ski onderhoud

Beste,

Verleden jaar liet ik in de maand maart mijn ski’s waxen en slijpen bij AS Adventure (grootzaak in de buurt, gekend om zijn kwaliteit en service). Sindsdien heb ik ze op mijn kamer gesteld, in elkaar geklikt. Nu vroeg ik mij af, als ik met de kerstvakantie weer ga skiën. Moet ik die dan nog eens laten onderhouden, of zijn ze klaar voor gebruik?

Alvast bedankt voor dit te lezen!

Dus je hebt na het onderhoud niet meer geskied? waarom zou je ze dan opnieuw laten doen?

Aldus de speciaalzaak Wim Jacquet waar ik vandaag was: 't beste kan je 't laten doen na 't skien zodat ze niet uitgedroogd staan de rest vh jaar, en dan ngo 'n keer waxen in 't nieuwe seizoen voordat je gaat. Als je dat eerste niet doet is er 'n kans dat als je ze aan het begin van 'n nieuw seizeon laat waxen de wax dan minder goed wordt opgenomen door het uitgedroogde gedeelte. Dit was mijn interpretatie ervan tenminste.

Flaine - Val Thorens - Gerlos - Alpe d'Huez

Er is mij altijd gezegd dat er niets zo slecht is als je ski’s in elkaar op te bergen. Zo zou de flex er sneller uit gaan. Bij mij liggen ze in ieder geval los van elkaar op de grond op zolder. Ikzelf doe ze eenmaal per jaar naar het onderhoud vlak voor de eerste trip, maar ik ben er zeker van dat er betere manieren van onderhoud zijn

better to be off piste, then to be pisted off

Gewoon skiën. Scherp zijn ze en als je niet meer glijdt dan ff een waxje ter plaatse.

Het kan zeker geen kwaad ze nog even te laten herwaxen en opbergen zeker niet in elkaar geklikt maar los van elkaar met de binding naar onderen hangende op neus en staart.

RoCo

Ik heb 2 latten aan het plafond van de schuur geschriefd en zo hangen ze los ondersteboven. Ik heb de latten niet helemaal bij tip en tail maar halverwege binding en tip/tail. Zo is er nergens teveel gewicht dat de spanning kan beinvloeden. Handig omdat ik verschillende latjes heb met wel/niet rocker en wel/niet camber.

Als je wist hoe belabberd slecht veel zaken wax opbrengen zou je het of zelf doen of eerst maar ff gewoon skieen. Theoretisch zal wax indien goed aangebracht zich in de openstructuur van de base nestelen en hechten. In de praktijk zijn er erg veel zaken die de lat ff over een warme rol met wax halen en als je geluk hebt schrapen ze de overtollige wax eraf. Niks niet cleanen, wax verwarmen met een waxijzer en niks niet goed schrapen en structuur borstelen.

Als je zeker weet dat jou zaak dit wel doet dan is waxen echt een bijdrage anders lekker glijden. Voor de gemiddelde nederlander is wax alleen merkbaar bij lange prikpaden maar wie skiet die nu?

OPGELET Wintersporters !! Ik heb 1 keer mijn ski’s voor kompleet onderhoud binnengedaan bij D Store in Bierbeek. Ze waren nadien kompleet onbruikbaar, de zool was onherstelbaar beschadigd !! Nooit meer bij D Store !!

Iemand hier ervaring met het waxen bij Perry Sport? Doen ze het een beetje grondig of is het a la bovenstaande D store haha.

Perry is een sportzaak met de nadruk op verkoop en niet op onderhoud. Ze doen het zeer waarschijnlijk niet zelf maar besteden dit uit. De vraag is dan bij wie en doet die het goed.
Ik zou het zelf nooit bij Perry laten doen maar het hoeft niet verkeerd te zijn.

Overigens vind ik het altijd wat dubieus als iemand niet inlogt en vervolgens in 2 zinnen een firma affikt. We kennen het verhaal dus nu alleen van een antoniemen klagende kant.

ik laat ze altijd waxen bij aankomst bv.de zaterdag namiddag,dan heb ik de skis de dag nadien om 9u terug, klaar om er in te vliegen, gemakkelijk toch want ze doen daar niks anders dan waxen,slijpen etc. ik dank wel dat ze het daar goed doen !!!

Als je ze gewaxt weg heb gezet, geen probleem. Een extra laagje kan nooit kwaad maar aan de andere kant, je kunt er prima mee uit de voeten. Zelf wax ik ze altijd na een dag of 3 skien nog een keertje.
Veel skiplezier!

Dag mensen,

Ik heb mijn ski’s laten waxen bij Telstar Harderwijk. Deze mensen hebben een uitstekende service. Ze besteden het waxen uit. Ik heb meestal na 3 dagen dat de ski’s echt afremmen op minder stijle stukken. Nu heb ik om dit te voorkomen een rood potje vloeibare Wax gekocht van het merk swix. Zijn er mensen met ervaring? Ik wil dit halverwege de week er onder smeren om het afremmen te voorkomen.

Vloeibare of spraywax is er extreem snel weer af. Denk dan eerder aan afdalingen dan in dagen.

Aanrader om je ski’s of snowboard te laten waxen of slijpen RJSkiservice in Almere. WIj hebben onze snowboarden voor het eerst dit jaar bij hun laten behandelen. Wij zijn echt ZEER TEVREDEN en laten het zeker volgend jaar weer bij hun doen. Ze zijn nog goedkoop ook!!!

Interessant onderwerp, heb zelf het idee om het zelf te gaan doen en tevens ook het belag te gaan repareren bij beschadigingen, maar ben er nog niet overuit.

de volgende vragen heb ik nog;

  1. zoals hierboven ook geopperd, na het skiseizoen, moet ik ze gewaxed opbergen of kan ik ze laten waxen aan het begin van het seizoen, droogt het belag echt uit?
  2. Elk seizoen heb ik wel wat krasjes van een mm diep of hooguit twee mm diep, kan ik deze zelf repareren, hoe en waarmee? wie heeft hier ervaring mee? Is het ook beter om het zelf te doen?
  3. Zelf waxen, is dit goed te doen? en zoja wat voor adviezen en materiaal zijn raadzaam.

Ben opzich wel handig dus daar kan het niet aan liggen.

Hopelijk niet al te dubbel, maar ik kom het in recente onderwerpen niet tegen.
Bij wie kan ik mijn ski’s een goede beurt laten geven (kleine loopvlakreparaties, slijpen, waxen)?
Omgeving Apeldoorn met uitwijk richting Nijmegen.

Voor omgeving Apeldoorn skicenter edelweiss Brummen doen ook desgewenst race tuning van ski’s

Voor omgeving Apeldoorn skicenter edelweiss Brummen doen ook desgewenst race tuning van ski’s

poohee op 31 dec 2014 19:39

Dank! Morgen eens daar gaan kijken.

ik laat ze ter plaatse doen,
28 februari vertrek ik naar Ellmau (skiweld) bij Intersport skiwax 10€ ,small service 23€ en full service 36€ .
ik ben altijd zeer tevreden geweest in de skigebieden , over de prijs en ze passen meestal de wax aan de kwaliteit van de pistes aan.

waxen kan niet vaak genoeg, slijpen bij speciaalzaken wel!
wordt vaak machinaal gedaan waarbij grote stukken geslepen worden.
nieuwere machines/technologieën maken het wel beter.
Telstar laat alles waxen bij Kienhuis Wintersport Denekamp (twente)
zij hebben voor dit seizoen een nieuwe machine aangeschaft waardoor ze door Head een van de meest geavanceerde werkplaatsen van europa genoemd werden

Plaats een reactie