indoorskirollerbaan

Wij willen ter voorbereiding op onze wintersport lessen gaan nemen op een indoorskirollerbaan. Is dit alleen geschikt voor beginnende skiers of is het ook geschikt voor gevorderde skiers? En wat is een geschikte indoorbaan in midden-nederland?

Miezelmoe indoorski veenendaal miss als dat centraal genoeg is? Daar heb ik zelf les, bevalt prima en het is juist zeer geschikt voor de gevorderde skier

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Anders bekijk deze wiki pagina eens; https://www.wintersport.nl/wiki/indoor-rolpistes Genoeg locaties door heel Nederland :)

Hier vind je ook een handig overzicht: http://www.plandespistes.nl/nederland/skibanen-in-nederland…

Over rolpistes is trouwens een paar dagen terug een heel fijn filmpje geüpload: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2884/Rolpistes…

Zoals bartus zegt: zeer geschikt voor gevorderde skiers… Erg fijn om je techniek te verbeteren en specifieke pijnpunten aan te pakken!

Ik zie mezelf als een gevorderde skier en ben bewust een aantal weken geleden begonnen op een indoorrolbaan. Waarom? Simpel, ik wil mijn techniek verbeteren. Ik merk in de sneeuw dat je met een mindere techniek leuk wegkomt, maar door de omstandigheid ( vergevingsgezinde sneeuw) niet echt uitgedacht wordt om je techniek te verbeteren.
Op de rollerbaan ben je juist met je techniek bezig en dat merk je. Het is intensief en ik word meteen afgestraft als ik nonchalant ga doen. Daarbij is de spiegel erg prettig. In de bergen zie ik me zelf nooit skiën. Vergeet daarbij de prive-leraar niet. Heel prettig dat hij meteen aanwijzingen kan geven om het beter te doen. Ik zou zeggen: gewoon doen. Je leert sneller en meer dan een prive leraar in de bergen.

Ski ook al wat jaartjes en dacht: dat doe ik wel even: Not.

Gewoon weer in de pflug beginnen en na 8 lessen kon ik eindelijk weer parallel skiën. Behoorlijk confronterend maar oh zo goed voor je techniek. Ben gelukkig nu weer een beetje bij qua techniek en ben blij dat ik hiervoor heb gekozen. Ik heb ook de vervolgcurus voor de kinderen in de sneeuwhal geannuleerd en overgezet naar de rolbaan. Zij hebben de grootse lol op de band met als voordeel dat de techniek goed wordt toegepast.

Heeft dus alleen maar voordeel straks in de sneeuw!

Ben zelf sinds 5 weken aan het skiën in Utrecht vlak langs de A2. Ja de binnenbaan. Niet de buitenbaan in Nieuwegein! Moet zeggen dat het uitstekend bevalt. Ben zelf weliswaar een beginnende skiër met 2 jaar ervaring in de sneeuw maar je word echt met je neus op de feiten gedrukt. Rollerbaan is veel moeilijker en straft een matige techniek direct af! Zelf vind ik het voordeel dat de piste oneindig is. Je hebt dus een continue afdaling. Niet zoals op een kunstbaan na 3 bochten weer beneden en dan weer met een sleepje omhoog. Je profiteert dus maximaal van je tijd op de baan. Daarnaast staat de leraar letterlijk 2 meter naast je terwijl jij lekker bochtjes aan het oefenen bent. Nadeel daarintegen vind ik de smallere baan(je moet snel bochtjes maken maar dat kan ook een voordeel zijn) en als je pech hebt sta je met z’n 3e op de baan wat het toch wel krap maakt.
Tot slot is de afdaling natuurlijk perfect glad. In de echter sneeuw heb je natuurlijk hobbeltjes, variërende stijlheden en wisselende ondergronden. Maar ik vind de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen dus ik zal het iedereen willen aanraden!

Heb een paar filmpjes van die rolbanen bekeken en wat me opvalt is dat daarop met (veel te) veel ‘knee angulation’ (Knieknick) ipv ‘hip angulation’ (Hüftknick)’ wordt geskied. Mij is altijd geleerd dat de kantbeweging voor het grootste deel uit je heupen moet komen. Dit is ook logisch omdat de heup een kogelgewricht is (dat dijbeen en bekken met elkaar verbindt) en veel geschikter is om zijdelings te knikken dan de knie dat een scharniergewricht is. Knee angulation wordt ook wel gebruikt maar dan vooral als extra toevoeging en als finetuning. Teveel knee angulation is niet efficient en leidt tot pijnlijke knieen.
Waarom wordt er zo geskied op die rollerpistes? Heeft dit met de geringere snelheid te maken, of de ondergrond? Vraag me af of je niet je techniek vern@#kt als je op die banen gaat trainen? Anyone…

@Gast198: log je even in.

Weet niet over welke filmpjes jij je oordeel vormt?! Vind ook dat je (negatieve)reactie geen direct antwoord is op de in dit forum gestelde vraag. Verder ga je allerlei termen gebruiken en dan vanuit het Engels vertaald naar het Duits met daarbij een hoop zinloze overtollige informatie. Dacht nou echt dat we niet wetendat de heup het dijbeen met het bekken verbind…?? Houd er rekening mee dat dat vrijwel alle skileraren hun opleidingen in (soms gedeeltelijk) Duitse taal hebben gedaan. Begrijp dat je zelf nog nooit op een rollerbaan hebt gestaan, concluderend uit je reactie. Lijkt me handig als je zelf eens een introles neemt om een oordeel te kunnen vormen; want jouw argumenten slaan, mijn inziens, nergens op.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Je heup is ook een erg langzaam gewricht, daarom ski je bij korte bochten wat meer vanuit je knieen. @Greenfield Correct me if im wrong.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@ Bartus:

Heb het volgende ooit eens van Edwin Abels (google even als je niet weet wie Edwin is) geleerd.
Als je iemand een hand geeft beweeg je/ gebruik je normaal je pols en elleboog en misschien je schouder een klein beetje.
Vraag aan dezelfde persoon om iemand heel snel de handen te schudden. Wat gaat er gebeuren?!
Schouders zijn stil, ellebogen bewegen nu nog maar een beetje en alle bewegingen komen vanuit je pols.
Nu kun je dit 1 op 1 vertalen met je benen; dan weet je wat er gaat gebeuren/wat je moet doen als je korte bochten gaat skiën. .

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Meer vanuit je enkels en een beetje vanuit je knieen dus?

Om op de vraag van de topic starter terug te komen. Afgelopen week moesten we als oefening met onze ogen dicht skien om meer gevoel en ritme in het bochten werk te krijgen. Dit is zelfs voor zeer geoefende skiers een erg pittige operacht.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik ken inderdaad de oefening ook; inderdaad op je gevoel. Is best moeilijk, zonder meer!
Geef hem soms zelf ook, maar alleen bij ervaren skiërs.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Omdat ik meedoe met de praktijk cursus van het Snow Safety Centre later dit seizoen leek het mij een goed idee om wat puntjes op de i te zetten qua techniek. Ik vind mezelf een redelijk goede skiër, ski al sinds is 4 jaar oud ben en heb eigenlijk tm 15 jaar altijd les gehad en ben nu 31 en ga meerdere keren per jaar op wintersport. Maar op de rollerbaan ben ik een beginner!

Heb nu 2 lessen gehad op de rollerbaan en ik ben echt helemaal vanaf de basis opnieuw begonnen! Eerste les alleen maar de pflug gedaan en bochten in de pizzapunt en gisteren op mijn tweede les een begin gemaakt met voorzichtig paralel skiën. Dat ging eigenlijk nog niet zoals het zou moeten gaan. Een paar keer heerlijk gevallen en lekker onhandig wat paralelbewegingen geprobeerd. Gaat op de sneeuw op de automatische piloot, maar hier lukt het niet echt lekker. Dat deed voornamelijk mijn ego veel pijn! :)

Bevindingen tot nu toe:

  • de baan zet je op je plek. Je wordt gedwongen je techniek te verbeteren en je wordt (pijnlijk) geconfronteert met je verbeterpunten. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik heel goed kon skiën, maar ik merk dat ik qua techniek een hoop aan te scherpen heb, wat ik op de sneeuw niet merk.

  • Er is veel aandacht voor je houding en voor het gebruiken van je ski’s. Ik heb skien op de oude latten aangeleerd en gebruik die techniek nu op nieuwe ski’s op de sneeuw. Ik ervaar nu dat de ski je echt help draaien en realiseer me tegelijkertijd dat ik hier tijdens het skiën in de sneeuw eigenlijk niet goed gebruik van maak en hier op vertrouw. Ik wil te veel daarom op kracht doen zoals dat vroegah ging.

  • Begeleiding van de leraar is top: staat vlak bij je en geef mij op mijn donder als ik me te graag wil bewijzen en wijst me goed op de techniek

Al met al voor mijn ego zeer pijnlijk deze ervaring, maar voor mijn techniek meer dan nodig! :)

Ben wel benieuwd of er mensen zijn die van de sneeuw op de rollerbaan hebben getraind en daarna weer de sneeuw op zijn gegaan en wat hun ervaring daarna op de sneeuw is? Zijn jullie beter / makkelijker gaan skiën?

Ik ski nu 4 seizoenen. Het 1e seizoen les gehad en vorig jaar voor het eerst op de baan. Terug naar af en na aardig wat lessen begon het ergens op te lijken. Bij de laatste les aardig parallel.
Daarna in de sneeuw en na een paar afdalingen wennen moet ik zeggen dat ik echt het gevoel had veel makkelijker te skien. Daarnaast had ik het gevoel meer controle te hebben en kon ik veel makkelijker korte bochten maken. Mijn gevoel: ik kon meer skien zoals je hoort te skien :)
Dit jaar weer verder gegaan op de baan (en nog steeds les op dit moment). Wederom weer aardig wat bijgeleerd waaronder houding, sportieve manier van skien, ski’s het werk laten doen, etc.
Ben erg benieuwd hoe het in de sneeuw gaat, maar ik verwacht dat het alleen maar leuker wordt!

Ach en over die ego: Als ik mensen zie die voor het eerst op de baan skien dan denk ik wel van ‘het gaat zo slecht nog niet eigenlijk’ haha

Wat JeroenS beschrijft heb ik zelf ook de eerste paar afdalingen. Ik noem dit het ‘bambi effect’. Je bent de redelijk stroeve band gewend en opeens sta je op gladde sneeuw. Vergelijk het maar met schaatsen op stroef natuurijs en op super glad zamboni ijs.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Greenfield,
Ik begrijp jou reactie t.o.v. gast198 niet helemaal. Volgens mij vraagt hij/zij zich alleen maar af waarom in zijn/haar ogen er op een bepaalde manier geskied wordt op een rollonbaan! Dat hij/zij daar wat engelse termen (die je bij wiki terug kan vinden) voor gebruikt is niet negatief maar eerder onwetend.
Jou verhaal van Edwin Abels over het handen schudden begrijp ik wel maar of je dat 1op1 kunt vertalen naar heup, knie en enkel met een stijve skieschoen betwijfel ik.
Ikzelf krijg weinig beweging in m’n enkels met een flex van 110.
Binnenkort ook maar weer eens op de rollenbaan want voor de techniek is het perfect!

Grt.

Hoge bomen........lange latten!

Gisteren voor het eerst op de rollerbaan gestaan in Hillegom. Je kunt inderdaad weer helemaal opnieuw beginnen. Ook merk ik dat het redelijk zwaar is. Vond het wel een hele leuke ervaring. Heb gelijk nog een paar losse lessen geboekt en een drie daagse cursus. Hoop dat we nog aan paralel toekomen.

Leren skiën of je techniek verbeteren/optimaliseren op een indoorbaan is altijd aan te raden en je krijgt weer het gevoel om op de skies of snowboard te mogen staan.

Ik ga ergens in de komende maanden naar Snowlimits in Groningen, gewoon bijschaven en het gevoel weer krijgen.

Zo. Inmiddels ben ik weer 2 maanden en 20 lessen verder op de rollerbaan na het posten van dit topic. Hier mijn bevindingen voor een ieder die dit overweegt.

  • Het skiën op de rollerbaan kan ik iedereen aanbevelen die voor het jaar 2000 heeft leren skiën. De techniek voor het skiën nu is echt anders en minder vermoeiend dan de oude methode waarbij je netjes de benen naast elkaar had en veel rütschte met skiën en veel op je dalski skiede. Een opfriscursus (wel even je ego opzij zetten) is een goed idee als je meer uit het skien wilt halen.

  • Er valt veel meer uit je carve ski’s te halen wanneer je de hedendaagse techniek goed toepast: veel meer skiën in de vallijn, veel meer op je kanten skiën en twee benen gebruiken ipv alleen je dal ski. En ronder skiën zonder kracht. Hierdoor is het skiën veel makkelijker en minder vermoeiend. Omdat de leraar naast je staat en een goede rollerbaanschool de nieuwste skitechnieken toepast leer je dit uitstekend.

  • Het is wel weer wennen op de sneeuw als je weer in de alpen je ding gaat doen. Maar na een half uurtje ski je veel beter dan voorheen op strak geprepareerde pistes.

  • Off Piste was voor mij weer wat langer wennen. Met de diepe sneeuw, veel onregelmatig terrein en treeruns is dat eigenlijk niet representatief voor de rollerbaan.

Kortom, een ideale leermethode om lekker in te komen voor de wintersport. En zeker wanneer je lang geleden voor het laatst gelest hebt even de foutjes eruit te trainen, oude (zinloze) techniek af te leren en de nieuwste techniek aan te leren.

Ik vond het dus top!

Wat mij betreft kun je het niet beter beschrijven! Dit is precies zoals ik het ook ervaar…

Oh jee, net dit gelezen en vanavond onze eerste les. Ik heb ongeveer 20 weken ervaring, maar zal de tip meenemen; ego opzij zetten en van scratch af weer beginnen met de techniek.
Zal het niet van tevoren tegen m’n vriendin zeggen anders maakt ze rechtsomkeert ;-) … zij is niet zo’n skifanaat als ik, maar heeft onlangs wel schoenen gekocht (hopelijk zitten deze wel fijn) en ski’s en op advies van de verkoper gaan we nu lessen en hopen dat ze door de lessen wat beter en fijner gaat skieen.
Zal mijn ervaring delen morgen/overmorgen!
ps. we gaan trouwens naar Miezelmoe in Veenendaal

Ah doe Ronald of Bob de groeten!!

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Joost : bij welke baan zit jij?

euh... doen!?

zit nu even prijzen te vergelijken, kijk hier goed na, want er zit veel verschil tussen

\ik woon tussen zwolle, apeldoorn en deventer, nu kun je in zwolle voor 35€ p les, en in deventer voor 15 p. les…

waarom zit hier zoveel verschil in? kwaliteit van leraren?

Addict.

@Erik Jan
Zit inderdaad veel verschil in met name de introductieles en de last minute les. Heb geen idee waar het verschil in prijs vandaan komt, volgens mij zijn bij beiden de lessen 30 minuten.
Mijn kinderen hebben in Zwolle een aantal lessen snowboarden gehad en de leraren waren daar ok, over Deventer kan ik niet oordelen.

Omdat ik meedoe met de praktijk cursus van het Snow Safety Centre later dit seizoen leek het mij een goed idee om wat puntjes op de i te zetten qua techniek. Ik vind mezelf een redelijk goede skiër, ski al sinds is 4 jaar oud ben en heb eigenlijk tm 15 jaar altijd les gehad en ben nu 31 en ga meerdere keren per jaar op wintersport. Maar op de rollerbaan ben ik een beginner!
Heb nu 2 lessen gehad op de rollerbaan en ik ben echt helemaal vanaf de basis opnieuw begonnen! Eerste les alleen maar de pflug gedaan en bochten in de pizzapunt en gisteren op mijn tweede les een begin gemaakt met voorzichtig paralel skiën. Dat ging eigenlijk nog niet zoals het zou moeten gaan. Een paar keer heerlijk gevallen en lekker onhandig wat paralelbewegingen geprobeerd. Gaat op de sneeuw op de automatische piloot, maar hier lukt het niet echt lekker. Dat deed voornamelijk mijn ego veel pijn! :)
Bevindingen tot nu toe:

  • de baan zet je op je plek. Je wordt gedwongen je techniek te verbeteren en je wordt (pijnlijk) geconfronteert met je verbeterpunten. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik heel goed kon skiën, maar ik merk dat ik qua techniek een hoop aan te scherpen heb, wat ik op de sneeuw niet merk.
  • Er is veel aandacht voor je houding en voor het gebruiken van je ski’s. Ik heb skien op de oude latten aangeleerd en gebruik die techniek nu op nieuwe ski’s op de sneeuw. Ik ervaar nu dat de ski je echt help draaien en realiseer me tegelijkertijd dat ik hier tijdens het skiën in de sneeuw eigenlijk niet goed gebruik van maak en hier op vertrouw. Ik wil te veel daarom op kracht doen zoals dat vroegah ging.
  • Begeleiding van de leraar is top: staat vlak bij je en geef mij op mijn donder als ik me te graag wil bewijzen en wijst me goed op de techniek
    Al met al voor mijn ego zeer pijnlijk deze ervaring, maar voor mijn techniek meer dan nodig! :)
    Ben wel benieuwd of er mensen zijn die van de sneeuw op de rollerbaan hebben getraind en daarna weer de sneeuw op zijn gegaan en wat hun ervaring daarna op de sneeuw is? Zijn jullie beter / makkelijker gaan skiën?
Joost Hagemeijer op 15 nov. 2012 10:57

Hallo Joost, Zéér herkenbaar jouw pijnlijke ervaring op de rollerbaan! Voor 't ego dan :-). Dacht toch echt dat ik best aardig kon skiën. Maar op de baan was 't terug naar ploeg. En met héél veel oefenen, kan ik 't nu eindelijk een beetje paralel, maar dan nog maar zozo, en flink kramp in de benen. Op de baan blijft 't ploeteren voor mij en ik ga maar langzaam vooruit. Maar zodra we naar de sneeuw gaan, komt ineens 't geleerde er wel uit. Dan maak ik ineens supersnel vorderingen en kan in een dag dingen die ik eerst echt niet kan. Snelle korte bochtjes, ski’s strak naast elkaar en dat in slechte sneeuw bv. In de sneeuw betaalt al dat oefenen zich dubbel en dwars terug. Ik ben er dus zeker beter én makkelijker door gaan skiën.

Een tijd geleden heb ik hier ook gereageerd, toen nog als gast, en ben nog steeds dezelfde mening toegedaan maar er is wel een belangrijke wijziging in mijn mening gekomen t.a.v. het beginnen op een indoorski-baan als je nog nooit in de sneeuw hebt gestaan.

Wat is er gebeurd?

Vanaf oktober vorig jaar volgde mijn vrouw en 2 kinderen (5 en 8 jaar) een cursus op de indoor skibaan. Rustig aan beginnen aan de stang, over naar pizzapunt en daarna, in 10 lessen doorgestoomd (behalve mijn dochter van 5) naar parallel, met stokinzet notabene!

Afgelopen kerstvakantie mochten wij onszelf gelukkig prijzen door 13 dagen naar Lermoos te gaan om daar de èchte sneeuw in te duiken. Iedereen vertelde ons: "Als je het op de baan kan, dan kan je het zéker in de sneeuw!" Dit was zeker het geval tot en met het moment van de klassenindeling in Oostenrijk, wel te verstaan.

Op basis van wat de skileraren zagen van mijn vrouw en kinderen werden zij in groepen ingedeeld. Mijn vrouw bij een groep van mensen die al 12 skiseizoenen erop hadden zitten en mijn oudste dochter in het parallel-skiklasje en de jongste in het pizzapuntklasje dat richting parallel ging.

Hartstikke mooi dachten wij met z’n allen!

De volgende dag pakte het in één keer heel anders uit. Mijn vrouw bleef in het klasje met mensen die al 12 seizoenen ervaring hadden maar zij had de angst er goed in zitten want, jawel: "Rode pistes en pistes die neigen naar zwart!" Bij haar hadden de pistes met de snelheid en de hellingshoek zeven kleuren. Zeven kleuren van de str*nt die figuurlijk via haar broekspijpen naar buiten kwam van angst! Niet echt lekker voor je zelfvertrouwen dus…

Mijn oudste dochter werd twee groepen terug gezet omdat ze te vaak viel wat letterlijk tot de nodige Gvd’s van de skileraar leidde. Op zich geen ramp, maar hoe sta je dan weer op? Dit had ze dus nog nooit geleerd met stokken en zij was de vertragende factor binnen het klasje! Terug dus naar het pizzapuntklasje, stokken aan de wilgen en wee je gebeente als je parallel ging skiën! (Off-Topic: over die Gvd’s heb ik een klacht ingediend bij de leiding van de skischool. Ben van mening dat dit ongepast is als leraar, zeker bij kinderen!)

Voor de kleinste gold hetzelfde: "Visgraatpas en Trappas omhoog!" zei de ski-juf "Wat is dat juf?"
Je raadt het al. Ook de kleinste had belangrijke, elementaire dingen niet gehad. Ook zij werd teruggezet en gelukkig nog nèt niet bij de absolute aanvangers.

Misschien heb ik ook wel een hoop pech gehad hierin maar voelde mijzelf eigenlijk een beetje besodemieterd. Ik kon niet tegen de beslissing van de Oostenrijkse skischool in gaan en dacht alleen maar: “Heb ik dáár die honderden euro’s aan voorbereiding voor uitgegeven in Nederland?!” Gelukkig hadden zij na vijf dagen les nog zeven dagen over om alle regels weer aan de laars te lappen en lekker datgene te doen wat zij in Nederland al hadden geleerd. Toen begon dus eigenlijk pas het grote genieten!
In het begin was ik bang dat deze gebeurtenissen de motivatie van mijn vrouw en kinderen voor de verdere toekomst voorgoed zouden bederven maar gelukkig hebben de dagen na de lessen veel goed gemaakt.

Ik ben het nog steeds geheel met jullie eens dat het goed is voor je techniek en om de ruwe kantjes van je skiën bij te schaven, maar ik denk wel dat het goed is om eerst te hebben geskied in de bergen en daarna te werken aan de finetuning van je ski-techniek, dan wel het bijhouden van je ski-techniek.

Tja ik snap je frustratie Paulus. Maar ik denk dat in dit geval niemand schuld is. Zoals je zelf al aangaf er zijn nu eenmaal bepaalde dingen die je niet kunt leren op een rollerbaan. Maar je vrouw en je kids hebben door hun op de baan aangeleerde ski techniek wel de Oostenrijkse leraren op het verkeerde been gezet. Als iemand parallel kan skien dan ga je er automatisch vanuit dat hij of zei de andere beginsellen ook onder de knie heeft. Het zelfde geld voor angst van rode en zwarte pistes. Ik denk dat je trots moet zijn op je familie dat ze het na 10 korte lesjes al zo ver geschopt hebben. En misschien had je de skischool ook wel even moeten uitleggen hoe jullie geleerd hebben te skien en dus nog geen werkelijke ervaring hadden met bergen, pistes, skiliften, hoogten enz enz.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Plaats een reactie