Kunnen schoenen op ieder board/binding?

Hallo, ik ben een beetje nieuw in de snowboard wereld. Ik ga steeds vaker snowboarden in Snowworld en wil toch eigenlijk mijn eigen schoenen gaan aanschaffen.

Zijn de schoenen universeel voor de bindingen op de snowboards, of zit daar verschil in?

Als het goed is kun je alle schoenen in elke binding krijgen… Je moet echter wel letten op verschillende merken…

bijvoorbeeld het middelmatige merk burton heeft kartels op de binding die overkomen met de kartels op de burton schoene (waardoor het zogenaamd steviger in de binding zou zitten)… als je hier dus met andere schoenen instapt worden je schoenen vernield door die kartels… let daar op…

Hm oke. Ik weet niet precies welke bindingen Snowworld heeft. Maar ik ga erop letten. Heel erg bedankt!

In principe kan dat idd. Sterker nog vele boarders hebben board, bindingen en schoenen van verschillende merken. Vaak ook omdat mensen eerst schoenen kopen en later pas een board.
Het is belangrijk dat de binding goed pas. Dus niet te klein en niet te groot. Mijn kleine maatje 36 schoenen moeten echt in een small binding, want anders is de binding te groot. Zowel in de lengte als de breedte.

Als je schoenen gaat kopen, veel passen! Je hielen mogen niet omhoog komen als je naar voren leunt en op je tenen staat. Als je gewoon staat mogen je tenen de voorkant net raken. Je moet je tenen wel gewoon kunnen strekken, je hebt dus minder ruimte dan in gewone sportschoenen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Kijk dit zijn tips waar ik wat mee kan! Ik heb schoenmaat 40 (sportschoen) en wel smalle voeten opzich. Ik ga gewoon eens rondkijken!

Je hebt anders ook een merk wat met ronde plaatjes op het board werkt en een kliksysteem in de schoen, lijkt een beetje op het systeem van wielrenschoenen.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Hm oke. Nooit van gehoord.
Welke lengte van board moet ik hebben? Ik heb gehoord dat hij tot ongeveer je schouder moet komen. Ik ben 1,74 en kijk een beetje rond voor een board van 1.50-1.55m. Zit ik goed?

Ik heb mijn board altijd gekocht zodat hij net onderaan mijn kin kwam. Ik weet niet of je al uitgegroeid bent, zo niet zou ik als ik jou was je board wat groter kopen zodat je er wat langer mee door kan gaan. Een iets te groot board help ook nog eens om je techniek te verbeteren omdat je hierdoor harder moet werken.
Als je wel uitgegroeid bent zou ik hem gewoon op de juiste maat kopen dus tot onderaan je kin.

Live to ride, ride to live.

@ gast 198.

Beetje wrok richting Burton?(Ik heb de bindingen met kartels nog niet gezien)schoenen wel

OT: Schoenen koop je niet op basis van merk. maar op basis van een aantal stappen

  1. Ze moeten perfect zitten;
  2. Wat wil je doen op de Piste(off/Park)
  3. Daarna kleur en de rest
  4. Dan eerst proberen een paar test dagen af te werken en daaruit vind je wel een board dat bij je past.

Als je snowboards wil testen: vrijdag a.s. kan dat in Snowplanet (Spaarnwoude): http://www.snowplanet.nl/?pag=1486

Ik ben 24, 1.74m en een gewicht van 70, normaal postuur, dus ik ben wel uitgegroeid ;-)
Ik kan nu alleen staan en een beetje remmen. Sturen lukt nog amper. Voor alsnog gaat het mij er alleen maar om te snowboarden op een piste en misschien over een jaar of wat, als ik het een beetje kan, wat springen erbij. Een board vind ik vooralsnog te duur, maar ik vind het wel prettiger als ik eigen schoenen heb. Ik kijk wel op marktplaats naar goedkope boards, ik wil er ook nog niet teveel geld aan uitgeven, want misschien blijk ik het wel niets te vinden.

Tsja alle tips zijn wel wat gegeven. Merk van schoen naar binding maakt niet zoveel uit. Wat belangrijk is dat de schoen goed zit. De goedkopere schoenen als Burton Moto zijn wat allemansvriendjes en niet specifiek goed in iets (en voor ik iemand voor het hoofd stoot, ik gebruik ze zelf ook nog :p), maar zitten vaak wel direct lekker. Duurdere schoenen moet je wellicht even aan wennen maar geven op de langere termijn veel minder last van vermoeide voeten etc.

Neemt overigens niet weg dat niet alle schoenen goed overal op passen. Even een ervarings voorbeeld: ik heb op mijn Lib Tech board een paar Burton bindingen(die ik even tussen 2 haakjes niet weer zo kopen). Daar passen mijn Burton boots (uiteraard) perfect in. Op mijn Yes zitten nieuwe Ride bindingen, en die heb ik aardig lopen verschroeven om ze op m’n moto’s te laten passen. Het gaat nu goed, maar heb even eea moeten aanpassen.

Als je schoenmaat 43-44 hebt (us 10,5) mag je m’n moto’s overnemen;).

Goed advies in een shop in mijn ogen ook echt een aanrader. Ik heb zelf nogal moeilijke voeten, waardoor ik op veel te softe boots board voor mijn rij stijl. Nu heb ik ineens echter door goed advies wel een paar goed stijve op het oog waarvan ik dacht dat het niet goed zou zijn (heat molded etc;-) ).

@ Freek dat probeerde ik ook duidelijk te maken met let op de maat van de binding en je schoen. Maar inderdaad goed punt.

De reden dat ook bij de juiste maat het niet altijd allemaal lekker past meteen is om dat niet alle schoenen even breed zijn en ook in dezelfde maat in lengte aan de buitenkant kunnen verschillen. Maar er is dan ook een hoop aan boardbindingen te vertellen :)

@gast 591 als je nog niet zo veel kan, maar al zeker weet dat je het leuk vind is het inderdaad slim om wel schoenen te kopen. Ik heb jaren wel schoenen, maar geen board gehad. Schoenen die goed zitten is echt een wereld van verschil :)

Let it snow, let snow, let it snow!

@Bien: dat klopt helemaal. Had de bindingen ‘gepast’ met een paar Vans aan. Die hebben een stuk dunnere zool dan m’n eigen. Dat was dus een vervelende verassing thuis:p.

Als je stukje bij beetje je eigen uitrusting gaat aanschaffen zijn schoenen inderdaad het aller prettigst:p. Altijd maar die zweet boots van anderen:p

In principe passen alle softboots in elke snowboardbinding mits je de goede maat hebt, ook bindingen hebben maten.
Het is het natuurlijk wel zo dat een set (schoenen en bindingen) van het zelfde merk perfect op elkaar is afgestemd.
Ik heb al jaren Nitro schoenen en Burton bindingen, verhalen over “kartels” in bindingen zou ik met een korteltje zout nemen aangezien ik nu 15 weken met m’n Nitro schoenen in verschillende Burton bindingen heb gesnowboard en er is helemaal niks beschadigd.

Probeer een aantal opties en kijk of je verschil merkt, een goede afstelling van straps en highback is daarbij ook niet onbelangrijk.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ik heb nu 3 gebruikte boards op het oog. Een Burton met bindingen waarbij je je schoen ‘in’ de binding zet. Lijkt net een soort slof waar je in stapt. Een B-square (lengte 1.53m) met B-square bindingen en een Nidecker Swissblade (lengte 1.60m) met bindingen op een rond plateau met zo’n klik systeem. Schoenen zitten daarbij maar dat is mijn maat hoogstwaarschijnlijk niet. Wat raden jullie aan? Die met het kliksysteem hebben natuurlijk speciale schoenen nodig en zijn die niet ontzettend duur?

@ bobdebouwer

burton kartel heeft achter ribbels op de hiel… na 2 x boarden lagen mijn K2 f1 schoenen open… niet dat het erg is… is vooral visueel (schoen is na 1 of 2 seizoen toch vuilnisbakwaardig).

Heb nu burton bindingen gekocht (want de bindingen zijn van prima kwaliteit) malevita bindingen… Echter burton boards zouden verboden moeten worden :P… wat een dramatische (prijs)kwaliteit verhouding vergeleken met kleinere merken zoals Yess, libtech, Gnu, Never Summer, Nitro…

Ik heb thirty two schoenen in burtonbindingen. Gebruik ze al 3 jaar intensief maar mijn schoenen zijn nog steeds in orde.

Ik heb ook nooit problemen gehad met mijn Burton Mission bindingen, niet met mijn Forum schoenen en ook niet met mijn Salomon schoenen.

Ik zou als ik jou was (Topicstarter ;)) de step-in bindingen laten voor wat ze zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die er positief over was. Het instapgemak is (van horen zeggen) het enige voordeel. Als je alleen indoor board, kan een Flow-binding (die ‘slof’) wel handig zijn, vanwege het instapgemak, wat je op een korte indoorbaan vaak moet doen.

Ik heb verder geen idee om welk type board van B-square of Burton board het gaat, daar zul je iets meer info over moeten geven als je goede adviezen wil.

Running against the wind

Ik heb vroeger wel eens een huurboard gehad met step in bindingen maar vond ze niet prettig. Flowbindingen heb ik geen ervaring mee…maar ik hoor vaak dat de overbrenging van je bewegingen naar je board minder direct zouden zijn. Als je beginner bent, maakt dat nog niet zo veel uit of is het zelfs wel fijn i.v.m. vergevingsgezindheid…maar als je meer gevorderd bent, is een directe overbrenging wel belangrijk. Met schoenen maakt het ook verschil uit…beginnersschoenen zijn wat zachter en dus minder stijf als schoenen voor gevorderden…dat scheelt ook weer in de directheid van de overbrenging van je bewegingen.

Het "kliksysteem" wat hierboven genoemd wordt is het z.g. Emery systeem. Heeft voor en nadelen: voordeel is snel in en uitstappen, nadelen zijn: je hebt speciale schoenen nodig en als er ijs in het kliksysteem komt (wat snel gebeurd) kun je er niet zomaar meer instappen, je zult dan eerst het ijs weg moeten bikken ;-( Bij mijn weten wordt het Emery systeem ook niet meer gefabriceerd/geleverd dus weet dat als je het aanschaft en je schoenen zijn versleten dan moet je ook de bindingen vervangen. Anderzijds: Emery is via kanalen als Marktplaats en op bv de 2e hands beurzen (bv bij Telstar) voor een habbekrats te koop…

De bindingen waarbij het lijkt alsof je in een “slof” stapt zijn Flow bindingen. Voordeel is zeker het snelle aan en uit kunnen doen: je stapt in het deel wat over de voet gaat en hoeft enkel de highback omhoog te klappen en klaar. Wel is het zaak om de bindingen éénmalig goed af te stellen. Ook Flow is er in diverse maten (S-M-L-XL). Pas de maat van de binding aan op je schoen. Op de site van Duijvestein staan een aantal ‘conversietabellen’ zodat je precies kunt zien welke maat bindingen je bij welke schoenmaat nodig hebt (voor alle typen bindingen dus niet allen Flow).

Als één na laatste hebben we nog de ‘gewone’ strapbindingen. Deze worden het meest gebruikt. Persoonlijk heb ik voorkeur voor straps omdat je ze heel precies kunt afstellen. Het aandoen duurt iets langer maar met een beetje oefening kun je dat gewoon staande doen (op een vlak stuk natuurlijk… ;-) )

Als laatste kennen we de hardboots met de bijbehorende bindingen en boards. Deze laat ik hier even buiten beschouwing, ik ga ervan uit dat je niet in deze catagorie zoekt gezien het door jou aangegeven rider niveau.

Voor wat betreft schoenen sluit ik me bij eerdere commentaren aan: ga naar een shop en passen ! Nog mooier is als je gelijk kunt testen, bv in één van de indoorbanen. Dan weet je ook wat de schoen doet ‘in action’. Voor mij persoonlijk: kleurtjes, merken en prijs boeien me niet zo, pasvorm en afstemming van de schoen (en je overige materiaal zoals board en bindingen) op je niveau of het niveau waar je naartoe wil werken en stijl (bv park/piste/offpiste etc) zijn wel factoren van belang.

Dus als antwoord op je vraag of iedere schoen in iedere binding past: nee ! Emery is aparte categorie en maat binding moet zijn afgestemd op maat schoen (schoen mt 45 past echt niet in een binding maatje S …)

Overigens: kartels en ribbels bij Burton ken ik niet: heb zelf de Diode binding icm de Ruler schoen maar zie geen ribbels op de binding… Combi staat op de Nitro Pantera 166 cm. Niet geschikt voor het park, wel knalhard en stabiel on en off piste…

Dit ga ik meenemen in de aanschaf van mijn schoenen, board en bindingen. Ik heb het niet dringend nodig, het is meer een makkelijkheid en uit een hygienisch oogpunt dat ik graag schoenen wil. Bedankt voor de tips!

pas flow bindingen op een burton snowboard ??

ja en kijk ook even hier

http://eur.burton.com/womens-d%C3%A9j%C3%A0-vu-board/276044,…

Dan kan je het zelf nalezen

Let it snow, let snow, let it snow!

Plaats een reactie