Grande Route Les Trois Vallees

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Beste wintersporters,

na een geweldige wintersportweek vorig jaar in Val Thorens (skipas Valtho + Orelle) hebben we besloten hier dit jaar weer terug te gaan maar nu met de skipas voor het hele gebied.

Nu ben ik als voorpret toch een beetje aan het kijken voor een toch door het gebied en stuitte ik op de tocht “grand route les trois valles”. (http://www.valtho.org/viewtopic.php?id=1062).

Mijn vraag is of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze tocht en of dit als snowboarder een beetje te doen is.

Bedankt alvast! :)

Ik volg dit topic even, omdat wij er komend seizoen ook zitten (St. Martin de Belleville)… :D

Ik heb het vorig jaar een paar keer geprobeerd, maar dan kwam ik weer zulke mooie pistes en leuke terrasjes tegen, dat ik telkens halverwege bleef hangen… Het gebied is enorm! :)

@Harm, prachtig dorpje. Ik wens je wel sterkte met de Saint Martin liften. Ik heb mij daar vorig jaar flink aan lopen ergeren: druk, traag en viel veel stil :(. Verder wel een hele mooie locatie!!

Ik meen me nog te herinneren dat wij een paar jaar terug een groot gedeelte van de tocht hebben gedaan maar doordat we in Courchevel een paar hele lekkere pistes tegenkwamen we uiteindelijk via een kortere route terug moesten naar Valtho om het nog te halen.

Is het al bijna januari?

Ik ben a 5 keer in dit schitterende gebied geweest.
Ik denk dat deze toer niet lukt in 1 dag:P( of je moet als een gek naar beneden en eten in de lift)

Wat leuk is om te doen is op de skikaart zie je bij sommige liften een groen logo.
Als je al deze liften heb gehad (zo kom je nog eens ergens:P) dan kan je bij de skipas verkoop kantoortjes een diploma ophalen ( expert du ski ).

Dan heb je toch een soort voldoening (heb er al 3 thuis liggen (A) )

Veel plezier op wintersport.

ps. een hele mooie afdaling offpiste is aan de achterkant van la masse 2 naar beneden gaan dan kom je in val tho uit. meestal staan de sporen al in de piste zodat je zelf niet hoef te zoeken.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar alle reacties, zit dit jaar in LM voor een weekje ;-)

If you snooze, you loose!

Voor tochten in les 3 Vallées:

  1. op http://www.vacanski.com/routes_3v_nl.htm staan een aantal tochten in les 3V oa een tocht waarbij je alle stations bezoekt.
  2. op https://picasaweb.google.com/111465813795349445793/3ValleesE… staan foto’s van
    de 3Vallées Enduro, een wedstrijd in familieverband, die jaarlijks rond pasen wordt gehouden in les Trois Vallees.Bij deze wedstrijd moeten in alle valleien diverse opdrachten worden gedaan. De route tussen de opdrachten is vrij. Door alle punten waar de foto’s genomen zijn aan te doen maak je ook een aardige tocht.
bon ski

Ik denk dat deze toer niet lukt in 1 dag:P( of je moet als een gek naar beneden en eten in de lift)

Marco op 7 sep. 2012 10:16

Jawel hoor, makkie.
Ik ben weleens een 2 keer op 1 dag, "maximaal" op-en-neer geweest. Maximaal is van Val Thorens naar Courchevel 1650. En dan hoef je niet in de lift te eten.
Je moet wel meters maken als de pistes nog mooi gladgetrokken zijn (over slush bulten ga je een stuk langzamer) en het moet niet te druk zijn bij de liften.

Menno (die er 8 keer geweest is)

Als je een beetje door kan skiën gaat het net, je moet niet alle liften willen nemen. Wij zijn vroeg gestart vanuit Les Menuieres, hebben alleeen aan het einde net de lift van VT terug niet gehaald maar hebben toen even de bus genomen, was geen punt. Wij hadden prima pak sneeuw liggen en het was een prachtige toer.

Dienten Die Alte schule

@Harm, prachtig dorpje. Ik wens je wel sterkte met de Saint Martin liften. Ik heb mij daar vorig jaar flink aan lopen ergeren: druk, traag en viel veel stil :(. Verder wel een hele mooie locatie!!

Gast249 op 7 sep. 2012 09:14

Maakt niet uit. Hoef maar 1 keer omhoog 's morgens en de rest van de dag zijn we toch elders in het gebied… :D

Deze route is afgeleid van de grand tour trois vallees van 123-456. Daar zit het stukje naar de orelle vallei niet in. Deze grand tour is makkelijk te halen dus ik denk dat de grand route ook goed te doen is. De grand tour is om 9 uur vertrek en met een redelijk tempo ben je om 2 uur weer terug, dan kan je nog ergens lunchen ook (courchevel 1650 is uitermate geschikt). Het hangt wel af van de periode natuurlijk. In januari met goed weer geen probleem. .

Ik denk dat deze toer niet lukt in 1 dag:P( of je moet als een gek naar beneden en eten in de lift)

Marco op 7 sep. 2012 10:16

Jawel hoor, makkie. Ik ben weleens een 2 keer op 1 dag, "maximaal" op-en-neer geweest. Maximaal is van Val Thorens naar Courchevel 1650. En dan hoef je niet in de lift te eten. Je moet wel meters maken als de pistes nog mooi gladgetrokken zijn (over slush bulten ga je een stuk langzamer) en het moet niet te druk zijn bij de liften. Menno (die er 8 keer geweest is)

Gast872 op 7 sep. 2012 11:06

Op en neer in één dag tussen Valtho en Courchevel is niet het issue. hier. Het gaat om het bereiken van alle uiterste punten van het gebied in één dag. :)

Ga 'm wel proberen te doen, zal tegen die tijd wel een verslagje maken hiero;). 22dec dus duurt nog ff;).

de groene punten halen zou te doen moeten zijn. Even slim plannen en liefst een van de uithoeken beginnen. Op een hele drukke dag bij de liften kan het wel eens lastig zijn. Heb het zelf in twee dagen geprobeerd, maar vanwege ongevalletje in gezelschap niet afgemaakt.

als beginneling last gehad van twee klote sleepliften (LM zelf onderuit gegaan, door fout advies van liftbediende).

Je komt wel op leuke plekjes, als zijn sommigen punten niet echt ’ logisch’ geplaatst en is het puur erheen en weer weg wezen.

euh... doen!?

Haha onderuit gegaan door fout advies van liftbediende, tuurlijk.

Vorig jaar had ik ook een pas voor de trois vallees,
Ik heb die route ook bekeken vorig jaar en heb deze toch veel veranderd, of misschien wel een nieuwe route van gemaakt maar was zeer goed te doen op een snowboard, wel 1 of 2 groene pistes die zeer traag waren en een sleeplift die een persoonlijke handleiding nodig heeft, maar voor de rest heb ik in route zoveel mogelijk rode pistes opgenomen en sleepliften vermeden. Ik had toen precies uitgeschreven welke liften en pistes maar zal dit ff nazoeken. Heb wel al de route in runkeeper.com.
http://runkeeper.com/user/rvdw/activity/66597253
maar ik kijk de route thuis nog ff na.

Haha onderuit gegaan door fout advies van liftbediende, tuurlijk.

Gast682 op 13 sep. 2012 11:46

tja als beginneling trap je daar nog wel eens in. Zou best wel eens dezelfde lift kunnen zijn die Rob ook beschrijft. Ach ja kon de lol er wel van inzien

euh... doen!?

Rob zou je die route eens kunnen posten? Kan namelijk de route niet zien omdat we geen runkeeper vrienden zijn.

Welke lift was dit?

No matter how warm, there's a wintertime ahead

volgens mij Montaulever aan Les Menuires kant, maar dat zeg ik niet met 100% zekerheid

euh... doen!?

Rondje in de trois Vallees

Start Val Thorens
L 3 Vallees 1
L 3 Vallees 2
R Lac de la chambre
L Mont Vallon
R Combe de vallon
B Ours
L Pas du lac 1
L Pas du lac 2
R Creux
L Roc Mugnier
L Piramide
L Roc Merlet
R Jean Pachod
L Marmottes
R Niverolle
R Aigle
L Plattieres 1
L Plattieres 2
L Plattieres 3
R Almands
B Petits Creux
L Mont de la chambre
R Chardons
B Plein Sud

L= Lift
B: Blauwe piste
R: Rode piste

Val thorens

Afstand: 47 km inclusief liften
Tijd: 3 uur 18 min, zonder tussenstops

Ik dacht van te voren dat ik er een dagje zoet mee zou zijn, maar had wel het geluk dat ik overal meteen door kon lopen en in de lift dan een tussendoortje pakken.

Hopelijk kun je hier iets mee

Als je een uitdaging wil: een zoon van mij heeft eens een rondje 3V uitgestippeld met alleen en veel zwarte pistes. Was ruim op tijd in VT terug, inclusief lunch in Courchevel.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik snowboard zelf en moet zeggen dat ik Zwarte piste’s op een board niet echt leuk vind. Zwart in L3V is toch over t algemeen veel buckles. Als het alleen wat stijler was geweest had ik 't zeker leuk gevonden.

Rob, gaat dit echt naar de dalstations van alle dorpjes? Ik mis St. martin en als je niet lager gaat als mont de la chambre dan ben je nog niet in les menuires geweest. En zitten la tania, le praz en alle couchevels er wel in? Ook Orelle mist?

De hele tocht langs alle 14? Stations is als skier net te doen maar wel doorjakkeren. Sla je orelle over dat scheelt. Verder moet je rekening houden met de uiterste grens van 14 uur. Vanaf 14 uur kun je nog fatsoenlijk terug vanaf elke plek in courchevel naar elke plek in de vallee de belleville.

Het leukste van de grand tour is zelf 's avonds met de pistkaart uitstippelen en je eigen tocht maken.

Wil je een leuke uitdaging? Zoek het bos, wandelpad dat te skieen is tussen het dalstation van prameruel en courchevel 1550. Tip op het einde van het pad links naast het gebouw en verder door tot het dalstation. Laatste stukje lopen.

Ik ben het wel met je eens frank, als je snowboard is een mooie rode veel leuker om te boarden dan een zwarte met buckles, dan is het gewoon op lage snelheid steeds je board omgooien.

Ik denk dat deze toer niet lukt in 1 dag:P( of je moet als een gek naar beneden en eten in de lift)

Marco op 7 sep. 2012 10:16

Jawel hoor, makkie. Ik ben weleens een 2 keer op 1 dag, "maximaal" op-en-neer geweest. Maximaal is van Val Thorens naar Courchevel 1650. En dan hoef je niet in de lift te eten. Je moet wel meters maken als de pistes nog mooi gladgetrokken zijn (over slush bulten ga je een stuk langzamer) en het moet niet te druk zijn bij de liften. Menno (die er 8 keer geweest is)

Gast872 op 7 sep. 2012 11:06

Op en neer in één dag tussen Valtho en Courchevel is niet het issue. hier. Het gaat om het bereiken van alle uiterste punten van het gebied in één dag. :)

Gast249 op 7 sep. 2012 14:27

Uit ervaring sprekende ga je het nooit binnen één dag halen. De punten lijken makkelijk te halen, maar zijn op zulke essentiele punten geplaatst dat je minimaal twee volle dagen moet knallen om dit te halen.

110% snow addicted

Plaats een reactie