Prijsverschil sneeuwkettingen ook kwaliteitsverschil?

Ik ben voor mijn aanstaande wintersport aan het kijken voor sneeuwkettingen voor mijn auto (bmw 1). Mijn bandenmaat is 205/55/r16. Nu kom ik op internet prijzen tegen van 19,95 tot 140,00.

Die van 19,95:
http://www.heuts.nl/shop/sneeuwketting-ct-racing-kn110…

Die van 140,00:
http://www.skibox-online.nl/thule-sneeuwkettingen-xb-16-mt-2…

Kijk natuurlijk zit er kwaliteitsverschil in, maar 120 euro verschil in prijs vind ik wel erg veel. Beide kettingen zijn Tuv-gecertificeerd, ik ga eens per jaar op wintersport, dan lijken die eerste kettingen mij prima?

Ik denk dat de duurzaamheid een belangrijke factor is. Heb je een auto lang en ga je veel en vaak naar de alpen dan kun je beter een duurdere nemen. Maar vaak is dat niet nodig. De laatste 10 jaar 2 a3 keer per winter naar de alpen geweest en heb ze 1 keer om moeten leggen. Ik heb een setje van de gamma van 16,95.

Hou er wel rekening mee dat je een achterwiel aangedreven wagen hebt met erg brede banden. Daar zou wel eens te weinig ruimte tussen band en schokbreker kunnen zijn om normaal kettingen om te leggen. Met mijn MB heb ik hier ook last van. Alleen als ik de krik er onder zet heb ik voldoende ruimte. Anders kom je in nog een duurdere categorie terecht van de spike spiders en maggi track. Die klik je op een adapter die je voor de wintersport monteert. Die komen dus niet achter de band.

Ik denk dat de duurzaamheid een belangrijke factor is. Heb je een auto lang en ga je veel en vaak naar de alpen dan kun je beter een duurdere nemen. Maar vaak is dat niet nodig. De laatste 10 jaar 2 a3 keer per winter naar de alpen geweest en heb ze 1 keer om moeten leggen. Ik heb een setje van de gamma van 16,95.
Hou er wel rekening mee dat je een achterwiel aangedreven wagen hebt met erg brede banden. Daar zou wel eens te weinig ruimte tussen band en schokbreker kunnen zijn om normaal kettingen om te leggen. Met mijn MB heb ik hier ook last van. Alleen als ik de krik er onder zet heb ik voldoende ruimte. Anders kom je in nog een duurdere categorie terecht van de spike spiders en maggi track. Die klik je op een adapter die je voor de wintersport monteert. Die komen dus niet achter de band.

SPAM op 3 dec. 2012 09:54

Ik heb ergens gelezen dat het misschien een voordeel kan zijn als je de auto voor het monteren van de sneeuwkettingen op een houten blokje rijdt, zodat er minder band contact maakt met de weg en de sneeuwkettingen makkelijker aan te brengen zijn. Denk je dat ik dan nog steeds last heb van mijn schokbrekers?

Extragratis tip: bij de Gamma zijn deze week de sneeuwkettingen in de aanbieding voor 19.99!

Heb de laatste jaren kettingen van Karwei gebruikt van zo’n 18 euro. Is prima mee te rijden maar nadat je ze een weekje om de banden hebt gehad kan je ze weggooien want ze roesten waar je bij staat.

Ik heb nog een nieuwe set liggen van m’ n vorige 3 serie en voor de bandenmaat die jij opgeeft. Het is een set van Pewag en hebben 100 € gekost. Een duurdere set is over het algemeen ook iets makkelijker te bevestigen. Doe een bod enhet zijn de jouwe.

Hoge bomen........lange latten!

Niels. laat je goed adviseren met kettingen, en neem zeker niet van die goedkope.Niet te veel ruimte tussen de schakels.
Vrienden van ons hadden kettingen van Karwei en zijn er bijna door verongelukt: gleden van de weg af, bijna de afgrond in,de kettingen konden geen grip maken., te veel ruimte tussen de schakels. En de schakels waren van pruts materiaal.
De eigenaar van het app, stond er hoofdschuddend bij, en is met hem naar een goede zaak gereden om nieuwe te kopen. Dus ga niet voor zoiets naar Karwei Gamma of nar andere van dit soort zaken… Via de ANWB kun je ze ook bestellen, dan weer je zeker dat het goede zijn, zijn zeker wat duurder maar dan heb je ook wat goeds, en kun je jaren en jaren genieten van je wintersport.

ik lees bij SPAM dat hij ze maar 1 keer in de 10 jaar nodig heeft, nou het maakt dan nog wel een verschil.
waar je zit, wij gaan elk jaar in februari, en hebben ze elk jaar nodig om bij ons huisje te komen.Zonder red je het meestal niet.
en vanaf het huisje naar de piste redden we het meestal ook niet op alleen de winterbanden.

Hoe goed of duur de kettingen ook zijn, zonder een goede montage zegt de kwaliteit niets. Vorig jaar moesten we met 5 auto’s de kettingen om doen. De twee auto’s die als eerste weg waren, kwamen we halverwege tegen met een gebroken ketting. Gouden tip: oefen thuis in droog weer eens zodat je in de sneeuw/kou niet tot verassingen komt te staan.

110% snow addicted

Heb net toch maar het risico genomen en een setje gehaald bij de Gamma. De kans dat ik ze nodig heb is al niet heel groot, en ik vind het dan ook zonde om voor 1 keer een week wintersport per jaar hele dure kettingen te kopen. Is misschien anders wanneer je bijvoorbeeld in Oostenrijk woont, of wanneer de auto van jezelf is (ik heb een leaseauto). Kettingen zien er zo op het eerste gezicht wel prima uit, zal ze morgen eens proberen onder te leggen.

De laatste jaren hebben wij elke reis de kettingen nodig gehad. We hebben een goedkoop setje van ong. €25,- gekocht en daar 5 winters mee gereden. Waren prima kettingen, ze roesten alleen na 1x gebruik maar als dat nu het ergste is. Hebben ze vervangen voor een andere maat kettingen, hebben nu dezelfde maat als de topic opener aangeeft. Duurdere kettingen zijn vaak makkelijker om te leggen, dat is toch ook wel een plus als je in het donker in een sneeuwstorm die dingen probeert om te leggen. ;)
Vindt niet dat het erg brede banden zijn, zijn juist smaller als onze zomerbanden.

Leg ze ff eens als test thuis om. Dat blokje helpt niet met de schokbrekers. Die zitten aan de binnenkant. Let er ook op dat je de kettingen achter monteert bij de 1serie. Hou je krik in de buurt voor het geval je wagen zo zwaar beladen is dat je niet meer tussen band en wielkast kunt komen. Naast de krik zou ik een setje handschoenen klaar leggen. Dan ben je 100% voorbereid.

Leg ze ff eens als test thuis om. Dat blokje helpt niet met de schokbrekers. Die zitten aan de binnenkant. Let er ook op dat je de kettingen achter monteert bij de 1serie. Hou je krik in de buurt voor het geval je wagen zo zwaar beladen is dat je niet meer tussen band en wielkast kunt komen. Naast de krik zou ik een setje handschoenen klaar leggen. Dan ben je 100% voorbereid.

SPAM op 3 dec. 2012 22:09

En niet te vergeten een lamp. Bij conrad ofzo (led lampje). Heel erg handig in het donker!! Zie je wat meer.

Persoonlijk was ik ook voor een set van de ANWB gegaan, maar dat advies komt inmiddels te laat :). Kwaliteitsverschil is er echt wel en op marktplaats staan vele ongebruikte sets die kwalitatief ook goed zijn. 205 is inderdaad helemaal niet breed qua band en ik geloof dan ook niet dat het problematisch is om ze te monteren. Thuis eerst in het licht een keer proberen en daarna in de donkerte een keertje en je legt ze er daarna indien nodig in de sneeuw in no-time op. Wat is nog meer handig?

  • zo’n hoofdlampje die je bij de Action voor een paar Euro kunt kopen: heb je je handen vrij
  • handschoenen
  • dekentje om op te zitten
  • oude jas: zonde om met je mooie skijas is die smerige wielkasten te gaan

Ik heb ze elk jaar bij me (inclusief handschoenen en een paar vuilniszakken waarop ik met mijn knieen kan zitten in de sneeuw/blubber). Vorig jaar had ik ze voor het eerst nodig onderweg naar Les Menuires. Iedereen werd naar de kant begeleid en daar moest je de kettingen omdoen. Daar waren ook allemaal mensen met jasjes (soort verkeersregelaars) die hielpen met het omleggen van de kettingen zodat de doorstroming iets sneller ging. Al heel snel stonden er twee mannetjes bij onze auto die gewillig de kettingen erom legde alsof ze niks anders deden. Ik was hier heel blij mee. Echter onderweg omhoog ben ik één ketting verloren :( Toen we op een stuk even stil stonden attendeerde een Engelsman mij hierop. Hij zag een ketting afvliegen. Ben maar verder gereden en kwam goed boven. De kettingen die ik had gekocht kwamen bij de Halforts vandaan en waren tussen de 40 en 50 euro. Dit jaar dus even nieuwe kopen voor aankomend seizoen.

De meeste kettingen moet/kun je beter na een km of minder opnieuw aanspannen. Dat geldt ook voor de zogenaamde zelfspannets. er is namelijk maar een bepaald stukje zelfspannend vermogen. De goedkoopste kettingen houden het lang mits strak om de band gelegd. Ff stoppen en 1 of 2 schakeltjes verder spannen en verder ok. Knappen of los springen komt in 95% vanwege te los en dus te veel wringende krachten.

En duurdere ketting houdt die krachten langer maar als ze te los zitten kunnen ze schade in de wielkast veroorzaken.

@SPAM Mocht ik ze aankomend seizoen nodig hebben, dan zal ik daar zeker op gaan letten, anders komt de veiligheid in gevaar en wordt het bovendien een duur grapje. Dank je wel voor de tips.

Natuurlijk zijn die duurdere wel beter maar het goed vastzetten en na een paar kilometer natrekken is wel het allerbelangrijkst. Over het algemeen heb je de kettingen bijna niet nodig. Ik heb goedkope, middelmatige en heel lang geleden ook wel eens dure gehad maar ze doen het allemaal. De dure gaan wel langer mee. Maar als je een nieuwe auto koopt heb je toch vaak ook weer nieuwe sneeuwkettingen nodig omdat je bandenmaat anders kan zijn. Ik hou het nu maar op de goedkopere, dan is het ook niet zo erg als je ze moet vervangen. We checken wel altijd voor we weg gaan of alles nog heel is en na de wintersport maken we ze goed schoon en droog zodat ze niet gaan roesten.

Ik snap echt niet dat mensen gaan besparen op iets voor de veiligheid. Akkoord je hebt ze misschien maar 1 of 2 keer nodig maar die keren dat je ze moet leggen kunnen wel veel narigheid voorkomen. Niet dat je sneeuwkettingen van 150 euro moet halen, dat is nu ook weer te zot. Ik kies altijd voor een merk dat zich er toch op toelegt om zulk product te maken, zeker niet voor iets van den aldi of gamma.

Ik snap echt niet dat mensen gaan besparen op iets voor de veiligheid. Akkoord je hebt ze misschien maar 1 of 2 keer nodig maar die keren dat je ze moet leggen kunnen wel veel narigheid voorkomen. Niet dat je sneeuwkettingen van 150 euro moet halen, dat is nu ook weer te zot. Ik kies altijd voor een merk dat zich er toch op toelegt om zulk product te maken, zeker niet voor iets van den aldi of gamma.

Gast016 op 4 dec. 2012 08:39

Jij skiet ook met schep, pieper, sonde ABS airbag, kniebeschermers, rugprotector, elleboogstukken, helm, hebt een dure auto met 16 airbags eb rijdt nooit meer dan de maximale snelheid? Of bespaar jij ook?

http://www.goedkopesneeuwkettingen.nl/sneeuwkettingen-c-252…

iemand die mij kan vertellen of deze kettingen volstaan of dat ik maar beter toch richting de top-A-merken ga?

Ik heb enkele weken geleden nieuwe kettingen aangeschaft, via de NSkiV krijg je een korting op RUD-kettingen. Ik denk dat hierboven al voldoende de verschillen zijn aangegeven en adviezen over de individuele keuzecriteria zijn gegeven.

Gelukkig heb ik die van mij ingepakt kunnen laten. Bij het op 2 feb naar boven rijden richting La Rosiere werden halverwege de berg auto’s met winterbanden doorgelaten, andere auto’s dienden eerst kettingen om te leggen. Er lag flink sneeuw op de weg, als ik het zelf had moeten beoordelen had ik zonder meer de kettingen omgelegd. De wegschoonmaakmedewerker ter plaatse gaf aan dat het probleemloos te doen was met winterbanden. Dat bleek ook.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

http://www.goedkopesneeuwkettingen.nl/sneeuwkettingen-c-252… iemand die mij kan vertellen of deze kettingen volstaan of dat ik maar beter toch richting de top-A-merken ga?

Wouter op 18 feb. 2013 11:22

Dit zijn gewoon standaard goedkope sneeuwkettingen met TUV keuring. ik heb ze ook alleen ooit eens in de aanbieding voor 19,95 gekocht. Tis geen super A-merk maar zoals al eerder aangegeven is goed omleggen en aanspannen belangrijker.

Gast016 op 4 dec. 2012 08:39
Ik snap echt niet dat mensen gaan besparen op iets voor de veiligheid. Akkoord je hebt ze misschien maar 1 of 2 keer nodig maar die keren dat je ze moet leggen kunnen wel veel narigheid voorkomen. Niet dat je sneeuwkettingen van 150 euro moet halen, dat is nu ook weer te zot. Ik kies altijd voor een merk dat zich er toch op toelegt om zulk product te maken, zeker niet voor iets van den aldi of gamma.

SPAM 4 dec. 2012 09:30
Jij skiet ook met schep, pieper, sonde ABS airbag, kniebeschermers, rugprotector, elleboogstukken, helm, hebt een dure auto met 16 airbags eb rijdt nooit meer dan de maximale snelheid? Of bespaar jij ook?

Slaat als een tang op een varken dit vergelijk!

Dan een nieuwe vergelijking: consumentenbond test winterbanden. Je kiest een band met predikaat "goed" met een prijs van 90 euro per band. Of had ik de testwinnaar moeten kopen van 160 euro per band?

Overigens is mijn setje van 19,95 euro Tuv gekeurd, wat dat ook inhoud. Moet ik nu een setje van 100 euro kopen die ook Tuv gekeurd is? De set die ik heb kan ik omleggen, en met zorgvuldig naspannen een duurzame en veilige oplossing gebleken. Wat is er dan mis mee?

Gast016 op 4 dec. 2012 08:39
Ik snap echt niet dat mensen gaan besparen op iets voor de veiligheid. Akkoord je hebt ze misschien maar 1 of 2 keer nodig maar die keren dat je ze moet leggen kunnen wel veel narigheid voorkomen. Niet dat je sneeuwkettingen van 150 euro moet halen, dat is nu ook weer te zot. Ik kies altijd voor een merk dat zich er toch op toelegt om zulk product te maken, zeker niet voor iets van den aldi of gamma.

SPAM 4 dec. 2012 09:30
Jij skiet ook met schep, pieper, sonde ABS airbag, kniebeschermers, rugprotector, elleboogstukken, helm, hebt een dure auto met 16 airbags eb rijdt nooit meer dan de maximale snelheid? Of bespaar jij ook?

Slaat als een tang op een varken dit vergelijk!

Gast640 op 18 feb. 2013 20:34

Waar denk je dat een aldi of gamma ze vandaan haalt ?? Die maken ze heus niet zelf in hun centraal magazijn. Is waarschijnlijk B keus van de bekende merken. (wie kent ze, niet opzoeken maar uit het hoofd)

Zoals al eerder vermeld valt of staat een ketting met goede montage.
Een maat van me had eens van die dure die je met een speciale bout op je wiel monteert. We reden vanuit gerlos naar beneden. Hij reed ze de eerste bocht al aan barrels en heeft anderhalf uur over de afdaling gedaan. Zelf reed ik zonder kettingen op zomerbanden naar beneden in een half uur. Achteraf misschien niet slim maar toen waren winterbanden nog niet zo bekend in nederland.

Übung macht den meister!!!

Pewag Snox! Top kettingen! Je legt ze niet om maar je snoxed ze om! Vergelijk het met het aandoen van je sokken… Ik heb ze via de ANWB.

@kangoo

Of het slim was? Lagen jouw kettingen dan? Bij de gamma?

@spam
Dat is toch precies wat gast016 aangeeft!

Mijn kettingen lagen nog in de kofferbak. Er stond nergens iets van kettingplicht dus als nuchtere hollander rijd je dan gewoon door.

Übung macht den meister!!!

[mention=“20766”]@spam[/mention]
Dat is toch precies wat gast016 aangeeft!

Gast640 op 18 feb. 2013 22:39

Saillant detail is dat mijn kettingen van de Gamma komen!

Plaats een reactie