Winterbanden winterberg???

Max, mocht je op zomerbanden gaan, kies dan een droge dag uit, wanneer het wegdek vrij is van sneeuw. Uiteraard is het mogelijk om op zomerbanden Winterberg te bereiken, ook op besneeuwde wegdelen, maar ideaal is het natuurlijk niet
Overigens ook niet op winterbanden uiteraard!

Ik ben als student ook ooit eens op zomerbanden naar de Alpen gegaan, en een besneeuwde pas naar Gerlos opgereden! Zonder ook maar enige moeite, achter de locals aan. Uiteraard zijn winterbanden iets vertrouwenswekkender, maar de marketing van de grote bandenboeren lijkt zijn uitwerking niet te missen, aan dit topic te zien.
Over de prestaties van zomerbanden vs winterbanden bestaat veel discussie. Vergis je niet dat de grote bandenboeren ook onafhankelijke testorganisatie (een ADAC/ANWB/autoweek/Autobild) geld toeschuiven om een leuk testresultaat neer te zetten. Zo is er vorig jaar een test gepubliceerd (helaas vergeten wat de link is) waar winterbanden tegen zomerbanden tegen 4 seizoenenbanden werden getest. De zomerband won met vlag en wimpel op alle onderdelen (onder de 7 graden, nat wegdek, droog wegdek etc), behalve op sneeuw en ijs. Zo zie je maar weer dat je zelf kritisch moet zijn.

Enfin, doe wat je zelf wilt. Winterbanden is aan te raden, maar geen magisch wondermiddel. Een zomerband presteert meer dan zat, bij alert weggedrag. En dat laatste, dat bepaal jij. Ik zou enkel op een droge dag, met droog wegdek gaan. Dat, in combinatie met alert weggedrag, moet geen probleem zijn.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Gast204

ooit gelezen wat er voor op een europees schade formulier staat?
begin daar eens mee a.u.b. lees je comment ook eens terug, is een dreigement links om of rechts om niet goed.
ben wel met iedereen eens dat deze jongen niet op zomerbanden naar Winterberg moet gaan, tevens vraag ik mij af hoe een student een auto kan rijden maargoed.

don't count the days, make the days count !

Zoo haha ik vraag alleen om tips;) Meteen dreigen, niveautje hier zeg.

Die komen voort uit het feit dat iemand een vraag stelt, daar blijkbaar niet het antwoord op krijgt dat hij gehoopt had en dan vervolgens tegenin gaat, met weer geïrriteerde reacties tot gevolg.

Gewoon de feiten op een rijtje:
-In Duitsland ben je wettelijk verplicht winterbanden te hebben bij winterse omstandigheden.
-In Winterberg is het bij winterse omstandigheden bijna ondoenlijk om boven te komen op zomerbanden.
-Als je betrokken bent bij een ongeval op je zomerbanden tijdens winterse omstandigheden ben je de lul.
-Vroeger hadden we geen winterbanden, maar ook geen gordels, en daarvoor gingen we met een paard.
-Als er ergens geen geld voor hebt, moet je het niet doen. Verzin een alternatief.

Of winterbanden noodzakelijk zijn of niet, die vraag ga ik niet eens meer beantwoorden. Maar als ik het zo lees is het meer een kwestie van budget. Winterbanden voor 800, wij hebben ze voor 880. Maar als je zo op budget gesteld bent kan je veel goedkopere alternatieven vinden. Huren, marktplaats of zonder velgen.

Wat mij wel opvalt…een student rijdt een Mini Cooper wil gaan skiën, maar geen budget voor banden. Ik vindt het krom.

Geen winterbanden = Sneeuwkettingen. Bij mij is de keuze snel gemaakt! Trouwens, winterbanden bewijzen hun nut evenzeer in de lage landen bij lage temperaturen en winterse buien, dus waarom in deze vraag? Om een vb. te geven, momenteel geraak je niet helemaal boven in Les Ménuires zonder winterbanden. De pineuten zijn degene die alsnog kettingen moeten opleggen, en die andere weggebruikers in gevaar brengen door in het midden van de (smalle) weg stil te staan. Beter voorkomen dan genezen dus…
Veel skiplezier in Winterberg!

+1 voor emiel.
Dat is nou precies wat ik mij ook afvroeg, student+auto (en wat voor 1)

don't count the days, make the days count !

De auto gaat in januari weg. Moet volgende week in Düsseldorf zijn, ben dan toch al in de buurt dus kwam op het idee om meteen door te rijden.
Vandaar dat ik even benieuwd was!

Kom op mensen, alsof bestuurders zonder winterbanden het gevaar op de weg zijn. Zolang de weg droog is, is het prima te doen.

In het verleden ben ik zelf ook vaak genoeg met een achterwiel aangedreven Duitser, zonder winterbanden richting de bergen gereden. De enige reden waarom ik nu winterbanden heb is vanwege de verzekeringskwestie die in bepaalde landen geldt.

Daarnaast zijn winterbanden echt niet "50%" beter, en zijn er weinig bestuurders die op echte zomerbanden rijden. Een goede all-season band doet niet veel onder tegen de meeste winterbanden.

@Gast204, Ik vind Nederlandse gezinnen onderweg naar de sneeuw juist de waaghalzen op de weg: Met name het onvoorspelbare rijgedrag met volgepakte gezinsauto’s op de Autobahn en het te voorzichtige bergrijden, wat zorgt voor gevaarlijke inhaalacties van locals en mensen die wel door willen rijden, doet mij soms onderweg schamen dat ik ook met zo’n Nur Links kenteken rij.

Anderen ergeren zich weer aan SUV’s die met winterbanden vol gas over de Duitse wegen stuiven. Enfin, zo is er overal wel wat voor te zeggen dus in jou geval kan je beter twee keer nadenken voordat je überhaupt met je gezin de weg op gaat.

Winterbanden zijn inderdaad overrated, in de jaren 80 reed niemand met die dingen en ook toen kwamen we de bergen op in de winter, je moet alleen weten wat je (en je auto) wel of niet kan!
p.s.ben we van mening dat je ze er gewoon opmoet leggen hoor maar verwacht er geen wonderen van, ik heb menig auto met winterbanden en 4wd bij ellmau niet naar boven zien komen terwijl ik met mijn achterwiel aandrijving wel boven kwam

Gast642 op 4 dec. 2012 21:03

klopt niet, wij reden in 1980 al op winterbanden en ik denk niet dat we de enige waren;)

De auto gaat in januari weg. Moet volgende week in Düsseldorf zijn, ben dan toch al in de buurt dus kwam op het idee om meteen door te rijden.
Vandaar dat ik even benieuwd was!

Max joosten op 5 dec. 2012 09:48

het gaat overal in Duitsland sneeuwen de komende dagen, je gaat me toch niet vertellen dat je half Duitsland door gaat rijden in deze tijd op zomerbanden! je bent gewoon in overtreding en speelt dus bewust met andermans leven, ik vraag me af hoe jij je voelt als je doorglijdt en daardoor een kindje doodrijdt…

Ik ben 3 jaar geleden nog gewoon met zomerbandjes naar Winterberg gereden, er lag toen geen sneeuw op de weg. Zolang er geen sneeuw op de weg ligt moet er geen enkel probleem zijn. Ik kwam alleen een beetje moeilijk weg van de parkeerplaats

Vergis je niet dat de grote bandenboeren ook onafhankelijke testorganisatie (een ADAC/ANWB/autoweek/Autobild) geld toeschuiven om een leuk testresultaat neer te zetten…

Thomas op 5 dec. 2012 09:20

Dat is nogal een boute stelling, heb je daar iets van bewijs van ?

Bijzondere kant is deze discussie op gegaan. Wat maakt het nou uit dat die beste jongen een auto heeft en student is. Ik heb ook vanaf mijn 18e een auto. Alsof je (vooral in de winter) op het Nederlandse ov kunt vertrouwen.

Verder lijkt het mij dat Hans alle argumenten op een rijtje gezet heeft die gelden voor de winterbanden. Het verhaal dat testresultaten beïnvloed worden vind ik op een onderbuik gevoel gebaseerd. Want waar is het bewijs daarvoor dan?

Dan lijkt me de keuze of Max op zomer of winterbanden naar winterberg rijd volledig aan hemzelf. Hij is geattendeerd op het risico en zal daar zelf wat mee moeten doen.

En de discussie wie zich aan wie irriteert op de weg(inhalende vrachtwaggels, volgepakte ‘sportieve’ gezinswagens (aka zafira’s met sportvelgen), bouwvakkersbussen of stinkende benzen) houden we maar lekker op weg baar de sneeuw niet?

En de discussie wie zich aan wie irriteert op de weg(inhalende vrachtwaggels, volgepakte ‘sportieve’ gezinswagens (aka zafira’s met sportvelgen), bouwvakkersbussen of stinkende benzen) houden we maar lekker op weg baar de sneeuw niet?

Freek op 5 dec. 2012 10:49

Goed lezen. Dit is namelijk geen discussie, slechts een reactie op meneer zijn "Als jij tegen mij en mijn gezin aan knalt met je zomerbanden, dan kun je wat beleven, beste student!"

Je kan ook heel goed met de trein naar zowel Dusseldorf als Winterberg. Zeker voor studenten gelden er vaak aantrekkelijke tarieven die het (zeker als je alleen reist) weleens goedkoper kunnen maken dan als je met de auto gaat. Bij de treinreiswinkel kunnen ze je goed helpen om een goedkoop treinticket te vinden (want aan de NS heb je geen fuck, ook niet aan hun website…). Want je bent natuurlijk liever in Winterberg als er een dik pak sneeuw ligt…

geen belangen hoor maar dit is ook een optie :

http://www.winterbergbus.nl/

Vergis je niet dat de grote bandenboeren ook onafhankelijke testorganisatie (een ADAC/ANWB/autoweek/Autobild) geld toeschuiven om een leuk testresultaat neer te zetten…

Thomas op 5 dec. 2012 09:20

Dat is nogal een boute stelling, heb je daar iets van bewijs van ?

Ivo op 5 dec. 2012 10:45

Nee.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Grappig om te lezen dat hier weer zoveel gereageerd wordt, terwijl dit onderwerp al duizenden malen uitgemolken is op elke winter, wegen of auto forum.

De stelling: "Een goede zomerband is beter dan een slechte winterband" is absoluut correct, maar het is meer dan wetenschappelijk bewezen dat goede winterbanden zorgen voor meer grip in de sneeuw en een kortere remweg. Het is niet voor niets verplicht geworden in landen waar het regelmatig sneeuwt.

In Duitsland krijg je met zomerbanden onder winterse omstandigheden een boete van 40 euro. In geval dat je het verkeer ophoudt een boete van 80 euro. Beide scenario’s worden aangevuld met een strafpunt in Flensburg. Alhoewel je pas bij 8 punten je rijbevoegdheid in Duitsland volledig kwijt bent, kan al bij 1 punt het boetebedrag van een vervolgovertreding negatief beïnvloeden. Bovendien krijg je in geval van een ongeluk altijd een deelschuld en kan je zelfs rechterlijk worden aangeklaagd.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om die boete, maar om de veiligheid van jezelf en anderen. En daarnaast is het ook niet geheel onbelangrijk dat je geen obstakel op de weg vormt, omdat je met zomerbanden niet zo snel met het overige verkeer durft mee te rijden. Bovendien kan je met zomerbanden op besneeuwde hellingen nog eens problemen krijgen…

Naar Winterberg houdt dit in dat je winterbanden verplicht zijn, omdat je immers de winterse omstandigheden opzoekt. En zeker op de binnendoor wegen met extra bochten en hellingen zijn winterbanden extra van levensbelang! Maar ook op een besneeuwde snelweg helpen winterbanden ook veel gevaarlijke situaties (en files) voorkomen.

Ben het in zoverre wel eens met Thomas dat er wel een heel groot ding van wordt gemaakt.
Een onzekere (ik ontwijk het woord slecht ;) ) chauffeur wordt geen betere chauffeur met winterbanden.

Vorig jaar december stak er in Hopfgarten in ene een chinees over ( i kid u not) en zonder winterbanden had ik toch echt bami op mijn motorkap gehad.
Aan de andere kant, hoor ik zoveel mensen roepen dat ze nu in winters weer lekker door kunnen blazen omdat ze winterbanden hebben, zo werkt het ook weer niet helemaal :)

Vergis je niet dat de grote bandenboeren ook onafhankelijke testorganisatie (een ADAC/ANWB/autoweek/Autobild) geld toeschuiven om een leuk testresultaat neer te zetten…

Thomas op 5 dec. 2012 09:20

Dat is nogal een boute stelling, heb je daar iets van bewijs van ?

Ivo op 5 dec. 2012 10:45

Nee.

Thomas op 5 dec. 2012 11:44

Waarom schrijf je het dan?

Uhhhh tijd voor een slotje?!?

life is a beach, or a pile of snow

Die komen voort uit het feit dat iemand een vraag stelt, daar blijkbaar niet het antwoord op krijgt dat hij gehoopt had en dan vervolgens tegenin gaat, met weer geïrriteerde reacties tot gevolg.
Gewoon de feiten op een rijtje:
-In Duitsland ben je wettelijk verplicht winterbanden te hebben bij winterse omstandigheden.
-In Winterberg is het bij winterse omstandigheden bijna ondoenlijk om boven te komen op zomerbanden.
-Als je betrokken bent bij een ongeval op je zomerbanden tijdens winterse omstandigheden ben je de lul.
-Vroeger hadden we geen winterbanden, maar ook geen gordels, en daarvoor gingen we met een paard.
-Als er ergens geen geld voor hebt, moet je het niet doen. Verzin een alternatief.

Hans op 5 dec. 2012 09:25

En daar sluit ik mij volledig bij aan!
Niet doen dus zonder winterbanden en sneeuwkettingen.

Piste riderrrrr

Vandaag verschenen: http://www.wintersport.nl/artikel/waar-in-europa-zijn-winter…
Conclusie: Ze zijn verplicht in Duitsland!

null

Ik ben gewoon verbijsterd van de "twijfel" die aan winterbanden worden gesteld. en de stelling goede zomerbanden zijn beter dan slechte winterbanden…ja duh!..Met een goed paard kom je waarschijnlijk ook verder dan met een rotte opel. zulke vergelijkingen slaan natuurlijk nergens op. Vergelijk gewoon goede zomerbanden met goede winterbanden.

Een winterband heeft, in tegenstelling tot een zomerband een profiel op het contact vlak dat voor extra grip in de sneeuw zorgt, dat voel je ook als je er in de juiste richting overheen wrijvt, je voelt opstaande ribbels. De andere kant op zijn die er niet. Daarom is de rijrichting van de band ook belangrijk. Deze ribbels icm. met het profiel en een zachter type materiaal in een winterband zorgt voor extra grip. Een zomerband heeft een slechte sneeuwafvoer in het profiel. dwz. dat als het profiel compleet verstopt raakt, een zomerband meer en meer een "slick" wordt.

Na jaren in de bergen gewoond te hebben, en dan spreek ik voor ieder die daar woont weet dat een dergelijke afweging totaal krankzinnig is. Zonder winterbanden had ik hier nu niet meer gezeten, simpel als dat. Sterker nog na een 360 spin, met redelijk goede winterbanden overigens, ooit op een 80 weg heb ik er voor gekozen om de aller allerbeste winterband te kopen die daar te krijgen was (nokian hakkapeliitta). Gewoon omdat goede banden van levensbelang zijn in de winter. En ik kan je zeggen dat is echt een goede keuze geweest.

Mensen die winterbanden ter discussie stellen (@gast 642, @derjean), moeten zich toch echt afvragen op grond van wat je iemand hier adviseert. Je eenmalige wintersport tripje per jaar? is dat nou jullie "winter" ervaring? besef dat als je dit soort laaglanders klets op een forum ter advies geeft je wel degelijk een verantwoordelijkheid neemt.

Mensen die in de bergen in de problemen komen op grond van banden zijn dan vaak ook mensen die niet vaak met winter te maken hebben. Dat is geen brainwashing van banden leveranciers of geldschuiverij van banden leveranciers: iedereen die vaak met winter te maken heeft, weet gewoon dat goede banden super belangrijk zijn!

Tuurlijk: met een weg die compleet sneew/ijsvrij heb je goede kans dat je goed kan rijden met zomerbanden. maar wat als je na je weekje weer naar huis wil en er is 20 cm sneeuw gevallen? blijf je dan daar? Nee dat doen de meeste niet, die gaan het toch proberen. en daar heeft dan vevolgens iedereen last van.

besef dat als je dit soort laaglanders klets op een forum ter advies geeft je wel degelijk een verantwoordelijkheid neemt.

martijn op 6 dec. 2012 00:15

Het is heel typisch voor Nederlanders denken overal verstand van te hebben en zaken nog beter te weten dan de locals. Je hoort de meest hilarische dingen voorbij komen als jezelf wel beter weet, omdat je er zelf dagelijks mee te maken hebt en zelf die local bent.

Duidelijk verhaal overigens. Ik kan me daarin wel vinden.

Nu de discussie beslecht lijkt te worden met het argument "de locals weten het toch beter" voel ik mij als vakgigant verplicht hier weer even op in te haken…

De stelling dat een goede (allround) zomerband beter presteert dan een slechtere winterband is absoluut juist. Zeker bij temperaturen nét onder nul. De stelling dat de winterbanden hun grip halen uit hun profiel of uit de lamellen (ribbels in het profiel) is ook erg kort door de bocht. Het profiel en de lamellen dienen primair voor de afvoer van sneeuw.

Het prestatieverschil tussen een vergelijkbare zomer en winterband is gemiddeld ongeveer 10%

Het essentiële verschil tussen zomerbanden en winterbanden is de samenstelling van het rubber. Een zomerband zal een goede bedrijfstemperatuur hebben bij omgevingstemperaturen tussen de +40 en de -10 graden, waar een winterband bijvoorbeeld zit tussen de +10 en -30. Bij de gematigde temperaturen in het Sauerland kan een zomerband dus nog op bedrijfstemperatuur komen. Als de band dan de sneeuw goed af weet te voeren zit is het verschil tussen zomer en winterband nihil.

Het rubber van een band veranderd ook door leeftijd, waarbij gesteld kan worden dat een 5 jaar oude winterband per definitie al onder de maat presteert (is harder geworden). Zo’n winterband zal dan op zijn beurt vergelijkbaar gaan presteren als een verse zomerband.

Wil je écht grip op sneeuw, dan heb je banden nodig met zeer grof profiel (noppen)
Locals rijden dan ook vaker met winterbanden van het "Scandinavische" type (zeer grof profiel, zeer zacht rubber, maar extreme slijtage boven nul). Deze worden niet of nauwelijks verkocht in Nederland omdat deze niet presteren op droge weg/ boven nul)

Daar de winterbanden van de locals al in essentie verschillen van de wat "laffe" winterbandmodellen in Nederland, maakt dat de stelling "de locals weten het beter dan de domme Nederlanders" al mank gaat.

Overigens rij ik zelf met volle tevredenheid met een set zéér goede winterbanden onder mijn 4-wielen aangedreven auto met veel te veel vermogen. Die 10% winst die een winterset je geeft blijk je toch vaker nodig te hebben dan je in eerste instantie zou denken. Daarnaast geest het een lekker gevoel te weten dat je voertuig optimaal is aangepast aan de omstandigheden…

Dit weekend was het in ieder geval niet te doen zonder winterbanden :) Zondag ochtend al door een behoorlijke laag heen gemoeten vanaf de Duitse grens en vandaag was het in en rond winterberg nog een graadje erger. Heb jaren geleden eens in Neuastenberg gestaan met een auto die een besneeuwde weg niet opkwam. Vriend dacht dat er winterbanden onder de auto van z’n pa lagen, bleek niet zo te zijn. Uiteindelijk 'n uur om gereden om maar zo min mogelijk heuvels op te hoeven. En daar waar het toch moest alles in z’n eerste versnelling. Met grote file achter ons tot gevolg. Uiteindelijk een mooi verhaal, maar toen hebben we onze broekjes wel even vol gepoept…

Snow!

Situative Winterreifenpflicht (auch für im Ausland zugelassene Fahrzeuge), d.h. Winterreifen (es werden alle M+S anerkannt) sind nur bei winterlichen Verhältnissen obligatorisch. Verstöße (auch von im Ausland zugelassenen Fahrzeugen) werden mit 40 Euro, bei Behinderung mit 80 Euro geahndet (+ 1 Punkt im Verkehrszentralregister)

De korte vertaling: JA verplicht, boete €40,-.

Bron: http://www.avd.de/startseite/recht-wissen/verkehrsvorschrift…

Plaats een reactie