Anwarter halen+ seizoen werken in de alpen

Hallo leden!

Graag wil ik net zoals een hele hoop mensen hier skiles gaan geven aankomende winterseizoen 2012/2013
Echter voor dat ik kan zeggen dat ik het defenitief ga doen zit ik met een aantal vragen en ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen.
Klein verhaaltje over mijzelf ik sta al ruim 22 jaar op ski’s word 25 aankomend jaar Dus ik kan wel zeggen dat het mij met de paplepel is ingegoten.
Al enkele jaren droom ik er van om een winter in de bergen te wonen en te werken.Zelf heb ik een Toerisme studie afgerond en veel interesse in de verschillende culturen en mensen op de wereld.
Nu vind ik het tijd worden om deze droom waar te maken in aankomend winterseizoen.

  1. Ik snap dat ik een Anwärter moet halen voor dat ik les mag geven, en het liefste ook in 1x alles halen. Maar ik weet ook dat je zonder dat je geslaagd bent al les mag geven omdat je mee gedaan hebt aan de cursus. Mijn vraag hierover is: Stel dat ik niet in 1x slaag maar een herexamen wil/moet doen .Wat kost dit of is het gratis ? Kon het op de site van Snowsporttirol.at niet vinden.
  2. Zit er veel onderling verschil in skischoolverbanden en dan bedoel ik voornamelijk qua prijs?
    Ik weet dat het bij Tirolerskischoolverband €599 kost om je Anwärter te halen + overige kosten zoals lift/accommodatie van de duur van de cursus.
  3. Mag ik met een anwärter diploma van Tirolerschischuleverband ook les geven in bijvoorbeeld Salzburgerland?
    4.Het vinden van een skischool is het grote punt waar ik tegen aanloop. Hoe pak ik dit aan ? Stuur ik een mailtje met mijn CV + motivatiebrief in Duits/engels/NL ? en met de vraag of ze nog leraren zoeken voor het seizoen ? Of alleen een kort mailtje of ze nog leraren nodig hebben oid.
  4. Zijn er bij het zoeken naar een skischool nog dingen waar ik op moet letten, Hoe ging dat bij jullie in zijn werk mbt accommodatie regelen, salaris, verzekeringen etc.
    6.Wat is ongeveer het salaris wat een skileraar verdient bij een dienstverband van een geheel seizoen. Heb gelezen dat als je een heel seizoen werkt dat je dan meer recht op werk hebt etc. Krijg je een vast salaris per maand of word je per dag betaald, dit zal natuurlijk ook weer afhangen van de skischool neem ik aan.
    7.Wat ik gehoord heb is dat sommige skischolen je anwarter voor je willen betalen als je daar een heel seizoen blijft werken. Wat is jullie ervaring hiermee? is natuurlijk altijd fijn als je dat niet zelf hoeft te doen en dan heb je ook gelijk een heel seizoen een arbeidsplaats.
  5. Tevens heb ik op forums wel eens gelezen dat veel skileraren een bijbaantje erbij hebben in de Horeca. Is dit gemakkelijk te combineren en te regelen? wat is jullie ervaring hiermee ? Het lijkt mij nog al druk worden met 6 dagen per week skiles geven en dan nog 1 a 2 dagen avonds een ander baantje. + nog de gebruikelijke trainingen van de skischool voor je eigen skills en misschien 1x per week een skidemo ( in de grotere gebieden). Is dit te doen of heb ik een verkeerd beeld van de situatie ?
  6. Hoe zit het administratief als ik ga werken in Oostenrijk. Ik heb de Nederlandse nationaliteit dus ik mag zo in elk europees land werken als het goed is. Maar Moet ik mij ook uitschrijven bij mijn gemeente in NL en mij daar tijdelijk inschrijven in Oostenrijk als Inwoner ? En moet ik ook nog andere zaken regelen voordat ik vertrek naar Oostenrijk ? En ik neem aan dat ik ook belasting betaal als ik in Oostenrijk werk. Is dit veel en is dit eventueel terug te vorderen voor ons als nederlanders ?
  7. Andere zaken die ik moet regelen voor vertrek en voor zover ik het zelf weet. Graag aanvullen als ik iets mis. Natuurlijk moet ik beschikken over een geldig paspoort, goede wintersportuitrusting zoals goede kleding en skimateriaal ( allemaal voorzien) Auto+ winterbanden en winteruitrusting. doorlopende reis+annuleringsverzekering bij de ANWB+ WEgenwacht Europaservice, Financiële buffer.
  8. Bestaat er ook ergens een speciale verzekering voor skileraren in NL ? ik weet dat ik verzekerd ben via de skischool voor ongevallen maar een extra verzekering voor overige dagen kan geen kwaad en heel duur zal het ook niet zijn gok ik. Beter zeker dan problemen.
  9. Hoe was jullie huisvesting geregeld ? Wat moet/kun ik verwachten ? zit er in de meeste skileraarhuizen bijvoorbeeld een wasmachine en een keuken zodat je zelfvoorzienend bent ?

Ik geloof dat dit eerst mijn vragen wel waren, ben ontzettend benieuwd naar antwoorden en heb eigenlijk al heel veel zin om een seizoen te beginnen. Natuurlijk hangt een topseizoen af van je eigen instelling en je persoonlijkheid maar al deze verhalen op dit forum/website zijn allemaal ontzettend enthousiast.
Alvast bedankt voor de moeite!

  1. Het doen van je Her-Examen is tientje’s werk, hoeveel precies zou je strakjes moeten kunnen zien op snowsportstirol.

2.Spannende vraag heb ik een keertje uitgezocht het komt allemaal ongeveer op het zelfde neer, het compleetste aanbod komt van snowsports bij die prijs zit ook al accomodatie inbegrepen.

3,Ja dat mag wel. Het is wel aan te raden je diploma te halen in de regio waar je aan de slag wilt.

4.Gewoon het hele rataplan motivatie+cv op sturen in het duits.
alle skischolen zijn nu opzoek naar leraren dus je kunt kiezen waar je heen wilt.

5.De meeste skischolen bieden accomodatie voor hun leraaren aan, dit word verrekend met je salaris.
Ski scholen kunnen verschilllend betalen maar meestal is er een vast anwärter salaris.
Aan de skischool vragen. Zelf heb ik altijd een grüne karte van de sociaal verzekering.

6.Verschilt per skischool maar in de regel krijg je per gewerkt uur betaalt.

7.Wel van gehoord maar nog nooit iemand gesproken waar van de skischool de anwärter heeft betaalt.

8.Dat kan wel in je eerste seizoen zou ik aan zoiets nog niet beginnen.

9.Er word inderdaad van je verlangd dat je je in Oostenrijk inschrijft.

10.Reis verzekering is anders omdat het reisdoel zakelijk is, goed navragen bij verschillende verzekeraars.

  1. Niet dat ik weet, zelf ben ik via snowsports verzekerd.
    Je reisverzekering vult normaal dat gat maar dat kan best prijzig zijn omdat je niet op vakantie bent.

12.Meestal goed geregeld, verschilt per skischool ik ken leraren die iedere dag n ontbijtje krijgen en waar de kamers van worden schoon gemaakt.

Cheers,

Viele Wege fuhren zu Gott Einer geht uber Die Berge
  1. Volgens mij komt het neer op iets tussen de €40,- en €60,- inclusief liftpas voor een dag. Dit dan bij SBSSV (Salzburger Verband)

  2. Het komt allemaal ongeveer op hetzelfde neer, belangrijk is wel dat je het gelijk via het Oostenrijkse verband boekt. Bij SBSSV komen de kosten nu ongeveer uit op €860,-. Dit is voor de cursus, liftkaart en overnachting op basis van halfpension.

  3. Ja, het mag wel maar sommige scholen doen er heel moeilijk over. Verstandig is dan ook om je diploma te halen bij het verband van het gebied waar jij graag wilt werken.

  4. Zelf heb ik eerst een mailtje gestuurd dat ik interesse had in de skischool en of zij nog mensen zochten. Hierna een Lebenslauf (kort CV) moeten opsturen. Alles uiteraard in het Duits!

  5. Zelf heb ik bij het zoeken van een skischool ook nog even de reviews doorgekeken op http://www.skileraar.info Uiteraard zelf wel even scannen wat je wel/niet laat meewegen in je oordeel. Accomodatie werd voor mij geregeld, salaris is inderdaad vast anwarter salaris en via de skischool was ik verzekerd en kreeg ik inderdaad een groen pasje.

  6. Ik kreeg €820 per maand. Dit is op basis van 6 dagen werken per week en minimaal 4 uur per dag.

  7. Inderdaad vaak deze verhalen gehoord maar net als Martin nog nooit iemand leren kennen die dit voor elkaar heeft gekregen.

  8. Bij ons waren er twee die glazenwasser waren in de apres ski. Gelijk na het lesgeven haasten haasten zo kwam het op mij over. Waren er ook een paar die op de hele drukke dagen hielpen bij de verhuur, maar de meeste leraren deden er niets naast. Indien je ernaast wilt werken zou ik dit gewoon aangeven bij de skischool en wellicht hebben zij dan nog iets voor je.

  9. Ik heb mij niet uitgeschreven in NL maar je moet je wel inschrijven in Oostenrijk. Als je weer weggaat vergeet je dan ook niet uit te schrijven. Belasting technisch ben ik niet zo op de hoogte.

  10. Belangrijk is inderdaad om goed te informeren over je verzekering omdat je voor een langere tijd naar het buitenland gaat. Ik weet dat o.a. Europeesche speciale verzekeringen aanbieden. Houdt er rekening mee dat je in december niet de hele maand werkt dus ook minder loon uitbetaald krijgt!

  11. Volgens mij niet, nooit iets over kunnen vinden. Je kan wel even kijken op de site van snowsportsacademy die hebben wel iets maar ken de voorwaarden niet uit mijn hoofd.

  12. Bij ons heeft de skischool meerdere skilerarenhuizen. Deze hebben vaak meerdere kamers voor 2, 3 of 4 personen. Wij hadden de beschikking over een keuken, badkamer en wasmachine en droger. Schoonmaken moest je zelf doen.

Succes en als je nog meer vragen hebt horen we het wel!

Thank God summer is over!

Bedankt Lisa en Martin voor jullie uitgebreidde antwoorden. Helemaal gaaf!.

Heb nu ook wel een duidelijk beeld van de omstandigheden en welke stappen ik nog moet bewandelen.
Zelf Anwarter betalen lijkt me het beste en via het verband doen van het bundesland waar ik in skiles wil gaan geven.
Net zoals jullie al aangeven is een bijbaantje naast het skiles geven niet echt handig in het eerste jaar of daar ter plaatse aangeven.

Tevens zal ik nog even naar jullie tips kijken mbt het uitzoeken van verzekering etc.

Rest mij nog 2 vragen over loon/uitgaven. Is het een beetje te doen om van ongeveer 800-1000 rodn te komen in Oostenrijk ? en hou je geld over. Het zal natuurlijk helemaal van je zelf afhangen en ook of je een groot apreski paradijs zit of een klein dorp. Ik hoef er niet rijk van te worden maar het moet ook niet zo zijn dat je van je spaarrekening moet leven. Natuurlijk ook zo weinig mogelijk vaste lasten in NL dus abonnementen tijdelijk stop zetten etc. lijkt me dan wel verstandig.
Mag ik vragen aan Lisa bij welke skischool je zelf les hebt gegeven en hoe jij de Anwärter opleiding hebt ervaren. En zijn er volgens jou/julie ook nog speciale dingen waar op je moet letten als je werkt met Oostenrijkers. Geld bijvoorbeeld voor hen ook de Deutsche punktlichkeit?

Zelf heb ik afgelopen seizoen voor het eerst een winter in Oostenrijk gewerkt (Flachau). Belangrijkste zaken zijn diploma en solliciteren. Verzekeringen zaten er bij mij bij in, was dus via de skischool verzekerd (ziektekosten ect.) Over inschrijven in de gemeente hoef je je niet druk te maken. Ik heb een formulier van de mensen waar ik in huis zat gekregen. Invullen in een stempel halen bij de gemeente en klaar is kees.
Het leven als skileraar is natuurlijk niet goedkoop. Ik had mezelf ook voorgenomen om het 1 en ander over te houden maar je zult zien dat je toch wel op stap gaat ;) Waar je wel rekening mee kunt houden is dat als je een seizoen gaat, dat je feestdagen en zaterdagen dubbel (in ieder geval meer) betaald krijgt. Ik kreeg dit bij mn vertrek in April in 1 keer allemaal uitbetaald dus dat is wel relaxed.
Succes!

Je belasting is heel simpel, gewoon in Nederland in het belastingsprogramma opgeven dat je teruggaaf ontheffing wil om dubbeltelling te voorkomen. De inkomsten moet je namelijk wel gewoon opgeven als in een bepaald jaar weer loon krijgt in Nederland. Voor een winterseizoen geldt dat sua voor 2012 en voor 2013.
Voor verzekering kun je ook kijken naar een globetrotters verzekring of expat verzekeringen. Van je loon kun je rondkomen als je niet al te etreme dingen doet. Ik ken er een paar die meer dan 1000 euro aan drankrekeningen hadden. Vaak krijg je ook een vaak bier+eten van de mensen die je les geeft of van het restaurant waar je bent. mits je volwassenen lesgeeft. (hangt ook af van het gebied) in Saalbach was dat igg wel.

Nou ik heb m’n anwarter en LS1 gehaald bij de WSSV gehaald en heb geen problemen met solliciteren bij skischolen uit andere bundeslanden…

Hallo Hendrik!

Ik wil zeer binnenkort ook mijn anwarter halen in Kaprun. Ik ben van plan dit te doen via de SBSSV het liefst al in oktober. Ik wil nog wel aangeven dat je voordat je met de opleiding kunt beginnen een schriftelijke bevestiging van een Oostenrijkse skischool moet hebben, dat je daar in het aansluitende seizoen kunt werken.

Graag zou ik contact met jou houden om eventueel informatie uit te wisselen en/of ervaringen te delen. Heb je al een idee wanneer je de opleiding wilt gaan volgen?

Groetjes,

Vera

Hoeveel je van je salaris overhoudt hangt helemaal van jezelf af. Zelf ging ik niet elke dag naar de apres ski, ik at vaak 's middags op de piste warm of 's avonds zelf koken, ik heb veel leuke nieuwe spullen gekocht en ik heb niet van mijn spaarrekening hoeven leven:) Maar er zijn er ook die hetzelfde als ik deden en dan 2 dagen meer naar de apres ski gingen en die zijn er behoorlijk op achteruit gegaan;)

10 dagen Anwarter opleiding in Kaprun, in een woord fantastisch!
Wat heb ik daar veel geleerd en wat is het leuk met al die nationaliteiten in je groep en met mensen om te gaan die skieen ook allemaal geweldig vinden. Even een waarschuwing: Denk niet dat je goed kan skieen! Op het begin zullen ze echt bijna alles afkraken wat je doet, maar dit doen ze met goede intenties. Ze willen dat jij beter wordt en je bewust maken van wat er allemaal bij het skileraar zijn komt kijken. Het is niet even van A naar B gaan er komt een heel proces bij kijken.
Hieronder even kort je dagindeling:

  • 07:00 ontbijt
  • 07:52 met de skibus
  • 09:00 – 14:30 skiën
  • 16:30 – 17:30 theorie
  • 18:00 – 19:00 avondeten
  • 19:00 – 20:00 theorie
    Na de laatste theorieles van de dag moest je vaak nog dingen voorbereiden voor de dag erna, erg lange dagen dus.

Voor de Oostenrijkers geldt zeker de punktlichkeit! Wat ik heb gemerkt is dat als jij je aan de afspraken houdt en goed meewerkt het heel relaxed werken is en er ruimte is voor eigen initiatieven. Indien jij echter afspraken niet nakomt dan kunnen ze je heel zuur behandelen.

Inmiddels al stappen ondernomen Hendrik?

Thank God summer is over!

Wauw.
Wat een reactie weer! heel erg leuk.!

@ Vera bedankt voor je reply .Heb echter nog geen idee waar ik de opleiding wil gaan volgen en of ik het dit jaar nog ga doen. wil wel heel graag maar er zijn prive wat dingen die het op het moment even tegenhouden :(.
Mocht ik mijn anwarter willen gaan halen dan wil ik dit denk ik bij Snowsporttirol gaan doen in St anton begin december of in Sankt johann in tirol. Preciese data weet ik zo even niet. Reageer vanaf het werk ;)

@ Lisa Bedankt voor je reply! een zeer nuttige post :)

Mocht ik stappen ondernemen dan zal ik jullie opde hoogte houden :)

Kijk eens op http://www.snowsporttirol.nl !

Je kan via hen je TSLV Anwärter halen. Vijf dagen cursus in Zoetermeer (Oostenrijkse instructeurs komen naar Nederland) en vijf dagen Cursus in St. Johann !

TIP: zondag 23 september organiseren ze een infodag in SnowWorld - Zoetermeer tussen 11:00 uur en 15:00 uur. Ik ben het met mijn voorgangers eens; Als je in Tirol wil gaan werken haal dan ook je Anwärter in Tirol!

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Die cursus die in de link staat van snowsporttirol is dezelfde als die via snowsporttirol.at
Alleen is deze 2x zo duur als de reguliere in oostenrijk met als grootste verschil dat je ipv 10 dagen in oostenrijk moet zijn. het er via de NL versie 5 dagen zijn en 5 dagen in snowworld. WEL even opletten dus! voor de helft van het geld boek je de oostenrijkse versie! dat kost 599! let wel daar komen nog wel wat andere kosten bij zoals overnachting en skipas.Goed uitkijken naar ze je bieden via de oostenrijkse snowsporttirol. daar bieden ze namelijk ook vrij gunstige pakketten aan.
Wat ik wil zeggen is. Het is fijn dat er nederlandse begeleiding is en dat je een deel in NL kan volgen. Maar deze snowbusiness lijkt me aardig aan de prijs. Zonde van je geld in deze tijden.

Hoe weet je of je goed genoeg bent voor de cursus änwarter?

Dat kun je zelf toch wel inschatten?

Je moet gewoon fatsoenlijk kunnen skiën.

Als je (met goede techniek) hard een zwarte piste af kunt is het voldoende.

Maar of je het dan nog haalt is een ander verhaal…

Voor Anwarter moet je volgens de regels naar mijn weten. in parallel een rode gemarkeerde piste af kunnen skiën.
Correct me if i’m wrong.

Ok dat is dus redelijk simpel :-)

Die cursus die in de link staat van snowsporttirol is dezelfde als die via snowsporttirol.at
Alleen is deze 2x zo duur als de reguliere in oostenrijk met als grootste verschil dat je ipv 10 dagen in oostenrijk moet zijn. het er via de NL versie 5 dagen zijn en 5 dagen in snowworld. WEL even opletten dus! voor de helft van het geld boek je de oostenrijkse versie! dat kost 599! let wel daar komen nog wel wat andere kosten bij zoals overnachting en skipas.Goed uitkijken naar ze je bieden via de oostenrijkse snowsporttirol. daar bieden ze namelijk ook vrij gunstige pakketten aan.
Wat ik wil zeggen is. Het is fijn dat er nederlandse begeleiding is en dat je een deel in NL kan volgen. Maar deze snowbusiness lijkt me aardig aan de prijs. Zonde van je geld in deze tijden.

Gast246 op 18 sep. 2012 20:02

Op het eerste gezicht lijkt het prijsverschil erg groot maar je moet inderdaad niet vergeten dat er bij de 10daagse Oostenrijk variant helemaal niets bij zit. Als je er vanuit gaat dat je 10 cursusdagen hebt zal je toch minimaal 11 overnachtingen moeten boeken. Het vervoer naar Oostenrijk zit er niet bij, evenmin de pistetoegang aldaar. Ik denk als je alles telt dat het niet zo heel veel verschil meer maakt. Bij de NL/AT variant (2x 5 dagen) is inbegrepen; Cursusgeld, pistetoegang Zoetermeer, vervoer naar Oostenrijk (Bus), Verblijf op basis van halfpension (dus MET avondeten), Pistetoegang St. Johann… tel dat allemaal maar eens op!

Daarnaast lijkt mij het grote voordeel dat je al vijf dagen in Nederland kan doen. Ook hier zit de piste toegang er al bij. Tien LANGE cursusdagen in Oostenrijk lijkt me best zwaar! Mocht het niet zo lukken als je had gehoopt (en je doet de NL/AT variant) dan kun je in de maand november nog wat trainen… ook het theorieboek kun je langer bestuderen, want ook dat heb je in oktober al in handen. En wat terecht wordt opgemerkt… er is Nederlandse begeleiding in St. Johann. Altijd prettig!
Het is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken maar ik vermoed dat het ,qua prijs, uiteindelijk niet zoveel zal uitmaken. Het is en blijft TSLV… alleen nu met een ‘steunpunt’ in Nederland!

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Voor Anwarter moet je volgens de regels naar mijn weten. in parallel een rode gemarkeerde piste af kunnen skiën.
Correct me if i’m wrong.

Hendrik Tabak op 18 sep. 2012 21:51

De onderdelen waar je uiteindelijk op moet afskieen zijn bij het SBSSV:

  • carven grundstufe
  • kurven im pflug
  • kurze radien

Volgens mij moet je bij het Tiroler Verband het volgende doen:

  • carven grundstufe
  • kurven im pflug
  • skien in een afgebakend deel (een trechter). Dus van lange bochten naar steeds korter.

Zijn er inmiddels al mensen die stappen hebben genomen en weten of ze gaan?

Thank God summer is over!

@ Lisa bedankt voor de examenonderdelen!

Wat mijn status betreft ik ben er helaas nog steeds mee bezig.Lees hard werken om voldoende fianciele middelen te hebben voor een winterseizoen. ( buffer voor december + anwarter cursus.) zoals het nu lijkt gaat dat lukken! maar kan ik pas zeggen als ik me ook daadwerkelijk heb ingeschreven. De wil is er, de middelen nog niet helemaal. Komt wel :) en al haal ik alleen maar de Anwarter dit seizoen, kan ik altijd volgende winter nog les gaan geven.

Wat ik me nog even afvraag. op de site van SBSSV hebben ze het over de Einstellzusagen Wat betekend dit ? kon het niet vinden/logisch verklaren. Betekend dit dat je een soort werkbevestiging moet hebben van een skischool uit het Salzburgerland dat je daar kan werken ?
De rest van de tekst is mij wel duidelijk maar dit stukje net niet.
Hieronder heb het stukje tekst nog even gekopieerd voor de duidelijkheid.

:Nur nach vollständiger Bezahlung der Kursgebühr und Übermittlung der Einstellzusagen für Nicht-Österreicher werden Sie zur Ausbildung zugelassen! Alle zugelassenen Kursteilnehmer erhalten eine schriftliche Einladung von Seiten des SBSSV!

Edit: ik moet even verder kijken dan mijn neus lang is. Staat onderaan de website van de SBSSV. Je moet als niet oostenrijker een schriftelijke bevestiging hebben van een skischool dat je daar het winterseizoen kan werken. Anders is deelname niet mogelijk bij SBSSV. Naar mijn weten is dit anders bij de Tiroler schischul verband. Hier hoef je dat naar mijn weten niet.

Bij het SBSSV heb je inderdaad een schriftelijke bevestiging van een skischool nodig dat je daar het hele winterseizoen kan werken.
Dit doet het SBSSV het eerste jaar zodat zij mensen opleiden die ook daadwerkelijk in hun Bundesland gaan werken en zij hier dus de vruchten van plukken. Oftewel zij steken graag veel tijd en moeite in het opleiden van skileraren, maar dan moeten deze wel eerst bij een skischool in het Salzburgerland gaan werken. Doe jij de cursus bij SBSSV en ga je daarna in Tirol werken dan is dat natuurlijk ook prima maar haalt het SBSSV er geen voordeel uit.

Thank God summer is over!

Als je bij de WSSV examen doet moet je tijdens je praktijk examen afleggen:

Schulefahren

  • Carven Grundstufe
  • Kurven im Pflug

Eigenkonnen:

  • Carven lange radien
  • Kurze radien

als beginneling lees ik mee en bewonder ieder zijn enthousiasme. Was ik nu ook maar eerder met wintersport in aanraking gekomen. In ieder geval succes allemaal…

hoe lang skien jullie zelf eigenlijk al voordat je aan een avontuur als dit begint?

euh... doen!?

Bij Snowsports Academy kun je een verzekering afsluiten die speciaal in 't leven is geroepen voor skileraren. De verzekering dekt een lang verblijf in het buitenland en verschillende andere dingen waar je als leraar tegenaan loopt. Kijk in ieder geval goed naar een juiste verzekering, want dat is echt wel belangrijk.

Ik heb een iets andere vraag. Stel dat je pas halverwege het seizoen kunt beginnen vanwege andere verplichtingen tot circa januari/begin februari. Zijn er dan nog opties?

Zo ja welke, zijn er in dit geval bijvoorbeeld nog verschillen ten opzichte van een heel seizoen waar je rekening mee moet houden?

to ski or not to ski, thats no question

Simon je zou hier even op kunnen kijken, de komende weken/maanden komen hier steeds meer datums op te staan en ook midden in de winter!

http://www.snowsports.at/de/kursprogramm/

Bij de Tiroler moet je volgens mij ook een Guirlande kunnen skiën met het examen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik ga waarschijnlijk ook de cursus op 10 januari doen in St. Johann. Ga deze week contact opnemen met skischool uit kirchberg en brixen. Hoorde dat als je in kirchberg wil gaan werken je tijdens de cursus al in het leraren huis mag slapen! Scheelt veel geld.

Voor diegene die gaan, hoe ga je naar St. Johann toe op 10 December?

@ Simon, bekijk regelmatig de websites van de verschillende verbanden (SBSSV, Tiroler, Wiener etc.) daar worden namelijk alle cursusdata vermeld.

@ Greenfield, voor zover ik weet moet je bij Tiroler het volgende doen:

  • kurven im pflug
  • carvengrundstufe
  • skien in een afgebakend deel (een trechter). Dus van lange bochten naar steeds korter.

Wie gaat er eigenlijk waar werken en wanneer? Hele seizoen of alleen vakantieperiodes?

Thank God summer is over!

Dat kun je zelf toch wel inschatten?
Je moet gewoon fatsoenlijk kunnen skiën.
Als je (met goede techniek) hard een zwarte piste af kunt is het voldoende.

Gast380 op 18 sep. 2012 21:33

Ten eerste is dat heel lastig om zelf in te schatten als je een niet al te groot ego hebt, aangezien je niet weet wat je kunt verwachten. Ten tweede klopt het helemaal niet wat je zegt, je moet fatsoenlijk een rode piste af kunnen komen. Tijdens de opleiding echter gaat het slechts om de echte basistechnieken - je wordt immers opgeleid om beginners les te kunnen geven.

Dat valt je echt 100% tegen, mensen die wel ‘even’ een rode piste skieden gingen zo knetter hard onderuit tijdens hun anwarter. Gewoon omdat ze hun eigenkonnen niet beheerden. Van onze groep van 15 hebben er uiteindelijk maar 5 hun anwarter 100% gehaald waarvan 3 een advies kregen om verder te gaan met Landes 1… Dus zo zie je maar weer dat het niet zo makkelijk is dan dat het lijkt.

Plaats een reactie