Klein, goedkoop skigebied gezocht!

Wij willen de tweede week van de Kerstvakantie gaan skiën. We zoeken een goedkoop gebied in Frankrijk, Zwitserland of Oostenrijk, en het liefst niet te ver rijden (niet verder dan 1000 km van Utrecht). We gaan voornamelijk voor het skiën, après-ski is onnodig. Moeilijkheidsgraad maakt niet uit (kunnen niet teveel eisen stellen), als er maar 1 makkelijke piste is voor een kind. Een niet populair gebied met eenvoudige onderkomens zou helemaal prima zijn. Is er iemand die mogelijks iets weet?

Warth-Schröcken?

zuid duitsland omgeving Ofterschwang… Slapen in (redelijk primitief) roompot park lindenberg. Vanuit dar ben je flexibel! Oberstaufen kan maar is leuk voor een dag… Maar er meerdere leuke gebiedjes in de buurt Balderschwang of zoals ik dit jaar Diedamskopf!

Seriously snow addicted family!

Lofer, Oetz, Reutte

St. Léger is erg goedkoop. Het is wel een verre rit, maar je krijgt er 25km aan makkelijke pistes. De skipas voor een week hoogseizoen voor een volwassene kost daar nog geen 90 euro. Daar zitten dan ook nog eens de naburige skigebiedjes van Chaillol en Laye bij, samen goed voor nog eens 40 km extra.

Het skigebiedje van Saint-Léger zelf heeft twee stoeltjesliften en wat beginnerssleepliften, je kan overal in het skigebied komen met groene en blauwe pistes, ideaal voor beginners, ik heb er zelf ook leren skiën. De liften zijn er traag, maar dat maakt niet veel uit. De skileraren zijn er ook vriendelijk en houden wel van Belgische chocolade :D Wil je toch eens iets groters, dan kan je naar het naburige Orcïeres dat niet in de skipas zit. Het dorp Saint-Léger zelf is erg rustig en er staan geen lelijke appartementsblokken.

http://www.st-leger05.fr/ = site van het dorpje
http://www.champsaur3gliss.com/fr/stations-de-ski-familiales… = site van de drie skigebieden waaronders Saint-Léger met de skipasprijzen

89,5 euro voor een volwassene 6 dagen in het hoogseizoen, voor jongeren en kinderen gaat daar nog wat vanaf. Goedkoper dan dat kan niet volgens mij :)

Superleuk al die reacties! Ben er erg blij mee, dit zijn gebieden die ik niet ken en dat klinkt goed. Ik ga het allemaal onderzoeken. Tevoren had ik al het forum al flink afgestruind, maar kwam niet verder.

Dienten am Hochkönig, zie http://www.hochkonig.at

Hoch Oetz & Kuhtai (1 skipas) hebben zeer interessante prijzen. Skipassen kosten daar ongeveer 65% van wat ze elders kosten. Tevens sneeuwzeker, behoorlijk wat kilometers ski en genoeg pistes voor kinderen.

Woon zelf op 4 km van een leuk gebiedje (84km) in Frankrijk; op 930 km van Utrecht en nog geen 20 km van een snelweg. Tegenwoordig heeft het gebied ook een website in een soort van Nederlands ;-)

http://www.auvergne-sancy.nl/activiteiten/afdalingskien_6140…

Nog een stem voor Lofer. En dan nog de kleinere iets onbekendere gebiedjes in Vorarlberg zoals Sonnenkopf (Klostertal) of Bödele in Schwarzenberg. Ook Zahmer Kaiser/Walchsee is goedkoper en niet te groot, maar dat is dan weer iets verder rijden.

Maria Alm, Oostenrijk.
wij gaan daar wonen vanaf volgend jaar in onze nieuwe b&b

Höchkonig is niet bepaald een klein skigebied met zijn 150km aan pistes, lees eerst even de vraag eens (zelf de titel zegt genoeg!) voor je antwoordt.

Www.stuhleck.com een super leuk klein gebied waar bijna geen Nederlanders komen. Heb er een aantal jaren met plezier vakantie gevierd, het ligt eraan waar je woont anders is het ongeveer rond de 1000 km. Voor een super onderkomen moet je bij landhotel onkel Fritz’ zijn.

Iedereen dank voor de reacties die steeds binnenkomen. Ik ben ze elk uit aan het zoeken.
@Mathijs: jouw tip is het meest passend, althans zo lijkt het. De skipassen zijn goedkoop, accomodaties idem. Het is inderdaad wat verder rijden zoals je zegt maar dat is weer weg te strepen tegen het low-budget. Voor ons een gouden tip, fantastisch, want we willen graag gaan maar dat moet wel binnen passend budget :).

Sommige gebieden die genoemd worden zijn onbekend en inderdaad wat goedkoper. Dit zijn allemaal wel gebieden die zeker in ons bewaarmapje komen, dus allemaal van harte welkom deze tips van jullie!

@Mathijs: als ik vragen mag: in welke periode/maand ben jij daar geweest? Kun je mogelijk wat zeggen over de sneeuwzekerheid?

Het ZIllertal in Tirol (b.v. Fügen of Kaltenbach) is anders ook nog een optie. Dat staat bekend als familie gebied en is niet zo duur als elders.

Skiën. What else.

Volgens mij werd gevraagd naar een ‘klein’ gebied.

Het al genoemde Balderschwang in Duitsland is leuk, overzichtelijk en niet duur. Bovendien dichtbij.

Wat denk je van het Klein Walsertal (Mittelberg) in Oostenrijk

Iedereen dank voor de reacties die steeds binnenkomen. Ik ben ze elk uit aan het zoeken.
@Mathijs: jouw tip is het meest passend, althans zo lijkt het. De skipassen zijn goedkoop, accomodaties idem. Het is inderdaad wat verder rijden zoals je zegt maar dat is weer weg te strepen tegen het low-budget. Voor ons een gouden tip, fantastisch, want we willen graag gaan maar dat moet wel binnen passend budget :).
Sommige gebieden die genoemd worden zijn onbekend en inderdaad wat goedkoper. Dit zijn allemaal wel gebieden die zeker in ons bewaarmapje komen, dus allemaal van harte welkom deze tips van jullie!

Gast371 op 18 okt. 2012 14:17

Maar je zoekt toch een gebied op niet al te verre afstand. St. Leger is een pokke-eind rijden? Daarnaast heb je tolwegen wat je ook nog weer flink geld kost.
Het gebied is echt piepklein… Je kunt veel betere opties vinden, op minder ver rijden, met meer kwaliteiten.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Thalkirchdorf in Z-Duitsland.

Filzmoos, Oostenrijk

Certified ski-boy, glijbewijs

Ik weet niet of je al wat gevonden hebt, maar ik heb nog wel een leuk kindvriendelijk gebied,
waar de skipassen betaalbaar zijn, en goede aanbiedingen voor kinderen b.v skipas1 kind betalen
de rest gratis, of voor weinig. De afstand is ongeveer 900 km en geen tolwegen. Wel moet je een vignet hebben voor oostenrijk.Maar dat zijn de kosten niet. Het grootste probleem zal accomodatie zijn,
want mensen die er zijn geweest boeken meteen ver in de toekomst.
Het loont zich om even op de site te kijken http://www.brandnertal.at.

http://www.filzmoos.at, een rustig dorpje met 8 liften, kindvriendelijk en niet al te duur.

Certified ski-boy, glijbewijs

Klein, goedkoop en toch leuk en uitdagend en voor ieder wat wils? Hoor ik daar Rauris?
Bijvoorbeeld hotel Alpina.

http://www.raurisertal.at/
http://www.hotel-alpina-rauris.at/

praebichl

budgetbewust slapen met een gezin:
http://www.jufa.eu zoek op jufa eizenerser Ramsau
in de buurt van praebichl, prima familiekamers met eigen douche/wc (zie fimpje). Wel de auto nodig om in het gebied te komen. Leuke les voor de kinderen. Wij mochten bij de verhuur onze spullen savonds stallen.

@Mathijs: als ik vragen mag: in welke periode/maand ben jij daar geweest? Kun je mogelijk wat zeggen over de sneeuwzekerheid?

Gast371 op 18 okt. 2012 14:19

@Gast 371: Wij zijn er drie jaar geweest, al wel enkele jaren geleden. Het wat telkens met nieuwjaar, dus nog vrij vroeg in het seizoen. Twee keer hebben we er meer dan genoeg sneeuw gehad met alle pistes en liften open. Eén keertje hebben we wel last van sneeuwgebrek gehad, er waren niet zoveel liften open, we zijn toen na een dag of twee uitgeweken naar Orcières, daar ligt altijd genoeg sneeuw.

Ondertussen zijn de beide tweepersoonsliften vervangen in twee vierpersoonsliften die nog steeds niet de snelste zijn, maar wel al een heuse verbetering zijn. 90% kans dat alle liften en pistes open zijn met nieuwjaar, maar als je iets later in het seizoen gaat, dan heb je zeker genoeg sneeuw. :)

Iedereen dank voor de reacties die steeds binnenkomen. Ik ben ze elk uit aan het zoeken.

@Mathijs: jouw tip is het meest passend, althans zo lijkt het. De skipassen zijn goedkoop, accomodaties idem. Het is inderdaad wat verder rijden zoals je zegt maar dat is weer weg te strepen tegen het low-budget. Voor ons een gouden tip, fantastisch, want we willen graag gaan maar dat moet wel binnen passend budget :).
Sommige gebieden die genoemd worden zijn onbekend en inderdaad wat goedkoper. Dit zijn allemaal wel gebieden die zeker in ons bewaarmapje komen, dus allemaal van harte welkom deze tips van jullie!

Gast371 op 18 okt. 2012 14:17

Maar je zoekt toch een gebied op niet al te verre afstand. St. Leger is een pokke-eind rijden? Daarnaast heb je tolwegen wat je ook nog weer flink geld kost.
Het gebied is echt piepklein… Je kunt veel betere opties vinden, op minder ver rijden, met meer kwaliteiten.

Thomas op 19 okt. 2012 11:53

Als je over Duitsland en Zwitserland rijdt zijn de tolwegen echt niet zoveel, natuurlijk moet je vanaf Grenoble wel een stuk over de route Napoléon. Deze route gaat niet zo snel, maar hij valt in lengte nog wel mee en is mooi.

Je moet zeker ook de bedenking maken dat je aan de Fernpass of Arlberg-tunnel en de Duits-Oostenrijkse grens veel tijd verliest als je naar de zogenaamde ‘dichtbij’ gebieden gaat in Oostenrijk.

Filzmoos in salzburgerland in oostenrijk.is 1000 km van utrecht, geen last van tolwegen en meestal alleen file bij munchen. Leuk gezellig dorpje waar genoeg te doen is en natuirlijk ook qua pistes, 8 liften en in de 8 jaar dat ik er geweest ben sneeuwzeker en niet duur…

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie