Leerplicht

Het lef alleen al om dit te vragen aan de schooldirecteur zint me al niet. Uit ervaring kan ik vertellen dat dit de nodige hoofdbrekens bij de schoolhoofden oplevert, zij zijn immers eerste aanspreekpunt van de leerplichtinspectie. (Ervaring: als zoon van een schoolhoofd) Verder sluit ik me aan bij Constant. Als je je kind ziek kunt melden voor een luxetripje, zul je jezelf ook wel eens op het werk ziekmelden omdat het je uitkomt. Laat het je baas maar niet horen!

Ferdinand op 25 okt. 2012 21:34

Nee hoor Ferdinand…Op je werk kun je gewoon een vrije dag aanvragen dus hoef je je niet ziek te melden.

En voor anderen die mijn opmerking gek vonden: Ik meld mijn kind voor de wintersport niet ziek, omdat wij altijd vrijdagnacht wegrijden.
Maar voor een lang weekend weg meld ik 'm inderdaad wel eens ziek op vrijdagmiddag ja. Ik weet vantevoren dat hij daar geen vrij voor krijgt en voor een uur geschiedenis, tussenuur en een mentoruur
ga ik niet de file in duiken op een vrijdagmiddag.

Heb het ook wel eens netjes willen doen en na school wegrijden. Het ook zo afgesproken met vrienden die meegingen dat weekend. Wat bleek op de dag van vertrek…leraar zus was ziek, leraar zo was ziek en puntje bij paaltje was hij om 12.00 uur alweer uit school !!!

Op je werk zul je ook rekening moeten houden met andere factoren, waardoor vrijaf vragen geen vaststaand recht is bij de meeste werkgevers, vrijaf vragen doen de meeste werknemers in goed overleg…

Sinds wanneer zijn geschiedenislessen en mentor-uren niet meer belangrijk voor de vorming van een kind? Lekkere belediging van de mentor die veel tijd en aandacht besteedt aan begeleiding van kindertjes!

En wederom, als het gaat om verzuim van een enkel uurtje vanwege een korte vakantie, dan kun je best veel regelen met een schooldirectie als je het vooraf netjes vraagt (soms zelfs een hele dag), zeker als je kind ruim op schema ligt. Als je als enige argument hebt "er wordt toch niets belangrijks lesgegeven op vrijdagmiddagen", dan is het logisch dat de directeur daartegen protesteert.

Hoe zou jij het vinden als iemand op het werk een afspraak met jou afzegt, je negeert en openlijk zegt dat het onbelangrijk is wat je doet en dat hij/zij daarom geen rekening met je hoeft te houden en daarom geen respectvolle omgangsvormen hoeft te hanteren? Wel klagen dat de schooldirecteur geen respect heeft voor je vakantie-"noodzaak", maar zelf geen respect tonen naar de onderwijzers?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dit topic legt op een paar punten angstaanjagend vast waar het mis is in onze samenleving.

Er zijn er die dus van mening zijn dat het ziek melden van een kind om niet in de file te staan een goed idee is.
Lekker voorbeeld voor die kinderen: "Ja mijn kind. Liegen mag niet, tenzij je er zelf voordeel van hebt…".

Hilarisch die welbekende file-smoes, elke vrijdagmiddag is het vanaf 15h00 ook een en al files overal in Europa, zeker de vrijdag voor de krokusvakantie, wellicht nog meer vertraging dan rijden op menige zaterdag.

En zo onoverkomelijk zijn die files ook niet, ik ben een keer op zaterdag naar Zwitserland gereden in de tweede helft van februari, dan heb je een uur tot anderhalf uur extra vertraging door de vakantieperiode. Op die zaterdag kun je toch niet skiën, ook niet als het verkeer meezit.

Moraal van het verhaal, men wil gewoon een extra dag vakantie, zoekt daarvoor gelegenheids-argumenten en wordt heel erg boos als die argumenten niet worden geloofd. Laten die mensen dan gewoon eerlijk zijn en niet hun gelijk proberen te krijgen door onderwijzers en schoolinspectie te beledigen!

En nog een tip voor de mondige medemens: maak geen routine van uitzonderingsverzoeken, het valt op dat het altijd dezelfden zijn die een uitzonderingspositie willen, dat ondermijnt de slagingskans als men echt een keer een goede reden heeft voor een uitzondering. En de schooldirectie en inspectie kent inmiddels alle smoesjes en truukjes, onderschat nooit je "tegenstander".

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik heb het over mijn eigen situatie waarvan ik weet dat als ik vooraf ergens vrij voor vraag, ik dat dan ook daadwerkelijk krijg. Dus bij mij geldt niet ineens een ingetrokken verlof !

En die mentor die ook z’n tijd en aandacht aan mijn kind besteedt ??? Laat me niet lachen. Van de 10 mentoruren worden er misschien 3 daadwerkelijk gegeven. En ik denk dat mijn zoon z’n kennis over geschiedenis niet valt of staat met een uurtje meer of minder les daarin.

Als mijn zoon faked dat ie ziek is, moet ie van mij naar school, ik zit bovenop z’n huiswerk en zowel ik als mijn man zijn aardig wat tijd in de week bezig met overhoren. Die 3 uurtjes “spijbelen” in het jaar, waarvan er maar 1 een echte les is, vind ik dan ook best kunnen. Vooral ook omdat ik 100% zeker weet dat het vooraf netjes vragen niks oplevert.

En wat ik daarbij nog vergeet te zeggen… Ik denk dat een schooldirectie juist liever heeft dat een kind voor een paar uurtjes of zelfs een dag ziekgemeld wordt dan dat het netjes aangevraagd wordt.

Heb lang geleden op de basisschool eens netjes om een vrije vrijdag gevraagd en 3 x raden wat de directeur tegen me zei…
" Joh, meldt hem gewoon ziek voor een dag, anders krijg ik gezeur met de inspectie als ik toestemming geef"

Zegt toch ook wel genoeg. En het gaat bij mij ( en denk ook bij de meesten) niet om 1 x per maand een vrije dag. Maar voor 1 x per jaar denk ik altijd aan die woorden van die directeur en meld ik mijn zoon ziek.

En nu is dan toch echt het moment daar dat ik zo boos word dat ik ga reageren. De verschillende argumenten aangehoord hebbende heb ik toch het idee dat mensen denken dat ze God zijn en hun eigen normen en waarden niet helemaal kunnen plaatsen in de wereld waarin we leven.

Ik geef zelf les op een middelbare school en ik ben ook nog eens mentor van een brugklas. Uiteraard geef ik geen totaal onbelangrijke les als geschiedenis (grapje!) maar het fundamentele vak wiskunde! Mijn mentorlessen gaan altijd door, ik ben zelden tot nooit ziek namelijk, en daarin doen we ALTIJD iets nuttigs. Dit kan zijn het aanleren van studievaardigheden of iets dergelijks. Het kan ook op wel eens voorkomen dat we normen en waarden moeten bespreken in de klas en dat lijkt me logisch met dit soort ouders.

Je hebt je zoon of dochter ingeschreven bij een school die bepaalde regels hanteert. Dat je het niet eens bent met die regels had je eerder moeten bedenken. Dat leerlingen en hele klassen niet de les krijgen die ze verdienen komt doordat sommige ouders hun kroost niet naar school laat gaan en dat de docenten dubbele lessen moet gaan geven. Dat überhaupt de gedachte in je opkomt is al een belachelijke maar dat je anderen daar mee lastig valt en je gelijk probeert te halen is stuitend.

Ik zou zeggen dat hier een slotje op mag. Discussiëren over een punt dat wettelijk gewoon niet mag lijkt me onzinnig. En hou op docenten (zoals ikzelf) te beledigen dat onze lessen niets voorstellen.

Als je een goede reden hebt trouwens om buiten de vakanties om op vakantie te gaan (en dat is maar zelden) dan kan dit aangevraagd worden. Een halve of hele dag missen om niet in de file te staan is geen goede reden… Maar als dat je punt is dan kan de discussie oneindig doorgaan…

Jeroen, dat het bij jou op school goed geregeld is, is hartstikke mooi. En als ouders dus zien dat er door de schooldirectie en leerkrkrachten alles aan gedaan wordt om de uitval van lessen tot zo min mogelijk te beperken, zullen zij ook niet zo makkelijk zijn met hun kind ziek melden.

Ik kijk naar mijn eigen situatie. De mentor van mijn zoon heeft letterlijk gezegd dat ze het mentoruur eigenlijk overbodig vindt. Dat ze alleen als er belangrijke dingen spelen ze de les door laat gaan !!! En voor dat soort uren zal ik mn zoon dan tot 15.45 uur op school laten zitten als we eens een weekendje weg gepland hebben 1 x per jaar. Ja dahaaagggg !!!

Ik zie het als compensatie voor uren die ze op school doorbrengen voor dingen waar ze zelf niet voor gekozen hebben, zoals het verplicht bijwonen van een of andere voorstelling op school in eigen tijd.

Dingen waar je niet voor kiest op een school bestaan niet… Als je kiest voor een school dan ga ik ervan uit dat je ook kiest voor de activiteiten die worden georganiseerd en ook daar hoort wel eens iets bij dat verplicht is.

Straks gaan ouders ook nog zeggen dat ze daar niet aan mee hoeven te doen. Onbegrijpelijk als dat het idee is dat in de samenleving leeft. Leerlingen hebben (vaak meer dan) 12 weken in het jaar vakantie… Het moet toch lukken om ergens in die tijd een weekendje weg te plannen.

En dat het bij ons op school goed geregeld is inderdaad fijn. Ondanks dat gebeurt het nog steeds dat ouders menen hun kind een extra dag vrij te mogen geven om iets leuks te gaan doen. Hier wordt godzijdank keihard door opgetreden door de school en de inspectie… Aan wie wij ook de leerlingen zelf doorgeven!!!

Bedenk inderdaad eens dat je afspraak hebt met iemand en die vindt die afspraak niet belangrijk en komt niet opdagen… In het bedrijfsleven word je daareihard op afgerekend… In het onderwijs dus nu ook steeds meer. Een Goede zaak

Ik ben heel blij met de reacties die hierop gegeven worden, bijna niemand lijkt het gelukkig normaal te vinden zijn kind ziek te melden als het niet echt ziek is. Dit geeft mij juist weer hoop in de samenleving!

Zoals volgens mij wel duidelijk is ben ik het eens met de mensen die het belachelijk vinden. Je geeft toch een heel verkeerd signaal naar kind en school af door je kind weg te houden van school. Volgens mij zijn we het (bijna allemaal) wel met elkaar eens dat dit niet gehoord is.

Serfaus

En als een mentor zo iets zou zeggen… Dan zou ik meteen verhaal halen bij de rector… Maar het komt nu natuurlijk wel goed uit dat ze zoiets zegt

TS nog een keer.
Dank voor alle reacties.
Ik kan toch wel stellen dat een meerderheid het niet eens is met mijn argumenten (en dat mag :-) )

Vooropgesteld, het gaat om kinderen in groep 2 en groep 5 van de basisschool, dus vandaar mijn opmerking ‘hoeveel zullen ze missen op zo’n laatste ochtend’.

De jongste heeft speelgoedochtend en de oudste kan heel goed meekomen en zit zelfs in een groepje dat extra werkjes krijgt.
Maar inderdaad, het betreft luxe verzuim, dat zal ik zeker niet ontkennen. Ik kan me ook voorstellen dat de school één lijn moet trekken, dus het moet niet uitmaken of ze nu wel of niet goed mee kunnen komen.

Het is ook niet zo dat ik geen respect heb voor regels en gezag, maar ik wil wel een soort flexibiliteit afdwingen die compleet mist in het onderwijs. Vandaar mijn vergelijking met de studiedagen (soms gepland, soms ook 2 weken van te voren aangekondigd). Dan wordt er ook creativiteit van de ouders gevraagd, maar andersom werkt het niet zo.
De tijd dat er een moeder altijd thuis is hebben we allang achter ons gelaten en ik heb het idee dat scholen nog steeds in deze traditie zijn blijven hangen.

Overigens, de juf uit groep 2 was afgelopen herfstvakantie ook op vrijdag al weg. Daar was dan een invaljuf voor, maar dat kan dus wel…

Het gebrek aan flexibiliteit en het eenrichtingsverkeer is wat me frustreert en dwingt tot creativiteit.

Tenslotte, natuurlijk ben ik blij dat mijn kinderen onderwijs krijgen. Maar om dat er nou bij te halen… We leven gelukkig niet in een derdewereldland. Anders had dit forum ook niet bestaan.

Wintersport is absoluut een luxe, maar daar werk ik ook hard voor. Om deze reden wil ik het meeste uit die ene week halen en ik als ouder vind het verantwoord om mijn kinderen een halve dag per jaar van school te houden.

Jeroen, dat het bij jou op school goed geregeld is, is hartstikke mooi. En als ouders dus zien dat er door de schooldirectie en leerkrkrachten alles aan gedaan wordt om de uitval van lessen tot zo min mogelijk te beperken, zullen zij ook niet zo makkelijk zijn met hun kind ziek melden.
Ik kijk naar mijn eigen situatie. De mentor van mijn zoon heeft letterlijk gezegd dat ze het mentoruur eigenlijk overbodig vindt. Dat ze alleen als er belangrijke dingen spelen ze de les door laat gaan !!! En voor dat soort uren zal ik mn zoon dan tot 15.45 uur op school laten zitten als we eens een weekendje weg gepland hebben 1 x per jaar. Ja dahaaagggg !!!
Ik zie het als compensatie voor uren die ze op school doorbrengen voor dingen waar ze zelf niet voor gekozen hebben, zoals het verplicht bijwonen van een of andere voorstelling op school in eigen tijd.

Jacquelien op 26 okt. 2012 17:16

Als je het niet eens bent met beslissingen van deze school, waarom is er dan voor deze school gekozen? Het zelfde voor de aanpak en les indeling van deze school, waarom heb je dan voor deze school gekozen?

Een beter milieu begint bij jezelf toch? Dus als iedereen alleen maar blijft klagen, de kinderen van school gaat houden (ook al is het maar 1x per jaar) en het slechte voorbeeld blijft geven qua spijbelen gaan we aan dat milieu in positieve zin niets veranderen.

En je ziet het als compensatie voor de uren die ze op school doorbrengen waarvoor ze niet gekozen hebben? Ik neem aan dat deze uren vrijwel altijd onder schooltijd zullen zijn aangezien je aangeeft dat deze ook op school zijn? En zo niet, vergeet dan niet het sociale en culturele aspect wat er bij komt kijken. Lijkt me niet verkeerd voor de algemene ontwikkeling van een kind?

En alle uurtjes die ze vast wel eens ziek thuis blijven? Naar de tandarts moeten? Bel je daarvoor ook de school op om te vragen of ze deze uren in mogen halen? Vast niet.

Laten we het eens omdraaien:Als je als leerkracht iedere week een groep krijgt die totaal niet gemotiveerd wordt vanuit huis, waar ouders vinden dat deze uren onzin zijn, waarom zou je dan iedere week en jaren achter elkaar nog tijd en moeite in deze uren steken? Een groep kinderen op zich kun en moet je als leraar altijd zoveel mogelijk willen motiveren. Maar als dit vanuit huis al tegengewerkt wordt door negatieve ouders, dan is dit een behoorlijke opgave.

Ik merk dat ik mijzelf behoorlijk boos maak om dit onderwerp, gewoon door de kortzichtigheid en het lef van mensen om hier überhaupt een discussie over aan te durven gaan. Dit gaat niet om dat ene uurtje per jaar, maar om de gehele gedachten gang van deze mensen.

Snow!

Het is inderdaad de gedachtegang erachter die mij doet verbazen. Het lijkt of er gedacht wordt dat ze het recht hebben (of af willen dwingen, hoor ik Jay zeggen) om hun kind niet naar school te laten gaan en daar argumenten voor te zoeken die ingaan op dat zogenaamde recht (compensatie, leraren krijgen ook vrij, dure vakantie betaald, enz.).

En dat is nu datgene waar volgens mij de kronkel in zit. Waar denken jullie dat recht vandaan te hebben? En dan niet denkend vanuit de argumenten die jullie gegeven hebben maar wat is de gedachtegang daar dan achter?

In mijn optiek heeft het kind het recht op onderwijs en neem je dat nu af.

Serfaus

Ik heb het over mijn eigen situatie waarvan ik weet dat als ik vooraf ergens vrij voor vraag, ik dat dan ook daadwerkelijk krijg. Dus bij mij geldt niet ineens een ingetrokken verlof !
En die mentor die ook z’n tijd en aandacht aan mijn kind besteedt ??? Laat me niet lachen. Van de 10 mentoruren worden er misschien 3 daadwerkelijk gegeven. En ik denk dat mijn zoon z’n kennis over geschiedenis niet valt of staat met een uurtje meer of minder les daarin.
Als mijn zoon faked dat ie ziek is, moet ie van mij naar school, ik zit bovenop z’n huiswerk en zowel ik als mijn man zijn aardig wat tijd in de week bezig met overhoren. Die 3 uurtjes “spijbelen” in het jaar, waarvan er maar 1 een echte les is, vind ik dan ook best kunnen. Vooral ook omdat ik 100% zeker weet dat het vooraf netjes vragen niks oplevert.

Jacquelien op 26 okt. 2012 16:29

Je zoon ziek laten melden is luxe-verzuim en gewoon spijbelen. Dat is echt geen reden om hem niet naar school te laten gaan. Als ouder gedraag je je dan hypocriet: als jij faked ziek te zijn ga je naar school, maar voor luxe-verzuim (files vermijden) mogen de ouders het kind wel fake ziek melden. Een erg slecht signaal.

Als dat ook daadwerkelijk de reacties waren van de directeur en de mentor, dan stel ik me veel vragen bij het niveau van deze school (en bijgevolg ook wel het Nederlands onderwijs, dat beduidend lager licht dan het Belgisch onderwijs).

Nee het is zeker geen recht om je kind van school te houden.
Het is omgekeerd, het is een plicht dat ze naar school gaan. En dat moet ook.

In mijn optiek heeft het kind het recht op onderwijs en neem je dat nu af.

Karlijn op 26 okt. 2012 18:04

Maar laten we nou niet overdrijven en de moraalridder gaan uithangen.

Het gaat om kleine kinderen op de basisschool die een halve dag in een jaar missen op een dag waarin sowieso niks gebeurt.

Ik lees over mensen die een hele week kinderen van school houden (netjes aangevraagd en goedgekeurd) vanwege een eigen zaak o.i.d. Waarom is dat dan wel prima? Die kinderen missen een hele week!

Het gebrek aan flexibiliteit en het eenrichtingsverkeer is wat me frustreert en dwingt tot creativiteit.

Jay op 26 okt. 2012 17:39

Het gebrek aan flexibiliteit of gewoon de geldende en vooraf bekende regels volgen? Je wordt helemaal niet tot creativiteit gedwongen in dit geval. Je kinderen hebben gewoon nog GEEN vakantie en dus valt er niets creatief te zijn. Nogmaals: het gaat niet om dat ene uurtje per jaar, maar om de gedachte er achter van deze mensen. Je hebt zelf voor kinderen gekozen, voor deze school en dus uiteindelijk ook voor deze regels en vakantie dagen. Dus wie is er dan verantwoordelijk voor het feit dat je je aan deze regels te houden hebt? Juist. En dan achteraf gaan mekkeren over flexibiliteit… Tja.

Overigens, de juf uit groep 2 was afgelopen herfstvakantie ook op vrijdag al weg. Daar was dan een invaljuf voor, maar dat kan dus wel…

Jay op 26 okt. 2012 17:39

Dus? Is het netjes opgelost lijkt mij? De juf neemt een vrije dag op en daar is vervanging voor geregeld. Mag deze juf geen dag vrij nemen als dit mogelijk is? Het "maar dat kan dus wel…" is een beetje calimero gedrag in mijn ogen en stoort me behoorlijk.

Snow!

Ja, mijn kind mist zelfs 2 weken. Eigen zaak, seizoensgebonden, geen mogelijkheid in een andere periode om een gezinsvakantie van 2 weken te genieten. En als al die dingetjes het geval zijn zegt de regel dat ik, met werkgeversverklaring, een VERZOEK kan indienen bij de directie om mijn kind 10 schooldagen vrij te gunnen. (Maar dat zijn niet de enige regeltjes, je mag bijvoorbeeld niet rondom een schoolvakantie gaan zitten om langer dan die 2 weken vakantie te nemen, of binnen 3 weken na de zomervakantie.) In ons geval is dat nog nooit geweigerd. Ik word dus een beetje ziek van opmerkingen in de trant van "als je een eigen zaak hebt, kan alles". Want dat is gewoon niet zo.
Ons kind presteert bovengemiddeld, maar evengoed vraag ik altijd om werk mee, wat we ook trouw iedere dag maken, hoewel dat voor mijn kind niet leuk is op vakantie. Maar ik wil dat ze weet dat je de gevolgen van de uitzonderingspositie óók moet aanvaarden.
Ik hou me aan de regels, vind dat ik het goede voorbeeld moet geven aan de kinderen en erger me wezenloos aan kinderen die worden ziekgemeld om maar niet in de file te hoeven staan of om een goedkopere reis te kunnen boeken, of wat voor smoes dan ook verzinnen om een dag vrij te kunnen zijn van school (oma wordt 65 en we zijn uitgenodigd met zijn allen mee te gaan naar EuroDisney of zo) . Het is heel simpel in mijn opinie: er zijn regels die kaders maken waarbinnen je je kunt bewegen. Als je het niet eens bent met die kaders heb je pech gehad of zoek je een soort onderwijs waar het vrijer is geregeld.
En dus rijden wij al jaren op zondag naar de wintersport en rijden we op zondag weer terug. Heb je ook geen gezeik met drukte op de weg.

mama on a mission in the snow

En oja, ook ik ben vóór flexibeler maken van vakanties. Maar dat moeten we met zijn allen wèl kunnen en willen betalen. En daar wringt hem de schoen. Daar hebben wij met zijn allen helemaal geen zin in.

mama on a mission in the snow

…stoort me behoorlijk.

Fabian op 26 okt. 2012 18:31

Fabian, niet doen… Verschillende mensen, verschillende meningen!

Ik respecteer ieders mening en begrijp het ook. In een aantal gevallen lees ik duidelijk de mening van iemand zonder kinderen, maar ook dat begrijp ik.

En voor wat betreft creativiteit… Waarom kan een halve dag niet, maar een lang weekend als oma 70 wordt, of zelfs een hele week omdat papa een eigen zaak heeft dan wel???

In alle gevallen betreft het luxe verlof, maar het ene is geoorloofd en het ander niet.
Dan ben ik maar calimero, maar ik zie het verschil niet.

Ik vind dat er nogal fel gereageerd wordt hier. Wanneer er toestemming wordt gevraagd en gegeven lijkt mij dat er niets aan de hand is. Mijn kind (11jr) gaat nu voor het 2de jaar op wintersport buiten de schoolvakanties vanwege het NK snowboarden. Ik geef aan het begin van het schooljaar aan dat we alleen gaan als hij een goed rapport heeft en dit motiveert hem enorm. Uiteraard wordt er toestemming gevraagd op school en dit wordt zonder problemen gegeven. Wel krijgt hij huiswerk mee waar hij dus elke avond mee bezig is.
Voorwaarde is dus wel dat de resultaten goed zijn.
Ik krijg bij een hoop reactie hier wel een beetje het "Roomser dan de paus zijn" gevoel van.
Iedere ouder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid voor wat betreft het opvoeden en moet dus zijn eigen afweging maken.

@Christiaan: Deelnemen aan een NK, valt dat niet onder topsport ipv gewone reizen ?

In ons geval is dat nog nooit geweigerd. Ik word dus een beetje ziek van opmerkingen in de trant van "als je een eigen zaak hebt, kan alles". Want dat is gewoon niet zo.

Rachel P. op 26 okt. 2012 18:41

Blijkbaar kan het dus wel, want het is je nooit geweigerd.
Het enige is dat je niet vlak voor of na een schoolvakantie goedkeuring krijgt.

Dat is je gegund hoor, en voel je vooral niet aangesproken als jouw situatie in de vergelijking wordt meegenomen. Maar ik vind het gewoon vreemd dat dit dus wel kan…

Nee Jay, je leest niet goed ;-)
Het is niet alleen het feit dat je een eigen zaak hebt. Je moet voldoen aan meer regeltjes dan alleen het hebben van een eigen zaak. En wij voldoen daaraan.
En zéker voel ik me niet aangesproken. Ik opereer gewoon binnen de kaders.

mama on a mission in the snow

…stoort me behoorlijk.

Fabian op 26 okt. 2012 18:31

Fabian, niet doen… Verschillende mensen, verschillende meningen!
Ik respecteer ieders mening en begrijp het ook. In een aantal gevallen lees ik duidelijk de mening van iemand zonder kinderen, maar ook dat begrijp ik.
En voor wat betreft creativiteit… Waarom kan een halve dag niet, maar een lang weekend als oma 70 wordt, of zelfs een hele week omdat papa een eigen zaak heeft dan wel???
In alle gevallen betreft het luxe verlof, maar het ene is geoorloofd en het ander niet.
Dan ben ik maar calimero, maar ik zie het verschil niet.

Jay op 26 okt. 2012 18:43

Iedereen zijn mening, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ik mij er niet aan kan storen. :) En het geval van Calimero sloeg op het verhaal van de juf. Dat zij, netjes vrij gevraagd en gekregen van haar werkgever wel vrij krijgt en je kinderen niet. Dat is een vergelijking die je niet kunt maken en dat je dat wel doet stoort me dus.

En nogmaals: Het gaat mij in dit verhaal niet om dat ene halve of hele dagje maar om het feit dat mensen zich in allerlei bochten en smoezen wringen om maar onder een vooraf bekende regel uit te komen. Of het nu gaat om een feestje van oma, een vakantie of wat dan ook. De regel is bekend en daar heb je je in het geval van luxe verzuim gewoon aan te houden.

Lees ook even de post van Rachel p. Dat geeft je misschien te denken waarom kinderen van zelfstandig ondernemers soms wel buiten deze regeling vallen. Daar zijn zoals bekend weer andere regels voor en daar houden deze mensen zich keurig aan. Dus er is geen ruimte in dit verhaal voor discussie, deze regels liggen al jaren vast en worden heus niet bij iedere zelfstandig ondernemer toegepast.

Toevallig weet ik dat mijn baas ook eens in de zoveel jaar gebruikt maakt van deze regeling. In de bakkerswereld is er namelijk weinig tijd om op vakantie te gaan als baas van een klein bedrijf met maar een paar man personeel en de vrouw in de winkel. Alle vakantie periodes vallen gewoon al af doordat dit onze drukste periodes zijn. En daarbij komt dat het personeel altijd eerst vrij krijgt voordat de baas aan de beurt kan zijn. Anders sta je snel zonder personeel in je bakkerij. :) Dan zit er niets anders op dan eens in de zoveel jaar van deze regeling gebruik te maken. En ja, ook deze ouders zorgen ervoor dat hun kinderen uiteindelijk niets gemist hebben qua stof door op vakantie vrij intensief met de kinderen aan school te werken.

Snow!

@Christiaan: Deelnemen aan een NK, valt dat niet onder topsport ipv gewone reizen ?

dr dre op 26 okt. 2012 18:47

Het maakt het wel makkelijker om vrij te krijgen met een uitnodiging voor het NK maar het gaat erom dat er toestemming gevraagd kan worden en dus gegeven kan worden. Als iemand zich gewoon aan de regels houdt en toestemming krijgt zie ik het probleem niet, dit gaat vaak samen met de schoolresultaten van het kind.

In ons geval is dat nog nooit geweigerd. Ik word dus een beetje ziek van opmerkingen in de trant van "als je een eigen zaak hebt, kan alles". Want dat is gewoon niet zo.

Rachel P. op 26 okt. 2012 18:41

Blijkbaar kan het dus wel, want het is je nooit geweigerd.
Het enige is dat je niet vlak voor of na een schoolvakantie goedkeuring krijgt.
Dat is je gegund hoor, en voel je vooral niet aangesproken als jouw situatie in de vergelijking wordt meegenomen. Maar ik vind het gewoon vreemd dat dit dus wel kan…

Jay op 26 okt. 2012 18:53

Een politie auto rijdt met sirenes aan vol door het rode licht. Deze krijgt natuurlijk geen boete.
Jij doet een dag later precies het zelfde in je eigen autotje. Jij krijgt natuurlijk wel een boete.

Vind je vreemd dat dit zo kan?

Waarschijnlijk niet en weet je waarom niet? Omdat dit de regels zijn en die ken je. Dus die volg je de volgende keer en ga je daarover ook niet in discussie.

Snow!

De tijd dat er een moeder altijd thuis is hebben we allang achter ons gelaten en ik heb het idee dat scholen nog steeds in deze traditie zijn blijven hangen.

Ook juffen zijn soms moeder en lopen tegen dezelfde (luxe) problemen aan

Overigens, de juf uit groep 2 was afgelopen herfstvakantie ook op vrijdag al weg. Daar was dan een invaljuf voor, maar dat kan dus wel…

Ik proef iets van afkeuring.
Misschien had ze een begrafenis, misschien moest ze naar het ziekenhuis, misschien had ze een extra invaldag gedraaid en nu weer opgenomen, misschien … misschien…
Juffen (en meesters) hoeven toch niet van te voren tekst en uitleg aan ouders te geven waarom ze die dag er niet zijn.

Het gebrek aan flexibiliteit en het eenrichtingsverkeer is wat me frustreert en dwingt tot creativiteit.

Ze moeten zich gewoon aan de wet houden, dat kun je het onderwijspersoneel toch niet kwalijk nemen.
Wil je invloed? Ga in de politiek, MR of het bestuur

Wintersport is absoluut een luxe, maar daar werk ik ook hard voor.

Jay op 26 okt. 2012 17:39

Inderdaad een luxe, daar werk ik ook hard voor. In het onderwijs!

@Christiaan: Deelnemen aan een NK, valt dat niet onder topsport ipv gewone reizen ?

dr dre op 26 okt. 2012 18:47

Het maakt het wel makkelijker om vrij te krijgen met een uitnodiging voor het NK maar het gaat erom dat er toestemming gevraagd kan worden en dus gegeven kan worden. Als iemand zich gewoon aan de regels houdt en toestemming krijgt zie ik het probleem niet, dit gaat vaak samen met de schoolresultaten van het kind.

Christiaan op 26 okt. 2012 19:00

Hee, daar is het verschil! Zo lang iemand zich aan de regels houdt en toestemming krijgt van de school hoor je mij ook niet zo snel. Als de reden van het verlof nog steeds "we nemen een dagje vakantie voor de kids zodat we niet in file staan" is dan moet deze school zich eens achter de oren krabben.

Maar zoals al meer aangegeven in dit topic is het om deze reden helemaal niet toegestaan voor een school om hiervoor zomaar vrij te geven en komt tegenwoordig steeds vaker de inspectie om de hoek kijken. Dus uiteindelijk wordt er dan helemaal niet zo aan de regels voldaan zoals jij zegt :)

Snow!

Plaats een reactie