Hoe ziet jullie dag eruit met kleine kinderen in de sneeuw?

Hallo allemaal,

Ik ga dit jaar voor het eerst met vrouw en de kinderen (5 en 8) op wintersport. Naar Lermoos om precies te zijn. Ben zelf in het verleden al veel vaker geweest maar nooit in deze gezinssamenstelling.

ik vraag mijzelf af hoe mensen met kleine kinderen dit op een dag, waarbij iedereen gaat lessen (want dat doen wij ook altijd weer een paar dagen om de puntjes weer op de i te zetten) organisatorisch doen.

Lopen de tijden bijv. niet heel erg parallel zodat jij of jouw kind te laat is in de les of is hier over na gedacht zodat de ouders de kinderen eerst bij hun resp. klasjes kunnen afleveren en vervolgens zelf naar hun klasje kunnen gaan? En is dit aan het einde van de dag weer het zelfde verhaal of denk ik er te "moeilijk" over?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Paul

Hoi Paul,

Volgens mij is dat geen probleem hoor. Je kunt je kind wegbrengen en daarna snel zelf naar je klasje gaan. Voor zover ik weet doen heel veel ouders dat en houd men daar rekening mee, door bv de verschillende klasje allemaal op hetzelfde punt te laten verzamelen of de starttijd van de kinderklasjes iets eerder te zetten dan de klasjes et volwassenen. Zou me er geen zorgen over maken. 's Middags idem dito, je komt op (vrijwel) hetzelfde punt terug en bent dan op tijd om je kids nog op te vangen.

Wij gaan op wintersport met 5 kinderen tussen de 0 en de 10 jaar.
De oudste 3 zitten in een ski klasje, de jongste 2 gaan naar een creche.
De tijden zijn gelukkig allemaal op elkaar afgestemd. Wij, als ouders, hebben zelf geen skiles, dus daar hoeven we geen rekening mee te houden.
Maar het lijkt mij dat deze klassen ook afgestemd zijn op die van de kinderklasjes.
Het is alleen wat lastiger als je je kinderen op verschillende punten af moet halen. Bij ons was dat vorige jaar nog wel zo, want toen skiede mijn ene dochter nog een paar dagen op een kinderweitje en de andere 2 gewoon op de piste.

in het verleden heb ik dit ook nog mee gemaakt en de sneeuwscholen zijn daar meestal op afgestemd wetende dat de ouders eerst hun kindjes gaan afzetten voor deze naar hun lesgroep trekken. Je komt dan ook weer tesamen aan op dezelfde plaats. Mijn kinderen waren kleiner toen ze ermee begonnen en het was 2u voor en 2u nademiddag skiën en dan was hun pijpje wel uit hoor en was het voor het avond eten al een tukje doen. daarom vonden wij het belangrijk dat je een hotel of appartement niet ver van de verzamelplaats van de skischool hebt. Veel plezier want nu gaan mijn kinderen niet meer mee en elke skivakantie mis ik ze nog en kan enkel terugdenken aan die leuke en minder leuke momenten van vroeger. Geniet er van met volle teugen.

RoCo

Die van mij is nog te jong voor les en gaat mee “wandelen” met opa en oma… Als hij dat niet zou doen zou ik hem naar les brengen zelf wat gaan skiën… daarna een klapstoel organiseren en kijken hoe hij zicht vermaakt… lijkt me heerlijk. Maargoed kom zelf ook om te skiën dus kijken afwisselen met m’n vrouw kan ik een dagje mee met de rest vd groep.

Seriously snow addicted family!

Voor ons is het al weer even geleden. Onze kinderen hebben ongeveer vanaf dezelfde leeftijd leren skien. In Frankrijk, bij ESF, altijd in de ochtend. Ook wij hadden les, dat was allemaal prima op elkaar afgestemd. De vertrekplaats was nagenoeg dezelfde en elk jaar waren er ook wel andere ouders die kinderen op les hadden. Daar werd (en wordt naar ik aanneem) volledig rekening mee gehouden. Wij zijn nooit te laat terug gekomen. We merkten ook dat de leraren uiteraard bleven wachten totdat alle kinderen opgehaald waren. Dit is wel het laatste waar je je druk over hoeft te maken.
Overigens gaan de kinderen nog steeds mee, soms de een, dan de ander en dan weer allebei (met aanhang). Dit maakt voor ons de skivakantie een van de dierbaarste weken in het jaar.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Die van mij zijn ook 5 en 8 en gaan allebei al vanaf baby mee.
Ieder jaar was weer anders omdat ze (uiteraard) telkens weer een jaartje ouder zijn.
We gaan met een groep gezinnen met kinderen van alle leeftijden, dus er was altijd wel iemand met "oppasdienst".
De laatste jaren was het telkens verdeeld in blokken: paar uurtjes skien, paar uurtjes sleeen, spelletjes, etc met de kleintjes en paar uurtjes skien met de oudste kinderen.
Komend seizoen hoop ik dat de kleinste ook mee kan (zijn nu aan het investeren op de borstelbaan).

Skiles tijdens de vakantie was nooit echt een succes en ik wil ze ook niet dwingen. Moet voor iedereen leuk blijven. Daarmee maak je op vakantie zelf niet enorm veel meters, maar daar heb ik me allang bij neergelegd. Het is dan vooral een "wintervakantie" dan een "wintersport", maar ik moet zeggen dat het ieder jaar weer makkelijker wordt. Middagslaapjes, luiers verschonen etc ben ik gelukkig al even vanaf.

Vooral omdat we met een groep gaan, gaat het allemaal redelijk vanzelf. Een planning maken van wie wanneer mag skien en wie moet oppassen werkte nooit, omdat kleine kinderen zich (vreemd genoeg) niet aan de planning hielden ;)
Opa en oma mee lijkt me ideaal, maar die heb ik nog niet zo gek gekregen!

Die 2 van ons worden 's ochtends op skiles afgeleverd, dan gaan wij zelf er op uit. Tegen het einde van de les halen we ze weer op, en gaan ze met ons op pad. Ze zijn nu 5 en 7. De oudste komt al ploegend overal vanaf, de jongste moet wat meer moeite doen, maar daar verwacht ik dit jaar ook wel dat ze met ons mee kan hobbelen.

Allemaal bedankt voor jullie input!

Zo te lezen valt het dus allemaal wel mee en gaan we het allemaal beleven.
Wij kijken er in ieder geval ontzettend naar uit. Nog een dikke zes weken en dan gaat het avontuur beginnen!

Gr. Paul

Heel erg veel plezier in ieder geval. Skischolen houden inderdaad rekening met kinderen en ouders die beiden lessen.

Thank God summer is over!

Zoals Gast669 het beschrijft, lijkt me wel een goede mix (ik neem aan dat de lessen totaan het begin van de middag zijn).
Wat ik nooit zo begrijp zijn mensen die hun kinderen de hele dag wegbrengen. Kids vermaken zich vast wel, met skiles, lunch en spelletjes, maar dat lijkt mij niet echt het idee van een gezinsvakantie.

Ook wij gaan op wintersport met onze kids van 3 en 7. We gingen al toen de oudste 3 maanden was, ze gaat dus dit jaar al voor 8-ste keer. We hebben wel het geluk dat opa en oma er ook zijn. 1 van ons gaat skien met opa en oma en de andere blijft bij de kids, lekker spelen in de sneeuw. Toen de oudste 5 was ging ze mee de berg op(alleen als ze zelf wou) Sinds afgelopen winter gaat ze mee tochtjes maken op de skies, ze vindt het geweldig (en ik ook). Natuurlijk in een rustig tempo, want ze wil alles zien en meemaken en in d lift ziet ze steeds waar ze geskied heeft. ook gaat ze nu alleen met opa en oma de berg op, blijven wij samen bij de jongste. Ik heb ze zelf leren skien, heb het geluk dat ik in nederland zelf skiles geef op een indoorrollerbaan, waardoor ze thuis ook geregeld op de skies staan. Wij zouden ze ook nooit naar een opvang brenegn, want anders is het geen gezinsvakantie.

Wij hebben het toen ze 3 waren nog wel gedaan dat de jongste de hele dag opgevangen werd en de oudste met de skijuf meeging. Vonden ze overigens erg leuk, want dan konden ze met andere kinderen spelen.

Toen in februari 2009 onze dochter 5 jaar oud was en onze vakantiedochter 8 jaar zijn we voor het eerst gaan skiën. Het is voor mij leuk om nu de video terug te zien. We vallen vaak, maar de pret is er niet minder onder:

We hebben nooit les gevolgd en met Pasen 2009 zijn we voor het eerst 4 dagen (zonder onze vakantiedochter) in de Alpen gaan skiën. Het voordeel hiervan was dat we organisatorisch nooit iets hoefden te regelen. En als de kinderen moe of hongerig waren doken we een berghut in en pauzeerden we daar. Vaak ging ik dan zelf door met skiën op de moeilijkere pistes.

Met Kerst 2009 konden we in Zermatt aan het einde van 7 dagen skiën zelfs al de zware piste nemen. Onze dochter heeft dus altijd met ons meegeskied, ook bij afdalingen van meer dan 10 km.

Nog een tip(je) voor de TS: In Hotel Edelweiss is het (echt niet kleine) zwembad ook tegen betaling toegankelijk voor niet-hotelgasten. Altijd handig op een middag met regen of natte sneeuw…

Bedankt Hans!

Via ons appartement (landhaus Gerber) kunnen wij hier gratis naar toe omdat zij afspraken hebben gemaakt met Hotel Edelweiss.

Klopt. Gerber is een mooi appartement. Ook de supermarkt om de hoek is handig!

Plaats een reactie