Typetjes (lekker generaliseren!)

Het leek me eens leuk om alle type skiërs en/of snowboarders te benoemen. Heerlijk stereotype dus alle skiërs en snowboarders in een bepaald hokje stoppen.
Laat ik een voorzetje geven:

De Bogner-Duitser:
Komt het liefst een uur voor het opengaan van de lift aanzetten in minimaal een Audi A6. Skiet altijd, snowboarders kijkt hij op neer. Gehuld in een Bogner skijack staat hij vooraan wanneer de liften open gaan. Tijdens de lunch besteld hij voor minimaal €50 food, het liefst in de meest chique bergtent.

Oftewel: kom maar op :D

Even a bad day skiing is better then a good day at work

De winterberg skier/skiester:

  • Komt aanrijden in bussen, volgepropte auto’s, zodat het niet veel kost.
  • Probeert te skiën in een spijker broek en gewone winterjas.
  • Kan alle pistes aan (glijdend op de buik, rug en verdere zeer interessante houdingen)
  • Heeft het meest afgeragde skispul onder de voeten.
  • grootste hobby, zoveel mogelijke ski’s raken van andere skiërs.
  • Algemene nationaliteit NL
  • Denk dat er overal nederlands gesproken wordt. Spreken ze het niet, dan spreekt men zo luid en duidelijk mogelijk, zodat men het toch wel een keer moet begrijpen…
  • Wacht liever niet in de rij bij de skilift, maar gebruikt de duw-, trek en elleboog methode.
  • Skistijl, rechtdoor
  • Lunch: drank (zoveel mogelijk) met pommes.
  • Houdt van hollandse apresski hits.

Hi hi hi, dit is echt leuk :)

Hoezo stereotype…

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Haha geweldig topic!

De oude Fransman:

  • Zonnebril aan touwtjes
  • Kort grijs haar
  • Bruiner dan bruin
  • Skipak uit 1 stuk, kleurrijk (rood/oranje/paars) en skibroek in skilaarzen.
  • Hoofdband
  • Grommelt op al wat sneller dan hem skiet.
  • Niet alleen daar, maar met hele familie
  • Hele familie babbelt dan ook ononderbroken in de lift van beneden tot helemaal boven.
  • Oude Dynastar/Rossignol ski’s
  • Gaat helemaal los op de Franse "chansons" na het skiën
  • Komt uiteraard met een oude Renault/Peugeot/Citroën

Hallo skiërs!

zwaait even

Ik lees even mee, ken ook wel wat stereotypen over skiërs, maar het klinkt meestal zo negatief. Vind ik zo jammer, want alle stereotypen hebben gewoon lol op en naast de piste. En niet iedereen heeft het geld voor een porsche cayenne en dure ski kleding. Of is dat naar anderen kijken een ski ding?

O nu deed ik het toch :p

X

de showboarder:

  • veel uiterlijk vertoon
    (uiteraard geen helm, enkel zijn/haar rayban, prada of gucci)
  • veel show / weinig kunde
  • schrapend de steile stukjes af maar vol glorie van de blauwe
  • weinig kilometers
  • veel apresski
  • rijd wss in een golfje of een A3, of natuurlijk de audi van pap.
Addict.

Hallo skiërs!
zwaait even
Ik lees even mee, ken ook wel wat stereotypen over skiërs, maar het klinkt meestal zo negatief. Vind ik zo jammer, want alle stereotypen hebben gewoon lol op en naast de piste. En niet iedereen heeft het geld voor een porsche cayenne en dure ski kleding. Of is dat naar anderen kijken een ski ding?
O nu deed ik het toch :p
X

Freek op 25 sep. 2012 19:25

Zie het puur als een grappig topic. Ik neem niet aan dat ook maar iemand in de wereld aanstoot neemt aan hetgeen hier beschreven wordt.

Ontopic: heerlijk gelachen om de "winterberger". :D

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Nee, natuurlijk is dit niet serieus. Gewoon effe lekker wat lol!

Ehhhhhhhhhh en ik ga zelf ook naar winterberg hoor …snap je hem hi hi hi :0)

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

de showboarder:

  • veel uiterlijk vertoon (uiteraard geen helm, enkel zijn/haar rayban, prada of gucci)
  • veel show / weinig kunde
  • schrapend de steile stukjes af maar vol glorie van de blauwe
  • weinig kilometers
  • veel apresski
  • rijd wss in een golfje of een A3, of natuurlijk de audi van pap.
Erik-Jan op 25 sep. 2012 19:26

Je vergeet " zit veel met vrienden op de piste alsof ze in het Vondelpark zitten".

De Taffelaar

Skied of Snowboard extreem traag
Neemt de breedte van de gehele piste in, en doet dit liefst in groep kris kras door elkaar om een file te veroorzaken
Reageert agressief als je voorbij komt geskied/scheurt
Draagt een skipak van de aldi/lidl
Kan niet skieën

God wat erger ik me aan trage mensen die de mooiste pistes helemaal in nemen terwijl er genoeg oefen pistes zijn waar geen gevorderen komen…

Die laatste lift halen...

@ Stijn

Ik erger me ook wel eens aan "taffelaars".
Langs de andere kant hebben ze evenveel betaald voor hun skipas en dus evenveel recht om ook op de mooiste pistes te komen en niet enkel op de oefenpistes te blijven.

@ Stijn
Ik erger me ook wel eens aan "taffelaars".
Langs de andere kant hebben ze evenveel betaald voor hun skipas en dus evenveel recht om ook op de mooiste pistes te komen en niet enkel op de oefenpistes te blijven.

Niels op 25 sep. 2012 20:50

Veelal zijn het ook types die niet schromen te melden dat zit dit recht hebben. met een te grote bakkes ;)

Addict.

Toevoeging op Niels oude Fransman, de Franse vrouw:

  • Natuurlijk ook een skipak uit één deel in kleuren die ooit fel waren
  • Tuttig geföhnde haartjes in de net zo vale haarband
  • Zwaait altijd naar kennissen aan de andere kant van de piste met zwaaiende stokken en een luid: "OEHOE, OEHOE"
  • Gaat natuurlijk niet met vreemden in de lift, maar wacht tot ze gezellig met de familie kan babbelen
Serfaus

De dudes:

  • Jassen en broeken in maat XXXXXL in felle kleur
  • Met natuurlijk het kruis (van de kleding dan :P) tussen de knieën
  • Muts en sneeuwbril op
  • Skiërs en snowboarders lekker gemengd
  • Bijna altijd te vinden bij het funpark
  • Behalve als ze wat offpiste pakken
  • Of midden op de piste liggen te chillen
  • Muziek in de oren
  • Altijd relaxed
  • Chillen op de piste vanaf 9.00 uur
  • Ongeschoren (van de dames weet ik niet)
Serfaus

De oostenrijkse ex-skileraar:

  • Superbruin gezicht
  • Vette foute zonnebril
  • Geblondeerd iets te lang haar
  • loopt alsof er iets dwars zit (jullie weten wel wat ik bedoel)
  • Superglad geschoren
  • Was breed gebouwd, maar het hangt nu allemaal wat lager.
  • Rood/wit net niet fout skipak (op het randje), wat iets te ver openhangt, waardoor je het grijze borsthaar ziet.
  • Om hem heen hangen ski bimbo’s die veel ouder zijn, dan ze willen zijn en er proberen uit te zien.
  • Race ski’s van aantal jaren oud
  • Skiet oude stijl, en laat een mega parfumlucht spoor achter
  • Loopt een apresski bar binnen, alsof hij mr Rambo op ski’s is

En hoe heet ie…der Heini…

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

De wannabe coole boarders

  • grote mond als het aankomt op jumps en off piste
  • de enige jumps die ze nemen zijn die van de randen van de piste (vaak opgehoopt) om vervolgens een belachelijk mislukte duik te nemen in de poeder
  • nadien praten ze over hun geweldig coole jumps in de apres-ski met veel te veel bier en de ruigste verhalen

zucht :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

De "one day" beginnende lesskieer:

  • Na een half uur de instructie van de skileraar te hebben aangekeken met een te hoge snelheid een blauwe piste in pizzapunt afroetjsen en achteromkijkend voorover met zijn/haar neus in de sneeuwvallen waarbij de leraar dit niet meer kon voorkomen.
  • Bij de lift aankomend het pasje in de verkeerde jaszak te hebben zitten, en dan 2 minuten tegen de draaipoortjes blijven duwen en na een opmerking van een wachtende wintersporter er achter komen nadat ze de jaszak met alle mogelijke accesoires eruit gehaald hebbend, dat de skipas voor de gehele week in een andere jaszak bleek te zitten.
  • Met alle aandacht van de leraar herhalend aangeven dat ze het toch nooit leren.
  • In de middag afhakend op het terras zittend, kijkend naar haar/zijn vrienden die nog niet de strijdbijl er bij neergegooid hebben.

Laat ff duidelijk zijn dat dit geen aanval is op de beginnende wintersporter, want zo ben ik ook gestart ;) Maar wel een stereotype beeld dat vaker terug komt

Het jeugd-skiteam:

  • Met Lange skischoenen (alleen de buitenschaal), een grote rugzak, Fischer slalomski’s, skistokken met boksbeugel en vast een helm met kinbeschermer stevig op het hoofd in de rij voor de gondel;
  • In korte, niets-ontziende bochtend langs alles en iedereen scheuren;
  • Wedstrijdpak al aan, met een korte broek erover tegen het slijten;
  • Alles is een wedstrijd, ook de rij bij de lift;
  • In de hocken waar het kan;
  • In de rij bij de lift tijdens het voordringen vast de schnallen los;
  • Alleen maar oog hebben voor elkaar: die toeristen zijn er enkel voor de financiering van de faciliteiten.

"de Oostblokker"

-Russische of Poolse nouveau riche
-minimaal 30 kg te zwaar
-kop als een zloty maar een outfit van dik 1000 euro
-'s morgens in de gondel al stinkend en zwetend naar de wodka
-veel te hard pratend met z’n maten hopelijk over de mooie afdalingen waar wij ook naar op weg zijn :)

Aequilater Nubila

De terrasjeszitters:

  • Rond elven de piste op
  • En na een uurtje lekker lunchen
  • Dan weer even skiën, maar wel alleen de pistes die in de zon zijn
  • En dan is het alweer tijd voor een terrasje
  • Te herkennen aan een geheel gebruind gezicht (zo’n zonnebril hoeft toch niet?) en decolleté
  • Lekker praktisch los haar (het zijn toch meestal vrouwen in deze categorie)
  • Een getailleerde jas, eventueel met bontkraag, in ieder geval van een merk
  • Houden van fakkeltochten, lekker in ploeg met lichtjes naar beneden glijden
  • Houden zich niet bezig met techniek, als ze maar de berg af komen
  • Gaan jarenlang achter elkaar naar hetzelfde gebied en liefst appartement
  • Zitten na al dat harde werken op de piste ook graag bij de welness
Serfaus

@karlijn die omschrijving past behoorlijk goed bij de mensen die werken in horeca in de drukkere gebieden ;)

Is het al bijna januari?

We zijn met z’n allen wel heel goed in het verzinnen van de meeste stereotypes en mensen in hokjes stoppen, maar wat veel interessanter is: “In welk hokje zou je jezelf stoppen?”

Dat lijkt me een ander topic, hier gewoon lekker op een leuke manier en met een knipoog typetjes…

Click. Click. Peace

Nou, op deze website heb ik wel een verhaaltje gelezen waarin ik mezelf echt helemaal herken: de skitest-categorie ‘kilometervreter’… Wat dat verder zegt over hoe ik erbij loop:

  • Ski’s en schoenen van de hoogste niet-race categorie en helemaal op elkaar afgestemd (in mijn geval een schoen van wat hogere flex - Salomon X3 120 CS - op een ski die wat soepeler is in de lengterichting: Blizzard G-force Supersonic IQ).
  • High-tech broek en jas (in mijn geval beide waterdicht en niet gevoerd: de Mammut Splide broek en sinds kort de Mammut Parinaco jas); helemaal uitgezocht op functionaliteit - dat ik voor beide uitkom bij hetzelfde merk is wat mij betreft toeval. Het had ook zo Millet, Marmot, Norrona, Peak Performance, Bergans of Norway of Haglöfs kunnen zijn…
  • Vooral te vinden in de grotere gebieden die boven alles zijn ingericht op skiën en minder op alles daar omheen (gezelligheid, après-ski, knusheid etc. zijn echt ondergeschikt).
  • Vroeg op de piste, laat weer terug.
  • Zit vaak zijn boterhammetjes te eten aan de rand van de piste.
  • Nooit groepen groter dan 6 personen.
  • Je zal ze nooit na middernacht in de kroeg zien (ze moeten immers vroeg weer op).

“de Oostblokker”

-'s morgens in de gondel al stinkend en zwetend naar de wodka

winterwonderland op 25 sep. 2012 23:17

kuch Zwetend kan, maar stinken naar Wodka niet. ;)

Wodka (Russisch: водка, vodka; "watertje"; Pools: wódka; Fins: votka) is een heldere, kleurloze en nagenoeg geurloze sterkedrank die vermoedelijk oorspronkelijk afkomstig is uit westelijk Rusland of Polen.

En wie beschrijft de "Apres-Skiers". Mijn favo groep.

MAND!

Overmoedige kamikazekinderen , alleen op de piste na drieën.

  • gehuurde skietjes die zonder blikken of blozen over de keien worden gedirigeerd.
  • pakken na hun les alle paadjes naast de piste , stuiterend over de heuveltjes die er meestal liggen, om vervolgens als een komeet met tunnelvisie de piste over te steken naar het volgende paadje.
  • skiet alleen met de vriendjes die goed genoeg zijn
  • Maken zelden bochten, maar slalommen wel uiterst behendig door de rij.
  • worden door papa en mama verplicht helm te dragen ook al is dit totaal niet cool
  • pakken na sluiten liften direct de slee of jatten dienblad uit restaurant om nog wat pistemeters te maken, terwijl ouders zich binnen volgooien met vliegend hert en Williams.
  • denken allemaal de grootste kanshebber te zijn op goud bij lokale gästerennen.
  • worden later uitmuntende skiërs
  • hebben een geweldige vakantie (en daar gaat het om)

De elegante skier.
Rug kaarsrecht benen strak tegen elkaar en een zeeeer elegante stokinzet:
arm en pols naar binnen gebogen. En dan een mooie lange, vanuit de pols ingezette beweging, de arm naar buiten voerend. Als tot slot de arm helemaal gestrekt is…prik…eventjes kort de sneeuw zachtjes toucheren met de skistok.
verder geen helm maar mooie muts. Deze skieers skien vaak nog op de oude rechten latten.

Op Johan’s verzoek:

De après-skier:

  • 's Morgens na de drukte, met een alcoholwalm, rustig de lift naar boven pakken.
  • Voordat de eerste piste gepakt wordt, eerst even een schnapps halen in de dichtsbijzijnde hut, om "de kater van gisteren" weg te drinken.
  • 1 afdaling, zo gaar als een banaan pakken.
    -1 afdaling wat scherper kunnen pakken
  • Lunch en tijd om de nadorst van gisteren te lessen met een halve liter bier en een paar schnapps.
  • Nog een paar schnapps meenemen voor onderweg
  • Na de lunch wordt het eindelijk tijd voor het echte werk: de zwarte piste!
  • Maar eerst nog even een paar schnapps om moed in te drinken, vervolgens loodrecht naar beneden richting de après-ski hut halverwege de berg
  • De rest van middag en avond wordt er bierdrinkend en feestend in de hut doorgebracht
  • Na sluitingstijd, in het donker, zwalkend naar beneden skiën om daar het feest tot diep in de nacht voort te zetten…
If you snooze, you loose!

Nenee, de apres skieër:
Rond 11 uur met een mahonie houtenkop en een woestijnzandkleffe bek uit bed komen, strompelen naar de badkamer om even met de kop in de douche te hangen.
Als ontbijt 2 croissants eten en hopen dat die niet uitgekotst worden, dat vet kan beter dienen om het zat gevoel te doen verminderen.
Dan 10 minuten terug op bed gaan liggen omdat je niets meer ziet van zwarte vlekken en omdat je het gevoel hebt dat je tegen het plafond loopt.
Tegen 13uur de eerste piste gaan nemen en tegen 15uur stikkapot zitten omdat de nacht te zwaar was. Vervolgens naar de kamer strompelen om daar terug 2 uur te gaan prakken. Opstaan om dan te douchen en zich eindelijk terug in orde te voelen… Eten en direct in de liters bier te vliegen, tot 4 uur 's nachts doorzuipen tot je hoerelam bent, en dan in bed kruipen om aan een nieuwe wintersport dag te beginnen.
Of is dit te extreem :D?

Die laatste lift halen...

Nee, klinkt best realistisch. Ervaringsdeskundige?

pinguin:

-klein ukkie onder de acht
-skiet zonder stokken
-met armen wijd
-pizzapuntstijl

  • hangt achterover en kiept op die manier ook wel om, om vervolgens halft liggend op de ski’s de berg verder af te glijden en gedurende dit proces zichzelf weer rechtopzettend
  • heeft allen oog voor de pinguin voor hem in de klas en de leraar, de rest van de wereld bestaat niet
    -andere optie is dat de pinguin achter ouder, meestal papa, aan sjeest.
Let it snow, let snow, let it snow!

@Yo-han. Ik begrijp dat je ervaringsdeskundige bent :) Maar wist niet dat de inhoud ook feitelijk kloppend moest zijn. Was aardig op weg met het Pools/Russische icm de wodka ;-)
Maar volgens mij heb je het plaatje wat ik schetste wel voor je toch?

Aequilater Nubila

Plaats een reactie