To the next question?

Pffoe wat een lastige vraag, ik denk dat alles wat ik heb mijn lievelings Gear is. Alles moet gewoon kloppen, de ski’s, de schoenen, bindingen, jas, etc etc

Maar als ik dan toch moet kiezen ben ik heel erg blij met me nieuwe Freeride ski’s!

als een ski gebied goed is kom je er terug?

Als een skigebied goed is kom je niet alleen terug maar je blijft er …

Waarom doe jij/jullie dat eigenlijk niet?

Skiën. What else.

Ik wil eerst rondkijken wat er allemaal is aan gebieden. Als ik zo ongeveer overal ben geweest wat aan mijn (huidige) eisen voldoet, dan pas kan ik een favoriet kiezen. En dan blijf ik er misschien ook wel terugkomen, hoewel afwisseling ook leuk is, vind ik.

Geef je veel geld uit aan artikelen die ‘speciaal voor de wintersport’ zijn gemaakt, of zijn meer algemeen toepasbare artikelen even goed wat jou betreft?

De meeste artikelen die ik gebruik voor de wintersport zijn speciaal voor de wintersport gemaakt. Natuurlijk kun je een skipully ook best tijdens andere sporten dragen, maar dan draag ik toch liever iets anders. Het enige artikel dat ik tijdens wintersport gebruik en daarbuiten is mijn rugzak. In sommige gevallen zijn meer algemeen toepasbare artikelen overigens even goed hoor!

Ga je wel eens offpiste? Zo ja, heb je dan ook een 3 eenheid bij je?

Thank God summer is over!

Ik ga wel eens off-piste, maar heb hier niets voor mee. Ik zorg gewoon dat ik goed weet waar ik ben en hoe ik terug kom, of ik heb iemand mee die de plek al kent.

Wat is je favoriete skiland en skigebied?

Zwitserland, mijn favoriete skigebied is Sankt Moritz. Het is mijn favoriete skigebied omdat je er vanalles in het skigebied kan terugvinden. Je hebt mooie vrij steile afdalingen van spectaculaire bergtoppen zoals de Corvatsch en de Piz Nair, maar je hebt in Corviglia evengoed veel cruisepistes. Het liftensysteem is modern en het is erg sneeuwzeker. De decadentie daar ik heb niet zoveel van gemerkt, wij verbleven altijd in Maloja. Je merkt op de pistes (vooral van Corviglia) dat het er na de middag erg rustig wordt en de dure skipakken die je onderaan de lift ziet zie je zelden terug op de pistes :D

Voor het overige ben ik in Zwitserland ook nog in St.Luc-Chandolin in het Val d’Anniviers gaan skiën, in Leysin en in Melchsee-Frutt, maar van dat laatste skigebied herinner ik me nog erg weinig :)

Wat is het meest teleurstellende skigebied dat je ooit bezocht hebt?

La Joue du loup

Buiten de prijs sloeg alles er tegen en werden alle vooroordelen bevestigd (van arrogante Fransen tot luie negers)

Kijk je naar de prijs van een skipas alvorens ergens iets vast te leggen ?

Nee, niet echt. Ik heb geen kinderen dus de verschillen tussen de gebieden vallen dan wel mee. Ik begrijp dat ik meer ga betalen voor meer kilometers piste, dat is mijn keuze en vind ik geen probleem.

Je bent vrijdagmiddag/avond afgewerkt en hebt weekend. Je wordt maandagmorgen weer op tijd op het werk verwacht. Je wilt toch even lekker wintersporten. Wat doe je? Relaxed vrijdagavond naar het Sauerland rijden, 2 dagen wintersporten en zondagavond op tijd thuis en uitgerust je bed in of knal je vrijdagavond/nacht door naar de Alpen, 2 dagen wintersporten en zondagmiddag na de laatste afdaling weer terug naar de Benelux waar je vroeg in de nacht apegaar aankomt?

Naar de Alpen knallen! (als ik een auto had tenminste)

Praat je wel eens met locals? Zo ja, is je iets interessants bijgebleven?

@Job, een beetje qru maarre wat moet die persoon die mee is dan doen in het geval van een lawine? Een uur na het lawine incident de piste dienst aanwijzen waar het lijk ongeveer waarschijnlijk zal liggen?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Job, een beetje qru maarre wat moet die persoon die mee is dan doen im het geval van een lawine? Een uur na het lawine incident de piste dienst aanwijzen waar het lijk ongeveer waarschijnlijk zal liggen?

bartus op 19 nov. 2012 17:41

Ja, daar hebben ze dat spreekwoord voor uitgevonden. Als het kalf verdronken is dempt men de put. Helaas blijkt dit voor velen nog steeds te gelden maar dat is een andere discussie en hoort niet in dit topic thuis.

Ik word wel een beetje moe van al dat leraartje uithangen als het over off-piste/freeriden gaat. Alsof diegene wel altijd netjes de heden ten dage geldende regeltjes en kennis hebben gevolgd en gebruikt. Let wel, ik ben VOOR veiligheid en vind het top dat mensen op dit forum gaan proberen piepers tegen korting aan te kopen. Awareness kan zeker geen kwaad en daarom ga ik ook niet meer buiten de pistes maar heb dat vroeger (in het pieperloze tijdperk) wel vaak gedaan. Mazzel gehad maar ook veel plezier. Nu weet ik beter. Maar nogmaals, andere discussie ander topic.

Naar de Alpen knallen! (als ik een auto had tenminste)
Praat je wel eens met locals? Zo ja, is je iets interessants bijgebleven?

Niels op 19 nov. 2012 16:39

Om maar even duidelijkheid te hebben wat de laatste vraag was;)

Ja, ik praat wel met de locals. Afgelopen seizoen heb ik zoveel gehoord dat ik even na moet denken. Het eerste wat me dan toch binnenschiet is dat ze de afgelopen 10 jaar niet zoveel sneeuw meer hadden gezien;)

Skileraren in een rood pak of een andere kleur?

Thank God summer is over!

Persoonlijk vind ik de skileraar outfits die Skischool Kirchberg draagt het mooiste, Rode broek met een blauwe jas. Zelf heb ik liever ook 2 verschillende felle kleuren aan. Maarja die rode hebben ook iets. Over een maandje ook maar weer eens aantrekken!

Wat zou jij doen als je hoort via de liftspeaker dat je nog zeker ander half uur moet blijven wachten in de lift vanwege een defect? Zou je er uitspringen als dit mogelijk is (vanwege de vele sneeuw en de hoogte) of blijf je zitten en ga je je vermaken met andere mensen in de lift of met je smartphone?

Toch maar blijven zitten (de andere optie is me te veel risico - ik kan het nooit echt goed inschatten denk ik).

Hoe oud moet je zoon/dochter minimaal zijn voordat je ze op skietjes zet in een leuk klasje?

zo jong als maar toegestaan is bij de ski school in kwestie,

Hebben jullie wel eens een noodsituatie meegemaakt op de piste?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Verleden jaar op de Eggalm m’n skimaatje die vol op een Duitser klapte die metvolle snelheid en met stokken vooruit tegen het verkeer in een skillift probeerde in te skieen. Goed afgelopen zwaar gekneusde borstkast en wat wonden van de stokken maar gelukkig niet diep,maar wel veel schrik.

Hebben jullie dat ook als je en programma zie als IK VERTREK,dat je ook denk ik begin een hotel of B&B in een Alpenland?

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

JA! Of een andere vorm (daar een seizoen werken, er wonen en ander werk doen). Nederland is ook mooi, maar in de bergen of op het water zijn (met zeilen) geeft het allerfijnste gevoel dat er is.

In hoeverre ben jij bezig met techniek en sinds wanneer?

Serfaus

Zeer intensief … Ik ski sinds m’n 4e en heb het geluk gehad ouders te hebben die het belangrijk vonden dat’k én in een skischool deftig leerde skiën én veel tijd en ruimte had voor sneeuwpret. Gevolg: een stereotiep racertje :). Tot m’n 20e doorgeskied en dan 2 jaar gestopt door studies. Daarna terug begonnen en plots waren die carve-latten er. Gein, maar hoe gebruik je die dingen nu eigenlijk goed? Dus, weer in de les. Sindsdien drie weken of meer per jaar op de latten en elk jaar weer minstens een paar halve dagen privéles en als het kan een paar cursussen meevolgen. In tussentijd een heel deel van de officiële leerprogramma’s op de kop getikt (Frans, Italiaans, Oostenrijks, Canadees). Nooit zelf behoeft gehad om les te geven, maar het was een goede leidraad om een techniek te vinden die bij me past.

In welke mate ben jij bezig met het plannen van je volgende (ski/board) aankoop en waarop let je vooral?

Ik ben daar heel erg mee bezig. Ik heb nu een hele fijne ski (Blizzard G-force Supersonic IQ), die ik ruim een jaar (drie skiweken) geleden heb gekocht en waarop ik ook zeker komend seizoen (minimaal 3 weken) op zal staan. Een heerlijke lat (aangeraden door Norbert Maier), die mij van late beginner (ik skiede drie weken toen ik de ski kocht - kwam overlevend wel rode pistes af, maar niet technisch goed skiënd) heeft ondersteund in het opwerken naar gevorderde, technisch goed skiënde fanatieke recreant.

Dit jaar ga ik (mede door nemen van les) verder werken aan techniek, durf en controle. Mijn doel is om aan het eind van dit seizoen op elke piste goed te kunnen skiën (dus niet alleen af te komen).

Over precies een jaar wil ik een lang weekend ski’s gaan testen in Sölden, Ischgl of waar het ook wordt georganiseerd. De ski die ik dan zoek moet nog steeds vooral op de piste (80%) een topper zijn. Iets langer mag ie zijn, voor iets meer snelheid, iets stijver misschien ook… Maar vooral moet hij ook naast de piste niet meteen wegzakken (zoals mijn huidige ski doet). Een iets gevorderde lat dus, die lekker moet blijven draaien, maar wel nog verder uitdaagt. Iets als de Rossignol Experience 88, die ik dan zeker wil proberen.

Ik let er dan op dat de ski niet veel kracht nodig heeft om alles eruit te halen (maar eerder techniek), dat het een degelijke constructie is met een sidewall (voor mij niet meer zonder nu ik die immense kantengrip en controle heb ervaren) en dat het vooral niet een racebeest is waar je met niet al te beste conditie ook rustig een hele dag op kan staan.

Welke stappen doorloop jij op zoek naar een geschikte wintersportbestemming (gebied/dorp/verblijf)?

Eigenlijk heb ik nog nooit mijn eigen wintersportbestemming uitgekozen. Eerst altijd met mijn ouders geweest en later met georganiseerde reizen van mijn studie.

Ohja overigens wel een mini ski zelf geboekt. Hierbij was de eis dat het in Oostenrijk moest zijn en vervoer met de bus. Uiteindelijk via sunweb iets leuks en betaalbaars.gevonden!

Hoe ziet je ultieme wintersportdag eruit?

Thank God summer is over!

vroeg op de piste hoop zon lekker eten tussen de middag en laat van de piste af ,dan lekker eten en met een heerlijk gevoel pitten .( behalve de zon die i s er niet altijd ziet mijn dag er eigelijk zo uit)

hoe zie jij de toekomst van het skieen , denk je dat er binnnenkort weer een grote ontwikkeling komt zoals de carve ski jaren terug

he-ho lets go

Ik denk dat de rockers maar langzaam aan aandacht gaan winnen, je hebt ze dan ook nog eens in alle geuren en kleuren en hoe je het nu draait of keert, de carve vorm blijft er toch een beetje in zitten. Dus op zich vind ik dit al geen grote verandering. Misschien hoeft dat ook helemaal niet, ik vind het best fijn zo. Voldoende diversiteit onder de bestaande ski’s, toch?

Zou jij ooit voor 1 dag willen gaan wintersporten? Bvb smorgens het vliegtuig op en savonds terug? Of vind je dat de moeite niet?

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Natuurlijk ! Vorig jaar bv 1 dagje naar Winterberg geweest. Ben ook eens voor een hele zaterdag en een halve zondag naar het Zillertal geweest.

Hoeveel KM aaneengesloten pistes heeft het grootste gebied van Europa in 2020 ?

Ik denk 775 km.

welke gebieden zijn er verdwenen in 2020?

Als je van Courchevel naar Champagny-en-Vanoise kan skiën, zit je al snel op 1000 km piste. Doorsteken naar Tignes lijkt wat veel van het goede, maar dat zou nog eens ruim 300 km toevoegen. Het zijn maar softerotische fantasieën natuurlijk, maar dat zou wel een supergebied worden op die manier.

Welke veiligheidsmaatregelen denk je dat in de komende 10 jaar ‘standaard’ worden (of zelfs verplicht)?

welke gebieden zijn er verdwenen in 2020?

Dave op 20 nov. 2012 15:56

Alle kleine gebieden in Italië (zeg minder dan 50km)

Welke veiligheidsmaatregelen denk je dat in de komende 10 jaar ‘standaard’ worden (of zelfs verplicht)?

Cheizz op 20 nov. 2012 15:59

Verplicht: helm voor iedereen. Standaard: pieper/sonde/schep voor freeriders.

Wat zou voor jou een reden zijn om eens buiten de Alpen of Sauerland te skiën? Dus bijvoorbeeld VS, Spanje, Appenijnen, Balkan, Noorwegen, Japan, Iran, Chili…

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Ik heb al een paar keer over de plas geskied. De reden waarom ik ging was omdat ik de 1e keer (Utah) en 2e keer (BC, Alberta) via een studiereis er erg goedkoop naartoe kon. De 3e keer (Colorado) bezocht ik een vriend die daar een winterseizoen meedraaide.

De VS en Canada vind ik inmiddels niet beter dan de Alpen. Wel een totaal andere sfeer (en cultuur). En dat is de reden waarom ik wel eens naar Noorwegen, Chili of Japan wil gaan om te skiën. Maar elk jaar trekken de Alpen toch het meest en m’n budget is meestal beperkt.

Wat is in jouw ogen de beste skiberg ter wereld? Met pistes of zonder pistes. Met liften of zonder liften.

Ik hoop dat ik nog heel wat bergen ga mogen afskiën in mijn leven maar voorlopig kies ik voor de Mont Vallon in Méribel. Ik heb er heel mooie ski-ervaringen en ben er al afgekomen in elk weertype. Daarnaast is de Mont Vallon echt een berg zoals je hem in tekenfilms ziet: spits en losstaand van al de rest. Ik vind hem ook prachtig als je hem ziet vanuit Mottaret.

Zou je kunnen/willen leven in een bergdorp in de Alpen? En dan bedoel ik: elke dag een afdaling 'smorgens en een beklimming 's avonds als je van je werk komt. En snel even naar de winkel gaan betekent 20 km rijden tot in de dichtstbijzijnde stad in het dal.

Nee, denk dat het niks voor mij is… ( ben nog maar 17 :) )

lever jij in/ Geef jij je zomervakantie op voor de Wintersport?

Ja, de laatste 8 jaar wel. Ik heb als student in de zomervakantie altijd fulltime gewerkt om mijn wintersport te financieren. Ik heb trouwens ook niet echt iemand om mee op zomervakantie te gaan.

Voor de snowboarders; zouden jullie wel eens hardboots willen proberen op een snowboard? Als in een race board of soulcarver?!?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Plaats een reactie