Salomon enduro

Voor dit jaar wil ik nieuwe skies kopen en zit te denken aan de enduro XT 800 of 850. Het enige verschil wat ik op de site kan ontdekken is eigenlijk dat de 850 natuurlijk breder is en iets stijver in de punt. Maakt dat dat de 850 ook een stuk moeilijker door moogles heen te sturen is?
En wat is eigenlijk het verschil tussen de enduro xt van dit jaar en vorig jaar? Ik heb namelijk het idee dat er helemaal niks veranderd is qua eigenschappen en techniek. Hopelijk weten jullie meer dan dat ik weet…

Vorig jaar hebben we de XT850 getest, nu de XT800 (en da’s een fijne ski als je de testresultaten bekijkt). De XT850 is wat breder. Een bredere ski is over het algemeen wat minder te handelen in de moguls. Maar dat heeft ook met stijfheid te maken (en uiteraard met de skier die er op staat).

Ik heb vorig jaar de xt800 gehuurd, deze vond ik zeer fijn skien. Ik ben ook op zoek naar deze ski’s, maar dan 2e hands. Ik kon er zeer hard mee, dus zie eigenlijk geen behoefte om de 850 te nemen.

Technische geen verschil met model 2012. Er zijn op internet diverse aanbieders die zowel de 800 als de 850 van 2012 voor een sterk gereduceerd tarief aanbieden.

Sportieve groet, Luuk

Deze zomer heb ik de XT850 gekocht, vanwege de breedte, de rocker en de goede beoordeling (en de korting van 50%). Na veel zoekwerk op internet lijkt deze ook het best aan te sluiten bij mijn wensen. Behalve de kleur van het nieuwe model kan ik ook geen (technische) verschillen ontdekken, behalve de prijs. Een vriend van mij heeft tegelijk de XT800 aangeschaft, dus ben benieuwd, die 5 mm verschil onder de voet lijkt mij niet zo veel… De 850 lijkt me iets stugger en persoonlijk vind ik de (donkere) kleur mooier dan een ‘witte ski’. Als je de keus hebt, zou ik voor het oude model gaan, maar dan wel met 40-50% korting! (de 800 of de 850 maakt dan niet heel veel uit)

Ik heb een paar XT800’s gescoord bij intersport. Een aantal filialen heeft opheffingsuitverkoop, dus 50% korting op alles. Geen idee of de voor korting prijzen redelijk waren, maar voor de XT800 was het van 700 voor 550, en dus nu voor 275. Ik ben erg benieuwd hoe ze me gaan bevallen komende winter :)

€275 is ‘richtig billig’ voor een paar nieuwe '12 XT800’s. Internetprijzen zitten rond de €400-€450,-…

Sportieve groet, Luuk

De XT850 heb ik voor €375,- gekocht een maand geleden… leek mij ook een nette prijs. €275,- voor de XT800 is wel erg scherp! Vriend van mij heeft de XT800 voor €350,- gekocht (zie reactie 11:00)

Het was volgens mij het laatste paar bij dat filiaal. Ik hoorde later dat er meerdere filialen zijn die over gaan naar een andere eigenaar. Wellicht loont het om te checken of je lokale interport ook een dergelijke actie heeft. Behalve Ernhem Jansplaats, waar ik ben geweest hoorde ik dat het filiaal in Ede een soortgelijke actie heeft/had.

Grappig verhaal is dat een paar dagen in de actie de inporteur van Rossignol langskwam en meteen de nieuwe collectie uit de schappen liet halen.

hallo
ik ben een zitskier en vanplan de XT 850 uit te proberen. ik weet alleen niet of het lkker skiet voor mij.
mijn vraag is waar kan ik hem uittesten? waar kan ik hem goedkoop inkopen? is dit een ski die voor zitskiers gebruikt kan worden? en aan watvoor bedragen moet ik dan denken mocht ik hem willen kopen. evt 2dehands.

ik woon zelf in de buurt van Den haag. is daar een uitprobeer mogelijkheid? liever niet in de uithof, want die is te klein voor mij en veel te ijzig.

met vriendelijke groet,
Erik

Duyvestein in Zoetermeer (bij snowworld) heeft ze misschien nog op voorraad, dan zou je de XT850 uit kunnen testen, daar heb ik ze ook gekocht en getest. De (duyvesteijn) vestiging in Den Haag heeft zeker nog de XT850 op voorraad en met korting! (zie een oud bericht van mij, gast400)

In Snowworld Zoetermeer kan je prima terecht als zitskiër. Ik zie er regelmatig zitskiërs. Het is er niet ijzig en het is er ruim van opzet. Vooral Piste 3 lijkt me geschikt.

Ik koop mijn gear meestal tussen april en juni. Je hebt dan heel veel keus tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde skier in die periode aan alles denkt behalve skien. Ik heb echt nog een paar maanden nodig om af te kicken.

Afgelopen jaar op de Enduro XT800 geskied. Echt een top ski. Ga komend seizoen weer doen, misschien wel met optie tot koop. Maakt me dan ook niet echt uit of het goedkoper kan, ga een paar weken later namelijk weer. Vind de nieuwe kleuren ook een stuk mooier.

Ik ben ook opzoek naar nieuwe ski’s en zit dus aan de xt 800 te denken… Alleen ik vroeg me af of deze niet wat boven mijn niveau zijn? Ik heb nu 8 weken geskied, ik kom nu gewoon elke piste af en altijd les gehad van de ESF. Laatste keren vooral gewerkt aan het carven en wat echte off piste. Het is daarom dat ik deze ski’s aantrekkelijk vind, ik ski (vooralsnog) meestal op de piste (slippen en carven) maar vind het ook wel eens leuk om een stukje off piste te gaan. In het funpark zul je mij nooit vinden dus dat soort skis heb ik niet nodig…
Ik las al dat ze een laag instap niveau hebben (maar wat is laag?) en een hoog plafond dus dat vind ik wel fijn, dan kan ik er toch enkele jaren mee door skiën.
Hopelijk kan iemand mij wat advies geven…

voor de mensen die op de Xt 800 en 850 hebben geskied, welke lengte hebben jullie gekozen in verhouding met je lichaamslengte?
en zit daar nog verschil tussen als je licht bent dat korter beter is? (wel als gevorderde skier)
en is de 850 overbodig als lichte skiër of zitten er nog andere verschillen tussen?

Ik heb contact gehad met Salomon over de Enduro XT800 en ze adviseren om de ski tussen de 5 en 10 cm korter dan eigen lichaamslengte te nemen.

Ik heb de XT800 ( van vorig seizoen )
Ben 1.87 lang ( of kort ) en weeg om en bij de 95 Kg.
Mijn latjes zijn 182 cm.
Heb nog geen betere en makkelijkere ski dan deze "bereden".
Doet werkelijk alles wat je wil en zowat elke omstandigheid die je op de piste kan tegenkomen.
geprepareerd, ongeprepareerd, ijzig, boebelen, …en dit alles met een groot gemak.
Buiten de piste, geen idee wegens onkunde :-)

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Ik heb mijn XT800 vorig jaar gekocht als 1 jaar oude verhuurski (de witte variant). Technisch gelijk aan modellen daarna en skiet echt super. In de losse troep in St. Anton of op de superstrakke en harde pistes in Hafjell, Noorwegen; helemaal blij mee.

Plaats een reactie