oostenrijk in zomer

Waar in de alpen in oostenrijk is het beste weer in de zomer , mijn ouders zouden volgend jaar naar oostenrijk willen.
Ik weet dat je het weer niet kan voorspellen maar plaatsen als serfaus of solden hebben gemiddeld beter weer in zomermaanden of arlberg?
Wat zijn jullie ervaringen met oostenrijk in de zomer?

Karinthie schijnt heel goed te zijn in de zomer qau weer ben er nog maar 1 keer geweest en toen was het er wel mooi weer

in Karinthië is het inderdaad vaak goed weer
deze zomer ben ik anderhalf week in het Tannheimertal (Tirol) geweest, het ligt net een beetje aan de noordkant van de alpen.
Heel goed weer gehad terwijl dat er in de rest van Tirol veel meer regen is gevallen

Karinthië, In het zuiden van Oostenrijk heerst een zonnig klimaat en valt minder regen dan in Tirol.
Je hebt er hooggebergte, Karawanken, om prachtig te klimmen, Wil je wat vlakker neem je het meren gebied en langs de hele Drau, een gedeelte daarvan kun je ook goed fietsen.

Dienten Die Alte schule

Karinthië en de zuidelijke kant van Stiermarken hebben inderdaad de beste kaarten voor mooi weer.

‘Tirol’ kan soms worden beschreven als het ‘Riool’, als het gaat om het weer. Het kan daar een paar weken achterelkaar mooi zijn, maar veelal kan het ook zomaar een week achterelkaar flink regenen. Of dat je de frequentie 2 dagen mooi weer, 5 dagen regen hebt. Komt ook genoeg voor.

Vorarlberg is elk jaar weer anders en is deels afhankelijk van het weer in Tirol, maar pakt soms ook goed weer uit Zwitserland mee. Qua noordkant van de Alpen maak je in Zwitserland veel meer kans op goed weer dan in Oostenrijk.

Welke maand mooi weer zou zijn kan niet voorspeld gaan worden. Het ene jaar is dat juni, het andere jaar augustus en weer een ander jaar juli.

Inderdaad Karinthië en Osttirol hebben het beste weer. Vorarlberg en Stiermarken pakken in de zomer veel regen en zijn dus te mijden. In de Stiermarken lopen er ook vaak dorpen onder. Tirol heeft ook best goed weer hoor. Je moet er wel eens een regendag bijnemen maar als je een hotel pakt met wat ontspanningsfaciliteiten is dat niet zo erg. De prijzen in Oostenrijk in de zomer liggen ook een pak lager dan in de winter en de kortingen zijn eerder regel dan uitzondering.

Een week geleden naar het Kaunertal geweest, één dag wat minder, maar voor de rest lekker zomerweer tot 36 graden. Hotel Larchenhof is daar een aanrader.

En zoals je zegt het weer in Sölden of Serfaus is beter dan aan de Arlberg. Maar als je ergens naartoe gaat in de zomer kies dan zeker niet voor de bekende skioorden, in de zomer staan daar veel liften en de pistes zijn ook niet aangenaam om op te wandelen. Het is er ook wat ongezelliger dan in andere dorpjes. In het geval van Sölden kan ik je uit persoonlijke ervaring Vent aanraden, veel gezelliger en een wandelparadijs. In het geval van Serfaus kan ik je Feichten im Kaunertal aanraden ook veel gezelliger en prachtige mogelijkheden zowel te voet, te auto als te fiets. In Karinthië is Millstatt heel mooi en warm en prachtig gelegen aan het meer. Ook Flattach, het Virgental en Heiligenblut zijn mooi.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Over Tirol (meteo): je kan moeilijk heel Tirol over één kam scheren, net omdat het een heel specifieke opbouw heeft. Neem bvb het Inntal thv Telfs/Mieming en op 15km denk je dat je het over twee verschillende gebieden hebt. Het dal neemt ongeveer het slechte weer van alle kanten mee en is zeer smoggevoelig. Het Mieminger plateau heeft nauwelijks slechte dagen. Hetzelfde geldt voor het Ötztal, Pitztal, etc. Over het algemeen is het wél zo dat Tirol iets meer weergevoelig is. Een mooie Südstau uit Italië of Noordooststroming (droge Russische zomer) kan magnifiek weer opleveren. Noordweststromingen kunnen zwaar weer veroorzaken.

Geografisch is er toch wel een stevig verschil. Hoe westelijker, hoe meer een hoogalpiene indruk doorkomt. Het hangt er dus wat van af wat je ouders zoeken. Op de hoogste bergen wandelen zonder dat ze écht met een sterke uitrusting onderweg zijn (-- Karinthië), of vrede nemen met niet op de toppen te zitten maar een iets mooiere coulisse rondom te hebben (-- Tirol, Voralberg).

Over de tijd: Tirol/Vorarlberg is op z’n mooiste aan de latere kant (september of zelfs oktober). Meestal nog goede temperaturen (vorig jaar in oktober nog 22-24°c, het jaar daarvoor in september 30°c+ ), maar de bossen beginnen al te kleuren (mooi brandende lorken). Ga je te laat, heb je natuurlijk meer gesloten hutten.

@Mathijs: Dat is de noordkant van Stiermarken dat te kampen heeft met teveel water. Echter ligt Stiermarken zowel aan de noord als aan de zuidzijde van de Alpenhoofdkam. In het zuiden pakt het gewoon het goede weer mee uit Italië en de Balkan. Het weer is daar veelal hetzelfde als in Karinthië en Osttirol, maar aan de andere kant kan het goede weer daar ook vanuit Hongarije komen.

Maar hoe goed dan ook iedereen mag inzetten op de zuidkant van de Alpen, ook daar gaat het eens in de zoveel jaar fout. Dit jaar lag er in juli een behoorlijke storing boven de Balkenlanden en dat zorgde voor in Karinthië ook voor de nodige grijze dagen. Dan hoeft het nog geen eens veel te regenen, maar veel grijze bewolking is natuurlijk ook niet het gewilde weer.

Het slechste weer is mijn ervaring wel Bayern, rondom Berchtesgaden en de Zugspitze. Reutte i. Tirol, Füssen, Garmisch etc. daar regent het vaak, maar daar staat tegenover dat bij mooie dagen het er wel schitterend knal groen kan zijn. Elk nadeel heeft zijn voordeel. :)

Overigens is SFL (Serfhaus-Fiss-Ladis) en het Oberinndal (Landeck-Pfunds) de zonnebank van Tirol en daar schijnt statistisch gezien de meeste zon in Tirol. Daar is het dan ook vaker mooier weer dan in het Zillertal.

Desalniettemin is mijn ervaring met mooi weer in de Alpen veruit het beste in Wallis (Zwitserland). Daar is het heel vaak zonnig weer en wordt het in de zomermaanden ook best wel eens tegen de 40 graden aan, maar dankzij de rondom liggende bergen tot 4000 meter is verkoeling onder handbereik. Hier is hoogalpine natuurlijk wel ten top, met de Matterhorn, Jungfrau en de Mont Blanc onder handbereik.

@Lars: Inderdaad heb ik ook de beste ervaringen qua weer met september en oktober. De lucht is er dan ook heel erg helder, waardoor je ook bij stralende hemel meer ziet als in de hete zomermaanden. Ook qua temperatuur is de tijd meer geschikt om lekker te sporten dan de zomer, want ik ga echt niet lekker sporten bij 30 graden. :p

Wij gaan sinds 4 jaar de laatste weken van juli naar het Zillertal. We hebben al alle soorten van weer gehad: van hoogzomer en meer dan 30 graden tot zeer veel regen en koud, met sneeuw vanaf 1800m!
Naar mijn gevoel is het een kwestie van geluk hebben (zeggen de locals zelf ook).
Van locatie biedt het zillertal voor elk wat wils: rustig in het dal wandelen tot zware bergtochten, allerlei wateractiviteiten zoals canyoning, rafting en ook in de lucht kan je je uitleven met paragliding. En als je graag een wintergevoel in de zomer wil is er de Hintertuxer gletsjer.

Wij komen al 23 jaar in Serfaus in de zomer, en het is er heerlijk. Niks geen wandelen over pistes maar heerlijke wandelingen in de bergen op plekken waar je met skies aan echt nooit komt. Je loopt ver boven de plekken waar de banen staan. Wat het voordeel is van een goede wintersportplaats is dat in de zomer ook legio mogelijkheden zijn pm die banen te gebruiken om je op eeg te helpen de berg op of juist om je omlaag te brengen na een lange dag wandelen. Ook hier een gratis wandelbus tussen de dorpen op dit zonneplateau. Gewoon heerlijk. Na zoveel jaar kennen wij al veel inwoners en komen er ook ieder jaar veel dezelfde vakantiegangers tegen. Ze organiseren ook heel veel hier, zoals nu de herfsteeken.
Gewoon doen, heerlijk en je komt na 1 keer vast ook weer terug.
Groetjes Jolanda

Ik kom al 23 jaar zomers in Karinthië, bij de Ossiachersee. Mijn ouders komen hier al 30-40 jaar. Ookal valt het weer inderdaad niet te voorspellen en zijn er wel is jaren dat het beduidend minder goed weer is (wat in dat geval dan vooral bestaat uit regen) is het hier meestal prachtig weer. Heel veel zon, soms ook heftige regen- en onweersbuien maar vaak maken die al snel weer plaats voor de zon.
Karinthie heeft echt ontzettend veel te bieden, met de Kärnten card (http://www.kaerntencard.at/) kan je vaak gratis (of met veel korting) vanalles ondernemen. De Ossiachersee ligt naast de plaats Villach waar in de eerste week van augustus altijd de Villacher Kirchtag gehouden wordt. Een week lang kermis, mooie optochten en vooral heel veel muziek (voor jong en oud).
Ook de Wörthersee is in de buurt, een prachtig groot meer gelegen aan o.a. het stadje Velden. Een rijke stad waar vaak veel te doen en te zien is.
Binnen een uur ben je overigens in vele andere mooie gebieden, zoals Flattach (Mölltaler Gletscher e.d.).
Zoals ik al zei, ik kom er al 23 jaar en wil niet anders. En zo ken ik er nog veel meer die daar hetzelfde over denken… succes met de keuze!

Oja, ter info, Villach ligt tegen de Italiaanse en Sloveense grens aan, binnen 15 minuten zit je in Italie of Slovenië.

Plaats een reactie