Welk Dorp / goede tips voor locatie?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Hallo, samen met mijn vriendin probeer ik ieder jaar weer een ander skigebied te vinden in Oostenrijk, waarbij een aantal zaken belangrijk zijn, weinig / geen sleepliften in het skigebied, liften die eenvoudig bereikbaar zijn zonder al te lang in een bus of auto te moeten zitten, redelijk groot skigebied maar vooral afwisseling, apres ski hoeft niet te uitbundig te zijn zoals in Ischgl maar vooral gezellig en redelijke keus in restaurants.

Dit jaar aan het orienteren op Silvretta Montafon, zeker na de realisatie van de nieuwe verbindende lift. Alleen ik ken het gebied totaal niet en weet niet welk dorp het beste past bij onze wensen. Wie kan mij hierbij verder helpen?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 07 apr 2021 17:21

Ik zou gaan voor Schruns-Tschaguns. zonnig, leuke plaatjes met een historisch centrum, levendig, maar niet te druk en centraal gelegen voor allee skigebieden in de omgeving, en is goed bereikbaar (zonder sneeuwkettingen)

Waidring in Oostenrijk is ook een leuk gebied en in vergelijking met de buurtdorpen niet duur.

@Michel,
topicstarter vraagt om dorpen in het Montafon. Waidring ligt heel ergens anders.
Zit zelf komende winter in St. Gallenkirchen

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Niet vergeten 1 dag Gargellen te doen…heerlijk rustige gebiedje.

Als je bereid bent voor boodschappen en vertier eventjes te lopen maar wel snel in de skilift te staan, dan is schruns, maar dan in de buurt van de Vandansbahn een aanrader.
Montafon heeft een prima interactieve kaart op de website waar je onderkomens kunt zoeken en boeken.

Zit zelf al jaren in St. Gallenkirch. Dichtst bij het grootste skigebied (Silvretta Nova via valiserabahn), sinds vorig jaar daar ook rechtstreekse aansluiting op Hochjoch, en overige skigebiedjes (Golm en Gargellen) zijn ook redelijk snel bereikbaar met auto of bus.

Zoals Gast468 al zegt: vergeet zeker niet een dagje Gargellen te doen. Heerlijk rustig, mooie lange pistes, sneeuwzeker, goed eten etc.

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. De voorkeur gaat hier ook naar St. Gallenkirchen. We hebben echter besloten om dit jaar eerst een paar dagen naar Hinterglemm te rijden. Mogelijk dat we de tweede keer naar Silvretta gaan.

Hinterglemm is top

gerlos?

Major topic kick…

Inmiddels een jaar geleden, dit jaar zit ik in St. Gallenkirch.

Hoe was het geweest daar? Hoe ervaarde je dit dorp?
En kun je er 's avonds nog een beetje uit de voeten?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Inmiddels een jaar geleden, dit jaar zit ik in St. Gallenkirch.

Hoe was het geweest daar? Hoe ervaarde je dit dorp?
En kun je er 's avonds nog een beetje uit de voeten?

Ferdinand op 24 nov. 2013 21:43

Eerlijk gezegd kan ik je nog geen antwoord geven… We zijn uiteindelijk naar Hinterglemm gegaan en in maart nog naar Grossarl. Dus Silvretta Montafon, staat nog steeds op mijn to-do list

oké, thanx @Fuel_80
ik had al zo’n vermoeden :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Wij zitten als een paar jaar in het Montafon, bevalt prima. Mooi skigebied, goede sfeer en goed aan te rijden. Hebben in Partenen gezeten, vanaf daar met de skibus een minuut of 5 rijden. Zitten nu met de kerst in Gallenkirch, een paar minuten lopen naar 2 kabelbanen. Kan je het gebied dus zeker aanraden.

Hier ook al een aantal jaren in Montafon. Begonnen in Schruns, toen 3 jaar Gaschurn en nu St Gallenkirch. Dat laatste heeft te maken met de dafafdaling. De kinderen zijn nu groot genoeg om deze te doen en in Gaschurn is hij (tot nu toe, misschien wel dit seizoen?) niet geprepareerd. Prima te doen als je een ervaren skier bent.

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op dit gebied.
Ik twijfel op dit moment erg tussen Schruns en St Gallenkirch.
Wij gaan met z’n 2-en zijn één keer op ski-vakantie geweest (Tannheimer Tal: Jungholz) en hebben hier 3 dagen les gehad. We zijn dus beginners en op zoek naar veel blauwe(of: makkelijkere rode) pistes/afdalingen: in Jungholz vonden we de afdalingen vrij kort (langere afdalingen vonden we nog net iets te moeilijk). Verder houden we niet zo van sleepliften; aan aprés ski hebben we niet echt behoefte.

Als ik de pistekaart bekijk zie ik vanaf Gallenkirchen 2 lange gondelliften (Hochjoch en Valiserabahn) naar 2 verschillende gebieden: vanuit Schruns zie ik de Hochjoch en Zamang Bahn.
Op zo’n kaart vind ik het lastig in te schatten welk gebied geschikt is (blauwe afdalingen).
We zijn verder gebonden aan de drukte (schoolvakanties) - en ik vraag mij af in welk van deze dorpen de wachttijden bij de liften dan het kortst zijn.

Bij de Zamang lift en Grasjoch lift is geen dalafdaling. Bij de Hochjoch en de Valisera wel een dalafdaling. Hochjoch zit een vervelend stukje, maar goed te doen en bij de Valisera is het einde van de dalafdaling een blauw pad. Goed te doen, wel prikken als je geen vaart hebt.

Bij allebei voldoende blauwe pistes en heel montafon heeft bijna geen sleepliften en je kan deze prima ontwijken. Als je beide gebieden wilt doen is St Gallenkirch een betere optie. In St Gallenkirch en Schruns zijn de skischolen boven op de berg. Dus drukte is er tot uur. Daarna wordt het beter. Of voor uur in de lift zitten.

Ik raad jullie wel aan om nog een keer een aantal lessen te nemen. Vooral leuk om het gebied met een leraar te doorkruisen.

Schruns is trouwens meer een stadje, bij de Zamangbaan geen après ski. Hochjoch en Valisera wel.

Bedankt Gast492 voor je reactie: Gallenkirch lijkt het inderdaad te gaan worden:
mocht je nog aanraders hebben voor goede hotels/appartementen dan houd ik mij aanbevolen.
Garfrescha schijnt mooi op/aan de piste te zitten, maar daar schijn je me de lift heen te moeten: hoe doen we dit s’avonds: blijft deze lift dan open én is dit niet lastig met koffers?

Heb inmiddels een mooie/handige site gevonden met alle afdalingen (lengte+kleur):
http://www.bergfex.at/silvretta-montafon/panorama/
Leuk die voorpret :-)

Wij hebben hier gezeten [850 meter vd liften - Sport Harry 2000]. Goed bevallen [kleine woonkamer maar prima te doen voor max. 4 personen].

http://www.haus-kraft.com/

Kijk eens op Daar een aanvraag doen en je krijgt aanbiedingen van de verhuurders in je mailbox. Gafreschka lijkt mij leuk, er zijn 2 restaurants daar. Dus savonds kan je niet naar beneden. Koffers worden per lift naar boven gestuurd.

Wij gaan in februari naar Silbertal. Ben benieuwd.

Leuk zeg, om dit allemaal eens te lezen. Ik woon al heel wat jaren in het Montafon, en heb een Hotel in Gargellen. Het is superleuk om eens te lezen hoe over "ons" skigebied wordt gepraat hier. Leuk! Dennis, veel plezier in februari! Niet vergeten een dagje Gargellen te doen he, is een mooi sprookjesachtig dorp ;-)

Welk hotel dan helen?

Niet voor Schruns gaan.
Gaschurn is een veel betere keus. St. Gallenkirch een goede tweede.
Veel meer sfeer (al is er zeker geen grote apres ski) en waar Schruns vaak net onder de sneeuwgrens ligt zit Gaschurn (en Gallenkirch ook wel) er 9/10 keer net boven.

Ik was van 5 t/m 9 februari voor een short ski in Montafon. Wij verbleven in pension op 50 meter van Hochjoch lift. Met Schruns is niets mis. Après ski bij Urmonti (naast Hochjoch lift) is prima. @Henkie heeft wel een punt voor wat betreft de dalafdaling. Deze was in St. Gallenkirch onder de 1300 m beduidend beter dan in Schruns. Boven de 1300 m echter waren de omstandigheden in Hochjoch gebied echter top. En hoewel wij geen wachttijden hadden was het in Silvretta Montafon gebied een stuk drukker. Een tip: doe een dagje Gargellen. Vonden wij een toppertje. Vergeet niet naar de Obwalthütte te gaan op 1800 m langs blauwe 2.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik was van 5 t/m 9 februari voor een short ski in Montafon. Wij verbleven in pension op 50 meter van Hochjoch lift. Met Schruns is niets mis. Après ski bij Urmonti (naast Hochjoch lift) is prima. @Henkie heeft wel een punt voor wat betreft de dalafdaling. Deze was in St. Gallenkirch onder de 1300 m beduidend beter dan in Schruns. Boven de 1300 m echter waren de omstandigheden in Hochjoch gebied echter top. En hoewel wij geen wachttijden hadden was het in Silvretta Montafon gebied een stuk drukker. Een tip: doe een dagje Gargellen. Vonden wij een toppertje. Vergeet niet naar de Obwalthütte te gaan op 1800 m langs blauwe 2.

Peter30 op 18 feb. 2014 20:45

De voormalige Silvretta Nova (St Gallenkirch/Gaschurn) kant is dan ook duidelijk het mooiste en het modernste stuk van het skigebied. De Schruns kant is op de 2 nieuwe liften na duidelijk ouder en minder boeiend qua pistes. Aan de St Gallenkirch kant zitten ook de leukste skiroutes en off-piste stukjes tussen de pistes door.
En idd Gargellen is ook een erg leuk gebied voor een dagje.

even dit topic stelen:

voor shortski eind januari min of meer al gekozen voor St Gallenkirch, vanwege de centrale ligging in het montafon gebied en de dalafdaling. Nu drinken wij wel graag een glas na het skiën (hoeft geen uitbundig gedoe te zijn maar een gezellige schirmbar op of onderaan de piste is wel een must) en zitten we graag dicht bij de lift.

Nu heb ik begrepen dat je best dicht bij de Valiserabahn zit, maar op google maps lijkt het mij daar zo rustig en ligt het eigenlijke dorpscentrum wat verder? Is daar wel wat te doen of is daar enkel parking? Zit daar skiverhuur, zijn daar restaurants in de buurt, enz…?

Heb ook al gemerkt of gelezen dat Gaschurn wat gezelliger is maar het gebrek aan een (deftige) dalafdaling stoort me daar toch. En Schruns lijkt me dan weer te groot, wil toch een beetje een gezellig dorp.

@Denis

Zo groot is Schruns nu ook weer niet en het heeft enkele prima restaurants. Als ik je wensen lees heb ik wel een tip voor jullie. Haus Tinabella. 50 meter van Hochjoch Bahn. Bij sneeuw in het dal ski je tot aan de deur (afgelopen februari helaas niet

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Valiserabahn is vlakbij het centrum. St Gallenkirch is wel een typisch lintdorp. Beneden bij de Valiserabahn zitten 2 gezellige barretjes. Ook een wat grotere met terras. Skiverhuur zit er trouwens ook. (Intersport en Sport 2000).

Schruns is inderdaad niet zo groot als het lijkt. Knus centrum en inderdaad wat goede restaurants. (De Italiaan en Litz zijn aanraders). Wij huren altijd lockers voor de skies en schoenen.

Om dit topic weer nieuw leven in te blazen;

Hoe is jullie Montafon allemaal bevallen? En welk dorp heeft nu de voorkeur voor de mensen die daarover kunnen oordelen - meerdere dorpen bezocht?

Wij, twee stellen van rond de 30 jr, denken erover om net na de kerst een aantal dagen Montafon te bezoeken, en wellicht ook met oud en nieuw (iemand daar ervaring mee - we verwachten uiteraard geen enorme party’s) daar te zijn.

Alle tips, die hier nog niet genoemd zijn - ook qua accommodaties etc, zijn welkom!

Cheers ,

powwowwow jippie yoo jippie yee

Plaats een reactie