De mysterieuze groene bolletjes

Vorig jaar was er een (of meerdere) topics over de groene bolletjes bij je profiel. Toen bleek dat je per aantal klikken op de knop "behulpzaam" er uiteindelijk een groene bol bij krijgt. Ik vergeet echter bijna altijd als ik een topic start iemand daarmee te belonen als hij/zij iets zinnigs heeft gezegd. Ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

Ik zie nu niet aan de groene bolletjes af of iemand meer behulpzame input geeft of niet, dus vraag ik me nu wel af wat de meerwaarde van de bolletjes is. Het is niet/slecht te checken of iemand echt behulpzaam is of dat hij meer gebruikt wordt als "vind ik leuk" knop.

Hoe worden de groene bolletjes nu berekend? En wat kan een forumbezoeker hier nu aan aflezen?

Ik ben niet aan het azen op groene bolletjes hoor (maar ik verdien het natuurlijk wel, hehe) maar ik volg het gewoon niet. Misschien kunnen Paul E en Martijnski er ook weer een mooi verhaal van maken.

Serfaus

Waaat ik zie nu opeens dat ik twee bolletjes heb! Duss even voor de duidelijkheid: dat komt niet door dit topic! Haha.

Serfaus

Dus als ik er in het openbaar om vraag krijg ik ze? Ik weet nu hoe het werkt.

Je hebt punten, vroeger kon je die zien, nu kunnen alleen de admins dat. Vanaf 20punten krijg je een tweede bolletje, 100 een derde en 1000 een vierde. Vroeger kreeg je een punt per bericht en per behulpzaam. Iedereen kon toen een bericht behulpzaam vinden. Nu is het een punt per behulpzaam en enkel de TS kan dit geven.

Vroeg me al af waar die bolletjes voor zijn :P ik dacht namelijk dat dat stond voor de hoeveelheid posts die je hier hebt. Waar kan je zien hoeveel punten je hebt dan?

Not all who wander are lost

Zoals Robin al aangaf, dat kunnen alleen de admins (vroeger kon je het zelf ook zien).

Robin? Aaah, dr dre! ;-) nu ga ik uwen echte naam niet meer vergeten se…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Whaaat? onze dr dre heeft zijn naam aangepast?

Hopelijk laat je de hoofdtelefoon in je avatar staan, want het had wel iets :)

Even een reminder: sinds de invoering van dit systeem heb ik mijn onderschrift op een nuttige manier gebruikt… :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Klopt het dat je niet bij elk bericht "behulpzaam" kan aanklikken?

Alleen de TS (topic starter) kan dat, naamgenoot.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Waaat ik zie nu opeens dat ik twee bolletjes heb! Duss even voor de duidelijkheid: dat komt niet door dit topic! Haha.

Karlijn op 27 nov. 2012 23:24

Omkoperij Karlijn ;-) Maar inderdaad, ik had vroeger vaker het gevoel om op de behulpzaam knop te drukken dan nu. Al moet ik ook wel zeggen dat ik niet echt een topic opener ben :)

Kunnen ook gasten op de knop “behulpzaam” klikken? Het merendeel van de TS’ers zijn gasten.

Robin? Aaah, dr dre! ;-) nu ga ik uwen echte naam niet meer vergeten se…

Kristof op 27 nov. 2012 23:49

Haha ik twijfelde nog tussen Simon en Robin :D

Whaaat? onze dr dre heeft zijn naam aangepast?
Hopelijk laat je de hoofdtelefoon in je avatar staan, want het had wel iets :)

Niels op 28 nov. 2012 00:14

Zal ik doen !

Het bolletjessysteem heeft nog weinig nut nu, als je alleen zelf als je een topic opent kan bepalen dat je ‘behulpzaams’ geeft, dan krijg je er echt weinig bij. Karlijn is eigenlijk de eerste die ik een bolletje zie bij krijgen :)

Het nut van de bolletjes was oorspronkelijk om mee te geven wie hier veel goede reacties gaf en wie niet. Iemand met drie bolletjes was bijvoorbeeld erg betrouwbaar met info terwijl één bolletje een beginner was. Nu blijven de bolletjes hangen bij 1 en 2.

Sinds de 100% controles op Schiphol komen er steeds minder bolletjes ons land binnen. Misschien dat we nu via Brussel (en Wintersporters.be) groene bolletjes moeten scoren?

En pas op hè, we hebben vorig jaar ook met zijn heleboelen een keer straf gehad. Ging ik van 3 bollen naar 1 bol :-)

mama on a mission in the snow

En pas op hè, we hebben vorig jaar ook met zijn heleboelen een keer straf gehad. Ging ik van 3 bollen naar 1 bol :-)

Rachel P. op 28 nov. 2012 17:03

Nee dat waren balkjes. Die veroorzaakten een doffe ellende hier op het forum. Bollen zijn beter, voor meer info: bol.com…

En Rachel, ik heb jullie wel een beetje gemist bij de meeting in Landgraaf. Volgende keer nog beter je best doen om aanwezig te zijn, zou erg leuk zijn.

Op het Alpinforum hebben ze een leuk systeem. Ik weet niet hoe het precies geteld wordt, maar als je veel of behulpzaam reageert en dus stijgt in rang, stijg je ook naar een hogere berg. Deze staat dan onder je naam en avatar bij iedere reacie. Je begint bij Meerespiegel (zeeniveau, 0m dus) dan Massada (5m) dan Grosser Müggelberg (115m) en na nog heel wat bergen bereik je dan uiteindelijk de hoogste toppen.

Misschien leuk om een variant hiervan in te voeren?

Ik ben het wel met Niels en Matthijs eens (had ze er graag een bolletje voor gegeven ;)) maar ik ben wel van mening dat de kwaliteit ver boven kwantiteit moet gaan. Het blijft tenslotte een indicatie die de waarde van een bericht onderstreept (of juist ontkracht).

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Anders geven we de groene bolletjes trui per aantal weken lid. Daar zal ik zelf wel voorstander van zijn :-)

Dream. Explore. Discover.

Vroeg me al af waar dat voor was, dacht ook aantal weken (jaren) forumlid.
Maar spreken jullie in ons buurland niet over bollekes? ;-)

Dienten Die Alte schule

Misschien dat ie hiervoor zijn naam heeft veranderd, wil niet laten weten dat ie redelijk wat groene bolletjes verdient ;-)

http://www.nu.nl/muziek/2970394/dr-dre-bestbetaalde-ster-in-…

Life is fun, so enjoy it

@Koetze
Ik ook…

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Toen iedereen overal te pas en te onpas op ‘behulpzaam’ kon klikken hielpen een aantal forumleden elkaar onterecht aan een ‘eindbaas’ status. Sinds dit seizoen kijken we of het misschien beter werkt als degene die de vraag stelt bepaald of een antwoord hem/haar hielp of niet. Het gaat inderdaad wat minder hard maar Karlijn heeft bijvoorbeeld zonder hulp van de admins een extra bolletje verdiend.

De bolletjes worden overigens een keer per dag berekend dus je weet pas de volgende dag of je antwoord iets heeft opgeleverd. En het tweede bolletje is eerder verdiend dan je zou denken. ;)

MAND!

@Yo-han ik geloof er niets van haha

Ik vertoef de laatste tijd niet zo vaak meer op het forum, dus dit topic van Karlijn was mij ontgaan, vandaar mijn late reactie.

Allereerst de kleur van de bolletjes. Deze kleur kun je zelf instellen door gebruik te maken van de functionaliteit van de browser (in dit geval Google Chrome). En zo valt er veel meer in te stellen, zoals lettertype en de wijze waarop de bolletjes getoond worden.

Dit zijn mijn persoonlijke instellingen:

null

Dan de vraag of het aantal bolletjes de mate van behulpzaamheid op een juiste manier reflecteert? Ik denk zelf in redelijke mate. Al denk ik dat bij veel mensen hier op het forum wel een extra bolletje op z’n plaats zou zijn. Bijvoorbeeld Cheizz en ReneS (ebastiaan) die heel veel adviezen hebben gegeven in diverse topics. En bij mij zou er best wel eentje afkunnen.

Hoe heb je het scoren van bolletjes zelf in de hand?

Door kratten Jupiler richting het hoofdkwartier te sturen:

null

Door blogger te worden (4 bolletjes in de pocket)!

Door ervaringen toe te voegen bij de wintersportgebieden op deze site. Als je alles aanvinkt en een recensie schrijft krijg je er 5 punten bij. Ik heb zelf voor alle skigebieden die wij bezocht hebben en hier op de site staan een recensie geschreven. Hiermee ben ik binnen 1 dag op de drie bolletjes gekomen.

Het aantal weken lid is ook wel handig om te laten zien. Ik reageer lang niet overal op en dus zal ik in de ranglijst der bolletjes niet zo snel stijgen. Zeker als je dit gaat afzetten naar het aantal weken dat ik hier inmiddels kom. Dit geeft in mijn ogen toch ook een soort van loyaliteit en tevredenheid aan :)

Member of global cooling initiative

Persoonlijke instellingen… zeveraar :D

Altijd baas boven baas :D

null

Het zou wel leuk zijn als topicstarters ook beloond kunnen worden. Niet als ze om hulp vragen maar bijvoorbeeld als mensen een leuk topic starten of nuttige informatie posten.

En alleen topicstarters reacties laten belonen is niet heel representatief want dat zijn vaak gasten. Misschien een aantal erg actieve forummembers ook die mogelijkheid geven.

Of nog beter iets als het karma systeem van Tweakers.net waarbij reacties beoordeeld worden. Hoe hoger de reactie gemiddeld beoordeeld wordt door hoe meer punten je ervoor krijgt. De allerslechtste reacties worden automatisch ingeklapt zodat je de inhoud niet ziet. Dat zou hier meteen het probleem van nutteloze reacties van gasten deels verhelpen.

to ski or not to ski, thats no question

Plaats een reactie