indoorskirollerbaan

Skiën op een rollerbaan is wat mij betreft een manier om je techniek te finetunen. Helemaal van scratch zou ik het persoonlijk niet aanraden, maar als je minimaal 1 week in de sneeuw bent geweest en nog mooier een week of 3, dan kun je veel leren op de baan en dit ook weer meenemen naar de sneeuw.

Ik spaar liever mooie herinneringen dan materiele zaken

ik zeg:
want binnen geleerd is buiten gedaan

en het belangrijkste je verlengd de wintersport met veel voorpret op de indoorbaan oftewel het is vooral leuk.
Een tapijt van 5x9 mtr. is alleen niet te vergelijken met een berg van 2500 mtr.
De enige overeenkomst is je kan erop skiën.

en als je na 10 lessen indoorbaan dat zijn 5 skiuren wordt ingedeeld in groep vergevorderen is de cursus aardig geslaagd.
Alleen de angst en hoogtevrees etc. is zeer moeilijk (niet) te trainen.

Ik heb leren skien op de rollerbaan om juist van mijn angst af te komen. Ik ben blij dat ik hier de techniek heb geleerd. Heb er nu bijna 50 lessen op zitten, en counting… Je blijft bijleren wat dat betreft.

Op wintersport zelf neem ik geen les, dit doe ik elk jaar op de rollerbaan (voor en na de wintersport). Dan kan ik wat ik in NL geleerd heb in de sneeuw toepassen. Na het seizoen heb ik vaak ook weer punten die ik wil verbeteren, hier wordt dan ook weer aan gewerkt.

Ik neem dus bewust geen les op wintersport omdat ik alles dan op mijn eigen tempo kan doen. Persoonlijk vind ik het ook dubbelop om te lessen in NL en op vakantie. Maar dat is ieder zijn eigen voorkeur uiteraard.

2 x op wintersport is ook dubbel op maar wel leuk

@Joost : bij welke baan zit jij?

Antoine op 15 jan. 2013 18:09

ik zat bij ’ indoor ski Rotterdam’ . Vorige week mijn laatste les gehad. Ik ben erg tevreden over de lessen daar. Die hebben mijn techniek heel veel goeds gedaan. Iedereen die het nog nooit gedaan heeft zou ik dus ook adviseren echt een paar lessen te volgen.
De enige reden om het te doen is om beter te worden.

@ Paulus: vervelende ervaring zeg. Ik kan me heel goed vinden in wat je zegt. De rollerbaan brengt je techniek bij, maar hetzelfde doen op een smal weggetje met een afgrond naast je of aan het begin van een stijlen zwarte piste is anders. Dat is een stuk ervaring en vertrouwen wat je moet hebben opgebouwd wat je niet leert op een rollerbaan en waarvoor je toch echt de sneeuw in moet gaan.

De Rollerbaan kan je ook niet alles meegeven. Het is een hele goede training om je basisvaardigheden goed aan te leren als beginnende of ervaren skiër. Voor ervaren skiërs een hele goede manier om de aangeleerde techniek weer eens te updaten aan het nieuwe materiaal. En om de foutjes eruit te halen. Let wel, foutjes eruit halen kan betekenen dat je weer opnieuw moet leren skiën. Voor mij was dit in het begin erg wennen omdat ik al heel lang ski en mijn techniek echt aan een update nodig was. De eerste keer in de sneeuw een paar weken terug was ik me daardoor ineens heel bewust van mijn fouten, waarna ik toch nog een paar lessen meer op de baan heb gedaan. (nu 20 lessen in totaal gedaan)

Waar werkt het wel voor:

  • Basis techniek goed trainen
  • In de vallijn leren skiën en (echt zoals het hoort) leren carven. Met de oude techniek beentjes netjes naast elkaar carve je niet. Daarvoor moet je meer afstand tussen je benen hebben!!
  • Rondere bochten maken (snijden ipv roetsjen)
  • Ook met je voeten leren sturen en scheendruk leren geven

Waar helpt het niet bij:

  • Bergpsychologie: wat nu naast een afgrond, wat op een slecht geprepareerde helling, wat bij bügels, wat bij een zwarte piste
  • Off piste skiën: alleen de basishouding wordt je bij geholpen. Maar dit kan je echt alleen maar oefenen in de sneeuw.

De laatste twee zaken kan je wel trainen door bijvoorbeeld in NL de indoorbaan met bijvoorbeeld een snowworld af te wisselen. Dan kan je het gevoel van de baan synchroniseren met het gevoel op sneeuw. Ook helpt het om in de sneeuw eerst te beginnen op een blauwe piste, tot je daar het gevoel van de baan krijgt, dan naar rood te gaan en dan naar zwart. Lekker op je gemak. Een dag later knal je dan overal vanaf! ;)

@ Joost Hagemeijer ik vind je woord geweldig (bergpsychologie), dus ik heb hem even in dit topic genoemd: https://www.wintersport.nl/forum/topic/49852?page=4#last… mag jij de definitie uitleggen :P

Serfaus

Ben ik dan de enige die het echt niet leuk vind? Vanochtend een lesje gehad op een rollerbaan. Ik vond het verschrikkelijk… Zo lekker als het eigenlijk gaat in de echte sneeuw, zo frustrerend is het op die baan. Ik lijk nog wel stijver dan de ski’s zelf. Ook na het lezen van alle zeer positieve reacties hier ben ik nog niet om. Dat wordt of indoor nog lessen in de ‘sneeuw’, of op wintersport zelf nog wat technieken bijspijkeren.

Ik kan alleen uit ervaring spreken wat betreft snowboardles op een band (skirun Heerhugowaard), maar ik ben er echt super tevreden en enthousiast over! Ik heb 3 jaar terug een beginnerscursus gedaan in een sneeuwhal, en moet zeggen dat ik daar eigenlijk qua techniek weinig geleerd heb. Nu op de band ligt echt de nadruk op techniek, leraar staat er met de neus bovenop en daardoor is de coaching heel direct. En omdat je niet met de techniek kunt smokkelen op de band (want dan ga je onderuit) vind ik het juist heel effectief. Nooit verwacht na 3 lessen van een beginnerscursus al aan aangesloten bochten toe zou zijn.

Eat, sleep, board, repeat.

Rolbaan lijkt me prima om bepaalde aspecten te trainen. Stel me voor dat je goed gesneden bochten kunt oefenen en leert je kanten te gebruiken, ik ga het zelf ook maar eens doen. Skieen op een berg is veel gevarieerder natuurlijk en daarom moeilijk op een mat na te bootsen. Op een mat leer je niet anticiperen op veranderingen in terrein, op de berg moet je waar nodig je radius aanpassen maar ook in het verticale vlak oneffenheden absorberen. Slippende bochten, onontbeerlijk in de buckels, lijken me ook lastig op een mat.

Na 6 jaar snowboarden wilde ik graag leren skiën. Maar op vakantie natuurlijk geen zin om weer in een klasje te gaan, daarom heb ik 12 lessen op een rol(borstel)baan genomen. Op vakantie een ochtendje een oefenbergje gepakt en het gaat me nu prima af, kom elke helling af en kan heerlijk wisselen tussen boarden en skiën.

Mijn oudste dochter (5 jaar) heeft na 2 jaar kleuterklas 10 lessen op de baan gehad, en skiet nu met de 8-9 jarige mee in de les.

Ik ben zeer tevreden!

In Oostenrijk maken alle kleintjes hun eerste meters eerst in de wei, en daarna op de piste met een tuigje aan papa of mama. Het lijkt me toch wel iets gosd dan, zo’n tuigje. Die Oostenrijkers weten echt wel wat ze doen.

In Oostenrijk maken alle kleintjes hun eerste meters eerst in de wei, en daarna op de piste met een tuigje aan papa of mama. Het lijkt me toch wel iets gosd dan, zo’n tuigje. Die Oostenrijkers weten echt wel wat ze doen.

Gast046 op 12 nov. 2013 10:25

Ik mis de connectie met het topic een klein beetje?

Rolbaan lijkt me prima om bepaalde aspecten te trainen. Stel me voor dat je goed gesneden bochten kunt oefenen en leert je kanten te gebruiken, ik ga het zelf ook maar eens doen. Skieen op een berg is veel gevarieerder natuurlijk en daarom moeilijk op een mat na te bootsen. Op een mat leer je niet anticiperen op veranderingen in terrein, op de berg moet je waar nodig je radius aanpassen maar ook in het verticale vlak oneffenheden absorberen. Slippende bochten, onontbeerlijk in de buckels, lijken me ook lastig op een mat.

Gast626 op 25 sep. 2013 13:33

Eigenlijk kun je bijna alles op de mat simuleren, behalve natuurlijk terein oneffenheden. Ook is de middelpunt vliedende kracht wat minder omdat je lichaam feitelijk bijna op de zelfde positie blijft, maar dit maakt het in de bergen makkelijker om druk op je ski’s te houden. Zware plaksneeuw of zeer gladde sneeuw kun je simuleren door de snelheid van de band te wisselen.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Plaats een reactie