Wielrentopic

@DrPhil 97 rpm gemmideld bergop afgelopen tour

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Bedenk wel dat met het verzet waar zij 97 rpm mee rijden een gewone sterveling om zou vallen bergop of 20 rpm zou rijden ;-)

Ik rij met mijn 90-95 rpm namelijk niet dezelfde snelheden als die gasten… Iets andere casette op mijn fiets :-)

Click. Click. Peace

@Rogier je hebt gelijk is niet te doen voor gewonen amateur. Maar ik vraag me af of dat haalbaar is met hun grote van verzet 20rpm bergop a 15%. Voor de normale mens. Volgens mij kom je dan op het probleem uit dat je niet genoeg omwentelingen kan draaien om stabiel te blijven berg op en zal je of giga slingeren of om vallen. En wordt groot verzet draaien met te weinig rpm niet juist daardoor loei zwaar?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het is mogelijk, in steil terrein op de MTB doen we dat wel eens (heel langzaam en met 20rpm), maar het is een echte evenwichtsoefening. Verder voel je het dan wel ongeveer kraken in je benen ;-)

Click. Click. Peace

Slapen de belgen ofzo?
Zouden ze flauwgevallen zijn van de prestatie?
Of staan ze nu allemaal te feesten op café met een zak patattekes in de ene hand en een lambikske in de andere?

*bericht bewerkt door Birdheart op 27 sep 2018 18:53

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

sorry @Birdheart and cyclefriends but my mind stond nog in ski-modus.

Wat vind je van ons Evenepoeleke?
Hij speelde een aantal jaren geleden nog bij de beloften van RSC Anderlecht( voetbal Eredivisie België) en dacht toen dat hij liever zou fietsen.

Heeft dit te maken met 'n ovalen tandwiel, 'n astmapuffer , ingebouwd motortje of gewoon 'n supertalent.
Laat jullie gaan !!!

Born to run. B.S.

Heeft dit te maken met 'n ovalen tandwiel, 'n astmapuffer , ingebouwd motortje of gewoon 'n supertalent.
Laat jullie gaan !!!

dan58 op 27 sep 2018 19:48

LOLOLOLOLOL :-)

Click. Click. Peace

Heeft dit te maken met 'n ovalen tandwiel, 'n astmapuffer , ingebouwd motortje of gewoon 'n supertalent.
Laat jullie gaan !!!

dan58 op 27 sep 2018 19:48

LOLOLOLOLOL :-)

Rogier op 27 sep 2018 20:25

@dan58 gek genoeg kom je inderdaad 100en misschien wel 1000en beschuldiging en verdachtmakingen over remco tegen op het web. Ik vind het niet meer dan normaal dat de ene renner op 18jarige leeftijd verder is dan een ander dat trekt wel bij. Zijn bravoure op 3.5km al beginnen met opjutten van het publiek en even 50% van de koers een gat van 1:40 ombuigen naar 1:20 voorsprong is toch heerlijk. Doet sagan zoiets dan staan we ook op de banken dus zeker voor hem.

Er is wel 1 ding dat ik me afvraag hoe ga je in zo’n relatief korte tijd van talentvolle voetballer naar wk wielrenner. Je spier opbouw door trainen is compleet anders. Maar dat vraag ik me trouwens ook af bij roglic. Geen verdacht making meer een interesse in hoe je lijf werkt

*bericht bewerkt door Birdheart op 27 sep 2018 21:56

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart
Ik snap er ook niets van, vandaar mijn vragen naar jullie.
Ik heb zelf weinig of géén technische kennis ivm cycling in 't algemeen maar kan enorm genieten van bergetappes wanneer er werkelijk voor gestreden wordt.
Ik vind 't ook leuk om hier te volgen hoe jullie mekaar bevragen met jullie technische bagage en wielerinzicht.
Gepassioneerde mensen zie en hoor ik graag bezig.

Born to run. B.S.

null

Ik hoop voor hem dat ie het waar kan maken… Maar de wereld bij de elite is nog wel even anders…

Click. Click. Peace

@Rogier hoeveel mega talenten sneuvelen niet bij de pro. en hoeveel staan pas op als ze pro zijn Dumoulin bijvoorbeeld.

Ik geloof dat het een talent is maar ga hem nog geen grote rondes toedichten, heeft op dat vlak nog niets bewezen. Ook klassiekers zie ik hem de komende jaren zeker niet winnen. Daar heb je koersinzicht en ervaringen voor nodig. Als hij dit doorzet, gaat hij zeker een leuke renner zijn om te volgen al was het maar voor zijn houding op en naast de fiets. Hopelijk doet hij zijn ding negeert de idioterie en massa hysterie om zo zijn groei door te zetten

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Helemaal mee eens! Maar hij moet zelf niet in zijn eigen hype gaan geloven… Wordt een zware test, mentaal en fysiek…

Click. Click. Peace

Wel belangrijk is dat hij bij Quick Step gaat rijden, met ploegleiders die meer met dat bijltje gehakt hebben.

Hen48

Er word vol lof over remco gesproken en dat het een grote gaat worden bij de pro’s.
De drie grote rondes zijn alvast binnen en een reeks klassiekers, volgens de kenners en media.
Leuke materie om te zien wat is wat en is het reëel dat hij de verwachtingen gaat waar maken.

Dus de medaille lijst van remco erbij gezocht.
De wedstrijduitslagen van deze wedstrijden met alle winnaars in de geschiedenis erbij gehaald.
Daarbij gekeken welke namen uitslagen hebben gereden. Tot namen waar je in ieder geval wat van hebt gehoord bij de pro’s
Dat lijstje van is mathieu van der poel, tim piddock, matjec mohoric en tao geoghegan.
Meer renners die een wedstrijd wonnen in dezelfde koers of ronde als waar remco won zijn er niet terug te vinden in de uitslagen.
Waarvan mathieu als veldrijden nog de meest spraakmakende overwinningen op de weg op zijn lijst heeft staan.

Dan maar de wk’s junioren erbij pakken.
Dan kom je weer bij van der poel en mohoric uit de afgelopen 10 edities. Verder terug stuyven ulissi kreuziger (voor nl kai reus) en cunego hierna ga je al dertig jaar terug in de tijd.
Hiervan is cunego de best presterende en die won in 99 later wint hij in 2004 de giro en pakt 8 podiumplekken in de grootste koersen van het jaar waarvan 4x eerste.

Hoe reëel is het dus om van remco te verwachten dat hij überhaupt een grote rondes wint?
In 30 jaar met 28 verschillende renners als winnaar is 1 man er in geslaagd van de inmiddels 90 gereden grote rondes er 1 te winnen.
De kans dat hij de volgende is is minder dan 3.5%

Dat hij een (semi) klassieker wint dan? Groter, maar nog altijd onder de 5% dit ligt iets hoger omdat er nu eenmaal meer koersen dan rondes zijn.

De grote namen die de prijzen pakken bij de pro’s beginnen pas met winnen op latere leeftijd.
Dit alles zet de hoge verwachtingen in een ander daglicht, het is een talent maar de cijfers zijn absoluut in zijn nadeel.

*bericht bewerkt door Birdheart op 28 sep 2018 11:48

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik heb begrepen dat Remco 2 jaar terug nog contractspeler was bij Anderlecht. Zoeken in zijn verleden heeft dus weinig zin.

Hen48

Ik heb begrepen dat Remco 2 jaar terug nog contractspeler was bij Anderlecht. Zoeken in zijn verleden heeft dus weinig zin.

Hulst op 28 sep 2018 11:48

@Hulst klopt maar hij is nu 18 zijn eerste uitslagen met winst beginnen bij 16 jaar al. Dit is voor de meeste renners echt niet eerder. Waardoor het referentiekader redelijk overeenkomt met renners die vanaf den beginne die keuze maakten.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart. Wat natuurlijk wel voor hem pleit dat hij kan tijdrijden en dat het mij leek dat hij gisteren de toch lastige beklimming redelijk soepel omhoog leek te rijden. Meerdere beklimmingen puur op kracht rijden dat wordt een ander verhaal.

Hen48

Er is wel 1 ding dat ik me afvraag hoe ga je in zo’n relatief korte tijd van talentvolle voetballer naar wk wielrenner. Je spier opbouw door trainen is compleet anders. Maar dat vraag ik me trouwens ook af bij roglic. Geen verdacht making meer een interesse in hoe je lijf werkt

Birdheart op 27 sep 2018 21:55

Ik ken hier een paar absolute topsporters, (wereldkampioen sportklimmen (Francois Lombard), Tony Lamiche (pro-rider bij salomon, verschillede winnaars van de piolet d’or (hoge alpine onderscheiding)) en wat mij bij die gasten opvalt is dat ongeveer elke sport die ze aanraken daar zijn ze meteen absurd goed in. Lamiche is namelijk ook een klimmer op wereld niveau, een jaartje fietste hij als training voor de winter en reed meteen de top 10 in in grote regionale fietswedstrijden. En van mijn buurman, die met ze op school zat hoorde ik hetzelfde. In ongeveer elke sport blonken ze meteen uit… Als het ze intereseerde in ieder geval :-)

Click. Click. Peace

Bij een interview met zijn trainers bij de jeugd is het sprake gekomen gekomen dat hij bij fysieke testen altijd een heel pak voorlag op zijn leeftijdsgenoten en in vergelijking een enorm grote VO2max heeft.

Laat dat nu net de basis zijn voor duursporten ;-).

Hij heeft dus een winnend lotje uit de genetica-loterij, en zodoende de ideale basis om op verder te bouwen. Als hij dat de komende jaren kan koppelen aan discipline en motivatie binnen de juiste omgeving, zou het wel eens een hele grote kunnen worden. Zijn contract bij Quick-Step lijkt me in dat opzicht een verstandige zet: het is een ploeg die op langere termijn kan denken op een talent op het juiste tempo te laten groeien.

Ik kijk ook uit naar de wanhopige pogingen van niet-Nederlandstalige wielerjournalisten om zijn naam uitgesproken te krijgen :-D

De drie grote rondes zijn alvast binnen en een reeks klassiekers, volgens de kenners en media.

Dit heb ik echt nog geen enkele kenner horen beweren.

Waar de kenners het wel over eens zijn is dat zijn traject tot nu toe ongezien is en ook niet behaald is door één van de renners die je op noemt.
Ik weet niet van hoe dicht je hem al gevolgd hebt het voorbije jaar maar de manier waarop hi j wint is vrij indrukwekkend en ongezien, 10 min voorsprong op de 2 de op het EK, wedstrijden waarin hij 90% van en het peloton op een ronde rijdt, met zijn tijd in de wk tijdrit had hij een 4 de plaats behaald in de beloften wedstrijd (terwijl de junioren beperkt zijn in versnelling (52x14))…
Eén van zijn grootste nadelen is dat hij geen ervaring heeft met in het peloton te rijden, simpelweg omdat hij bijna steeds héél de wedstrijd alleen rijdt.
De weg is nog heel lang, en de kans dat hij er in slaagt om ooit een ronde te winnen is vrij klein.
Maar gelukkig is sport geen wetenschap of wiskunde en zeggen lijstjes uit het verleden niet alles.

@Benn dat stuk dat je aanhaalt is ook opzettelijk iets overtrokken, omdat je veel hosanna berichten hebt. En hij wordt al vergeleken met Merckx.
Soms is het net alsof hij enkel nog hoeft te blijven zitten en hij wint ze.
Het gehele stuk is dus ook niet bedoeld om hem af te schilderen als een standaard renner of iets dergelijks. Maar om een meer realistisch beeld te geven van wat je mag verwachten van hem. Ik volg hem sinds 2017 en vind het een leuke en getalenteerde renner.
De percentages die er staan zijn absoluut niet vreemd als je kijkt naar hoeveel pro renners er zijn en hoe weinigen er maar de capaciteit hebben om een klassieker of grote ronde te winnen. Getallen zeggen ook absoluut niets maar geven wel een indicatie.
Ik zeg trouwens ook niet dat de renners die ik opsom beter zijn dan hem. Ik geef daar alleen maar aan dat als je de oud winnaars ziet in zijn categorie er maar verdraaid weinigen zijn die dit daadwerkelijk verzilveren in een prof carrière, terwijl er van diverse koersen die hij wint vaak als graadmeter worden gezien.

Het stuk is dus niet tegen of voor remco maar wat het nummeriek zegt over de kansen van een renner in her vervolg. En dat is dus niet zo hoog, dus dat als hij straks 25 is en nog altijd niet die grote klassieker heeft is het dus geen talent die nooit inlost want dat hoor je o zo vaak in de media over renners.

Uiteraard heb ik ook gekeken naar de overige plekken 2 en 3 op bv het wk en sommige junioren en beloften koersen. De kans dat je op zijn minst bekendheid krijgt als prof is aanzienlijk groter. De nummer 1 zie/hoor je amper terug als pro maar de nummers 2 en 3 bijna 3x zo vaak.
Gewoon wielren statistieken die niets meer dan dat zijn.

*bericht bewerkt door Birdheart op 28 sep 2018 21:21

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Mooiste moment van de koers moet toch zijn op 600meter van de finish.
Eerst op 900 meter omkijken niemand zien. Vol doorgaan niet feesten.
En dan een tweede keer omkijken op 600meter van de finish.
Daar het besef dat ze wint, haar gezicht veranderd haar houding veranderde in geluk en ongeloof. Een moment van kippenvel hoe ze dat moment beleefd.
Dan toch nog 1 keer omkijken en ze weet het ze is wereld kampioen.
Met 220 seconden voorsprong op de nummer twee.

Er zijn vast sleutelmoment te noemen in koers maar dit aanzicht vatte alles samen.
De strijd, het ongeloof, het waarmaken van je status, het besef en het ultieme geluk. In 1 blik.
Sport met de emotie. Anna bedankt

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Even weg geweest, over ovaal:
Effect is buitengewoon moeilijk te meten. Noraal laat je renners om en om rond/ovaal rijden en gaat meten. Maar omdat er een gewenning plaats moet vinden gaat dat niet. Moeilijkheid met schakelen voor zorgt er voor dat nechaniekers tegen zullen werken.
Voor een MTB met 1x lijkt het een constantere krant aan de grond te leveren, dus minder wegslippen door teveel kracht te zetten.
Mocht iemand 5 RPM sneller willen rijden: kortere cranks monteren. (telefoonboeken over volgeschreven, maar het effect van langere of kortere cranks is niet aangetoond)

Nouja zeg, geen berichten over Valverde.

Zelf groot fan van valverde en hem op nummer 1 gezet voor aanvang. Omdat ik het hem zo gun.
Niet omdat ik hem echt verwacht had op nummer 1 wel net top 5.
Puur genieten met een Sagan die valverde oprechte eer bewijst op het podium, geen show nee oprechte bewondering voor de renner valverde deed hem dat doen.

Maar het web lijkt verdeeld valverde held of doping fraudeur?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Voor mij blijft hij voor altijd een dopingfraudeur. Hij heeft in het verleden doping genomen waar je de rest van je carriere profijt van hebt. Ook al is het niet meer opspoorbaar in zijn bloed en is hij er 2 jaar voor geschorst. Ook bijvoorbeeld een Zakarin blijft voor mij hierdoor gewoon de rest van zijn carriere een dopeur. Technisch gezien vind ik namelijk dat deze renners nog altijd aan de doping zitten omdat ze er nog altijd voordeel bij hebben. Daarnaast is ook de doofpot van Valverde wel heel erg groot in de Fuentes zaak. Het is dat de Spaanse overheid daar alles weggemoffeld heeft. Bloedzakken met het DNA van Valverde en op naam van zijn hond zegt voor mij meer dan genoeg…

Ook zonder de doping in het verleden was het een klasbak geweest, hij heeft hoe dan ook natuurlijk dat sprintje na een zware rit, maar hij had niet dit palmares kunnen hebben zonder doping.

Born to Ride

Tsja… het blijft toch extreem lastig. Hoe kunnen we nou geloven dat deze coureur zoveel beter rijdt zonder doping dan met doping?

Dat zeggende maakt hij er wel vaak mooi koers van en is het een grote renner! En wat is Dumoulin een klasbak zeg! Zo goed presteren op zoveel verschillende plekken…

Click. Click. Peace

Valverde:

null

:) Held natuurlijk!

*bericht bewerkt door Shane op 01 okt 2018 11:35

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hee… kun je geen tweets meer embedden???

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Matthias123 dan is de doping die valverde ooit nam vele malen beter dan die van zakarin. 😜
Ik zeg niet dat hij nooit gebruikt heeft, maar er is een punt waarop je moet zeggen het is nu eenmaal zo en doorgaan. Want welke coureurs blijven over als je zegt dat ze nooit gebruikt mogen hebben, in een dopingploeg gezetten hebben of nog zitten, of waarvan de ploegleiding artsen etc uit doping tijd komen en geen berouw hadden.
Dan houdt je misschien 20 prof renners over.

Maar goed hij heeft een paar procent voor, hij heeft ook een hoop procenten minder door leeftijd blessures door de jaren heen etc… dat in gedachte houdend dan wint hij toch nog wel. En van wat voor namen.

Maar andere renner moscon, afschuwelijk karakter! Maar wat een klasbak zo ongelooflijk hard terugkomen na een schorsing en voor alles uit gemaakt worden. Kan ik hier ook niets dan respect voor hebben en met bewondering naar kijken . Al mag ik zijn karikatuur niet.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Matthias123 dan is de doping die valverde ooit nam vele malen beter dan die van zakarin. 😜
Ik zeg niet dat hij nooit gebruikt heeft, maar er is een punt waarop je moet zeggen het is nu eenmaal zo en doorgaan. Want welke coureurs blijven over als je zegt dat ze nooit gebruikt mogen hebben, in een dopingploeg gezetten hebben of nog zitten, of waarvan de ploegleiding artsen etc uit doping tijd komen en geen berouw hadden.
Dan houdt je misschien 20 prof renners over.

Maar goed hij heeft een paar procent voor, hij heeft ook een hoop procenten minder door leeftijd blessures door de jaren heen etc… dat in gedachte houdend dan wint hij toch nog wel. En van wat voor namen.

Maar andere renner moscon, afschuwelijk karakter! Maar wat een klasbak zo ongelooflijk hard terugkomen na een schorsing en voor alles uit gemaakt worden. Kan ik hier ook niets dan respect voor hebben en met bewondering naar kijken . Al mag ik zijn karikatuur niet.

Birdheart op 1 okt 2018 11:47

Wat ik al aangaf ook zonder die doping zou het een klasbak zijn. Het is alleen zo jammer dat het zo’n nare bijsmaak geeft en dat hij er nog net een paar procent extra door heeft. Het zal altijd een grote smet op zijn impossante carriere blijven. Na een lange zware wedstrijd heeft hij gewoon het grote voordeel van een behoorlijke eindsprint. En er zijn zonder meer een hele hoop andere renners die gebruikt hebben, al zit er wel een groot verschil tussen korte en lange termijn doping.

Born to Ride

Plaats een reactie