Welke computer Dell XPS 27 touch, of Apple Imac 21,5.

Al sinds begin dit jaar wacht ik met de aanschaf van een nieuwe computer. Ik had verwacht dat Apple de Imac in het voorjaar / zomer zou updaten, maar dat viel nog even vies tegen. Eindelijk hebben ze dan de nieuwe aangekondigd en de 21,5 versie zou ergens November beschikbaar zijn.

Nu is kort geleden windows 8 op de markt gekomen en had ik eerder al een mooie computer van Dell gezien. Toendertijd nog geen touchschreen, maar vanaf eind November heeft de Dell een touchscreen, klepscherm om hem te kantelen en mooie specificaties.

http://www.dell.com/nl/p/xps-one-27-2710-aio-t/fs

http://youtu.be/WMPfrsro0YM

  • De Imac heeft geen touchscreen en gaat voor de 21,5 met ssd "fusion drive, I5 2.9 processor zo’n Eur 1829 kosten.
  • De DELL 27 touch met I5 2.7 processor zo’n Eur 1785,-
  • De DELL 27 touch met I7 3.1 processor zo’n Eur 1999,-

Nu is de DELL in Nederland nog goedkoper, maar vanwege BTW-redenen zal ik deze hier in Tsjechie aan moeten schaffen.

Mijn vriendin gebruikt de computer voor internetwinkel, bewerken van foto’s en ik wil deze naast de standaarddingen gebruiken voor het bewerken van de gopro video’s etc.

Nu mijn vraag. Waar zal ik het meeste plezier van hebben. Nu Windows 8 uit is en de Dell toch wel een een hele mooie computer aanbiedt gaat daar mijn voorkeur naar uit. Is de I5 2.7ghz voldoende om alles te doen wat ik zou willen? Wordt het vermogen van de processor ook gebruikt om het scherm en de touch aan te sturen, of is hiervoor de grafische kaart verantwoordelijk?

Naar mijn mening zitten hier wel een paar ervaren computermensen op het forum en ik hoor dan ook graag jullie mening.

Gr,
Ronald

iMac, geen minuut over twijfelen. Zal het ook nog even kort onderbouwen.

Zoals Steve Jobs al eens eerder vertelde (http://www.businessinsider.com/steve-jobs-touch-screen-mac-2…) werken touchscreens op desktop computers en laptops niet omdat het simpelweg te vermoeiend is. Met Windows 8 heb ik weinig ervaringen maar wat ik er tot nu toe van heb begrepen is veel software nog lang niet klaar voor deze nieuwe stap.

Ik zelf werk al meer dan 10 jaar met iMacs en kan je vertellen dat ik er nog nooit spijt van heb gehad. Zoals ik in een ander topic al eerder vertelde moet je niet teveel naar de specs kijken. Performance komt uit meer dan alleen specs. Met de nieuwe Fusion drive in combinatie met de gebruiksvriendelijkheid van OS X ga je in ieder geval heel veel plezier beleven aan het monteren van je video’s. De enige ergenis die ik namelijk op dit moment heb in mijn huidige iMac is de trage hardeschijf. Het monteren van videos in iMovie of Final Cut gaat me desondanks nog steeds prima af, net als het gebruik van Photoshop en Lightroom.

En vergeet ook niet. Je DELL is na 3 jaar bijna niets meer waard en je iMac verkoop je dan voor minimaal de helft van je aankoopwaarde.

MAND!

iMac inderdaad. Dell is leuk dat het touch is, maar ik zie het meer als gimmick dan functioneel gebruik. Tenminste op dat formaat wel. Touch is handig op het formaat van b.v. een tablet , maar op 27 inch is dat echt niet handig. Tenzij je zelf in de grafische industrie zit en hem ook als teken paneel wilt gebruiken. Maar dan weet je denk ik ook dat de Wacom Cintiq een veel betere keuze zal zijn. Heb 1x moeten werken met een tekentablet op A3 formaat en ik kan zeggen dat je echt te grote bewegingen moeten maken om je doel op het scherm te bereiken. Dat zal dus niet veel anders zijn met een 27 inch touchscreen…

Voor de doelen die je hierboven omschrijft is het wel een erg duur grapje voor weinig functioneel nut. Naar mijn mening kun je dus beter het geld steken in een iMac waar je de komende 4 jaar zeker mee vooruit kan (lees; mijn Macbook van 2009 draait nog als de dag van aankoop). Zeker met de nieuwe processoren in de laatste iMac en alles te koppelen is via Thunderbolt kun je wel een flinke tijd vooruit. Ik betwijfel dat eerlijk gezegd over die Dell.

@Greenfield, misschien is plaatsen in Stube iets beter, maar genoeg mensen die hier antwoord op kunnen geven.

Dit heeft toch geen ruk met wintersport te maken; plaats dit soort vragen op een computerforum …

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Dan zou ik ook voor iMac gaan. Aangezien de Dell slechts iets goedkoper is (goedkoopste versie). Echter moet je ook wel rekening houden met het RAM-geheugen he :)

De vraag is ook wat je nu hebt? IOS of Windows?

Go with the snow!

En verplaatst naar de Stube, want zoals Greenfield al opmerkte: "Dit heeft toch geen ruk met wintersport te maken". :)

MAND!

@ Greenfield daarom staat het nu ook in de Stube, en zoals RonaldTD al aangeeft zijn hier aardig wat mensen met ervaring met het editten van Wintersportfoto’s en filmpjes op computers, en deze kunnen goede feedback geven.

Nu weer verder on-topic.

Ik zou geen seconde twijfelen. Een iMac. (Sluit me bij de argumentatie van Johan aan) Ik verkoop elke drie jaar mijn imac en laptops en koop dan voor niet veel extra een nieuwe terug.

Click. Click. Peace

Excuses voor het verkeerd plaatsen en dank voor alle snelle feedback.

Ik vraag het mij alleen of ivm de veranderingen op de markt. Touch met een rechtopstaand scherm vind ik ook absoluut geen optie, maar het neerklappen van het scherm ziet er in mijn ogen wel goed werkbaar uit.

Zelf heb ik nu windows en het stoort mij dat het bijna onmogelijk is om alles wat je installeert ook weer compleet te verwijderen. Enige manier is om eens in de zoveel tijd leeg te halen en opnieuw te installeren. In samenwerking met het bewerken van HD video’s kwam ik dan ook op mijn keuze voor de MAC. Alleen windows 8 en touch hebben mij aan het twijfelen gebracht.

Heeft iemand nog info betreffende de I5 processor in de Dell en of het scherm invloed heeft op de prestaties?

Inderdaad iets verwijderen op Mac is heel veel makkelijker, of simpeler nog, gewoon mogelijk ;-). Ook video en foto bewerken werkt heel veel soepeler op een Mac. Leeghalen en opnieuw instaleren heb ik nog nooit hoeven doen op een Mac.

Click. Click. Peace

Zoals Rogier al aangeeft; programma naar je prullenbak slepen en klaar. Als je het nog extra netjes wil doen kun je hem via “Clean My Mac” verwijderen. Heb zelf ook nog timemachine lopen. Dus mocht m’n mac er onverwachts mee ophouden, heb ik binnen no-time weer m’n hele systeem zoals het nu loopt staan op een nieuwe mac.

Hoe zie je verder een "platte" desktop voor je Ronald? Mij lijkt het erg vervelend om sowieso ergens een 27 inch scherm te plaatsen op een tafel. Laat staan dat je de hele tijd naar beneden moet kijken om je pc te navigeren. Ergonomisch niet heel erg goed voor je lichaam en voor echt productief werken lijkt het me niet handig dat het scherm ligt ipv recht voor je staat.

De i5 is dezelfde als in de iMac zit. De grootte van je scherm kan zeker invloed hebben op je prestaties. Hoe groter het scherm hoe krachtiger je processor en gpu moeten zijn om alles vloeiend aan te sturen. In de nieuwe iMacs met LED display en IPS technology komt dat dus wel goed. Bij de DELL zou je iemand met hands-on ervaring om info moeten vragen.

Als je wilt weten of een "touch desktop" wat voor jou is raad ik je het volgende aan. Leen een iPad van een familie lid, vriend of kennis en ga er eens een dag films op monteren met iMovie. Word je niet gefrustreerd en vermoeid zou een DELL wel eens voor je kunnen werken. Ik persoonlijk leg na een uur monteren de iPad weg en ga verder op mijn iMac.

MAND!

En ik na 5 minuten al ;-)

Click. Click. Peace

Geen twijfel mogelijk: iMac!
De touch-gestures zijn veel aangenamer op een Magic Trackpad dan op een gigantisch platliggend of rechtstaand scherm.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik zou het systeem van Dell met de touchscreens niet gauw kiezen, oa vanwege de prijs.

Verder kan ik het niet echt beoordelen. Ben niet zo bedreven met de Mac/Apple, zoals met Windows. Dus dan kan ik net als andere hier wel roepen; WINDOWS, of MAC. Iik kan je geen objectief oordeel geven.

@Johan wat heeft LED en het formaat van je display met je GPU te maken? Je bedoeld neem ik aan resolutie en pixeldichtheid?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Johan wat heeft LED en het formaat van je display met je GPU te maken? Je bedoeld neem ik aan resolutie en pixeldichtheid?

bartus op 7 nov. 2012 14:48

Ik bedoel inderdaad het aantal aan te sturen pixels op het scherm. Kijk bijvoorbeeld naar de performance van de iPad 3 en 4 voor een prachtig voorbeeld.

MAND!

Imac !
Wij werken alleen nog maar met “i” Iphone’s, Imac’s en Ipad, super stabiel en zalig om mee te werken.
Oke is even wennen en de 1e maand heb je spijt, maar daarna kan je niet meer zonder !

Als je wilt weten of een "touch desktop" wat voor jou is raad ik je het volgende aan. Leen een iPad van een familie lid, vriend of kennis en ga er eens een dag films op monteren met iMovie. Word je niet gefrustreerd en vermoeid zou een DELL wel eens voor je kunnen werken. Ik persoonlijk leg na een uur monteren de iPad weg en ga verder op mijn iMac.

Yo-han op 7 nov. 2012 11:32

Alleen in het geval van de DELL kan je het scherm rechtop zetten en gewoon met muis/trackpad verder werken. :-)

Ik ga van het weekend even naar de winkel om ook de grote van de schermen even te vergelijken. Heb gelezen, dat er ook veel mensen 27" te groot vinden voor normaal gebruik. Verder zijn de reacties hier overduidelijk en zijn de punten welke jullie aandragen ook de rede geweest dat ik heb gewacht op de Imac.

Ik zal jullie mijn uiteindelijk beslissing laten weten en natuurlijk hier de filmpjes laten zien.

Alleen al voor het editten van je (HD) film zal ik toch voor de iMac gaan, iMovie is al voor de beginnende edittor geweldig. Een trailer maken en film bewerken is simpel, wil je meer is Final Cut Pro een must.

Hier een voorbeeld van een trailer die je kan maken in iMovie:

Ik zou iig niet voor iets van apple gaan. Gewoon om dat het apple is, krijg jeuk als ik in de buurt kom van zo’n overpriced apparaat. Voor dat geld zou ik ook niet voor de dell gaan met dat touchscreen maar voor een gewone laptop. Voor 2000 euro kan je een veel dikkere laptop nemen met hardware specs waar die apple een 386 bij lijkt. Eigenlijk zou ik uberhaubt geen laptop kopen maar gewoon een dikke fatsige zelf samengestelde computer.

apple fanboys kom er maar in, oh wacht daar stikt het al van in dit topic

Windows vs Apple (mac) kun je denk ik oneindig over blijven discussiëren, wat ik zelf de voors en tegens vind:

Apple (mac)

  • Design, nog steeds onovertroffen
  • Je koopt voor je gevoel wel iets exclusiefs in een mooie winkel in een mooie doos (emotie/de ervaring)
  • MacOSX is weer eens wat anders en integreert op zich wel fijn
  • Integratie andere apple producten (soms ook niet altijd even duideljk hoor…)
  • Prijs/prestatie, je legt er veel (te veel) geld voor neer als je puur naar de inhoud/specificaties kijkt
  • Software aanbod, voor grafische markt (ook video editen) valt wel mee, maar games, andere applicaties zijn niet altijd voor mac beschikbaar
  • Niet of nauwelijks te upgraden qua hardware

Windows:

  • Sinds Windows 7 ziet het er ook erg mooi uit en werkt fijn
  • Veel keuze en door concurrentie lagere prijzen dan Mac
  • Vrijheid in upgraden (bij laptop beperkter dan desktop)
  • Windows 8 gaat tablet, smartphone en laptop/pc eindelijk echt integreren
  • Qua design ligt het vaak redelijk achter

Volgens mij geen eenduidig antwoord, ik zelf heb een iPad en oude macbook. Qua laptop zou ik nu voor een MacBook Air gaan vanwege grootte en prestaties, PC altijd een zelfbouw met een los 27" dell scherm of iets dergelijks, goedkoper dan een iMac en loopt er rondjes omheen bij renderen (van bv video), maar goed of je als "amateur" het verschil gaat merken…

PS een touch "all in one" zou ik zelf niet snel kopen, lijkt me niets want je zit met je armen wat omhoog en gestrekt (vieze vlekker ook nog) en erg duur… Qua laptop zou ik snel naar een ultrabook kijken (MacBook air of windows tegenhangers) makkelijk mee te nemen maar wel iets minder qua (video) performance, anders een desktop…

Ik zou iig niet voor iets van apple gaan. Gewoon om dat het apple is, krijg jeuk als ik in de buurt kom van zo’n overpriced apparaat. Voor dat geld zou ik ook niet voor de dell gaan met dat touchscreen maar voor een gewone laptop. Voor 2000 euro kan je een veel dikkere laptop nemen met hardware specs waar die apple een 386 bij lijkt. Eigenlijk zou ik uberhaubt geen laptop kopen maar gewoon een dikke fatsige zelf samengestelde computer.
apple fanboys kom er maar in, oh wacht daar stikt het al van in dit topic

Robert op 15 nov. 2012 15:56

De TS heeft het niet over een laptop maar de keuze uit 2 desktops, en specs zeggen niks zolang het OS er niet mee overweg kan.

Daarbij zijn de prijzen gelijk…

Al sinds begin dit jaar wacht ik met de aanschaf van een nieuwe computer. Ik had verwacht dat Apple de Imac in het voorjaar / zomer zou updaten, maar dat viel nog even vies tegen. Eindelijk hebben ze dan de nieuwe aangekondigd en de 21,5 versie zou ergens November beschikbaar zijn.

RonaldTD op 7 nov. 2012 09:32

Ik zit ook al de hele tijd in dezelfde tweestrijd, alleen bij de Dell met W8 ben ik zo bang dat je een bak vol kinderziektes koopt, helemaal vergeleken met de rots ervaring van Apple…

… Voor 2000 euro kan je een veel dikkere laptop nemen met hardware specs waar die apple een 386 bij lijkt. Eigenlijk zou ik uberhaubt geen laptop kopen maar gewoon een dikke fatsige zelf samengestelde computer…

Robert op 15 nov. 2012 15:56

Noems eens wat wat daar tegenop kan, want daar heb ik geen idee van namelijk…

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik denk niet dat je je als (verantwoorde) thuis gebruiker druk moet maken om een win8 met kinderziektes. (Tenzij je voor de Rt versie kiest, maar dat geeft MS zelf al een beetje aan) Daarbij heeft Windows daar iets voor; updates. Net zoals Apple dat ook doet overigens. Dus je argument voor kinderziektes in win8 is mijn inziens ongegrond.

Voorlopig zijn beide nog niet beschikbaar en las gisteren zelfs een verontrustend bericht dat de Imac misschien pas in 2013 beschikbaar zou komen. Nu heb ik er een hekel aan om een worst voorgehouden te worden wat mij eigenlijk bijna voor de DELL deed kiezen… Even wat revieuws van Windows 8 doorgenomen en dan komt het toch allemaal wel een beetje chaotisch over. Weergaves zijn ook een beetje onvolwassen en op de achtergrond bestaan nog steeds die typisch windows lay-outs waardoor ik alweer rillingen / afkeer krijg. Het ziet er gewoon allemaal omslachtig uit en wat mij van windows tegenstaat is dat de hele computer vervuild.

http://www.techzine.nl/reviews/1227/windows-8-a.html…

Kort gezegd… Ik ga wachten op de Imac.

Mag ik vragen wat er mis is met de huidige generatie iMacs?

Mag ik vragen wat er mis is met de huidige generatie iMacs?

Rene Sebastian op 16 nov. 2012 10:05

Dat die niet meer te bestellen zijn… :( Kort gezegd een verkeerde inschatting van Apple. Overal zijn de 21.5" modellen al niet meer beschikbaar. Her en der nog een een verwaalde 27"

Ik sluit me compleet bij Johan en Rogier aan. Een iMac is een geweldige computer en Mac OS X is een besturingssysteem waar je met veel plezier mee kan werken. Zelf heb ik een iMac 24 inch en iPod tuch en een meer dan tevreden klant. Mijn iMac heb ik overigens zelf ook nog een keer helemaal uit elkaar gehaald en geupgrade met een nieuwe HDD voor betere lees/schrijf prestaties en meer opslag capaciteit. Kan prima. Op YouTube staan genoeg filmpjes hoe je Apple computers kan upgraden. Een kind kan de was doen! :)

Toch ben ik het ook eens dat Mac’s overpriced zijn, maar daar staat tegenover dat je je Mac na een aantal jaar ook nog goed kan verkopen. De uiteindelijke financiële schade blijft beperkt. Maar het moge duidelijk zijn dat voor A-merken altijd flink betaald moet worden. Of dat nu een Apple computer is of een doodgewone fles Coca Cola uit de supermarkt. Er zit een flinke winstmarge op. Ja, ook die fles Coca Cola is eigenlijk veel te duur…

Ik zou iig niet voor iets van apple gaan. Gewoon om dat het apple is, krijg jeuk als ik in de buurt kom van zo’n overpriced apparaat.

Robert op 15 nov. 2012 15:56

Ben je daarin dan ook consequent met overige producten? Ik ken mensen die haten Macs omdat Apple veel te duur is, maar rijden ondertussen wel in een Audi. Tja, dat is natuurlijk wel hypocriet. ;)

Ik vind mijn iphone geweldig, wil ook nog heel graag een ipad hebben maar qua laptop heb ik liever een windows gebaseerd apparaat. Hoe windows 8 werkt kan ik niks over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is iets over Dell. Ik typ dit bericht op een Dell XPS (zonder touchscreen) met i5 processor en 8gb geheugen. Supersnel, heel degelijk, een echte desktopvervanger. Ongeveer een jaar geleden gekocht voor circa 800 euro. Ben heel tevreden. Mijn vorige laptop was een Acer, die zou ik nooit meer kopen.

Ik sluit me compleet bij Johan en Rogier aan. Een iMac is een geweldige computer en Mac OS X is een besturingssysteem waar je met veel plezier mee kan werken. Zelf heb ik een iMac 24 inch en iPod tuch en een meer dan tevreden klant. Mijn iMac heb ik overigens zelf ook nog een keer helemaal uit elkaar gehaald en geupgrade met een nieuwe HDD voor betere lees/schrijf prestaties en meer opslag capaciteit. Kan prima. Op YouTube staan genoeg filmpjes hoe je Apple computers kan upgraden. Een kind kan de was doen! :)
Toch ben ik het ook eens dat Mac’s overpriced zijn, maar daar staat tegenover dat je je Mac na een aantal jaar ook nog goed kan verkopen. De uiteindelijke financiële schade blijft beperkt. Maar het moge duidelijk zijn dat voor A-merken altijd flink betaald moet worden. Of dat nu een Apple computer is of een doodgewone fles Coca Cola uit de supermarkt. Er zit een flinke winstmarge op. Ja, ook die fles Coca Cola is eigenlijk veel te duur…

Ik zou iig niet voor iets van apple gaan. Gewoon om dat het apple is, krijg jeuk als ik in de buurt kom van zo’n overpriced apparaat.

Robert op 15 nov. 2012 15:56

Ben je daarin dan ook consequent met overige producten? Ik ken mensen die haten Macs omdat Apple veel te duur is, maar rijden ondertussen wel in een Audi. Tja, dat is natuurlijk wel hypocriet. ;)

Frans op 16 nov. 2012 10:53

Ik rij ook in een audi. Jij denkt zeker ook dat het een golf is? Gelukkig ben ik automotive engineer en weet ik wel de verschillen.

Maargoed mijn hekel bij apple komt vooral door de rotte misselijk makende bedrijfs filosofie van die tent. Ik ben 100% tweaker als het aankomt op software en hardware en dan ben ik sowieso bij apple compleet aan het verkeerde adres. Het gaat me dus niet om de prijs, wel wat je krijgt voor de prijs. Als je imo alleen betaald voor design, wat ik overigens spuuglelijk vind bij apple, ben ik weg.

dit soort berichten vind ik dan ook prachtig

http://www.nu.nl/gadgets/2958929/apple-oprichter-noemt-micro…

maar we gaan weer ot, hier zit de topic starter niet op te wachten. out

iMac iMac iMac iMac iMac iMac iMac iMac iMac iMac iMac iMac iMac!!!

Plaats een reactie