Skileraar of skicoach 'worden' :)

Hoi allemaal,

Ik wil graag deze winter naar Oostenrijk voor een heel seizoen lekker skieen/bezig zijn met mensen mijn enthousiasme over te brengen.
Zelfs ski ik van kleins af aan en dat gaat prima, echter twijfel ik over het volgende…

Ik ben al ver met het idee de opleiding voor Anwärter in Kaprun te volgen en dan skiles te gaan geven, dit zou dan einde november plaatsvinden (hier zijn kosten aan verbonden)
Dit lijkt me heel gaaf: nieuwe mensen leren kennen, zelf de hele dag op de ski’s staan/bezig zijn met lesgeven.

Echter krijg ik net een email (n.a.v. een mail welke ik zelf heb gestuurd naar ‘mijn’ bekend Serfaus) dat ik ook kindercoach kan worden in Serfaus voor het hele seizoen.
Als ik het goed begrijp gaat dit vooral om meehelpen in Kinderland en niet echt skiles geven, het is echter wel een heel leuk gebied en ze regelen ook (kosteloos) inwoning voor je…
Ik twijfel alleen omdat ik niet weet of de mogelijkheid uit te groeien naar meer bestaat en/of me dit wel zou bevallen of dat het erg eenzijdig is.

Heeft iemand hier ervaring mee en zoja, wat zouden jullie doen… ?

De tijd begint te dringen en ik moet wel gaan beslissen 
Dit brengt me weer aan het twijfelen, hartstikke bedankt alvast voor jullie reacties!

Groetjes Sanne

Hoi Sanne,

Zelf ben ik net begonnen met me anwärter opleiding, het eerste deel in Nederland en in oktober voor het tweede deel naar Kaprun. Als ik je een tip mag geven, zeker de anwärter opleiding doen!! Het is zo leuk, je leert een hele hoop bij en komt met allemaal nieuwe mensen in contact. Als je deze opleiding behaalt hebt heb je altijd nog de mogelijkheid om in het kinderland aan de slag te gaan. Je hebt dan alleen al een diploma op zak waarmee je eventueel ook buiten kinderland aan de slag kan.

groetjes Jasper

Beste Sanne.
Ik zelf sta ook voor de beslissing om dit seizoen Anwarter te gaan halen en een seizoen les te gaan geven.
Twijfels twijfels je kent het wel.

Ik zou je aanraden om gewoon je anwarter te halen. Is immer nooit erg om een extra diploma te hebben. Je leert erveel van. zowel op technisch gebied als nieuwe mensen kennen. Als je het financieel kan doen die anwarter. Altijd doen! Dat zegt ook iedereen in mijn omgeving en ik ga er dit seizoen ook voor!

Met betrekking tot skicoach in kinderland. Vaak kom je met een anwarter in het begin ook in kinderland te staan. zeker in de hoogseizoens weken. Maar met die anwarter kan je ook volwassenen lesgeven.
Als ik het goed begrijp kan je dit als kindercoach niet omdat je immers geen anwarter hebt gehaald/aan de cursus hebt deel genomen.
Met een anwarter kan je altijd doorgroeien naar Landes en daarna staatlich als ik het goed heb. http://www.snowsporttirol.at verwijs ik je graag naar. staan alle cursus data op en ook een hoop informatie. Je kan natuurlijk ook bij een ander skiverband je diploma van anwarter halen zoals het Wiener of salzburger.Kijk wel even goed uit met je anwarter te halen bij de salzburger SBSSV. Je moet dan het eerste seizoen lesgeven bij een skischool in het salzburgerland. Maar over het algemeen zijn er naar mijn weten weinig problemen met je anwarter om in andere bundeslander les te geven. Hoe dan ook! ga ervoor dat seizoen in de sneeuw. Want een maal gedaan ben je volgens mij verslaafd. PS maak anders even een account hier aan dan kan je gerichter vragen stellen en weten we met wie te maken hebben in het vervolg je nog meer vragen hebt ;)

Veel succes met je keuze.

Hoi Sanne,

Zeker je anwarter gaan halen, je kan dat switchen tussen werken in kinderland of gewoon lekker met kinderen die al een aantal jaar ervaring hebben de piste op. Ik zelf heb mijn anwarter ook gehaald vorige seizoen en ga dit jaar skiles geven in Saalbach, daarbij wil ik dit jaar ook mijn LS1 en LS2 halen. Het is gewoon fijn om een diploma op zak te hebben. En ik denk dat als jij je diploma ook heb dat je ook in Serfaus nog in kinderland mag werken.

Groet,
Tim

Hoi Sanne,

Super dat je een heel seizoen in Oostenrijk wilt gaan werken, dat gaat een hele mooie ervaring worden.
Ik zou je aanraden om je anwarter te gaan halen omdat je hiermee voor jezelf veel meer mogelijkheden creeert!

Zelf vind ik kinderland ontzettend leuk om te doen. De kids maken zulke vorderingen in een week en het feit dat jij hen daarbij hebt geholpen is gaaf. Aan het begin van de week hadden ze nog nooit op skietjes gestaan en aan het einde van de week kunnen ze met papa en mama van de grote berg af:)
Maar… na twee weken achter elkaar in Kinderland wil je gewoon (ik in ieder geval en veel skileraren hebben het al na 1 week) iets anders. Dus met een groepje al gelijk de grote berg af, of juist een keer volwassenen of priveles geven.

Met je anwarter vergroot je dus je eigen mogelijkheden en indien je toch alleen Kinderland wilt draaien kan je dit altijd aangeven bij je skischool. Ik zou alleen bij voorbaat de mogelijk om ook andere dingen te kunnen doen niet uitsluiten en daarom dus je anwarter halen.

Ik zou je wel aanraden om in eerste instantie je anwarter te halen in het Bundesland waar je les wilt geven. Indien jij naar Serfaus gaat ligt een opleiding bij het Tiroler Verband voor de hand. Niet dat het heel veel uitmaakt maar soms kunnen skischolen weleens moeilijk doen. Zo weet ik van leraren die hun opleiding bij SBSSV (Salzburger) hebben gedaan maar in Tirol zijn gaan lesgeven. De skischool uit Tirol had hen bijna niet aangenomen puur omdat ze de opleiding in het Salzburgerland hebben gedaan. Zelf ben ik in het Salzburgerland gaan lesgeven en heb mijn opleiding dan ook bij het SBSSV gedaan. Heel erg tevreden over deze 10 daagse opleiding in Kaprun:)

Veel succes, ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen. Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen!

Thank God summer is over!

Hoi allemaal,

Allereerst super bedankt voor jullie reacties, hier ben ik wel wat wijzer van geworden!
Het is inderdaad zo, wat jullie allemaal al zeggen en ik zelf ook al dacht, dat het beter is eerst mijn anwahrter proberen te halen, kindercoach kan altijd nog…
Ik heb dan ook op die sites gekeken wat jullie aanraden en heb tevens van verschillende skischolen te horen gekregen dat ik via hun (betalen dan wel) dit diploma kan halen en dan ook een baan kan krijgen.
Vanavond wil ik dan ook even de tijd nemen alles op een rijtje te zetten en dan knopen door te hakken.

Mij gaat het vooral om het avontuur (zullen wel meerdere zijn hier :)) maar ik heb een ‘gewone’ kantoorbaan en ga onbetaald verlof nemen.
Ik ben dus geen student.
Dit is iets wat ik altijd al wilde en door omstandigheden doet zich de gelegenheid nu voor. Ik neig dan ook naar een bedrijf (weet niet of ik de naam hier mag noemen) die alles voor je regelen. Qua kosten zal dit of iets duurder zijn/of hetzelfde uitkomen,maar voor mij zou het ook fijn zijn als alles al geregeld is en heb al een paar keer contact met hun gehad.
Maar voor ik beslis wil ik gewoon ervaringen horen en vind het dan ook fijn dat jullie zo snel reageren.

Het idee van lesgeven spreekt me ook meer aan dan ‘hulpje’ te zijn, zeker als ik jullie ervaringen hier zo lees. Hoop wel maar dat ik goed genoeg ski hiervoor…haha… maar goed, dat zal wel goed komen!

Graag zou ik me aanmelden op dit forum (en dan niet met mijn nickname), maar heb geen flauw idee hoe :)
Dus hoor ook dat graag, bedankt!

Hoi Sanne,

Ook ik adviseer je om je Anwärter te gaan halen en om dit via het TSLV te doen (Tirol Anwärter). Of je nu kiest voor 10 dagen in St. Johann of voor 5 dagen Zoetermeer / 5 dagen St. Johann… je word er altijd beter van!

Komende zondag (23 september) is er een info dag van Snowsporttirol-Nederland in Snowworld Zoetermeer. (tussen 11:00 uur en 15:00 uur) Wellicht iets voor jou! Informeren kan nooit geen kwaad! De opleiding zal dan zijn in Zoetermeer (21 oktober tm 25 oktober) en St. Johann (15 december tm 19 december).
Kies je voor 10 dagen St. Johann dan is de opleiding van 10 december tm 19 december.
Meer info; http://www.snowsporttirol.nl

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Waarom vind ik nergens op wintersporters een zoekfunctie? Hier bestaan namelijk al ettelijke topics over, maar je vindt ze gewoon niet makkelijk terug.

Die laatste lift halen...

@Stijn deze zoekfunctie bestaat wel; zie vakje waarin staat "skigebied of dorp". Dit is de zoekfunctie, maar helaas misleid de tekst een beetje in het vakje…

If you snooze, you loose!

Inderdaad… ik daar zou eigenlijk “zoek” moeten staan! Maar voer maar eens 'n paar topics kernwoorden in… vinden doet die niks hoor! Iets voor de beheerders van deze site!

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Dat er nu "skigebied of dorp" staat is een bug. Dit zou alleen op de mobiele versie moeten staan. Word binnenkort opgelost.

Verder is wat Ivo linkt en Jeff zegt idd waar. Je kan gewoon zoeken via het zoekveld bovenin in forum artikelen. Je moet alleen wel even nadat je op enter drukt nog even op het "forum" tabblad klikken om de forum resultaten te zien.

MAND!

Hoi Sanne,

Om nog even jouw laatste vraag te beantwoorden… een forum account aanmaken is niet zo moeilijk hoor! Als je op de website of direct op het forum komt dan zie je de knop "inloggen" staan.

Als je hier op klikt moet je gebruikersnaam en wachtwoord invullen… dit heb je uiteraard dan niet maar je ziet dan ook staan; "Nog geen account? registreer hier gratis"… meer is het niet!

Trouwens wel leuk om je bericht te lezen want ik zit zelf ook ‘vast’ in een fulltime job en ga dit jaar ook het avontuur aan! Ik ga zondag naar de infodag van SnowsportTirol in Zoetermeer.

@ Yo-han: Zo werkt het zoeken inderdaad wel! Bedankt voor de uitleg.

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Zelf heb ik ca. 10jr geleden in Fiss lesgegeven. Met je Anwarter kun je op veel plaatsen terecht. Ik ben overtuigd dat je ook in Serfaus of Fiss terecht kunt. Oostenrijk heeft graag Nederlands sprekende leraren. Veel plezier en gewoon doen.

Rob

Ik ga het ook gewoon doen… proberen het te halen in ieder geval ! Vandaag is er een info dag van SnowsportTirol (TSLV) in SnowWorld Zoetermeer (tussen 11:00 uur en 15:00 uur).
Ik ga er zo naar toe! Anwarter halen lijkt me heel leuk!

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Hoi allemaal,

Ik was een tijdje niet in de gelegenheid (drukte op het werk) om te kijken, maar leuk dat jullie allemaal hebben gereageerd.
@Rob bedankt voor je informatie!
@Johan,wat leuk dat je hetzelfde dilemma hebt, ondertussen al wijzer? Tevens bedankt voor de tip van het inloggen :) Dat ga ik zo doen!

Even over mij, ook bij mij zijn er wel wat ontwikkelingen, ik heb me aangemeld voor de opleiding die start 2 december in Kaprun en heb een baan (als ik slaag natuurlijk) gekregen bij de skischool in Saalbach! Super gaaf natuurlijk, alles is getekend en 20 oktober heb ik kennismakingsdag in Zoetermeer waarbij ik hopelijk meer mensen tref die naar Saalbach gaan en sowieso mensen ontmoet die ook naar Kaprun gaan.
Ik ben heel benieuwd, maar nu ook wel zenuwachtig…kan ik het wel, maar goed, we zullen zien. A.s. zaterdag ga ik in elk geval een dagje oefenen met vriendinnen in Landgraaf :)

Dit even zoals het er nu met mij voor staat, hoop van jullie te horen!
Groetjes

Nog eventjes,ik heb met zojuist aangemeld

Groetjes Linda (niet Sanne ;))

Veel succes, een prachtige uitdaging en leuk dat je zo enthousiast bent.

Voor mij blijft het een droom, ben inmiddels helaas te oud.

Geniet ervan!

s.boersma

Hoi Sanne,

Leuk om te lezen dat je jouw keuze hebt gemaakt. Ik heb de knoop inmiddels ook doorgehakt en start op 21 oktober in Zoetermeer met mijn eerste vijf dagen via SnowsportTirol. Het vervolg zal vanaf 15 december zijn in St. Johann. Jij doet dus de 10 dagen achter elkaar in Kaprun!?

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

S. Boersma, te oud? Ik hoorde van iemand die was 45… ik weet niet hoe oud je bent,maar misschien wel een opsteker ;)

En Johan, ook leuk zeg, half NL en half St. Johann, heb ik ook over getwijfeld,maar daar ik vanaf 1 december een half jaar ‘vrij’ ben kwam mij dit beter uit.
Tevens ben ik een limburgse dus Zoetermeer ligt niet in de richting.

Ik ga idd 10dagen achter elkaar doen, ben benieuwd… spannend hé! Wel leuk de 21e in Zoetermeer dan te starten. Ik ga daar de 20e heen,lopen we elkaar mis.
Heb je ook al een idee voor een skigebied? Succes in elk geval!

Groetjes Linda (nickname was Sanne ;))

Hoi Linda,

Het profiel aanmaken is dus gelukt zie ik! ;-)
Tien dagen Kaprun is voor jou dan inderdaad de beste optie, ondanks dat de vijf dagen in Nederland ook in Landgraaf gegeven worden. Het lijkt me vrij pittig om tien LANGE dagen achter elkaar te moeten. Daarom heb ik voor die twee keer vijf gekozen. Kun je tussentijds nog wat extra trainen en door je theorie heen lezen.

Qua leeftijd is niemand te oud, ik ben zelf 44. Ik was laatst op een info dag waarbij ik iemand ontmoette die bezig is met zijn Anwärter terwijl hij binnenkort met de VUT gaat. Nu komt dat natuurlijk minder voor maar ik heb diverse 30- en 40 plussers ontmoet die willen gaan starten!

Tip voor jou… kijk ook eens op http://www.skileraar.info
Leuke site met Skischool referenties ect.

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Ik heb mijn Anwärter in Salzburg/SBSSV in 2011 gehaald en was toen 51…kan dus ook als je ouder bent, al moet ik er wel bij vertellen dat ik ook in Oostenrijk woon. Was erg leuk om te doen!

Linda, ik ben 66 jaar, heb veel gedaan in de sport en diverse opleidingen gedaan. Jammer dat skiën daar niet bij heeft gezeten…

s.boersma

Ik weet dat er in Pitztal een man is die geloof ik op zijn 81ste zijn anwarter heeft gehaald

Kunnen jullie allemaal goed achteruit skiën?
Dat heb ik nog niet goed onder de knie, hoewel het iedere x beter gaat. Het lijkt me wel een voorwaarde zelf goed te kunnen skiën,
Het lesgeven is voor mij geen probleem, ik heb dat jaren gedaan.
Ik heb op internet gezocht naar de inhoud van de theorielessen betreffende het skiën, zou dat graag eens willen bestuderen maar tot nu toe niet gevonden.

s.boersma

@Linda, Super leuk dat je je hebt ingeschreven. Ik neem aan dat je de cursus dus gaat volgen via SBSSV. Ik heb de cursus vorig jaar in dezelfde periode gevolgd en ben daarna meteen doorgegaan naar het gebied waar ik ga lesgeven. Ga jij dat ook doen? Bij welke skischool in Saalbach ga je lesgeven?

@S. Boersma, Ik kan redelijk goed achteruitskien, maar dit is iets wat je niet perse goed hoeft te kunnen. Alleen op de makkelijkere pistes ski ik weleens achteruit om mijn groepje in de gaten te houden of ze moeten mijn bewegingen dan bijvoorbeeld nadoen en dat zien ze beter als ze mij gewoon kunnen aankijken.

De theoretische vakken die ik tijdens de opleiding kreeg:

  • Alpinkunde
  • Berufskunde
  • Geratekunde
  • Natur & Umwelt
  • Kinderunterricht
  • Sicherheit
  • Erste Hilfe
  • Bewegungslehre

Examens die je uiteindelijk moet afleggen zijn:

  • Lehrauftritt (lesgeven)
  • Theorie
  • Schulefahren (eigen vaardigheid)
Thank God summer is over!

Lisa ik heb tijdens mijn examen de Theorie, Lehrauftritt, Schulefahren en Eigenkonnen gehad.

Bij mij ging Schulefahren niet super goed, eigenkonnen bijvoorbeeld scoorde ik wel erg hoog (kurze radien en carven)

Hoi allemaal, sorry ik ben niet heel actief dus vandaar mijn late reacties :)

@Johan bedankt voor de site!

Fijn dat er onder jullie ook sommige ‘ouderen’ zijn, ik ben zelf ook ‘al’ 33 dus dat geeft hoop,hihi…

@S.Boersma Achteruit skieen kan ik een beetje, ik doe het eigenlijk zo nooit, maar heb ook twintips erbij en daarmee doe ik het weleens maar dat is meer voor de fun.

@Lisa, ik ga in Kaprun de opleiding volgen via http://www.skileraar.eu zij regelen alles voor je verder.
Hier doen veel mensen het zelf, in mijn geval vond ik dit fijner. Ik ga lesgeven bij Furstauer skischule, ben benieuwd eerst maar eens slagen…

Volgende week zaterdag heb ik kennismakingsdag in Zoetermeer… kan nu al niet meer slapen met de gedachte dat ik wellicht de slechtste skiër… ben hadden jullie die zenuwen ook?

Linda: Heb je geld over dat je gaat doen bij Skileraar.eu?
Ze vragen alleen al Euro 150,00 voor die kennismakingsdag en de opleiding kost meer dan Euro 1200,-

Mail sturen naar een paar skischolen en je hebt denk ik werk en kun je de opleiding doen via de skischool. Die vragen daar over het algemeen voor je anwarter rond de Euro 900,- inclusief verblijf, liftpas enz.
Doe het ook wel eens toelatingen examen in Nederland voor Oostenrijkse skischolen en sommige scholen geven dan ook nog gratis 4 trainingen in Nederland.

Redelijk aan de dure kant dus

Hoi Miski, Haha, nee helaas geen geld over. Ik snap wat je bedoeld, zo heb ik zelf ook geredeneerd.
Echter ik ken iemand die het via hun geregeld had en ze was daar heel tevreden over,terwijl een andere vriend het zelf had gedaan en dat niet was.
Nu kan dat toeval zijn, maar ik betaal dus ook meer een beetje op basis van vertrouwen/de rompslomp wat erbij komt, dat geef ik toe.
Zelf had ik ook al wat gemaild en gebeld met skischolen zelf en ik weet dat dat ook rechtstreeks kan (misschien iets voor volgend jaar)

Die eerste dag betaal ik niet, isgratis, dus niet voor EUR 150,- dus dan valt het toch wel mee he.
Ik heb er in elk geval heel veel zin in,bedankt voor je reactie!

@ Linda. Je hebt het dus geregeld via skileraar.eu maar je cursus doe je bij SBSSV. Vorig jaar heb ik inderdaad ook een aantal gesproken die het via skileraar.eu hebben geregeld en die waren ook tevreden hoor. Zelf heb ik het wel alleen geregeld, vond dit prima te doen en het scheelt ook nog aannemelijk in de kosten:) Bij mij heeft het zeer goed uitgepakt en heb nergens problemen gehad.
Je komt in ieder geval veel leraren tegen op de cursus die ook in Saalbach gaan werken, er gaan er altijd veel werken bij Snow & Fun en ook bij Aktiv.

Wat betreft je ski niveau ik zou zo denken: Er zijn er altijd die beter skien dan jij, maar ook die slechter zijn;) Houd er wel rekening mee dat ze je de eerste dagen in Kaprun echt het gevoel geven dat je helemaal niet kan skien! Dit doen ze uiteindelijk alleen maar om je beter te maken, dus sta open voor alles wat ze zeggen.

Thank God summer is over!

Plaats een reactie