skislot

zijn er hier nog wintersporters die een skislot gebruiken? Ik heb vorig jaar nieuwe ski s gekocht en ook een slot aangeschaft. Na de eerste reis was het ding al kapot. Door hevige wind waren onze skies omgevallen. En brak het slot. Bij deze, kent er iemand een deftig slot?

Ik gebruik zelf een ijzeren strip met twee hangsloten aan elk uiteind, die ik kan vastmaken aan de stoppers van je bindingen. Het is niet 100% diefstal proof, maar stuken beter dan de standaard ski sloten.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Dit is een degelijk slot voor vastzetten van ski’s, vijf jaar geleden gekocht in Oostenrijk, maar ik gebruik 'm eigenlijk nooit op de piste. Zo groot als je handpalm, weegt iets van 200-300 gram.

Ook handig slot voor andere situaties waarin je eventjes iets vast wilt zetten (niet geschikt voor grote stad :-) )

http://www.ski-man.nl/safeman-skislot-p-1276.html

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Wij hebben deze laatst gekocht (dus nog niet gebruikt):

http://www.wimjaquetsports.nl/collectie/142/wintersport/free…

Het ziet er niet superstevig uit, maar hij is niet duur en ik denk dat het dieven op deze manier te veel moeite kost om onze ski’s dan mee te nemen.

Serfaus

Karlijn ik had ook zoiets gelijkaardig gekocht. Had 2 paar ski s aan elkaar gebonden. Die zijn door de wind omgevallen en het slot was kapot…

Ja, gebruik al bijna 11 jaar een skislotje. Mijn meissie ook bye the way. O ja … We wisselen ook de ski’s nog voordat we ze op slot zetten.

@ constant, die werkt idd super, gooi 2 paar skis er aan en het liefst nog aan het rek vast.

@Karlijn, heb er 2 van gekocht, een in nederland, bij de ski’s maar kreeg nooit een code ingevoerd, toen naar de intersport in hinterglemm, aan die verkopers er een gegeven met de melding dat ik hem alleen kocht als de code ingevoerd kon worden in de winkel; dat lukte wederom niet… :(

@gast290
pinnetje van het slot(aan het eind van het draadje dat pinnetje) helemaal indrukken (aan de kant waar het draadje uit komt kun je deze een ‘klikje’ verder indrukken dan standaard opgerold) code invoeren en weer uittrekken uit het ‘klikje’ daarna kun je hem uittrekken en in de andere kant op slot zetten.

hopelijk is het een beetje duidelijk.

Ik gebruik sinds een paar jaar ook een skislot. Ik heb deze zelf gemaakt. Ik had nog wat beschermde staalkabel liggen van 0.4mm dik, even op lengte geknipt lusjes aan de uiteinden gemaakt en een slotje erbij gekocht :)

Member of global cooling initiative

vergelijkbaar slot met @constant,
het idee erachter: het is een slot van niks maar een dief (of iemand die zich vergist) neemt degene die er langs staat mee want dat kost NOG minder moeite.
denk dat met een simpel tangetje het zo doorgeknipt is.

Dat slot van Dakine krijg je met een zeer simpel tangetje doorgeknipt, hoef je geen kracht voor te zetten. Werkt dus vooral tegen lieden die per vergissing je ski’s willen meenemen. Alhoewel ik niet uitsluit dat iemand niet snapt waarom ineens een slot om “zijn ski’s” zit, met een beetje geweld gaat het slot alsnog kapot.

Dat slot van Safeman is erg degelijk, op skipistes verwacht ik niet dat een dief geschikt gereedschap bij zich heeft. Met een goed ijzerzaagje heb je 'm in twee minuten doorgezaagd, betonschaar in 10 seconden, maar dat zie ik niet gebeuren op de skipiste.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Moest meteen denken aan een verhaal van dat iemand hier op het forum gepost had aan het begin van het jaar. Het topic diefstal en slotjes komen inmiddels ook elk jaar weer voorbij (kom hier al te lang waarschijnlijk) :) .

Het verhaal komt uit ander topic en is gepost door Dinges, laat meteen zien hoe handig een slotje kan zijn:

Ik heb ook zo’n slot, welke bij mij de diefstal van m’n board heeft voorkomen… leuk verhaal ook nog: Had hem vastgezet aan het rek en we zaten binnen een voor een biertje… we zagen het gebeuren: er kwam een oud, verroest, wit busje aan, Bulgaren in dit geval, zetten hem naast het rek, grijpen wat ze grijpen konden en… KABLAM, daar ging het rek, over hem heen, dankzij mijn slotje. Paar man naar buiten en uiteraard de dief in kwestie een paar flinke deuken en een memorabele tandartsrekening bezorgd. Een biertje later konden we er alleen maar om lachen… dankzij dat ene slotje van nog geen 25 euro. En die kosten, die heb ik dubbel en dwars terugverdiend aan de ontvangen rondjes in de bar.

dinges op 14 feb. 2012 13:49
Member of global cooling initiative

Wat voor gebieden gaan jullie allemaal heen dat je ski’s op slot moet zetten om te voorkomen dat ze gejat worden? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt…

Mijn ski’s zijn ook nog nooit gestolen.
En toch gebruik ik de laatste jaren een ski-slot, en mixen we setjes die we enigszins uit elkaars buurt zetten.
Ik zet ook mijn fiets op slot, ook op plaatsen waar nog nooit een fiets is gestolen.
En mijn voordeur is dicht en 's nachts of als ik weg ben op het nachtslot, terwijl er nog nooit bij mij of bij mij in de buurt is ingebroken.

Het maakt niet uit waar je naartoe gaat: waar mensen met kostbare spullen zijn komen ook mensen die die spullen willen stelen.

@gast704: ik ben wel benieuwd naar welk gebied jij gaat. Als daar niets gestolen wordt zou dat wel eens het (ski)paradijs op aarde kunnen zijn.

Bij groepsleden uit het ski-klasje werden de ski’s niet gestolen, maar per ongeluk geruild. De huurski’s waren verdwenen, we hadden de ski’s bij elkaar gezet, dus overduidelijk verdwenen. Er stonden identieke huurski’s een eindje verder en na verloop van tijd stonden ze er nog. Deze pasten met erg veel moeite, duidelijk de ski’s van een ander, vermoedelijk degene die de andere ski’s had meegenomen. En de binding stond anders ingesteld, dus verre van optimaal.

En een dag later met een ander groepslid dezelfde ellende.

Wat voor gebieden gaan jullie allemaal heen dat je ski’s op slot moet zetten

In auto-vrije gebieden zie je diefstal een stuk minder…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Wat voor gebieden gaan jullie allemaal heen dat je ski’s op slot moet zetten om te voorkomen dat ze gejat worden? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt…

Gast704 op 19 nov. 2012 11:39

Alle grote Oostenrijkse en Franse gebieden hebben er in meer of mindere mate last van en kleinere vaak ook. Het zijn nou eenmaal gewilde dure sportartikelen die vaak onbeheerd achtergelaten worden en makkelijk mee te nemen zijn. Er wordt ook regelmatig gewaarschuwd je spullen niet op het balkon te zetten en al helemaal niet in het zicht vanaf de straat. Hoe onbereikbaar het voor jou ook lijkt vaak klimmen ze er toch zo heen.

Uiteraard zal dit in een one lift wonder gebied minder erg zijn dan een kolos maar het komt praktisch overal voor. Ze weten vaak ook nog wel de dure modellen eruit te pikken, afgetrapte huurski’s zijn meestal redelijk veilig.

Over het wisselen van ski’s dit werkt erg goed maar het moed wel duidelijk zijn, dus duidelijk een lengte en of breedte verschil. Ze gaan natuurlijk niet rustig staan kijken of de prints aan beide kanten kloppen. Wel heb je een kans dat ze de ski’s later ergens dumpen als ze niet hetzelfde blijken te zijn.

to ski or not to ski, thats no question

paar jaar geleden nog meegemaakt: als laatste uit de apres-ski gekomen, uitgelachen door men makkers omdat ik mijn latten niet direct vond. stonden in mijn ogen niet op hun plek, maar was het laatste paar. dag nadien, nuchter, ontdekt dat het helemaal mijn latten niet waren maar andere zwarte huur-latten. Ik kan u zeggen voelt bijzonde rot dat je huur materiaal hebt "kwijt"gedaan. Gelukkig kwam de onwetende "dief" opdagen aan de lift. Die had nog steeds niet door dat het zijn latten niet waren, tot hij ze probeerde aan te doen :) sindsdien zet ik ze ook op slot. Werkt wel niet tegen georganiseerde misdaad. In Frankrijk hebben ze eens alle skilockers opengebroken en het dure materiaal mee genomen…die mannen hebben breekijzers en kniptangen bij…

Enige nadeel van de Safeman vind ik dat het een fors ding is, ookal past hij makkelijk in mijn jaszak. Qua design heel goed ontworpen, erg gebruiksvriendelijk.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Nog een voordeel van snowboarden; stukken minder aanwezig in de rekken en ze lijken tenminste niet zoveel op elkaar! Gezien tijdens de lunch het enige moment is dat mn board onbewaakt in een rek blijft staan, ga ik me daar geen slot voor kopen.

en altijd slim om ski’s van 2 sets te wisselen, zo voorkom je iig dat ze de verkeerde meenemen

In Frankrijk komt het vaker voor dan in Oostenrijk. Onze eerste keer apres-ski in Val Thorens werden we direct aangesproken door de beveiliger dat we beter onze spullen op slot konden zetten want het gebeurde regelmatig dat er zaken verdwenen.

In Oostenrijk had ik er nog nooit van gehoord… Daar hing de krant gewoon in een doorschijnende vuilniszak aan een lantaarnpaal en werd je geacht het geld voor de krant in een potje te doen. Of dat mijn oom na het apres skieen zijn gloednieuwe raceski’s was vergeten en deze stonden de volgende ochtend nog netjes bij de lift!

110% snow addicted

zelf gelukkig geen ervaring met diefstal, voorkom het ook liever… daarbij past de safeman prima en je zak en hij koste me dacht ik een tientje (hooguit twee).

het lijkt me net als met fietsen, als ze de ski’s of boards echt willen jatten lukt het ze toch wel, maar heb wel de intentie om het ze zo moeilijk mogelijk te maken.

zet ze overigens ook in het hotel op slot, als ik het slotje toch bij me heb, daarbij liet ik hem vaak boven liggen :)

Addict.

Ook ik gebruik het safeman skisloteal enkele jaren en kan er 2 paar ski’s mee vastleggen. Voor elke winter smeer ik het slot even met waterafstotende olie. En ja ook in het hotel leg ik mijn ski’s vast en daarvoor heb ik meestal een klein Yale slotje bij.

RoCo

Ik ga m’n safeman slot voortaan toch maar gebruiken :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik gebruik al jaren zo’n simpel slotje van Booster. Natuurlijk niet diefstalbestendig, maar het schikt wellicht net iets meer af om dan mijn ski’s of snowboard mee te nemen dan de ski’s of het snowboard van iemand anders. Materiaal gaat altijd vast aan de ski’s van mijn vriendin en vervolgens ook aan het skirek.

Eet graag van twee walletjes. Dan weer twee latten, dan weer een plank.

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om zo’n slot te kopen. Waarschijnlijk omdat het niet nodig was. Ik heb altijd in Obergurgl/Hochgurgl geskied en volgens mij is daar niet veel loos qua dieverij…Maar ik ga nu voor het eerst naar een ander skigebied; Samnaun-Ischgl. Is het daar wel nodig om een skislot te hebben?

Of het nodig is om een slot te hebben kan niemand beantwoorden. Als het slotje er omhangt merk je het effect waarschijnlijk niet eens. (uitgezonderd het verhaal wat Jos gekopieerd heeft). Maar baat het niet dan schaad het niet denk ik maar altijd.
Zelf ben ik ook nog wat huiverig voor skilockers in appartementencomplexen. Vriend van me in Frankrijk al ski’s kwijt in geraakt (kast opengebroken) en in Oostenrijk tijdens Anwärter zelfs een jongen betrapt die Anwärter ook deed met 2 extra boards in zijn tas gestopt. Het is dat de Duitse jongen van wie het board was geen tijd en zin had om aangifte te doen.
Conclusie: better safe than sorry. Slotje is kleine moeite.

Wat ik me afvraag; ik ga er vanuit dat ze verzekering niets uitkeert als je board gestolen wordt en deze niet vast zat. Maar zouden ze dit wel doen op het moment dat deze met een slot vast zat?

Ik heb het altijd bij me en gebruik het natuurlijk ook. Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat ze met mijn dure Atomic racers aan de haal wilden gaan. Ik zag dat twee mannen zich al enige tijd bij het rek bevonden waar mijn ski’s en stokken stonden. Ik ben er naartoe gelopen en op een afstand van 5 meter heb ik staan kijken. De ene zegt tegen de andere pak jij deze stokken dan pak ik de ski’s. Toen ik ze er op aansprak dat het mijn ski’s en stokken waren spraken ze dit natuurlijk tegen. Ik heb van die Trigger S skistokken van Leki waar een apparte strap bij zit. Die konden ze natuurlijk niet laten zien. Ik heb de potentiele dieven duidelijk gemaakt dat ze de ski’s beter terug konden zetten (bleken Nederlanders te zijn) omdat dit beter was voor hun eigenrisico van de zorgverzekering. Dit hebben ze toen ook gedaan. Sinds dien zet ik ze altijd op slot. Hier nog een plek waar een slot te koop is http://www.ski-outlet-venray.nl/N_frame.html?http://www.ski-… Zoals men altijd zegt voorkomen is beter dan genezen. Overigens dekken veel wintersportverzekeringen de diefstal van ski’s niet. Meestal moet een ski zich bevinden in een afgesloten ruimte om nog enigzins kans te maken op de verzekerings penningen. Slot of niet. Op de piste krijg je diefstal dus meestal niet vergoed.

Ik wil dit jaar ook een skislot aanschaffen. Kun je met zo’n safeman ook 2 paar ski’s tegelijk vastzetten of past dat niet?

Dat moet passen, het koord is relatief lang vergeleken met andere sloten. Met twee paar wordt het wel moeilijker vast maken, dan moet je de kabel onder de stoppen door doen, maar zou moeten lukken. Ik denk dat het handiger is twee sloten mee te nemen. Met een enkel paar ski’s is strak trekken van de kabel ter hoogte van de schoenplaat genoeg, dan krijgen ze de kabel nooit over de binding heen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie