Sneeuwkettingen!

@gast138
En dat staat aangegeven met oa borden langs de weg!
http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-rei…

En toch zie ik nergens staan dat je sowieso verplicht bent om ze bij je te hebben.
Een bronvermelding zou fijn zijn.
Het gaat mij er niet om gelijk te krijgen, maar duidelijkheid.

Waar/wanneer is er dan een kettingenplicht?
Zodra ik Frankrijk inrij?
Zodra ik in een bepaald departement kom?
Zodra ik bij een bergweg kom waar eventueel een kettingplicht geldt?

Ben ook geen beterweter. Maar ik weet niet beter dan blauw bord met kettingen erop= verplicht omleggen bij sneeuw. Staat er een bord onder: pneus à neige admis dan voldoen winterbanden.
Het is ook geen plicht ze bij je te hebben tenzij je in bepaalde gebieden van de weg gebruik wil maken!!

Eff googelen en: http://www.123sneeuwkettingen.nl/sneeuwkettingen-verplicht/… gevonden.

http://www.touring.be/nl/voorbereiden/op-vakantie-vertrekken…

http://www.topspace.nl/verkoop/regels_winterbanden_sneeuwket…

En dat is ook voor 4x4 van toepassing. Lees ik op bovenstaande link.

@Edwin: bepaalde departmenten.

En de borden zijn niet te missen, dan moet je die kettingen achterin je auto hebben liggen. Ook als het een sneeuwvrije winterdag is.

Verder heb je de borden waar je de kettingen moet omleggen, dat is per weg aangegeven.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Oké, dank voor de links.
Iets meer duidelijkheid…zijn maar een paar plekken waar het aan boord hebben van kettingen verplicht is en daar kom ik toch niet

Kuch! Daar kom je niet? Er zit een aardige 1-op-1 relatie tussen sneeuwkettingen-verplichtingen en wintersportlocaties. Of ben je geen wintersporter :-)

Ga er maar gewoon vanuit dat er op de wegen richting de wintersportlocaties een wettelijke verplichting is om de kettingen aan boord te hebben. Ik snap niet hoe je tot je conclusies komt, ik snap niet het belang om deze regels te betwisten, levensgevaarlijk als je niet verder kunt rijden omdat je geen kettingen bij je hebt.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Kuch! Daar kom je niet? Er zit een aardige 1-op-1 relatie tussen sneeuwkettingen-verplichtingen en wintersportlocaties. Of ben je geen wintersporter :-)
Ga er maar gewoon vanuit dat er op de wegen richting de wintersportlocaties een wettelijke verplichting is om de kettingen aan boord te hebben. Ik snap niet hoe je tot je conclusies komt, ik snap niet het belang om deze regels te betwisten, levensgevaarlijk als je niet verder kunt rijden omdat je geen kettingen bij je hebt.

Constant op 25 jan. 2013 05:44

Ik kom tot die conclusie omdat ik vaker dan de gemiddelde wintersporter in Oostenrijk kom (beroepsmatig + wintersport en soms een combi, circa 10x p/jaar). Ben dus "redelijk" ervaren in het rijden in winterse condities en hoe er bijv. in Oostenrijk gedacht wordt over het rijden in winterse condities. Al jarenlang hoor ik de bekende verhalen over "die Holländer auf Sommerreifen".

Maarrrrr…zowel mijn werklocatie als skilocatie liggen op wegen waar nooit kettingenplicht is (tenminste niet in de 8 jaar dat ik er kom). Mijn vaste skilocatie is Flachau, ligt 700mtr van de snelweg.
Dit jaar ga ik door omstandigheden naar een andere locatie (Italie) en heb e.e.a. grondig uitgezocht en lokaal geinformeerd. De weg naar het dorp is altijd snel schoon en ALS er een kettingplicht is, dan zijn 4*4 vrijgesteld.

De reden dat ik deze kwestie van “verplicht bij je te hebben” zo uitdiep, is omdat ik echt wel kettingen gekocht zou hebben indien verplicht of verwacht nodig te hebben. Maar ik ga geen kettingen kopen van €300,- (ja, idd die heb ik voor mijn auto nodig) omdat er iemand op een forum roept dat je verplicht bent bij je ze te hebben en ik dat nergens kan terugvinden (op de vele sites die ik heb opgezocht) vwb de locaties waar ik naar toe rij.
En mocht ik op 1 van mijn vaste locaties getroffen worden door een sneeuwstorm en alleen nog weg kunnen met kettingen, dan blijf ik gewoon wat langer. Ben nooit gebonden aan wisseldagen (slaap bij collega’s) en verder zo vrij als een vogeltje.
Zou ik in de toekomst weer naar een locatie gaan waar het gebruik (let op gebruik, niet eens plicht) van kettingen aanbevolen wordt, dan koop ik ze direct!

Ik heb ook 4x4 aandrijving met winterbanden, ik heb die 300 euro kettingen gewoon gekocht.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

heb je perse bij een achterwiel aangedreven auto speciale sneeuwkettingen nodig? Ik ben net op zoek naar nieuwe sneeuwkettingen en zie specifiek kettingen voor achterwiel aandrijving.

Niet persé, dan verschilt per auto. Vaak zit er (te) weinig ruimte tussen achterwiel en wielophanging voor een doorsnee ketting, dan heb je een ketting met plattere schakels nodig. Of zit er een remkabel of ESP kabel in de weg, die wil je niet per ongeluk doorsnijden met je ketting. De gebruiksaanwijzing van je auto is essentieel om te zien welke ketting je bij welke banden maat kunt gebruiken. Of misschien geen ketting mogelijk :-(

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dit staat op de site Austria info:

Wanneer er tussen 1 november en 15 april sprake is van winterse omstandigheden, moeten de aangedreven wielen voorzien zijn van sneeuwkettingen, of alle wielen van winterbanden. Sneeuwkettingen zijn echter alleen toegestaan wanneer het wegdek bedekt is met een compacte sneeuw- of ijslaag, en het wegdek niet door de kettingen beschadigd kan worden.

Winterbanden, herkenbaar aan de M+S-codering, dienen op alle wielen gemonteerd te worden en een profiel te hebben van minstens 4 mm voor radiaalbanden en 5 mm voor diagonaalbanden.

Bedrijfsvoertuigen voor personenvervoer

  • Personenvervoer en autobussen met meer dan 8 zitplaatsen (max totaalgewicht 5 ton)

LET OP: van 1 november tot 15 april zijn aangelegde winterbanden en de aanwezigheid van een set sneeuwkettingen – tenminste op de aangedreven wielen – verplicht.
Ook in Duitsland dien je tijdens sneeuw en ijzel winterbanden onder de auto te hebben!

Kettingplicht betekent bij je hebben, aangegeven met het hierboven al vermelde bord. Bij het oprijden van de berg kan de weg schoon zijn, hoe is de situatie als je naar beneden rijdt? Dat weet je niet.
Een paar jaar geleden heb ik vanuit VT bijna tot aan Moutiers met kettingen moeten rijden.
Ik heb overigens gezien dat de Franse politie ook bij zwarte wegen wel eens controleert op de aanwezigheid van kettingen bij naar boven rijdend verkeer.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik heb ook 4x4 aandrijving met winterbanden, ik heb die 300 euro kettingen gewoon gekocht.

Constant op 25 jan. 2013 11:04

Hier nog een, de enige mogelijkheid was een set Spikes Spiders omdat ik achter de banden geen ruimte voor de ketting heb. Een prijzig maar makkelijk systeem wat ik misschien helemaal nooit nodig ga hebben op de quattro maar ook voor mijn eigen gemoedsrust vind ik het heerlijk te weten dat ze in de koffer liggen.

Lib tech met Flow my way in the snow

Mijn zus rijd in een honda crv 4x4, die kan je handmatig uitschakkelen
Is dit bergafwaarts verstandig ook bij droog wegdek?
Het volgende las ik op internet (sneeuwketting.com)
maar klopt dit wel?
Monteer de sneeuwkettingen op de aangedreven wielen. Bijv. bij een BMW met achterwiel aandrijving op de achter banden.
Monteer de sneeuwkettingen op de terugweg op de voorwielen. Dit geeft grip als u moet remmen en een bocht moet maken.
Monteer sneeuwkettingen bij een 4x4 op de heenweg achter en op de terugweg voor. Kijk altijd in de gebruiksaanwijzing welke wielen de meeste aandrijf kracht hebben.

trutti op 11 jan. 2013 23:05

Ik heb nog nooit eerder de tip gezien om bij een achterwiel aangedreven wagen bergaf de kettingen om de voorwielen te monteren.
Weet je dit heel zeker? Zo niet geef dit dan even aan voordat dit als "wijsheid" het archief in gaat!

Ik weet het ook niet Spam
vandaar mijn vraag hier
Kirstendelaet heeft na deze posting uitleg gegeven

Het schijnt dat de Honda crv welke ik noemde niet Constant 4wd is
En de kettingen om de voorwielen moeten.

Ik heb ook mijn twijfel, want bergafwaarts kom je vaak op een vlak stuk waar je kettingen op de aangedreven wielen nodig heb. En wat als de weg ergens weer een stukje omhoog gaat?

Helemaal onlogisch is het advies ook weer niet, want met kettingen om de voorwielen is het beter sturen tijdens gladde omstandigheden. Misschien kettingen om alle vier de wielen doen? Je wilt zowel goede sturing als aandrijving.

Het belang van het bezit van het originele instructieboekje van de auto wordt weer eens bewezen. Achterin zit meestal een index, bij de S van Sneeuwkettingen staat de verwijzing naar de juiste bladzijde.

Eerlijk gezegd, ik zou niet in een auto met achterwiel-aandrijving willen rijden tijdens sneeuwbuien in de bergen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik heb ook mijn twijfel, want bergafwaarts kom je vaak op een vlak stuk waar je kettingen op de aangedreven wielen nodig heb. En wat als de weg ergens weer een stukje omhoog gaat?
Helemaal onlogisch is het advies ook weer niet, want met kettingen om de voorwielen is het beter sturen tijdens gladde omstandigheden. Misschien kettingen om alle vier de wielen doen? Je wilt zowel goede sturing als aandrijving.
Het belang van het bezit van het originele instructieboekje van de auto wordt weer eens bewezen. Achterin zit meestal een index, bij de S van Sneeuwkettingen staat de verwijzing naar de juiste bladzijde.
Eerlijk gezegd, ik zou niet in een auto met achterwiel-aandrijving willen rijden tijdens sneeuwbuien in de bergen.

Constant op 26 jan. 2013 07:43

Ach ik doe niet anders en indien de wagen is voorzien van de nodige veiligheidssystemen als ESP, ABS etc dan valt het wel mee. Met kettingen nooit problemen gehad (behalve het omleggen als je zwaar beladen bent, heb altijd een krik bij de hand) en zonder kettingen is alleen berg af wat spannender. Ik heb overigens dan wel eens gemerkt dat hij wat wil schuiven als je wat enthousiast een bocht door wil maar dan altijd vanuit overstuur en nooit onderstuur vandaar dat ik me sterk afvraag waarom ik de kettingen om de niet aangedreven voorwielen zou willen hebben.

Ik zet de automaat lekker in de winterstand (wegrijden in zijn 2 en minder agressief schakelen) en met goede winterbanden geen centje pijn. Overigens vind ik met een beetje opleiding overstuur op sneeuw makkelijker te corrigeren dan onderstuur.

Nog een andere hele belangrijke tip voor wie het nog niet weet, sneeuwkettingen altijd zo spoedig mogelijk na gebruik afspoelen met kraanwater. Doe je dat niet, dan ontstaat erg snel roest, ook bij de beste merken.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Met een beetje zoeken op internet vind je sneeuwkettingen - ook voor 4x4 - aan betaalbare prijzen. ( teruggebracht – een kwade verkoper op mijn dak en heb mijn geld teruggekregen. Dan maar goedkope skettingen van Hubo of Gamma bouwmarkt. Vlekkeloze werking. Gaan niet kapot. Heb overlaatst met goedkope kettingen in de modder gezeten. Probleemloos.
Nu met een SUV met permanente 4x4: ik ga 2 setjes (goedkope) kettingen kopen à 40€ / setje. geen gezever over voor of achterwielen en kostprijs.
Ik geloof dat indien je een (dure) Landcruiser/Rang Rover enz kan kopen, je logischer wijze nog wel wat geld over zal hebben voor je veiligheid en dusdanig 2 setjes sneeuwkettingen kan betalen… En indien dat geld er niet meer is, dan had je een goedkopere versie moeten kopen. Zo eenvoudig is dat.

Sorry, stuk tekst is verdwenen.
Hier volgt de correctie…

Heb ooit dure kettingen op een Motorhome (

Het lukt niet meer. Er verdwijn tekst.

Samenvatting: Dure kettingen zijn geen garantie.
Goedkope kettingen werken ook bij oordeelkundig gebruik.
Ik ga voor mijn 4x4 met permanente vierwielaandrijving 2 setjes (goedkope) kettingen kopen.
Geen zelfaanspannende toestanden. Gewoon de klassieke kettingen, vlot aan te leggen. Na enkele honderden meters even controleren en verder rijden.
Geen enkel probleem.
En wanneer ze dan toch verslijten / kapot geraken. Koop ik er nieuwe.

Oostenrijk Een Rond Blauw Bord Met Een Autoband En Ketting geeft sneeuwketting plicht aan.
Een zelfde Bord Met Rode Streep Doorheen geeft aan de kettingen te demonteren.
Het is verboden kettingen te gebruiken in de Arlbergtunnel.

De regelgeving verschilt per land.
In Oostenrijk is het verplicht om in het ‘Schneesaison’ te beschikken over een ‘winterausrüstung’. Daaronder wordt verstaan: winterbanden OF zomerbanden INCL. sneeuwkettingen.
(Bron: http://www.oeamtc.at/?id=2500,1127991,)
Sneeuwkettingen zijn, als je op winterbanden rijdt, niet per sé verplicht om bij je te hebben, behalve op momenten waarop er een zg. ‘Kettenpflicht’ geldt. In Oostenrijk wordt dit altijd aangegeven dmv borden.

4X4 helpt uiteraard wel maar toch zou ik er niet altijd op vertrouwen. Beter mee verlegen dan om verlegen om er maar eens een tegelwijsheid aan toe te voegen!

Op de site van de OAMTC (de Oostenrijkse ANWB) kun je een overzicht vinden van de regelgeving omtrent winteruitrusting per land.
Wist je dat je in Kroatië verplicht bent om een sneeuwschep in je auto te hebben :-) ?

4x4 helpt bergopwaarts. Maar bergafwaarts is een 4x4 weer gelijk aan een twee-wielaandrijving en dan wordt het ineens link als je je kettingen nog niet hebt omgedaan.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie