Frankrijk na jaren Oostenrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Na jaren Oostenrijk (Ischgl, Solden, Saalbach, Obertauern, Serfaus-Fiss-Ladis…) te hebben gedaan, heb ik zin om deze keer Frankrijk aan te doen, meerbepaald Les3V.

Heb het eventjes gehad met de Oostenrijkse Apresski (wellicht zal ik volgend seizoen wel weer naar Oostenrijk gaan omdat ik het zo hard heb gemist :-)) en zou graag eens op een andere manier wintersporten zoals ik het nog niet heb gedaan, nl met een groep in een chalet, eigen drank en eten meebrengen en 's avonds samen “leute maken” om het op zijn Vlaams te zeggen. Een jacuzzi erbij zou ook wel leuk zijn.

Welk dorp in 3V zouden we best hiervoor uitkiezen? Uiteraard op wandelafstand van de liften, en liefst een gezellig dorp, ken Les3V niet, maar hoop geen Franse betonblokken tegen te komen. Het kan zijn dat we wel eens iets gaan drinken, maar hoeft geen full feest te zijn.

Enige ervaring in Frankrijk is voor mij enkele dagen Chamonix btw, zou graag L3V doen omdat ik eigenlijk wel een km-vreter ben, en in Oostenrijk kom ik daarvoor uiteraard minder aan mijn trekken.

Als er andere mogelijkheden zijn qua skigebied, laat maar horen (heb altijd graag eens bv Zermatt willen doen ook), 2 voorwaarden: groot en moet volledig aaneengesloten zijn, geen skibusverbindingen of dergelijke.

Ik zou kiezen voor Vallandry. Gemoedelijk dorpje in het skigebied paradiski. Skikilometers voor zowel beginner als cracks. Leuk chaletdorpje zonder betonhoogbouw. En centraal in het skigebied.

Binnen L3V kan ik je niet verder helpen.

Maar aangezien je ook naar alternatieven wilt kijken kan ik je daar wel bij helpen. Zoals Gast653 al aangeeft is Paradisiki een erg leuk alternatief. Naast Vallandry zou je ook naar de volgende dorpen kunnen kijken:

  • Champagny en Vanoise (aan de andere kant van de berg en erg rustig en dus ook heel goedkope chalets te krijgen)

Alternatieve gebieden zijn o.a.:

  • Espace Killy; Tignes les Brevieres
  • Zermat/Breuil; ga vooral naar de Italiaanse kant; deze is stukken goedkoper en kent geen betonbouw.
If you snooze, you loose!

Les Menuires !

Je vraagt speciaal naar een tip over L3V.
Je zou met name kunnen denken aan Meribel, veel chalets en centraal in het gebied gelegen. Meribel-Mottaret ligt wat hoger en is kleiner, er zijn daar minder chalets. Saint Martin de Belleville heeft veel authentieke dorpse charme, maar ligt aanzienlijk minder centraal en papsneeuw als het wat warmer is.
Les Menuires is vooral hoogbouw, hoewel de laatste jaren er rondom ook veel in chaletstijl wordt bijgebouwd. Persoonlijk vind ik het minder aantrekkelijk. Val Thorens heeft in het centrum hoofdzakelijk hoogbouw. Courchevel 1850 is erg op luxetoerisme gericht en ook duur, de andere courcheveldorpen hebben minder charme.
Je zou voor kleinschalige charme ook eens kunnen kijken naar de (veel) kleinere plaatsjes, bijvoorbeeld Les Allues of de plaatsjes tussen Saint Martin en Les Menuires (Saint Marcel, Praranger, Les Granges). Ik weet alleen niet of je van daaruit vlot van en naar de pistes komt. Voor het echte kilometers maken kun je denk ik beter in de grotere plaatsen zitten.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Het dorpje La Tania fungeerde in 1992 als Olympisch dorp.
Het centrum is wel hoogbouw, maar iets de berg op bevindt zich een groot aantal chalets.
google eens op chalet + la tania en er komen er dan aardig wat naar boven vanaf roompot parken tot en met complete all inclusive "ervaring"
Nadeel is dat het het een laag dorp van de 3v is, dus het kan aan het eind van een warme dag nogal papperig zijn.

Les Menuires ziet er idd vooral hoogbouw uit, dus zal wel afvallen.

Meribel ziet er wel aantrekkelijk uit dan.

Paradiski ziet er ook wel goed uit, alleen vraag ik mij af hoe het met de drukte zit aan de gondel tussen beide gebieden, vooral 's ochtends en bij sluiting dan?

Mooie tips alvast, bedankt.

google die gondel maar eens voor de grap dat ding is echt giga!

weet niet wanneer je gaat, maar denk dat het wel goed komt. Ik heb 1 keer in paradiski geweest. Wij zaten in les arcs 2000 en heb 1 keer de oversteek gemaakt, maar was toen helemaal niet druk. Ook niet aan het einde van de middag.

Let it snow, let snow, let it snow!

In L3V kan ik Valtho en Les Menuires niet echt aanraden als je niet van hoogbouw houdt. St Martin de Belleville is wel een leuk dorp met een directe verbinding naar de rest van het gebied.
Maar inderdaad, wat Frank al schreef, het ligt lager, dus dat kan ten koste gaan van de sneeuwkwaliteit.
Dorpen als St Marcel e.d. zal ik niet aanraden, omdat hier geen lift is en je dus iedere dag met de auto moet.
In de andere dalen heb je nog Courchevel (erg duur schijnt, maar vooral chalets of laagbouw) en inderdaad Meribel.

Verder kan ik La Plagne ook wel aanraden, maar dan wel Plagne Soleil (chalets aan de piste) of Belle Plagne. Bellecote en Centre is weer hoogbouw. Ook hier zijn lager gelegen dorpen die wel een verbinding hebben met het gebied, maar slechtere sneeuw en altijd hetzelfde stuk op en neer om ergens te komen. Campagny ligt aan de andere kant van de top. Wel een snelle verbinding, maar ligt op de zonkant dus slechte sneeuw!
Als je voor Frankrijk kiest zou ik de voordelen pakken door midden in het gebied te gaan zitten.

@Bien, ziet er idd groot uit. En er zijn er 2 naast elkaar? Ziet er een beetje zoals de gondel uit in Samnaun op het eerste zicht?
Enig idee tot wanneer deze gondel gaat? Want ik kan me voorstellen dat als je in La Plagne verblijft en je om 16u nog in het gebied van Les arcs zit je wel moet uitkijken?

Willen idd graag midden in de gebieden zitten, zodat we het gehele gebied goed kunnen verkennen.

@Denis, de gondel heeft twee verdiepingen. Dus je kan zowel onder als boven er in staan waardoor ie een flinke capaciteit heeft. Bij Paradiski zou ik echt wel goed kijken naar welk dorp je gaat en of het zin heeft om een Paradiski pas te hebben. In principe voldoen Les Arcs en La Plagne als skigebied voor een week. Daarnaast is het vanaf Arcs 2000/Plagne Centre best een stuk naar de Vanoise Express (vooral met een groep). Ik ben zelf een jaar naar les Arcs 2000 geweest en een jaar naar Plagne Soleil en beide keren maar een x de oversteek gemaakt, achteraf gezien best zonde van die grote skipas. Als je midden tussen de gebieden wilt zitten zou ik inderdaad kijken naar Vallandry of Les Coches.

Om terug te komen op eerdere posts in dit topic; Meribel en het hele L3V is een geweldige bestemming.

Dan is Les Coches de keuze voor de Paradiski.
Ik vind overigens het skigebied van La Plagne niet geweldig, veel lange racebanen en weinig variatie. Les Arcs vind ik overigens wel erg leuk.
Ik ben er geweest toen die Vanoisse express net open was, en je moet inderdaad erg rekening houden met het op tijd terug komen naar de lift.

Wil je wat mij betreft echt een keer frans kilometervreten dan is 3v toch de beste keuze denk ik, en dan qua sfeer Meribel, Mottaret of La Tania.
Courchevel mag je je American express meenemen !

St. Martin is als dorpje knus en biedt ook een best goede keuze voor appartementen. De verbinding met het gebied is meer dan goed. Je bent zo in Meribel of Les Menuires. Wil je richting bijvb. Val T ben je langer onderweg maar dat is als je tochtjes wilt maken toch de bedoeling? In januari/februari hoef je je geen zorgen te maken over ‘zachtere pistes’ omdat het dorp laag zou liggen. Heb hier nog nooit last van gehad. Ook in maart altijd prima naar het dorp kunnen skiën. Meribel ligt centraler in het gebied maar is wellicht prijstechnisch duurder. Het gebied zelf is gewoon top met alles wat je als skiër/boarden kunt wensen. Straks in januari zit ik heerlijk 2 weken in St. Martin … nu al zin in.

Les 3 Vallées - Reberty 2000 (Les Ménuires, maar hoger gelegen dan het centrum en dus geen hoogbouw) of inderdaad St. Martin de Belleville (authentieker, maar duurder). Je kan ook lager gaan in Les Ménuires, daar is ook geen hoogbouw - Hameau des Marmottes
Als je met de krokusvakantie zou gaan heb je het voordeel dat deze niet samenvalt met de Fransen en dus iets goedkoper is dan andere jaren.

Jacuzzi en/of zwembad (al dan niet in chaletgebouw):

Chaletvoorbeelden @ Les Ménuires (al dan niet in chaletgebouw):

Meribel en Meribel-Mottaret zijn aangename verblijfplaatsen, met name omdat ze beneden de boomgrens liggen. Nadeel van Mottaret vind ik de conditie van het laatste stuk van de beide pistes naar het dorp. Deze zijn heel snel erg ijzig, dat kan soms zelfs voor de piste Ours gelden (lang blauw pad vanaf het einde van de vallei naar Mottaret).
In tegenstelling tot de andere valleien heb je in Meribel en -Mottaret wel echt een skipas voor het hele gebied nodig. In VT kun je eigenlijk volstaan met een pas voor VT, waar je vervolgens desgewenst voor de dagen dat je langere tochten maakt per dag een uitbreiding voor het hele gebied kunt bijkopen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

En voordeel van de Meribel hoek, erg populair onder engelsen, dus kan je vaak met je engels goed terecht !

Wij zaten dit jaar in Plagne Villages en zijn toch 3 van de 6 dagen naar les Arcs gaan skien. Het is inderdaad zo dat je niet heel les arcs kunt rond skien, anders raak je niet op tijd terug. Maar als je 3 dagen gaat, kan je wel 3 dagen andere pistes doen in les arcs.

De gondel is tot 16u45 open, maar je moet wel nog wat liften nemen om terug te raken in belle plagne/plagne bellecote/plagne soleil/plagne villages/plagnes centre. Wanneer je met de gondel aankomt van les arcs in la plagne, moet je denk ik 3 liften nemen om op het punt l’arpette te raken, vanwaar je dan vrij makkelijk deze dorpen kunt bereiken. Ik vind het enkel onduidelijk/veel liften om van aan de gondel tot aan l’arpette te raken, maar het is zeker doenbaar om te gaan skien in les arcs als je ergens in la plagne zit!

No matter how warm, there's a wintertime ahead

In Vallandry heb je erg mooie chalets, direct aan een pad naar de piste.
Vlakbij de lift naar La Plagne.

In de normale skipas zit al 1x de oversteek naar La Plagne en dit is echt genoeg voor de eerste keer in dit gebied.

Je kan als uitvalbasis ook Tignes gebruiken, cross je 20 minuten de berg af met de auto naar Villaroger, zit je in het Les Arc gebied. Zit volgens mij ook bij je skipas inbegrepen.

Kijk hier eens: http://www.montagnettes.com/ heb er zelf gezeten en is dorpje op zich ook in Les Menuires geeft dat sfeer in een verder wat zakelijk dorp. We perfecte uitvalsbasis in de 3V.

http://www.chaletdesneiges.com/fr/index.php Hier heb ik ook al wel eens gezeten maar dan in Les Arcs. Ook erg goede kwaliteit en sfeer. Zitten ook in Val Tho

Vallendry ziet er ook wel goed uit, en valt blijkbaar nog mee van prijs.

Bij die skipas die je krijgt bij boeking zit dus 1x de gondel naar La Plagne bij? En zijn de pistes leuker aan Les Arcs of aan La Plange?

Heb over het algemeen de indruk dat Les3V duurders is dan Paradiski?

Ik denk dat je kan kiezen voor 3 dingen:

  • een skipas enkel 6 dagen les arcs of la plagne
  • een skipas 6 dagen les arcs of la plagne met 1 keer een dag la plagne of les arcs
  • een skipas 6 dagen Paradiski (les arcs + la plagne)

Pistes in Les Arcs zijn misschien iets leuker/uitdagender dan La plagne. Maar dat is iedereen zijn mening natuurlijk :-)

Les 3V is iets duurder, maar je hebt dan ook 600 km pistes, waar de verschillende valleien toch iets makkelijker te bereiken zijn dan in Paradiski waar je telkens die gondel moet nemen.

No matter how warm, there's a wintertime ahead

L3V is over het algemeen wel wat duurder dan Paradiski, naar mijn ervaring. Vooral qua eten/drinken etc op de pistes.

Ik persoonlijk vind La Plagne leuker. Veel blauwe pistes met hier en daar ook uitdagende zwarte pistes. Daarnaast kan je nog een beetje rond skieen richting Champagny, de Gletscher, Montalbert etc. Ik had ook de indruk dat Les Arcs veeeel drukker was.

Wij gaan dit jaar ook met een groepke van 5 naar Les Menuires (Reberty 2000) ook voor het eerste keer een chalet formule en in Frankrijk.
We hebben geboekt bij chalets du soleil http://www.chaletsdusoleil.com prijs is natuurlijk navenant. Maar ik geef liever iets meer uit dan in een kruipkot te zitten :-). we hebben de 6/8 persoons chalet gepakt. Vlak aan de piste en gratis overdekte parkeerplaats. (kwam op +/- 700 euro pp incl skipas/verblijf/huur materiaal)

Tegenwoordig is er in Frankrijk naast losse chalets ook een behoorlijk aanbod aan ruime appartementen in het luxere segment, ook voor grote groepen. De prijzen liggen wel hoger dan de " kruipkotten" (die er ook nog in overvloed zijn), maar daar krijg je dan ook wel wat voor, vaak met zwembad en andere welness-faciliteiten.
Met andere woorden: bepaal eerst wat je wilt en zoek dan een accommodatie die op maat is. Alleen maar prijzen vergelijken is niet genoeg. Dit geldt overigens voor alle Franse skigebieden.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

qua acco willen we liefst een open chalet, rustig gelegen, op max 200m van een piste/lift (liefst ski in/out natuurlijk) en van een dorpscentrum met toch enkele resto’s en cafétjes. Voor 6 of 8 personen.

Als je in Frankrijk wat luxere appartementen wil zijn de appartementen van CGH aan te raden.
In de 3V zitten ze in iedergeval in les menuires en st martin in Paradiski hebben ze ook meerdere appartementscomplexen.

Prijzen zijn buiten de kerstweken en de franse vakanties best redelijk

Het is niet zo dat in de pas van Les Arcs standaard er één dag La Plagne bij zit.
Als je in Vallandry verblijft heb je een aantal mogelijkheden voor een pas.
De skipas alleen voor Vallandry (alleen leuk voor beginnende skiërs). De pas Les Arcs/Vallandry, daar zit het gehele Les Arcs gebied in, de decouverte pas dat is een Les Arcs/Vallandry pas met de mogelijkheid om één dag in La Plagne te skiën en een Paradiskipas voor zowel Les Arcs als La Plagne onbeperkt.
Zie voor de prijzen en mogelijkheden ook http://www.peisey-vallandry.com
Wij hebben zelf een chalet in Vallandry op loopafstand van de piste, maar die is geschikt voor vier personen. Je kunt wel eens op chalet.nl kijken daar worden veel chalets in Vallandry aangeboden. Mocht je wat willen weten over de ligging van de chalets (of andere vragen over Vallandry) laat dan maar weten dan kan ik je misschien helpen.

Voor de 3V kun je ook nog Méribel-Villages overwegen. Daar zijn ook mooie accomodaties (chalet-appartementen) aan de piste, je rolt zo de skilift in. Mooie afdaling door de bossen Nadeel is wel dat dit deelgebied iets lager ligt, zuidhelling, wat later in het voorjaar dus wat pap-sneeuw. En het ligt 2km buiten Méribel, als je 's avonds nog op pad wilt, rijden er wel pendelbussen.

Paradiski, VAllandry, Belle Plagne en Les Coches zijn ook topbestemmingen.
SUcces met de keuze.

Ik ben als wintersporter ‘opgegroeid’ in de Portes du Soleil. Als je geen voorkeur hebt voor een skifabriek hoog in de berg, dan is de PDS het overwegen waard. Niet super ver rijden, ruim 600 kilometer piste en aardig wat authentieke dorpjes. Kies wel de Franse kant zou k zeggen. Les Gets is het leukste dorpje, maar ligt voor hele grote tochten wellicht iets afgelegen aan de rand van het gebied. Betere keuzes zijn dan Châtel en Morzine. Enkel Avoriaz is een ski-in, ski-out dorp met hoogbouw. Daar dus wel direct aan de piste, in Châtel en Morzine minder. Vond en vind het een prachtig gebied, met als enige ‘nadeel’ dat het niet hoger gaat dan 2.400m. Bij een matige winter is het dus minder sneeuwzeker.

Voor het betere scheurwerk op racebanen zit je altijd goed in Espace Killy, Paradiski of Les3V. Ben nog niet in Les3V geweest, gebeurt deze winter. Andere twee gebieden zijn prima voor kilometers vreten. Sneeuwzeker ook. Route naar Espace Killy is wel wat langer, want je moet vanuit Bourg St Maurice een aardig stuk omhoog over een departementale weg.

Ben ook ooit in Serre Chevalier geweest. Minder bekend, wellicht minder bemind, en ook wat verder weg. Je krijgt er wel een, vind ik, mooi en authentiek skigebied voor terug. 250km piste, genoeg voor een week.

Oh, en mocht je nou nog een ander land willen overwegen, denk dan aan Italië. Ben twee keer in Corvara geweest (Dolomiti Superski) en vind het gebied geweldig. In totaal 1.400km pistes waarvan rondom Corvara en de Sella Ronda zo’n 500km aaneengesloten. Voeg daar heerlijke koffie, echt goed eten op/langs de piste, geen torenhoge prijzen voor eten en drinken, geweldig mooi skigebied en omdat het Zuid Tirol is, schenken ze er ook Duitse biertjes en spreken veel mensen er Duits. Ligt ons toch beter dan Italiaans.

Succes met je keuze en vooral: heel veel skiplezier!

Wat je ook doet je zal het je niet beklagen als je naar Frankrijk gaat, het skieën daar vind ik persoonlijk veel beter dan waar ook maar. Het gevoel van 's morgens gewoon je deur uit te stappen en op de piste te staan is geweldig.

Die laatste lift halen...

Laat als je t.z.t. terug bent wel even weten waar je geweest bent en hoe het bevallen is!

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Plaats een reactie