Sneeuwkettingen!

Zijn sneeuwkettingen nodig op een 4x4 met winterbanden?

Belg

jazeker,soms kan je die gebruiken in de skigebieden,maar 1paar is voldoende.

Natuurlijk wel minder snel nodig, maar er kunnen hellingen zijn waarbij je ze nodig hebt.

Volgens mij ben je verplicht om altijd sneeuwkettingen bij je te hebben. De kans dat je ze nodig hebt met 4x4 is wat kleiner. Je zult de kettingen niet bij je hebben en een keer vast komen te staan …

Rij zelf ook een 4x4 met winterbanden (X5). Vorig jaar december naar St.Anton stond op de Arlbergpas aangegeven dat alleen 4x4 met winterbanden vrijgesteld waren van de kettingplicht en ik kwam inderdaad probleemloos boven. Idem bij zware sneeuwval in januari richting Tignes, maar zodra het echt een harde platgereden bende wordt ben je ook met een 4x4 met winterbanden kansloos. Nu had men in Oostenrijk de uitzondering voor 4x4 met winterbanden, maar die heb ik bv naar Val Thorens nooit gezien. Daar staat bij dikke sneeuwval gewoon een verplichting tot kettingen dus je zult wel moeten.

Kortom: gewoon een setje kopen en thuis even een keer oefenen met omleggen.

Wat Paskal zegt is volledig waar… Je moet ze gewoon bij je hebben, 4x4 met winterbanden of niet.

Vorig jaar voor een grote 4x4 met winterbanden een setje pewag’s SUV Snox gekocht en wat een goede kettingen zijn dat om om te leggen! Binnen de twee minuten liggen ze erop en in minder dan een minuut ervan af. Ok, kost een paar euro maar ze horen er gewoon bij!

Je bent ook verplicht om ze sowiezo bij je te hebben . Weet wel dat het iets anders is als nodig hebben.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Heuvel op heb je ze vrijwel niet nodig met een 4x4 met goede winterbanden. In sommige kantons in Zwitserland zoals Graubunden geldt een kettingvrijstelling voor 4x4 heuvelopwaarts. Heuvelafwaarts zijn echter alle auto’s weer gelijk aan elkaar, remmen 4x4 even goed als 4x2, en is het zeer verstandig om sneeuwkettingen te hebben op besneeuwde hellingen. Soms zit er een laagje platgereden sneeuw of ijs in een bocht, veel succes met heuvel afwaarts als je dan geen kettingen hebt, dan ga je rechtdoor de afgrond in.

Verder kan je bij heuvelopwaarts ook een klein tussenstuk weer eventjes heuvelafwaarts gaan, dus voor de zekerheid altijd kettingen omdoen als er kettingplicht geldt.

Voor alle duidelijkheid, bij kettingenplicht geldt doorgaans ook winterbandplicht. Een zomerband met kettingen heeft maar weinig extra grip, te weinig om veilig te rijden. Bovendien zal de achterkant mogelijk uitbreken bij zomerbanden.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

In aanvulling op Constant, ik durf zelfs te beweren dat in de handen van niet rally rijders 4 x 4 in de afdaling gevaarlijker is dan 4 x 2 (voorwielaangedreven) omdat je bij een 4 x 4 je jezelf niet uit de slip kan trekken.
Verder vertelde een bevriende garage eigenaar hier in het dal dat hij 's winters alleen maar 4 x 4 opknapte als die ergens tegenaan waren geknald. Bergop zijn deze wagens een droom en bergaf niets meer (zelfs misschien iets minder) dan gewone auto’s met goede winterbanden. Dat zeggende zijn er echt fantastische 4x4 winterbanden waarmee je echt goed grip hebt.

Click. Click. Peace

E dan nog in aanvulling: Kettingen mee, vaak verplicht en het geeft je zoveel meer zekerheid.

Click. Click. Peace

Misschien een hele domme vraag maar om welke banden moeten er bij een 4x4 sneeuwkettingen?

De reden waarom 4x4 zo vaak in de problemen komen in de winter, dat valt me ook op in NL, mijn inziens gelden hiervoor de volgende factoren:

  • Het zijn eigenlijk alleen de SUV modellen en niet de 4x4 allroad versies van personenauto’s die in de problemen komen. Bij een SUV cq PC Hooft-tractor krijg je een papiertje dat je je niet hoeft te houden aan de verkeersregels. Helaas denkt menig SUV-rijder dat natuurkundige wetten zoals zwaartekracht en middelpuntsvliegende kracht ook niet van toepassing zijn, maar helaas gelden die wetten tijdens verlies van grip.
  • SUV rijders hebben een sportieve rijstijl in de sneeuw, die ik zelfs onder gunstige zomerse omstandigheden niet zou durven (ondanks mijn 4x4 aandrijving), dat moet gewoon fout gaan…
  • Er worden vaak Mud+Snow (M+S) banden geleverd op SUV, dit zijn geen winterbanden ondanks de verwarrende benaming. Het zijn zomerbanden met een terrein-profiel. Ze doen het leuk in de modder en de sneeuw, je rijdt ermee weg uit de sneeuw, maar lang niet zo veilig op de weg als echte winterbanden. En tijdens ijzel of ijsvorming heb je het al moeilijk genoeg met winterbanden, met zomerrubber ben je reddeloos verloren als je moet remmen in een bocht.
  • Winterbanden en kettingen zijn megaduur in de bredere uitvoeringen, 1000-2000 Euro voor vier winterbanden op een SUV. Waarom zou je zoveel geld uitgeven als je al 4x4 aandrijving hebt?
  • Menigeen denkt dat 4x4 aandrijving een goed alternatief is voor winterbanden. En men vindt het stoer om met slippende wielen met de 4x4 de helling op te rijden, pure kracht hoort bij een SUV, helaas bergafwaarts is iedereen weer gelijk en dan vliegt men al snel uit de bocht.
  • 4x4 SUV rijders hebben vaak een groot ego, iedereen moet voor hen opzij, vaak denken zij vooral aan weg rijden uit de sneeuw, terwijl tijdig remmen (denk ook aan andermans veiligheid) de meest belangrijkste handeling is tijdens winterse omstandigheden. Helaas blijkt het ego vaak groter dan de grip op het besneeuwde wegdek.
  • SUV hebben een hoog zwaartepunt, de eland-proef doorstaan ze doorgaans niet (ook als er geen eland oversteekt :-) ).
Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Gast703: doorgaans om de voorwielen. Het kan per type 4x4 verschillen, de gebruiksaanwijzing van de betreffende auto geeft de beste informatie. Bij permanent aangedreven 4x4 kan het verstandig zijn om alle banden te voorzien van kettingen.

Bij haldex koppelingen (selectieve ingrijpende 4x4) altijd de voorwielen, er zijn onbevestigde verhalen dat het niet toegestaan zou zijn bij een Haldex om kettingen om alle wielen te leggen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

I

@Gast703: doorgaans om de voorwielen. Het kan per type 4x4 verschillen, de gebruiksaanwijzing van de betreffende auto geeft de beste informatie. Bij permanent aangedreven 4x4 kan het verstandig zijn om alle banden te voorzien van kettingen. Bij haldex koppelingen (selectieve ingrijpende 4x4) altijd de voorwielen, er zijn onbevestigde verhalen dat het niet toegestaan zou zijn bij een Haldex om kettingen om alle wielen te leggen.

Constant op 7 dec. 2012 11:42

Niet helemaal correct! Lees echt de gebruiksaanwijzing van je eigen auto. Op onze (inschakelbare) 4x4 altijd op de achterwielen en als je het echt nodig zou hebben, op alle vier. Zeker niet alleen op de voorwielen.

Het naslaan van de gebruiksaanwijzing van de auto als belangrijkste informatiebron voor montage van sneeuwkettingen staat gewoon letterlijk en zeer duidelijk in mijn bericht, wellicht eerst iemands bericht goed lezen en dan reageren…

Een handmatige inschakelbare 4x4 is geen selectief ingrijpende 4x4 zoals een haldex koppeling en ook geen permanente 4x4 aandrijving. Deze optie heb ik dus niet beschreven, lijkt me dan ook sterk dat ik iets verkeerds hierover schrijf :-)

Mijn bericht klopt dus gewoon. Aanvullende informatie is altijd welkom, opgeheven vingertjes mogen achterwege blijven, juiste informatie tegenspreken is trouwens ook schadelijk.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Inderdaad hier bijvoorbeeld in de skigebieden zie ik de kettingen veel vaker om de achterwielen (standaard aandrijving van 4 x 4 als de 4 x 4niet aanstaat) bij de grote jeeps van het skigebied zelf. Dus lees de gebruiksaanwijzing!

Click. Click. Peace

Leuke vooroordeel-post Constant en je snapt wel dat ik me als X5-rijder helemaal aangesproken voel :)

Zoals Fuel_80 echter al aangeeft is het zeker niet zo dat de kettingen doorgaans om de voorwielen moeten. Bij mijn wagen, maar ook bij een X1, X3 etc. moeten ze in ieder geval achter.

En sorry van de vooroordelen over SUV’s, ik woon in Amsterdam Zuid, en heb iets meer overlast van SUV’s dan een gemiddelde Nederlander. :-) Bij glad winterweer zie ik ze bijna (en heel soms echt) uit de bocht vliegen. En helaas vandaag weer in ochtendkrant een mooie foto met een bevestiging van al m’n vooroordelen, landrover in de sloot :-) Gelukkig ken ik ook normale mensen met een SUV, ookal is dat een minderheid :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Whehe, mooi dat je die foto even aanhaalt Constant, was mij gisteren op NU.nl ook al opgevallen… :p

Die foto was inderdaad grappig om te zien!

Maar om even terug te komen op het stuk van Constant. Ik wilde geen welles - nietes discussie gaan uitlokken, maar doorgaans betekend wel "meestal" en dat zou veel mensen wel eens op het verkeerde been kunnen zetten, vandaar mijn opmerking.

Verder denk ik dat je gelijk hebt voor wat betreft een groot deel van de SUV rijders. Een deel van het rijgedrag is inderdaad het gevolg van tractie die een 4x4 auto kan ontwikkelen (rij meerdere malen per week in een 4x4 met een setje goede winterbanden en ervaar dat ook gewoon zo) en men vervolgens hier ook gebruik van maakt .
Als je ondanks de extra tractie je rijgedrag aanpast is een SUV net zo (on)veilig als een personenauto, afgezien van het hogere zwaartepunt en het hogere gewicht.

Verder gun ik alle nette autobestuurders een SUV, vooral mensen met avontuurlijke vrijetijdsbestedingen, die snappen meestal heel goed wat hun auto wel en niet kan. Dat zijn meestal lieden die zich op de openbare weg wel weten te gedragen. Die hebben een auto gekocht voor een ander doel dan de PC Hooftstraat :-0

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Mijn zus rijd in een honda crv 4x4, die kan je handmatig uitschakkelen
Is dit bergafwaarts verstandig ook bij droog wegdek?

Het volgende las ik op internet (sneeuwketting.com)
maar klopt dit wel?

Monteer de sneeuwkettingen op de aangedreven wielen. Bijv. bij een BMW met achterwiel aandrijving op de achter banden.
Monteer de sneeuwkettingen op de terugweg op de voorwielen. Dit geeft grip als u moet remmen en een bocht moet maken.
Monteer sneeuwkettingen bij een 4x4 op de heenweg achter en op de terugweg voor. Kijk altijd in de gebruiksaanwijzing welke wielen de meeste aandrijf kracht hebben.

@ trutti; dat zou best weleens kunnen kloppen.

BMW heeft achterwielaandrijving dus wordt het motorvermogen via de achterste wielen op het wegdek overgebracht. (De aandrijfas brengt het vermogen van de motor vanaf het differentieel over naar de aangedreven wielen.)
Wanneer je sneeuwkettingen monteert op de aangedreven as heb je een veel betere grip op het wegdek.
Een wagen remt voor 80% op de voorwielen en je stuurt je wagen in de richting waarheen hij moet met de voorwielen dus ook dat klinkt logisch om bij het dalen sneeuwkettingen op de voorwielen te monteren.
Je krijgt hierdoor dus een betere grip tijdens het remmen en sturen.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar heb uitgelegd? :)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Dankjewel voor je duidelijke uitleg Kirsten

Ben de afgelopen 3 jaar met Honda crv (4 wiel/niet continu) zonder problemen met winterbanden maar
zonder gebruik te maken van sneeuwkettingen naar Les Menuires (v.v.) gereden. Moet wel opmerken
dat de wegen daar (ondanks 2 maal hevige sneeuwval in de nacht voor de terugreis) in een onvoorstelbaar tempo worden schoongeveegd. Heb wel begrepen dat je bij het afdalen geen echt voordeel hebt van de 4-wielaandrijving. Enige afstand tot je voorganger is dan verstandig. Heb nooit meegemaakt dat via een bord werd aangegeven dat sneeuwkettingen verplicht waren. Ook zelfde ervaring met Val Thorens. Je moet sneeuwkettingen uiteraard wel bijhebben.

Zou toch zweren dat jij er dan overheen kijkt. De borden bedoel ik

Of u vergist zich met de borden die de plaatsen aangeven waar sneeuwkettingen aangebracht kunnen
worden.Dat s wat anders dan de borden die de verplichting aangeven. Hoe het ook zij, 4 maal trois valléés en 2 maal les deux alpes in soms moeilijke omstandigehden, met diverse politiecontroles langs de weg en nooit gewezen op de verplichting.
Wel let de politie nu op de aanwezigheid van minimaal 2 blaaspijpjes inde auto

Het valt mij op dat er diverse keren geschreven wordt "je bent wel verplicht om ze bij je te hebben"
Is dat wel zo?
Ik ga naar een oord waar zelden een plicht is voor kettingen en dan ook nog altijd vrijstelling voor 4*4 (wat ik dus rij). Dan nog verplicht om ze bij je te hebben???

Informeer maar via de anwb site. Zul je zien dat het in vrijwel alle wintersportlanden verplicht is ze bij te
hebben

Informeer maar via de anwb site. Zul je zien dat het in vrijwel alle wintersportlanden verplicht is ze bij te
hebben

Gast138 op 24 jan. 2013 11:41

Ik kan dat dus niet vinden (ik dacht al even dat ik wellicht iets overzien had).
Ik kan niet meer vinden dan dat op sommige wegen de plicht tot kettingen mogelijk is. Dan nog vaak is het mogelijk dat 4*4 vrijgesteld worden. Ik zie dus nergens staan dat het verplicht is om ze zelfs al bij je te hebben.

In Frankrijk is 4 x 4 nooit ergens van vrijgesteld, winterbanden soms wel. Zou ook wel heel raar zijn al zie je de ongevalstastieken. En in Frankrijk is er inderdaad een kettingplicht. Je bent verplicht om deze op Alpenwegen bij je te hebben. En het gebeurt soms dat je een weg (4x4 en auto’s met winterbanden evengoed) alleen op mag met kettingen. Dus die plicht is er in Frankrijk zeker.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie