Wie gebruikt er een kniebrace me skiën?

Goedendag,

Ik heb geruime tijd last van mijn knie, nu raad mijn fysiotherpeut aan om een kniebrace te gaan dragen tijdens het skiën. Wie heeft hier ervaring mee? en welk type gebruik je? en belangrijkste hoeveel last heb je er van tijdens het skiën?

Jurgen

Ik ski weliswaar niet (snowboard) en ik gebruik de knie brace ook niet meer tijdens het boarden, maar in het begin heb ik hem wel gedragen. Ik heb in het verleden veel last gehad van een luxerende knieschijf (schoot uit de kom) met voetbal. Daarvoor heb ik een brace gekocht om te kunnen blijven voetballen. Toen ik met snowboarden begon 4 jaar geleden heb ik het eerste jaar met de brace geboard maar omdat ik merkte dat ik geen last van de knie had tijdens het boarden heb ik hem sindsdien niet meer gebruikt.

Een brace is natuurlijk even wennen, maar als je eenmaal gewend bent merk je er niets van en je wordt zeker niet beperkt door de aanwezigheid ervan. Ik ervaar de aanwezigheid van de brace zelfs als geruststelling, omdat ik (bij voetbal) weet dat hij door de brace niet weer uit de kom zal schieten…

Ik gebruik zelf zoiets:

null

Ik gebruik al jaren de Bauerfeind Genu train. Wel goed meten, want er zijn verschillende maten. http://www.bauerfeind.nl/nl/producten/bandages-orthesen/knie…

Heeft je fysio ook niet aangegeven wat voor een type je nodig hebt of waarvoor? Er zijn namelijk zoals Harm al aangeeft verschillende type. Die van hem fixeerd zijn knieschijf maar je hebt bijvoorbeeld ook braces die de klappen op je knie opvangen en daarmee het al dan niet versleten kraakbeen/ gewricht ontlasten. Deze zijn vaak van metaal en hebben een schanierpunt met een bepaalde buig begrenzing die je kunt vergelijken met de flex in je ski schoen. Weer andere laten je vrij bewegen maar voorkomen horizontale bewegingen van het knie gewricht.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik heb jaren met een brace geskied,ongeveer zo een als bij Harm op de foto,maar dan eentje die de gehele knie iets meer stevigheid gaf,en zonder metaal.
Eerst passen en een paar dagen uitproberen dan kan je d’r aan wennen,want in t begin voelt het been met brace toch iets stijver,maar namen paar dagen verdwijnt dat gevoel.
Vaak zijn ze ook te koop bij de fysiotherapeut.
Bij was t zeker geen belemmering bij t skieen.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Ik board al jaren met brace, en niet zo’n kleintje ook. Kruisband afgescheurd en geopereerd, dan krijg je die grote brace. Ik heb er totaal geen last van het is een vast onderdeel van mijn uitrusting geworden. Inmiddels gaan er stemmen op dat het niet nodig is om hem om te doen, maar aangezien het mijn achterste been is vind ik het prettiger om hem wel om te hebben.

null

Let it snow, let snow, let it snow!

Die CTI braces zijn best prijzig maar als je kan aantonen aan de ziektekostenverzekering dat je deze nodig hebt kreeg je deze wel vergoed, weet niet hoe dat nu nog zit. Maar een aantal patienten van mij hebben m via de verzekering vergoed gekregen. Meestal zijn die knieschijfbraces en de meeste enkelbraces wel voor eigen rekening.

Ik heb de mijne gewoon vergoed gekregen destijds

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik heb 4 jaar geleden mijn knie gebroken. Het heeft al met al 13 maanden geduurd voordat ik weer voor het eerst op mijn ski’s stond(zonder brace). Ik had met de fysio ook gesproken over een brace voor die knie maar zij vond dat geen goed idee omdat je pezen en banden er lui en slap van worden en dat je daar in het dagelijks leven ook last van zou kunnen hebben( Ik vond die redenering wel iets hebben). Zij vond dat ik ze door te trainen zo sterk moest maken dat een brace niet nodig was.( Ik kon trouwens wel een brace krijgen als ik dat wilde, ze had zo’n boekje met allerlei verschillende soorten.) Ik heb getraind tot ik er bij neer viel en dacht dat het nooit zou gaan lukken om nog zonder brace te kunnen skiën maar het is me toch gelukt. En het gekke is dat ik voordat ik mijn knie brak eigenlijk altijd zachte Braces(Zoiets als die blauwe op de foto hierboven) gebruikte omdat ik al eerder meerdere knieblessures had opgelopen( ik dacht altijd dat het verstevigend werkte maar dat blijkt achteraf niet zo te zijn). Nu gebruik ik ze bijna nooit meer, zelfs niet nadat ik 2 jaar geleden maar weer eens mijn kniebanden had verrekt. 2 maanden keihard trainen en er kon weer geskied en geboard worden.
Maar goed… de één zweert erbij(ik eerst ook!) …de ander weert ze liever(ik nu ook!).

@joepiedepoepie Zou te horen heb jij echt wat te stellen gehad met je knie/knieen. En gaaf dat je weer van de sneeuw kan genieten.
Braces hebben zo hun voor- en hun tegenstanders. Bij mij was de mededeling doe hem om als het kan, maar het gekke is dat ik daar toch redelijk selectief in was en nog ben. Skaten doe ik altijd zonder brace, waarom? Geen idee. Hockey eerst altijd met, later training zonder, wedstrijd met. Boarden dus altijd met. Ik weet vrij zeker dat ik zonder brace kan, snowboarden is nog de enige sport waarbij ik mijn brace om heb (hockey inmiddels niet meer). Mijn brace zit niet in de weg maar op mijn board staat mijn knie wel de hele dag in de houding waarin ik ooit mijn kruisband gescheurd heb. Het is dus tegenwoordig vooral mentaal bij mij.

Let it snow, let snow, let it snow!

Wat een reacties, mijn voorkeur gaat toch uit naar de bauerfeind genutrain denk ik.
Gelukkig heb ik site gevonden waar ik die kan aanschaffen. Daar valt hij ook onder de wintersport brace!
http://bracingensupport.nl/bauerfeind-genutrain.html…

ik ga hem bestellen, en hopelijk volgende week eens indoor proberen.

Jurgen

Trouwens het is met name op wat compressie op de knie te geven, heb last van veel vocht wat resulteert in een zeer stijve knie. Door gebruikt te maken van een kniebrace zou moeten zorgen voor een minder stijve knie, hopelijk werkt de GenuTrain goed.

Jurgen

Ik heb 4 jaar geleden mijn knie gebroken. Het heeft al met al 13 maanden geduurd voordat ik weer voor het eerst op mijn ski’s stond(zonder brace). Ik had met de fysio ook gesproken over een brace voor die knie maar zij vond dat geen goed idee omdat je pezen en banden er lui en slap van worden en dat je daar in het dagelijks leven ook last van zou kunnen hebben( Ik vond die redenering wel iets hebben). Zij vond dat ik ze door te trainen zo sterk moest maken dat een brace niet nodig was.( Ik kon trouwens wel een brace krijgen als ik dat wilde, ze had zo’n boekje met allerlei verschillende soorten.) Ik heb getraind tot ik er bij neer viel en dacht dat het nooit zou gaan lukken om nog zonder brace te kunnen skiën maar het is me toch gelukt. En het gekke is dat ik voordat ik mijn knie brak eigenlijk altijd zachte Braces(Zoiets als die blauwe op de foto hierboven) gebruikte omdat ik al eerder meerdere knieblessures had opgelopen( ik dacht altijd dat het verstevigend werkte maar dat blijkt achteraf niet zo te zijn). Nu gebruik ik ze bijna nooit meer, zelfs niet nadat ik 2 jaar geleden maar weer eens mijn kniebanden had verrekt. 2 maanden keihard trainen en er kon weer geskied en geboard worden.
Maar goed… de één zweert erbij(ik eerst ook!) …de ander weert ze liever(ik nu ook!).

joepiedepoepie op 24 sep. 2012 23:44

Goed bezig joepiedepoepie !!! Flink getraind dus !!!
Ik ben het wel gedeeltelijk met de fysio eens dat je moet proberen om zonder brace te kunnen boarden of skieen. En dit te bereiken door kracht/stabilisatie oefeningen.
Echter ben ik het gedeeltelijk met jouw fysio eens, Het is zo dat als je een brace draagt, het spierkorset rond je knie minder sterk wordt. Maar aan de andere kant is het zo dat een dag 24 uur heeft een een week 7 dagen. Dat zijn 7x24=168 uur in een week en een jaar 365 dagen = 61.320 uur in een jaar.
Zeg dat je 3 weken op wintersport gaat per jaar en dat je de brace dan 8 uur per dag omhebt. is 21x8=168 uur per jaar dat je de brace draagt.
Verhouding 168 / 61.320 uur per jaar. Dan zie je dat die paar uur ook niet meemaken als je de rest van de tijd geen brace draagt. Dat is gemiddeld zo’n 0,0008 minuten per uur dat je de brace draagt in een jaar.
Hetzelfde geld voor de mensen die tijdens het sporten een brace dragen bijv. hockey. 5 uur per week in een week van 168 uur. Dat is gemiddeld zo’n kleine 2 minuten in een uur dat je de brace draagt.

Dus qua tijd is dit maar minimaal. Ik moet wel de kanttekening plaatsen dat juist een rek/compressie belasting op de banden en spieren een extra prikkel is om de knie sterker te maken. (Dit train je meestal tijdens de meest specifieke sportbelasting)

Ik ben zelf ook voor het optrainen van de krachtstabiliteit, maar veel mensen vinden een brace fijn aanvoelen/veilig aanvoelen. En om geen risico te lopen is het nooit verkeerd.
(heb bij een voetbalclub in de jupiler league gewerkt en daar werden de spelers voor elke training preventief getapt omdat als spelers een wedstrijd of meerdere wedtstrijden niet kan spelen niet opweegt tegen het geld wat een tape kost.)

Dus van beide is wat te zeggen, maar scheelt ook veel per individu wat de beperking van deze persoon zijn.

Samengevat: je had dit stukje niet hoeven te lezen ;)

@Bien. Misschien krijg je ooit wel het vertrouwen terug, ook met snowboarden. Het heeft denk ik gewoon wat tijd nodig. En selectief gebruik van een brace kan volgens mij geen kwaad.

@Rob. Ik vond het toch wel interessant om te lezen hoor. Ik denk dat het voor sommige mensen mentaal gezien wel handig kan zijn. Het geeft wat meer vertrouwen. Maar dat heb ik nu gelukkig niet meer nodig. Ik maak trouwens een héél enkele keer wel een uitzondering. Als ik een kleine blessure heb aan mijn knie, ga ik boarden of skiën met die zachte brace, om de pijn een beetje te reduceren en voor wat ondersteuning maar zodra die weer af kan, doe ik dat ook(was vroeger wel anders). Ik weet dat ik dan beter rust zou moeten houden maar dat wordt 'm niet bij mij.

@Bien
Het is ook wat een persoon het fijnst vindt. En dat is voor iedereen anders.

@ Rob duidelijk verhaal! Ik houd mijn brace voorlopig lekker om… :)

@Joepiedepoepie het rare is dat ik dat vertrouwen met heel veel andere dingen wel heb, zoals je al gelezen hebt. En ach… het is zo vanzelfsprekend geworden why change a winning team?

Let it snow, let snow, let it snow!

wellicht helpt de brace ook tegen vallen? een bepaalde bescherming om de knie? op bijvoorbeeld een ijsplaat ;-)

Jurgen

@ Jurgen, dat zal een brace wellicht ook doen maar zal hier niet voor gemaakt zijn. Dan kun je toch beter specifieke beschermers kopen.

sorry klote gevoel voor humor, maar ik zou dan zo een blauwe nemen. Als jeje knieschijf verbrijzeld tijdens een val dan zitten de brokstukjes iig nog op de juiste plaats :(

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Laat je in elk geval goed voorlichten door de fysio. Ik denk dat een verkeerde brace je verder van huis kan brengen… :-(

Ik gebruik zelf al jaren de McDavid PS II brace, heb een paar jaar terug me voorste kruisband afgescheurd, dus ik durfde niet meer zo goed, maar deze brace is echt geweldig, hij is niet alleen sterk, maar je voelt hem ook bijna niet. Heb hem toendertijd advies van me broer (die hem ook gebruikt) bij Podobrace.nl gekocht en had hem de dag erna al thuis, en omdat ik die avond weg moest was ik zo blij als een kind :-). Ik raad deze dan ook aan voor de mensen met problemen aan de banden. Voor het gemak heb ik hieronder ook even de link geplaatst:

http://www.podobrace.nl/shop/braces/kniebrace-voor-skien/pro…

Zijn deze ook goed te dragen onder de skikleding? of moet je hem er over plaatsen? ik heb het over een harde kunstof brace.

Geld eigenlijk het zelfde voor als een backprotector altijd onder de kleren dragen anders is een deel van de ondersteuning al weg. Let er gewoon even op dat je broek een beetje baggy fit heeft, of koop een maatje groter.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Een interessante discussie hier! Ik sluit me bij FrankWasman aan. Een goede voorlichting van je fysiotherapeut is erg belangrijk!

Ik kwam zelf, na enig zoeken op de website van All4Fysio. Het aanbod daar is erg groot. Het grote voordeel (voor mij althans) was de service. Een kort belletje leverde (door de ervaring bij de klantenservice) mij de volgende brace op: de Bauerfeind Genutrain P3. Voor mij is vooral de pasvorm erg goed bevallen, en het feit dat er redelijk gemakkelijk (ski) kleding overheen te dragen is.

Ik raad hem dus van harte bij jullie aan!
http://www.all4fysio.nl/braces/knie/kniebrace-bauerfeind-gen…

Ik heb vorig jaar met skien mijn mediale band gescheurd en mijn voorste kruisband overrekt. Daarnaast nog wat schade binnenin de knie. Ik ben 54 dus revalidatie duurt wat langer maar vanaf het begin is het mijn doel geweest om weer te skien. ik heb nog steeds fysio, train 3 keer per week in de sportschool en heb een brace aangemeten gekregen. Het is een grote brace van Bauernfeind met metaal en draaiknoppen. (volgens mij rond de 700 euro, aangemeten bij Livit). Eind van deze maand gaan we weer skien. Ik wil de brace proberen omdat het me wat meer zelfvertrouwen geeft. Wel moet ik toegeven dat naarmate de vakantie dichterbij komt, ik banger wordt. Ik denk dan ook dat dat straks het grootste probleem wordt; niet meer durven.
Volgens de orthopeed hoef ik niet bang te zijn voor luie spieren omdat ik de brace maar voor korte tijd achter elkaar draag.
Succes allemaal

Je kan ook een keertje indoor proberen. Misschien kan dat je angst een beetje wegnemen. Een aantal jaren geleden heb ik mijn knie gebroken. Ik had toen ook de angst of het allemaal nog wel zou gaan. Toen ben ik eerst naar een indoorbaan gegaan en heb mijn angst kunnen kwijtraken. Dan ga je in ieder geval wat lekkerder op vakantie!

Hey, ik heb 11 maanden geleden mijn voorste kruisband gescheurd op skivakantie. Een maand later was de operatie al achter de rug. Heel de tijd veel kine gedaan. Eerst 5x/week, dan 3x/week en zo heel de tijd afgebouwd. Ik ben twee maand geleden ongeveer gestopt met de kine, omdat die tevreden was. Nu doe ik op mijn eigen nog wat oefeningen (squads, 90° zitten tegen een muur, stretchen,…), maar ik vind dat de lenigheid van mijn slechte knie toch nog altijd niet hetzelfde is. Mijn heupen staan nog steeds wat scheef als ik op mijn knieën op de grond ga zitten. Ik denk dat mijn spieren wel goed zitten. Nu ga ik over een maand terug op skivakantie en ik mag van mijn chirurg absoluut niet met brace skiën. Maar eigenlijk heb ik hier heel veel schrik voor. Ik vond het zo een helse revalidatie en ik wil echt niet na dag 1 weer mijn kruisband scheuren. Raden jullie mij aan om het advies van mijn chirurg te volgen of toch met mijn ijzeren brace van na de operatie te skiën?
(Misschien nuttige info: zeer goede skiester, 20 jaar oud)

@ gast 374. 4 jaar geleden mijn knie gebroken. Ik kan niet eens op mijn knieën zitten en 90 graden tegen de muur heb ik nog nooit gekund. Maar…skiën en snowboarden kan ik wel en dat gaat prima zonder brace.

Ik ski met een Donjoy Defiance brace vanwege een afgescheurde voorste kruisband (niet gereconstrueerd, dus zgn. ACL deficiëntie). De brace is besteld en aangemeten via een orthopedisch instrumentmaker en vervolgens door de fabrikant in de VS op maat gemaakt. Ik heb een verkorte uitvoering (onderbeen) zodat ik hem goed in combinatie met skischoenen kan dragen. Mede door het lage gewicht (koolstofvezel) is het draagcomfort erg hoog en ik draag hem onder een normale skibroek.
Deze brace houdt mijn been in een licht gebogen positie zodat mijn bovenbeenspieren (weer opgetraind tijdens de revalidatie) mijn knie voor- en achterwaarts kunnen stabiliseren. Door het wijzigen van kleine metalen wiggen in de scharnieren kan ik de maximale buiging en strekking desgewenst zelf aanpassen (standaard is de buiging onbegrensd en staat de strekking op 170 graden).
Verder vind ik het een prettige gedachte dat mijn knie door het rigide frame met de scharnieren ook zijdelings gestabiliseerd is en (hopelijk) nooit meer dezelfde extreme beweging kan maken als tijdens mijn ski-ongeval. Van een bevriende motorcrosser hoorde ik het horrorverhaal dat in dat geval het bovenbeen de eerstvolgende zwakke plek is…
Door de ontbrekende kruisband (en een licht beschadigde meniscus) heb ik wat minder demping in mijn knie en daar kan de brace helaas niets aan doen. Als ik door hobbels, brokken e.d. op een (slechte) piste klappen moet opvangen met mijn knie, dan voel ik dat wel degelijk. Dergelijke situaties probeer ik dan ook zoveel mogelijk te vermijden.
De angst die sommigen hierboven beschrijven herken ik: 6,5 maanden na mijn ongeval stond ik weer op de ski’s (indoor en met brace), maar de angst voor snelheid (= hard vallen) zit er goed in. Ik ski nu eigenlijk alleen nog maar korte, gerutschte bochten en begin er zowaar bedreven in te worden; het zal nog wel een tijdje duren voordat ik weer voluit durf te carven…

Aan de oorspronkelijke vragensteller zou ik willen adviseren om eerst een goede diagnose van je knieklachten te laten stellen alvorens op goed geluk de eerste de beste kniebrace te kopen (Röntgen was onvoldoende bij mij; pas bij MRI werd alle schade zichtbaar). Een (juist gekozen/aangemeten) kniebrace kan m.i. nooit de oorzaken van je knieklachten wegnemen, maar je wel helpen om uit de pijn-/gevarenzone te blijven. Schroom ook niet om een second of zelfs third opinion te vragen, want de ervaring die ik met mijn blessure heb opgedaan is helaas "zoveel artsen, zoveel meningen".

Er zijn inderdaad verschillende braces voor verschillende klachten. Ik ben zelf ook geen voorstander van braces met uitzondering voor slijtageklachen. Hard en specifiek trainen van je spieren is in de meeste gevallen de beste oplossing. Mocht je toch een brace willen aanschaffen laat je dan goed informeren en ga niet op koopjesjacht bij de Aldi of Lidl. Wil je meer informatie maak een afspraak bij de fysiotherapeut ( ik ben er zelf ook een ) wij kunnen je de informatie geven waar je mee uit de voeten kan!

@gast 210 dan hebben we dezelfde, die van mij is ook aangemeten door de instrumentmaker en in de VS vervaardigd. Mijn naam staat er ook in.

Enige verschil ik ben wel geopereerd, zonder kruisband was bij mij geen optie. Eerst ingescheurd, gerevalideerd, discussie over de staat van de kruisband, maar ging steeds beter. Laatste keer bij de fysio klapte ik er vol doorheen bij het maken van een kruispas. Toen wisten we het zeker dat was het einde van je kruisband. Maar dat is inmiddels alweer 7 jaar geleden en ik doe en kan alles weer :D

Let it snow, let snow, let it snow!

Plaats een reactie