Nutteloze vragen

De laatste tijd merken we dat de onze vaste forumgebruikers zich steeds meer ergeren aan onvolledige en of "domme" vragen. Dit weekend nam Cheizz contact op met de redactie om tot een oplossing te komen. Ook wij worden niet vrolijk van alle vragen die binnenkomen.

Daarom is het tijd om nieuwe gebruikers beter voorlichting te geven voordat ze een bericht plaatsen. Veel vragenstellers zijn zich namelijk van geen kwaad bewust. Wat vinden jullie van de onderstaande voorlichting voor vragenstellers?

=========================

Heb je een vraag?

Veel wintersporters lopen met dezelfde vragen rond. Wij maken onderscheid tussen 2 verschillende soorten vragen.

Concrete vragen (Voorbeeld: Wat kost een skipas in Gerlos?)
Probeer eerst onze zoekmachine of Google. Kom je er na minuten zwoegen nog niet uit? Stel dan vooral je vraag, met zoveel mogelijk details.

Ik zoek (Voorbeeld: Ik zoek een skigebied/accommodatie/vervoer/etc.)
Probeer eerst onze zoekmachine of Google. Kom je er na een flinke zoektocht nog niet uit? Stel dan vooral je vraag. Iedereen op het forum helpt je graag verder met een persoonlijke vraag, maar dan hebben we wel veel informatie van je nodig. Vertel wat over jezelf, wat je ervaring is met het onderwerp, wat je precies zoekt. En vertel ons vooral waarom je de hulp van het forum inschakelt. Waarom kom je er niet uit?

=========================

In de tussentijd willen we jullie vragen om niet te reageren als je niet wilt of kunt helpen. Daar heeft helemaal niemand iets aan.

Helemaal mee eens. Waar ik me zelf trouwens ook aan erger is dat met name bij materiaal gerelateerde vragen vaak compleet verkeerde antwoorden gegeven worden. Zoals de discussie die ik laatst met iemand had over het feit dan een jas met Gore-tex automatisch lekker warm zou zijn, alsdus hem. Leuk trouwens dat Rogier dit nog even ontkracht heeft in het nieuwe magazine :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Zou deze melding enkel voor gasten zijn of ook voor geregistreerde bezoekers ?

@ Bartus. Ik bergijp wat je bedoelt maar daar werkt juist een forum heel erg goed voor omdat we met z’n allen het juiste antwoord vaak wel weten, en dat het er dan ook uitkomt. En bij het geval van Gore-Tex is het vrij duidelijk dat Gore Tex an-sich niet warm is, maar bij heel veel andere onderwerpen is het ‘juiste’ antwoord minder duidelijk. Het lijkt mij dat een forum juist hier eg goed voor werkt.

Click. Click. Peace

Ik heb dan wel een officiele waarschuwing gekregen van yohan. Ik heb iets teweeg gebracht en hier ben ik blij om. Top mannen.

Die laatste lift halen...

Misschien ook een idee om "top" hotels/appartementen/pensions/etc. ergens te bewaren en aan te vullen?
Dit omdat de laatste tijd ook veel; "heeft iemand de gouden tip voor een pension in plaats X"… voorbij komt.

Voor materiaal; hier zie ik de skitest als enorme toegevoegde waarde voor "gasten", dus dit "probleem" lijkt mij al grotendeels opgelost!

Laat het Forum beleid duidelijker naar voren komen. Nu staat het bovenaan de hoofdpagina maar ik heb het idee dat maar weinig mensen (lees nieuwe bezoekers) het lezen. Als ik bij het Gemeentehuis informatie wil krijgen, pas ik me toch ook aan aan de gewenste omgangsvormen aldaar. Waarom gebeurt dat hier zo weinig? Ik krijg nog steeds veel te veel groetjes.

Ik vind het vrij normaal en hoffelijk dat als je eerste kennismaking met een forum gebeurt dmv van een vraag te stellen, dat je afsluit met iedereen alvast te bedanken, evt groetjes en dan je naam. Ik vind de ‘verborgen’ reclame veel storender (kuch Jochen Kleinwalsertal, kuch geitenpeter Hinterglemm)

een forum zonder vragen wordt natuurlijk saai,
Maar dat je het eerst even googled en dan je bevindingen in een vraagstuk verwerkt maakt de discussie direct al een stuk concreter.

ik kan me er niet erg aan ergeren, misschien kun je slotjes op eindeloos terugkerende items gooien…? weet alleen niet of het gaat helpen.

Addict.

Ik denk dat je al een heel stuk verder komt als je de mensen laat verplicht inloggen om vragen te kunnen stellen! Ik snap ook helemaal niet waarom jullie dit niet doen? Je kan uiteraard wel iedereen zo laten meelezen aan de schat van informatie die hier te vinden is, maar als je wil posten is het toch maar een hele kleine moeite om een account aan te maken?

Of gewoon als je naar het forum gaat als gast (dus (nog) niet ingelogd) ervoor zorgen dat eerst de regels tevoorschijn komen?

Go with the snow!

Ik wil hier als vaste bezoeker ook graag even op reageren.

Deze website profileert zich als een informatieve website met een zeer duidelijk en toegankelijk forum. De instapdrempel is bewust laag gehouden (je hoeft je niet te registreren, iets wat je niet veel tegenkomt)
De combinatie van deze bewuste keuze en een duidelijk forum maakt dat mensen al heel snel (domme/onduidelijke) vragen gaan stellen. Een doorsnee mens is nu eenmaal liever lui dan moe.

Daarom:

De openingspost moet aan enkele voorwaarden voldoen en deze voorwaarden moeten in het oog springen als je de forumhoofdpagina bekijkt. Bovendien moet je hierop streng en consequent waken.
Een concreet voorbeeld is wanneer de TS een skigebied zoekt hem/haar een vaste wensenlijst laten invullen.

Wie gaat er allemaal mee? (Leeftijd, Geslacht, Niveau-Ervaring)
Waar wil je gaan? (Land, evt. regio)
Moeilijkheidsgraad skigebied?
Afstand t.e.m. skigebied?
Hoogte skigebied?
Extra wensen?
etc.

Daarnaast heb ik even geleden ook een topic aangemaakt om een gebied te zoeken. Uiteraard heb ik de skigebiedenzoeker al geraadpleegd en bovendien ben ik ook geen leek in het zoeken naar een geschikt gebied. Toch vond ik het interessant om de mening van de forumleden (en dan vooral van hen die ik ken en waarvan ik weet dat ze er iets van af weten) nog eens te horen.

Daarom mijn voorstel om enkel nog als geregistreerd lid of uiteraard als TS (hiervoor hoef je niet geregistreerd te zijn) nog te kunnen reageren in een topic.

Dus daar waar de basisgedachte nu is dat men het forum toegankelijk houdt voor gasten om vragen te stellen én te reageren vind ik dat je gasten enkel nog vragen laat stellen. Wil je advies geven/mee discussiëren, maak dan een account aan. Komt veel geloofwaardiger over!

PS:

Ik vind de ‘verborgen’ reclame veel storender (kuch Jochen Kleinwalsertal, kuch geitenpeter Hinterglemm)

dr dre op 15 okt. 2012 20:10

Zeer terechte opmerking van dr dre. Als je met eender welke eisen een gebied zoekt in Duitsland/Oostenrijk, verwijst Jochen je automatisch door naar het Kleinwalsertal… :)

Haha mooie timing trouwens, zo’n topic :)
https://www.wintersporters.be/forum/topic/69161

Het zijn dan vaak ook de nieuwe leden die zulke topics helaas openen.
Trouwens, er stond toch ook altijd in het forum de zoekfunctie die alleen het forum doorzocht en niet de overige artikelen en dergelijke? Nu zoek je over de website en niet binnen het forum zelf.

Die topics :')

Die laatste lift halen...

Dus daar waar de basisgedachte nu is dat men het forum toegankelijk houdt voor gasten om vragen te stellen én te reageren vind ik dat je gasten enkel nog vragen laat stellen. Wil je advies geven/mee discussiëren, maak dan een account aan. Komt veel geloofwaardiger over!

Niels op 15 okt. 2012 21:30

Hier ben ik het zeer mee eens: antwoorden van gasten neem ik zelden serieus. Misschien is het kwalitatief wel goed wat er staat, maar ik kan het lastig op waarde schatten. Als je even door kan klikken naar een profiel van iemand (en diegene heeft daar ook echt wat staan over zichzelf - dit is helaas nog vaker niet het geval dan wel) of van vorige antwoorden een reactie beter kan plaatsen of beoordelen, geeft dat voor mij toch meer geloofwaardigheid.
Goed voorstel, Niels.

Het zijn dan vaak ook de nieuwe leden die zulke topics helaas openen.
Trouwens, er stond toch ook altijd in het forum de zoekfunctie die alleen het forum doorzocht en niet de overige artikelen en dergelijke? Nu zoek je over de website en niet binnen het forum zelf.

Tim op 15 okt. 2012 21:55

Onder het zoekvenster (boven de resultaten) kan je uit een aantal tabjes kiezen waarin wordt gezocht. Het forum is er daar een van.

=========================
Heb je een vraag?
Veel wintersporters lopen met dezelfde vragen rond. Wij maken onderscheid tussen 2 verschillende soorten vragen.
Concrete vragen (Voorbeeld: Wat kost een skipas in Gerlos?)
Probeer eerst onze zoekmachine of Google. Kom je er na minuten zwoegen nog niet uit? Stel dan vooral je vraag, met zoveel mogelijk details.
Ik zoek (Voorbeeld: Ik zoek een skigebied/accommodatie/vervoer/etc.)
Probeer eerst onze zoekmachine of Google. Kom je er na een flinke zoektocht nog niet uit? Stel dan vooral je vraag. Iedereen op het forum helpt je graag verder met een persoonlijke vraag, maar dan hebben we wel veel informatie van je nodig. Vertel wat over jezelf, wat je ervaring is met het onderwerp, wat je precies zoekt. En vertel ons vooral waarom je de hulp van het forum inschakelt. Waarom kom je er niet uit?

martijn op 15 okt. 2012 17:25

En waar gat deze instructie nu komen te staan zodat iedereen die makkelijk gaat vinden? Het forumbeleid wordt niet veelvuldig of geheel gelezen denk ik. Dus hoe kunnen we er nu voor zorgen dat wat ik hier gequote heb ook echt wordt gedaan?
Een aantal suggesties m.b.t. beleid, inloggen en vragenlijsten zijn heel goed, maar moeten nog wel geïmplementeerd worden en geïncorporeerd in de bestaande site en architectuur (sorry voor het taal gebruik: ben ICT consultant geweest).

Een flinke uitdaging waar het team van Wintersporters.nl een mening en uitgangspunten over moet formuleren. Dan kunnen de technische jongens ook verder. Ik heb er zeker vertrouwen in, gezien de verfrissende nieuwe versie van de site die deze zomer werd gelanceerd (en de skitest, de gear-reviews etc.). Ikzelf wil er graag over meedenken, en een groot aantal vaste forumbewoners doen dat ook al uitgebreid. Ik ben benieuwd.

@Cheizz thanks, daar ben ik nog niet achter gekomen!

@Cheizz Gaat helemaal goed komen.

MAND!

@ Cheizz en Niels: Goed bezig!

Gijs, we snappen jouw punt, je mag stoppen met nutteloze vragen en antwoorden te geven via andere accounts :D :D

Even serieus: Let ik er nu gewoon harder op of is het vandaag buiten proportie ?

Hoi,
Wie kan mij wat meer vertellen over het skigebied Gerardmer? Voordelen/Nadelen. En wie heeft de gouden tip voor een leuk 6-persoons appartment/chalet.

Anjetha op 15 okt. 2012 22:44

Hoorde van kennis dat Sankt Ulrich in Sud Tirol een aanrader is.
Voor beginners is het heerlijk skieen op de Seiser Alm en het stadje schijnt ook leuk te zijn.
Wie heeft ervaring met skieen in dit gebied, is het echt goed daar ?
Zoek een goed appartement in Sankt Ulrich, liefst 1 voor 6 personen met 3 slaapkamers.

Gast261 op 15 okt. 2012 21:30

zelf ben ik 21 jaartjes en boeit mij vrij weinig hoe oud ze zijn in ischgl als je zelf maar lol hebt en beetje mooi bier kan drinken+schnapps ligt er idd ook aan welke tenten je gaat;)
kom na 11e in ischgl in de pacha en leeftijd is 18-40

Prefix op 15 okt. 2012 21:16

ff voor de duidelijkheid; jong en 30 gaat niet samen. Of je bent jong of je bent 30.

Gast682 op 15 okt. 2012 22:01

Hallo ik ga voor het eerst met oud en nieuw naar gerlos?
wil graag de hot spots weten waar en hoelaat beetje begint?
iemand ervaringkies?
hoor het wel
Gr Prefix

Prefix op 15 okt. 2012 21:18

Is dit een nutteloze vraag?

Gast682 op 15 okt. 2012 22:57

misschien heel wat anders dan je voorstelde maar gerlos,koningsleiten?
ben zelf ook 21jaar en ga voor de 4e keer met 10 gasten van deze leeftijd naar gerlos/koningsleiten
gekkehuis daar maar veel NLers

Gast720 op 15 okt. 2012 21:02

Het ligt in Frankrijk.

Gast682 op 15 okt. 2012 22:57

Goed bezig mannen!

Ondanks dat ik niet veel reageer lees/kijk ik dagelijks op het forum en de website. Ik begon me de afgelopen tijd ook steeds meer te ergeren aan de domme/luie vragen. Waarop de frequentie van kijken steeds lager word. Vooral zoals door Martijn aangestipt het aantal luie vragen waarvoor Google direct uitkomst zou bieden.

Ik ben dan ook van mening om de drempel dan maar wel iets hoger te leggen en wel een registratieplicht te maken. Ik zelf ben ook niet iemand die veel reageert maar lees wel dagelijks mee, en mocht ik denken dat ik een nuttige bijdrage kan leveren, en soms minder nuttige zal ik reageren. Dit bied in mijn ogen wel uitkomst om de zin van de onzin, en de luie mens te scheiden. Die ook nog wel eens na het stellen van een vraag nooit meer reactie geeft op suggesties etc…

Credits mannen om dit zo openlijk in de groep te gooien!

Same here. Ben een dagelijkse meelezer, en kan ook genieten van Stube onzin tussen "vaste" forummers. Mede door mijn woonplaats (Munchen), meng ik me niet zo in "meetings organiseren" etc.

Ben het met de meeste mensen eens dat inloggen zal helpen. Dit is een "soort drempel" voor mensen, waardoor ze 2x nadenken alvorens te posten (het kost moeite in te loggen), of ze checken eerst google (want nogmaals, het kost moeite in te loggen).

Al met al zou het denk ik ook helpen als mods (weet niet of het veel werk is, ben absoluut GEEN it’er), sneller berichten bundelen, of simpel een slotje erop te gooien.

Eigenlijk is het te gek dat ik zelf soms dingen voor mensen op google opzoek, die ik in 2 min daar vind…

De stube is nu als ik me niet vergis alleen voor leden? (kijk nooit zonder me in te loggen)
Dit hoewel er vaak veel "stube achtige vragen" voorbij komen als waar is de leukste apres-ski, de gouden tip etc.

Misschien daarom een idee om een nieuw hoekje FAQ te openen. Denk zelf dat luie mensen, in combinatie met de inlog-plicht om te posten eerst hier een kijkje nemen, ipv maar meteen een nieuw topic te openen.

Enfin, alleen maar een paar gedachten mijnerzijds!

Even tussen de lijnen door, de sneeuwhoogte+ app werkt sinds 5 minuten niet meer bij mij. Als ik hem open sluit hij onmiddelijk zelf terug af.

Die laatste lift halen...

Even tussen de lijnen door, de sneeuwhoogte+ app werkt sinds 5 minuten niet meer bij mij. Als ik hem open sluit hij onmiddelijk zelf terug af.

Stijn op 15 okt. 2012 23:37

Bug opgelost. Stuur volgende keer even een mail naar redactie@wintersporters.nl als je een bug tegenkomt. Word er sneller op gereageerd en dat soort meldingen hoort hier natuurlijk niet thuis, zoals je zelf al opmerkte. ;)

MAND!

Sluit mij aan bij Cheizz en Niels, verder lees ik zulke 'onzin’vragen amper en geef er gewoon geen antwoordt op. Ik zocht voor mijn vakanties altijd zelf het internet af om voor 30 man iets te zoeken en te boeken, is nou net zo leuk, maar ja sommige hebben weinig zelf initiatief.

Dienten Die Alte schule

Even tussen de lijnen door, de sneeuwhoogte+ app werkt sinds 5 minuten niet meer bij mij. Als ik hem open sluit hij onmiddelijk zelf terug af.

Stijn op 15 okt. 2012 23:37

Bug opgelost. Stuur volgende keer even een mail naar redactie@wintersporters.nl als je een bug tegenkomt. Word er sneller op gereageerd en dat soort meldingen hoort hier natuurlijk niet thuis, zoals je zelf al opmerkte. ;)

Yo-han op 16 okt. 2012 08:41

Ben ik het volledig oneens mee, er zijn sowieso nog mensen die dit probleem gemerkt hebben ;). Nu lezen ze het antwoord hier ;). Anders was die vraag sowieso van iemand anders gekomen :). Maar je mag me gerust viseren hoor yohan ;)…

Die laatste lift halen...

Prima initiatief om dit aan te scherpen. Deze problematiek is bij veel fora een grote ergernis. Sommige mensen lijken tegenwoordig te lui om zelf zaken op/uit te zoeken. Er staan vragen bij die je in Google in de 1e of 2e hit al hebt!
Het is in dat geval zelfs meer werk om een topic aan te maken dan het in Google op te zoeken.

Maargoed, de andere kant is dat een forum als dit natuurlijk wel een plaats moet zijn voor iedereen om vragen te stellen. Hoe slecht of goed deze persoon ook is in het geven van een heldere vraag via Internet.
Nogmaals, verbetering/structurering hierin juich ik toe, maar het moet niet zo zijn dat iets minder goed geformuleerde vragen die wellicht opgezocht zouden kunnen worden direct als ‘dom’ worden bestempeld. Hierdoor blijft het een gezellige en informatieve plek voor ons wintersportfanatiekelingen!

Goed bezig heren!

Seriously snow addicted family!

Mijn wijze vader zei altijd nutteloze vragen bestaan niet ,maar dat was voor het google tijdperk en rontondes nog kruispunten waren.
Ik ben het eens met de disscussie maar ik denk ook dat veel mensen hier vragen stellen omdat het een bepaald gevoel geeft van het bezig zijn met de wintersport de vakantie het skien of snowboarden.
Er staat idd vaak een onzin vraag tussen, maar ik ben bang dat je dat altijd blijft houden helaas

he-ho lets go

Plaats een reactie