Beginners +/- 1 week skiën Frankrijk/Oostenrijk/Italie

Ik wil in januari of februari skiën met een groepje van 4 man. We zijn beginners en zijn vorig jaar in Winterberg geweest; dat beviel prima maar naar een week hadden we het daar wel gezien!

We willen nu meer en vooral langere pistes; niet constant de lift in en uit en binnen een paar minuten beneden;

Enige apres ski zou mooi zijn;

Liefst een beetje low budget (max. 400-500 PP incl. skipas);

Materiaal huren we ter plaatse;

Eigen vervoer;

Ik heb gehoord dat de Sella Ronda in Italie aan te raden is; relatief goedkoop (lagere kosten dan Frankrijk/Oostenrijk) en een mooi en sneeuwzeker gebied;

Ik ga er vanuit dat jullie mij tips en trucs kunnen geven!

Le Grand Domaine in Frankrijk zou eventueel een tip voor je kunnen zijn. Een skigebied met veel pistes die geschikt zijn voor beginners en ‘gevorderde beginners’. De skipistes zijn behoorlijk lang en er is hier en daar ook zeker mogelijkheid voor après-ski, maar niet al te groots. Low-budget is mogelijk via reisorganisaties die accommodaties inclusief skipas verkopen, maar daar krijg je dan ook echt een low-buget appartement voor dat met de ‘Franse slag’ is schoongemaakt. Materiaal kan uiteraard ter plaatse gehuurd worden tegen een schappelijke prijs.

Met rond 150 km aan skipistes moet je je er prima een weekje kunnen vermaken als beginner. Er zijn twee dalen waarin je kan skiën. De kant van Saint François Longchamp en de kant van Valmorel. Beide dorpen liggen op korte afstand van een doorgaande weg (A43 of N90). Uiteraard moet je naar Frankrijk wel rekening houden met behoorlijke tolkosten, maar met vier personen kan dat makkelijk gedeeld worden.

N.B. Sella Ronda is tegenwoordig door de sneeuwkanonnen wel sneeuwzeker geworden, maar qua natuursneeuw kan dit ook in januari of februari vies tegenvallen!

Als je voor dit budget zoekt op de sites van bijvoorbeeld Bizztravel, Sunweb of Husk, vind je legio mogelijkheden.

Elk gebied in de Alpen met meer dan 50 km aan pisten is een enorme verbetering t.o.v. Winterberg.

Running against the wind

Thanks Frans, ik zal eens zoeken met je tips! Heb je daar wel wat apres ski? Ik kan er weinig over vinden.

@ Basso: dat begrijp ik maar het gaat me ook om de prijs van het huren van materiaal en de prijzen van de accommodaties en het ‘uit eten’. Ik denk dat een aantal gebieden dan afvalt; ik hoef niet naar het Marbella van de wintersport zeg maar.

Misschien is Les Sybelles een optie.
Skigebied van 300km met veel relatief eenvoudige pistes.
Liften zijn misschien niet de meest moderne maar voor 400 euro kan je hier zeker iets vinden als je in de goedkope periodes gaat.

En in saint sorlin is er een Yeti bar om 's avonds een stapke te zetten

@AZ88: In Saint François Longchamp is er een discotheek met ‘pub’ aanwezig en ook een Yeti bar. In Valmorel zijn er tevens ook enkele mogelijkheden, maar daar ben ik iets minder bekend. ;)

Thanks Frans, ik zal eens zoeken met je tips! Heb je daar wel wat apres ski? Ik kan er weinig over vinden.
@ Basso: dat begrijp ik maar het gaat me ook om de prijs van het huren van materiaal en de prijzen van de accommodaties en het ‘uit eten’. Ik denk dat een aantal gebieden dan afvalt; ik hoef niet naar het Marbella van de wintersport zeg maar.

AZ88 op 25 sep. 2012 13:17

Ok, ik snap het ;) Dus geen Saalbach-Hinterglemm o.i.d.

In dat geval deel ik de tip van Frans, Saint Francois, al gaat het daar niet lukken om een ouderwetse kroegentocht te houden. twee of drie plaatsen, daar houdt het wel op, en ja, vooral de Yeti-bar. Accomodatie die vlakbij de Yeti-bar ligt is bijv.

http://winter.bizztravel.nl/accommodaties/frankrijk/le-grand…

http://winter.bizztravel.nl/accommodaties/frankrijk/le-grand…
(met zwembad, dat kan ook best lekker zijn).

Als je zo’n appartement wil boeken, kan ik je adviseren om met bijvoorbeeld 4 personen in een 6-persoonsappartement te gaan, dan heb je net wat meer ruimte. Met het maximaal aantal personen in een appartement is wel echt krap.

Overigens kun je materiaal meestal direct bij de boeking reserveren, dat kost voor een set ski’s zo’n 70 euro, volgens mij.

Running against the wind

Ik zou naar Warth-Schröcken gaan: gebiedje vooraan in Oostenrijk, sneeuwzeker, geschikt voor beginners, gezellige après ski aanwezig.

Kleinwalsertal in Oostenrijk heb je net iets meer pistes dan in Warth-Schröcken en is iets minder ver rijden. Que sneeuwzekerheid zit je daar ook zeer goed. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuw) leuke link

Mvg

Thanks voor de tips mensen! Een 7 persoons chalet in Saint Francois in de link van Basso is 220 euro PP voor een week inc. skipas voor 4 man! Dat is wel een heel leuk prijsje…

Wat zijn de verschillen tussen Saint Francois en Kleinwalsertal? Waar zijn de afdalingen langer bijvoorbeeld?

Kleinwalsertal in Oostenrijk heb je net iets meer pistes dan in Warth-Schröcken en is iets minder ver rijden. Que sneeuwzekerheid zit je daar ook zeer goed. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuw) leuke link
Mvg

Jochen op 27 sep. 2012 15:04

Kleinwalsertal is dan weer niet aaneengesloten.

Ik zou voor een klein skigebied kiezen, erg goed en rustig om je eerste bochten te draaien. Een skigebied zoals Kleinwalsertal is natuurlijk ook ideaal, een aantal kleine-niet aaneengesloten skigebieden.

Ik zou naar Warth-Schröcken gaan: gebiedje vooraan in Oostenrijk, sneeuwzeker, geschikt voor beginners, gezellige après ski aanwezig.

Niels op 25 sep. 2012 19:15

Wat je schrijft is waar, maar het is snel afgezaagd, ook voor beginners lijkt me, het is er ook vrij druk op de piste. De pistes zijn allemaal hetzelfde en bij slecht weer zie je nergens in het skigebied een hand voor ogen, dan kan je beter naar Diedamskopf gaan. Diedamskopf telt 43km aan gevarieerde pistes met genoeg pistes voor beginners en een apres-skibarretje onder aan de gondel. Het ligt niet ver van Warth, maar er ligt nog steeds veel sneeuw.

Thanks voor de tips mensen! Een 7 persoons chalet in Saint Francois in de link van Basso is 220 euro PP voor een week inc. skipas voor 4 man! Dat is wel een heel leuk prijsje…
Wat zijn de verschillen tussen Saint Francois en Kleinwalsertal? Waar zijn de afdalingen langer bijvoorbeeld?

AZ88 op 27 sep. 2012 17:21

Dan kan je best kiezen voor Kleinwalsertal om de kleinschaligheid. Ik denk ook niet dat er veel te beleven valt in Saint Francois.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Januari / Februari…
Als je de vrijheid hebt om eind januari te kiezen, dan zou ik naar Frankrijk gaan.

In FR is het verschil in prijs tussen laagseizoen en hoogseizoen extreem.
In AU is het verschil veel en veel kleiner.

Dus als je de keuze hebt, dan 3e of 4e week januari naar Frankrijk.
Vanuit value-for-money perspectief dan ;)

Je kunt vervolgens het beste zoeken naar een aantrekkelijke aanbieding met combinatie van appartement en skipas voor 1 prijs. Dat wordt in het laagseizoen tegen zulke afbraak prijzen aangeboden, daarvoor krijg je het zelf nooit bij elkaar gekocht.

Vraag is dan: welk gebied. Kies er 1 met veel makkelijke pistes in het lagere gedeelte. Als eerste denk ik aan Alpe d’Huez. La Plagne (bijv. Montchavin, Peisey-Nancroix) is ook leuk. Qua apres-ski in Frankrijk: lekker naborrelen op een terras of in een kroeg kan altijd wel; in de grotere plaatsen ook 's avonds wel wat te doen; maar Anton aus Tirol ga je niet tegenkomen. Tenzij je naar de plaatsen toegaat die (inmiddels, helaas…) “fout” geworden zijn zoals Val Thorens.

Qua gebied zou Alpe d’Huez ideaal zijn. Echt enorm veel blauwe en groene pistes onderaan, lekker lang ook. En hoe hoger je gaat, hoe steiler het wordt. Dus onderaan (1800-2300) groen en blauw; middenstuk (2300-2800) vooral rood; en het bovenste stuk (2800-3300) vooral zwart.
Maar helaas: de lokale liftmaatschappij heeft in al haar wijsheid besloten om per 2012-2013 de goedkopere skipassen voor de deelgebieden af te schaffen. Dus zit je vast aan een dure pas voor het hele gebied; nogal overkill voor beginners.
Misschien dat je via 1 van de touroperators toch een goedkope aanbieding vindt voor appartement + skipas. Dan is het ideaal. Ik zoek net even snel en vind dit:
http://wintersport.sunweb.nl/frankrijk/alpe_dhuez_grand_doma…

Oz is een klein dorpje, zelfde gebied, qua lift aansluiting ideaal (15 minuten en je zit midden in het gebied). Piste terug is goed te doen voor beginners. Niet veel apres-ski.
Voordeel van Alpe d’Huez boven Oz is dat er meer apres-ski is; ik heb er weleens een heuze kroegentocht gedaan, er zijn een aantal erg leuke engelse en ierse kroegen. Anton aus Tirol zul je niet tegenkomen. Plus het dorp is (denk ik) het meest zonnig gelegen wat ik ken. Zelfs eind januari heb je tot 1900 zon in het dorp. Da’s lekker bakken op het terras. En in het centrum is een binnen-buiten-zwembad, dat in je ski abonnement zit. Kun je apres-skieen in je zwembroek…

Hier is een plaatje van het beginnersgebied direct boven AdH, veel idealer vind je het niet. Extreem breed; zonnig; kabinebaan of stoeltjeslift; en als je steiler wilt dan ga je gewoon 1 verdieping naar boven.

null

The older I get, the better I was

Dan kan je best kiezen voor Kleinwalsertal om de kleinschaligheid. Ik denk ook niet dat er veel te beleven valt in Saint Francois.

Mathijs op 27 sep. 2012 20:02

Het skigebied Le Grand Domaine is zeker aan de kant van Saint François Longchamp dermate overzichtelijk dat daar zelfs beginners niet zomaar verdwalen. Ik ben in dat gebied ooit begonnen met skiën en ik spreek uit ervaring dat een wat groter skigebied met veel blauwe pistes best een aantal voordelen heeft. Er zijn makkelijke blauwe pistes te vinden die lekker lang zijn en waar je goed op kan oefenen, zodat je niet meteen beneden aan de volgende lift staat.

Verder is mij destijds opgevallen dat er in Saint François genoeg te beleven valt, alhoewel dat natuurlijk in Oostenrijk heel anders is. Er zijn meerdere restaurants en barretjes te vinden. Voor de liefhebbers is er ook een discotheek voor avond en nachtelijk vermaak. Er is niet heel veel keuze, maar de ‘feestbeesten’ kunnen zich prima vermaken. Ik ben met je eens dat de Oostenrijkse sfeer beter is, maar het preiskaartje van Kleinwalsertal ligt wel duidelijk hoger. Ik ga geheel met Menno mee, dat je in het laagseizoen in Frankrijk echt waar voor je geld krijgt!

Alpe d’Huez ken ik verder niet, maar dat kan ook best een goede tip zijn, alhoewel ik Rogier ooit eens heb horen zeggen dat op de makkelijke pistes de gevorderden wel snel voorbij komen ‘racen’. Geen idee of dat vaak voorkomt…

Alpe d’Huez valt af te raden. Zoals Rogier in zijn het wintersportboek schrijft is het eerder geschikt voor gevorderden. Het is waar dat er vanonder in het gebied veel makkelijke pistes te vinden zijn, maar deze zijn de uitlopers van de zwaardere pistes(rood/zwart) van boven. Deze ‘scheurbanen’ zijn niet ideaal om je eerste bochten te draaien.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Alpe d’Huez valt af te raden. Zoals Rogier in zijn het wintersportboek schrijft is het eerder geschikt voor gevorderden. Het is waar dat er vanonder in het gebied veel makkelijke pistes te vinden zijn, maar deze zijn de uitlopers van de zwaardere pistes(rood/zwart) van boven. Deze ‘scheurbanen’ zijn niet ideaal om je eerste bochten te draaien.

Mathijs op 28 sep. 2012 17:48

en je spreekt uit eigen ervaring?
Bovendien: het zijn niet de eerste bochten. En er is een afgescheiden deel met snelheidslimiet. En geloof het of niet: er wordt nog gehandhaafd ook… dus geen lege huls.

The older I get, the better I was

Bedankt voor het uitgebreide verslag Menno. En ook voor de andere tips.

Wordt zo alleen maar lastige om te kiezen haha…

Op het plaatje dat Menno laat zien vind ik de piste wel heel erg vlak. Die lijkt me iets té makkelijk. Ik denk dat ik in Winterberg dan vooral de rode pistes heb gepakt…

Als je naar Alpe d’Huez gaat maakt het dan nog uit in welke plaats je zit? Of zijn alle pistes in dat gebied dan gewoon bereikbaar?

En wat is er mis met Val Thorens? Op HUSK.nl vind je daar bijvoorbeeld veel reizen… Husk is ook meer gericht op jeugd; dus alleen maar foute gebieden?

Val Thorens is helemaal niks mis mee! Top gebied met wat uitgaansmogelijkheden ook nog, als je wil. Ook als je niet vergevorderd bent, kan je er prachtige tochten maken door Les 3 Vallées. Of als je alleen de skipas neemt van Val Thorens heb je aan de 140 km piste nog steeds genoeg denk ik. Top gebied dus en inderdaad goede aanbiedingen op Husk.

Mijn suggestie: Flaine. En dan met name app. les terrases de veret, op zonder overdrijven 10 m. van de piste, naast de area de debutants en de liften. Ideaal. In Flaine tweetal area de debutants en wellicht inderdaad slechts handjevol groene pistes, maar zeker voldoende aanbod om het te leren. En als je dan aan blauw toe bent veel lange blauwe afdalingen, ook vanaf de top.

Alpe d’Huez is 'n gebied met veel groen wat uitermate geschikt is in het dorp zelf. Niet al die groene pistes zijn racebanen voor meer ervaren wintersporters van bovenaf, er zitten ook lange rustige brede groene pistes bij. Maar nadeel van dit gebied is dat er geen mooie lange blauwe afdalingen zijn. Wel voldoende rood en zwart maar bijna geen mooie blauwe pistes en dat is jammer. Ook in Oz-en-Oisans zwaar gebrek aan beginnerspistes wat ik je dan ook niet aanraad hoe pittoresk het dorpje ook mag zijn.

Uiteraard is er voldoende aanbod van andere plaatsen en gebieden dus heel veel succes met kiezen!

Flaine - Val Thorens - Gerlos - Alpe d'Huez

Ook een aanrader is het gebied bij de zugspitze. Je kan heel makkelijk met de bus of auto naar een andere plaats rijden lermoos en erwald zijn we de mooiste plaatsen.
Het is niet ver rijden denk dat je vanaf eindhoven binnen 7 uurtjes er staat. Wij waren daar met vier man inclusief skihuur skipas 1600 eurootjes kwijt en hebben echt een hele fijne vakantie gehad daar

Alpe d’Huez valt af te raden. Zoals Rogier in zijn het wintersportboek schrijft is het eerder geschikt voor gevorderden. Het is waar dat er vanonder in het gebied veel makkelijke pistes te vinden zijn, maar deze zijn de uitlopers van de zwaardere pistes(rood/zwart) van boven. Deze ‘scheurbanen’ zijn niet ideaal om je eerste bochten te draaien.

Mathijs op 28 sep. 2012 17:48

en je spreekt uit eigen ervaring?
Bovendien: het zijn niet de eerste bochten. En er is een afgescheiden deel met snelheidslimiet. En geloof het of niet: er wordt nog gehandhaafd ook… dus geen lege huls.

Menno op 28 sep. 2012 19:09

Ik ben er nog niet geweest, maar Rogier heeft het er in zijn verslagen al over gehad en ook in het wintersportboekje staat dat het niet ideaal is voor beginners. Ik geloof Rogier, hij is toch een local die er vaak komt.

Ik snap er intussen werkelijk niks meer van.

De discussie start met de vraag van een stel mensen die al wat ervaring hebben opgedaan in Winterberg, en nu op zoek zijn naar een gebied met lekker lange makkelijke pistes.

Een paar dagen later komt als advies Val Thorens. Hoe kan zo iets zo enorm ver ontsporen?

Hou me ten goede: Val Thorens -WAS- een geweldige plaats. Ik kwam er al, voordat het een soort Salou in de sneeuw werd. Intussen hoeft het voor mij niet meer zo. Ga dan liever naar Tignes,

Alle landen hebben zo hun positieve punten. De prijs-kwaliteit in het echte hoogseizoen, is in Oostenrijk beter dan in Frankrijk. Puur omdat het in de 4 superweken in Frankrijk, zo bezopen druk en duur is. De pieken hoog, de dalen diep. En als je ervan houdt om je lekker te laten verzorgen (kamer, ontbijt etc) dan is Oostenrijk ook beter.

En Italie wint het dan vervolgens weer op alle fronten van Oostenrijk, maar dat is dan weer verder rijden.

Zwitserland: helaas, de CH koers in combinatie met hopeloos achterhaalde infrastructuur (uitzonderingen als Zermatt en Verbier daargelaten) - die zijn de aansluiting verloren.

Als je vrij bent in de periode keuze (3e en 4e januari, 1e februari, 3e en 4e maart), EN je vindt het prima om in een appartement te zitten: dan geen betere keuze dan Frankrijk. Apres-ski is er intussen best, maar nogmaals - geen Anton aus Tirol.

Een als je apres-ski echt zo belangrijk vindt, dan kun je beter naar Ahoy gaan, dat scheelt je een hoop reistijd en geld.
http://www.goapresski.nl/2012/#home.html

The older I get, the better I was

Ik ben helemaal niet van de après-ski (heb er echt een hekel aan) en ik vond Val Thorens echt geweldig. Al was het maar om de immense skimogelijkheden in L3V op goes begaanbare blauwe en rode pistes en de mooie aanbiedingen voor appartement+skipas. Je hebt geen overlast als je het feestgedruis niet opzoekt. En voor wintersport is het een topgebied voor alle niveaus. Dat is mijn mening en daarom beveel ik het aan.

Ik snap er intussen werkelijk niks meer van.
De discussie start met de vraag van een stel mensen die al wat ervaring hebben opgedaan in Winterberg, en nu op zoek zijn naar een gebied met lekker lange makkelijke pistes.
Een paar dagen later komt als advies Val Thorens. Hoe kan zo iets zo enorm ver ontsporen?
Hou me ten goede: Val Thorens -WAS- een geweldige plaats. Ik kwam er al, voordat het een soort Salou in de sneeuw werd. Intussen hoeft het voor mij niet meer zo. Ga dan liever naar Tignes,
Alle landen hebben zo hun positieve punten. De prijs-kwaliteit in het echte hoogseizoen, is in Oostenrijk beter dan in Frankrijk. Puur omdat het in de 4 superweken in Frankrijk, zo bezopen druk en duur is. De pieken hoog, de dalen diep. En als je ervan houdt om je lekker te laten verzorgen (kamer, ontbijt etc) dan is Oostenrijk ook beter.
En Italie wint het dan vervolgens weer op alle fronten van Oostenrijk, maar dat is dan weer verder rijden.
Zwitserland: helaas, de CH koers in combinatie met hopeloos achterhaalde infrastructuur (uitzonderingen als Zermatt en Verbier daargelaten) - die zijn de aansluiting verloren.
Als je vrij bent in de periode keuze (3e en 4e januari, 1e februari, 3e en 4e maart), EN je vindt het prima om in een appartement te zitten: dan geen betere keuze dan Frankrijk. Apres-ski is er intussen best, maar nogmaals - geen Anton aus Tirol.
Een als je apres-ski echt zo belangrijk vindt, dan kun je beter naar Ahoy gaan, dat scheelt je een hoop reistijd en geld.
http://www.goapresski.nl/2012/#home.html

Menno op 30 sep. 2012 17:04

Sorry, maar ik snap van jouw reactie werkelijk niets.

Je stelt dat iemand die op zoek is naar meer en langere pistes niet naar Val Thorens doorverwezen mag worden. Maar zoals Cheizz al aangaf is dat toch net wel een ideale bestemming voor de topicstarter. De vele lange en brede blauwe en rode pistes die L3V rijk is, zijn toch perfect wat de TS zoekt. Bovendien heb je (buiten seizoen) echt wel goedkope acco’s in VT. Plus er is toch ook wel wat apres-ski, wat de topicstarter ook vraagt. (Salou-toestanden vind ik wel zwaar overdreven)

Je stelling dat Italië Oostenrijk op alle gebieden overtreft, vind ik ook nonsens.
Op vlak van Apres-ski? Neen Sneeuwzekerheid? Neen Liftaansluitingen? Neen

Ik zou VT absoluut niet adviseren voor beginnende skiërs, het gebied is m.i. toch veel meer gericht op de gevorderde wintersporter. Dat betreft kan je beter naar Saalbach gaan, waar de pistes relatief simpel zijn en de Apres-ski groots. Als je toch naar Frankrijk wil, wat doorgaands iets goedkoper is, zou ik La Plagne adviseren. Een uitgebreid gebied met genoeg gemakkelijke pistes, maar de apres-ski is niet werelds.

Andere opties dan die hier al zijn genoemd zijn bijvoorbeeld Schruns (Silvretta-Montafon) met een 12 km. lange piste, in Sölden is de langste piste van Oostenrijk, maar niet persé een beginnersgebied.
Nassfeld-Hermagor had ook een hele lange piste, waarvan 1 belichte.
Ook Serfaus-Ladis zijn gezellige gebieden met genoeg pistenmogelijkheden, ook voor beginners.

Ik heb even gekeken naar Val Thorens maar in mijn budget heb je dan een heel klein appartement met uitschuifbedden en bedbanken en dat heb ik liever niet. De eterij schijnt daar ook duur te zijn (20 euro voor een broodje hamburger met patat??)

La Grande Domaine en Alpe D’Huez blijven dan over in Frankrijk denk ik? Maar hier is de apres ski niet heel dendert lees ik. In vergelijking met Winterberg? Valt het dan mee…? Winterberg vond ik prima namelijk; een paar gezellige tentjes rond de pistes en een discotheek in het dorp voor de avond/nacht.

Lange afdalingen vind ik belangrijk. Een echte beginner ben ik niet, ik kom prima de rode pistes af. Tenminste als je de pistes in Winterberg rood mag noemen.

Ik zou naar Warth-Schröcken gaan: gebiedje vooraan in Oostenrijk, sneeuwzeker, geschikt voor beginners, gezellige après ski aanwezig.

Niels op 25 sep. 2012 19:15

Ik snap echt niet dat mensen Warth-Schrocken aanraden als beginners gebied??? Zitten enorm veel smalle stukken tussen, de mooie rode pistes liggen in de namiddag meteen in bulten … Plus ook enorm beperkt. Ik kom er al jaren met de familie en amuseer me er wel maar een beginnersgebied? Een gebied met brede pisten is dan wat je moet hebben en enkele mooie blauwe of rode afdalingen naar het dorp. Saalbach bijvoorbeeld. Maar dan is het budget wel wat anders …

We hebben even overlegd en het wordt zoals het nu lijkt kiezen tussen Les Sybelles en Le Grande Domaine.

Maar… in welk dorpje van beide gebieden kunnen we dan het beste zitten? Ik las dat in Les Sybelles de verschillende dorpjes niet gunstig met elkaar verbonden zijn? En dat eigenlijk alleen St. Sorlin d’Arves enige Apres Ski kent.

Dus: Les Sybelles Sorlin d’Arves en Le Grande Domaine: St. François Longchamp?

Les Sybelles bestaat feitelijk uit 3 gebieden, die verbonden zijn met verbindingspistes. Op zich zijn deze pistes wel te doen, hoewel de blauwe piste vanuit St. Sorlin naar de rest vaak ijzig is. De piste terug naar St. Sorlin heeft een vlakke uitloop waar het zaak is voldoende snelheid te houden, anders moet je een eindje lopen. Verder vind ik het een prima budget-gebied, en je kunt er leuk van dorp naar dorp skieën. Qua apres-ski zullen St. Sorlin en St. Francois redelijk gelijkwaardig zijn.

De gebieden ontlopen elkaar mijns inziens niet heel erg veel, Le Grand Domaine is volgens mij net wat goedkoper, qua skigebied net wat logischer ingedeeld, Les Sybelles is weer groter.

Als je ergens half-eind januari gaat, heb je in allebei de gebieden nauwelijks wachttijden

Ik zit zelf half januari is St. Sorlin.

Running against the wind

Ben 3 jaar geleden in januari in St. Francois geweest. Ben in dat jaar overgestapt van skiën naar snowboarden en was dus als beginnende snowboarder in dat gebied. Ik vond le grand domaine een ideaal gebied om als beginner leuke tochten te maken. Tevens ook leuke stukken off piste gedaan met begeleider.

Wat wel is, vond ik, is dat in januari weinig te beleven valt in St. Francois in de avonduren. Apres ski was er niet of nauwelijks en in de yetibar waren er elke avond hooguit 20 man binnen. Ma als je met een groep bent, wij waren met 10 man, dan is het al snel gezellig.

Afgelopen seizoen in januari in La Plagne (bellecote) geweest. Het gebied is een absolute aanrader om naar toe te gaan, zowel voor beginners als gevorderde. Apres ski is er niet echt maar in de avonduren kun je je prima vermaken (beter als in St francois) in een aantal cafe’s/kleine dischotheek. St Sorlin ben ik nooit geweest maar is denk ik vergelijkbaar met St francois.

Plaats een reactie