.

  💪   👏   👌
Born to run. B.S.

Mooie koers gezien met een oververdiende winnaar

Plaats een reactie